• Katinka89

Källkritik för småbarn?

På vår förskola får vi veckovisa uppdateringar kring vad barnen ägnar sig åt och vad som händer och för någon vecka sedan skrevs det om hur de ägnar sig åt temat källkritik. Jag och min man skrattade åt det lite men vi blev lite konfunderade kring vad det hela handlar om? Är det här vanligt i dagens förskolor att 2-åringar ska ?undervisas? i källkritik? Känns lite absurt på något sätt, när det knappast är det de behöver i så låg ålder. Eller är det något som skrivs för att det ska rimma med någon läroplan? Känns lite fånigt bara. Kan förstå att temat kan vara vettigt för lite äldre barn men knappast för 2-3-åringar. 

• Svar på tråden Källkritik för småbarn?
  • Polyrytm
    Tow2Mater skrev 2023-06-21 01:06:28 följande:
    Kan du ge ett exempel på vad som kan vara en nivå for en 2-åring?
    Skulle också vilja ha ett exempel.

Typ:

"Stämmer det att Bobo tycker om att måla?, var har du sett det?

På alternativ media? USCH FYYYY.   

På SVT? JAAA DUKTIIIG!"
  • Xlr8
    Polyrytm skrev 2023-06-21 09:47:52 följande:

Typ:

På SVT? JAAA DUKTIIIG!"
    Hjärntvättning!!!
  • Ruter
    Polyrytm skrev 2023-06-21 09:47:52 följande:

Typ:

På SVT? JAAA DUKTIIIG!"
    På mina barns förskola var ett exempel, det var visserligen en 4 åring som hade sett klippet med ett större syskon. Men även mindre barn var med och provade.

Detta barn hade sett ett klipp att man kunde gå på vatten om man satte på sig ett par strumpor som var doppade i matolja. Detta klipp sökte de reda på och tittade på tillsammans alla barnen. Sen provade de tillsammans om det verkligen funkade på det viset som de visade i filmklippet och kom fram till att det inte alls fungerade som i filmen. Och pratade runt omkring det filmklippet de sett och deras egna tester de gjorde. 
  • Tow2Mater
    elsi skrev 2023-06-21 08:44:48 följande:
    Man kan ju lita på att de som arbetar i ett område kan göra det utan att man själv förstår exakt hur eller vad de gör. 
    Jo visst kan man ju det. Som att låta politikerna hållas utan att ens forstå vad de håller på med. Bara betala och se glad ut, och lev med konsekvenserna.
  • elsi
    Tow2Mater skrev 2023-06-21 10:48:24 följande:
    Jo visst kan man ju det. Som att låta politikerna hållas utan att ens forstå vad de håller på med. Bara betala och se glad ut, och lev med konsekvenserna.
    Eller snarare, låta en hjärnkirurg sköta sitt arbete utan att du har en aning om hur det faktiskt går till att operera i hjärnan.
  • Tow2Mater
    elsi skrev 2023-06-21 11:00:08 följande:
    Eller snarare, låta en hjärnkirurg sköta sitt arbete utan att du har en aning om hur det faktiskt går till att operera i hjärnan.
    Det kan man. Eller så kan man be dem förkara utförligt hur det planeras gå till och varför innan. (Jag skulle iallafall göra det sista, som är ganska standard där jag bor vid operationer av alla slag.)
  • Polyrytm

Jag tycker inte man bör lära barn vad som är "sant" eller inte.

Vad som är sant för en kan vara osant för en annan.

Begränsar man och sätter ramar runt ett barns uppfattning vid så tidig ålder så gör man dem en otjänst. Barn behöver se och avgöra själva, prova sig fram, med egna insikter och lärdomar som kommer med tiden. Egna erfarenheter.

När läroplaner sätts så utgår de från politiska och ideologiska värderingar.

Ett exempel på hur tokigt och farligt det kan bli är nu i USA med Demokraterna vid rodret. (Gender Bill AB 957) Om ens barn som är, låt säga, 7 år, går igenom en fas, som ju barn gör, och tillfälligt funderar på om han kanske är en flicka, och föräldrarna inte agerar på det, med medicinering osv, könsbyte, så har staten laglig rätt att ta hand om barnet.

Allt konstigt som hittas på i USA kommer så småningom till Sverige också.

På mina barns förskola finns det tavlor uppsatta med bilder och texter på att pojkar kan ha snippa, flickor kan ha penis, osv.

Om källkritik är att pojkar kan ha snippa, och flickor kan ha snopp, och barnen ska lära sig denna källkritik på förskolan, så har jag ett stort problem med det. Det borde alla normalt fungerande människor ha.

• glassgumman78
    Polyrytm skrev 2023-06-21 11:33:43 följande:

Jag tycker inte man bör lära barn vad som är "sant" eller inte.

Vad som är sant för en kan vara osant för en annan.

Begränsar man och sätter ramar runt ett barns uppfattning vid så tidig ålder så gör man dem en otjänst. Barn behöver se och avgöra själva, prova sig fram, med egna insikter och lärdomar som kommer med tiden. Egna erfarenheter.

När läroplaner sätts så utgår de från politiska och ideologiska värderingar.

Ett exempel på hur tokigt och farligt det kan bli är nu i USA med Demokraterna vid rodret. (Gender Bill AB 957) Om ens barn som är, låt säga, 7 år, går igenom en fas, som ju barn gör, och tillfälligt funderar på om han kanske är en flicka, och föräldrarna inte agerar på det, med medicinering osv, könsbyte, så har staten laglig rätt att ta hand om barnet.

Allt konstigt som hittas på i USA kommer så småningom till Sverige också.

På mina barns förskola finns det tavlor uppsatta med bilder och texter på att pojkar kan ha snippa, flickor kan ha penis, osv.

Om källkritik är att pojkar kan ha snippa, och flickor kan ha snopp, och barnen ska lära sig denna källkritik på förskolan, så har jag ett stort problem med det. Det borde alla normalt fungerande människor ha.

Fast detta som du tar upp kallas väl närmast normkritik. Och huruvida man bör ha problem med det eller inte är en annan diskussion...

Källkritik handlar ju om att utveckla ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt till all information som vi möter. Ställa sig frågan-är det rimligt att det är sant/möjligt och sedan lära sig hur man kan på bästa sätt ta reda på det.
    Något som barn idag verkligen behöver rustas med utifrån AI och läget i världen i övrigt.
    Att lära sig att sunt ifrågasätta information, bilder, filmer etc.
  • elsi
    Tow2Mater skrev 2023-06-21 11:19:16 följande:
    Det kan man. Eller så kan man be dem förkara utförligt hur det planeras gå till och varför innan. (Jag skulle iallafall göra det sista, som är ganska standard där jag bor vid operationer av alla slag.)
    För någon person som frågar på nätet? Eller tom avkräver av någon annan, som inte heller är kirurg, att förklara vad kirurgen gör?
  • Polyrytm
    glassgumman78 skrev 2023-06-21 12:02:16 följande:
    Fast detta som du tar upp kallas väl närmast normkritik. Och huruvida man bör ha problem med det eller inte är en annan diskussion...

Källkritik handlar ju om att utveckla ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt till all information som vi möter. Ställa sig frågan-är det rimligt att det är sant/möjligt och sedan lära sig hur man kan på bästa sätt ta reda på det.
    Något som barn idag verkligen behöver rustas med utifrån AI och läget i världen i övrigt.
    Att lära sig att sunt ifrågasätta information, bilder, filmer etc.
    Normkritik? Vad är normen? Normen är att pojkar har snopp och flickor har snippa.

Det är tvärvetenskaplig biologi. Om staten nuförtiden anser att pojkar kan ha snippa och flickor kan ha snopp, och män kan föda barn, och menstruera osv, och dessa värderingar lärs ut hos förskolor och skolor/universitet, så ifrågasätter jag om det är en bra idé att idé att dessa ska lära ut källkritik till mina barn, oavsett vad källkritiken handlar om. Ska barn som ifrågasätter pedagogernas påstående att killar kan ha snippa då få höra att barnet har fel?

Lär istället barnen att ta reda på saker själv, genom nyfikenhet som kommer INIFRÅN, inte utifrån, från stat och politiker.
Svar på tråden Källkritik för småbarn?