• Katinka89

Källkritik för småbarn?

På vår förskola får vi veckovisa uppdateringar kring vad barnen ägnar sig åt och vad som händer och för någon vecka sedan skrevs det om hur de ägnar sig åt temat källkritik. Jag och min man skrattade åt det lite men vi blev lite konfunderade kring vad det hela handlar om? Är det här vanligt i dagens förskolor att 2-åringar ska ?undervisas? i källkritik? Känns lite absurt på något sätt, när det knappast är det de behöver i så låg ålder. Eller är det något som skrivs för att det ska rimma med någon läroplan? Känns lite fånigt bara. Kan förstå att temat kan vara vettigt för lite äldre barn men knappast för 2-3-åringar. 

• Svar på tråden Källkritik för småbarn?
  • Tow2Mater
    elsi skrev 2023-06-21 12:49:39 följande:
    För någon person som frågar på nätet? Eller tom avkräver av någon annan, som inte heller är kirurg, att förklara vad kirurgen gör?
    Om en tråd skulle startas med frågeställningen Är det här vanligt på dagens sjukhus att man ska undervisas i hur en operation går till innan den utfors? så är det väl rimligt att man kan diskutera det, och be om exempel ifall man inte forstår hur det går till.
  • elsi
    Tow2Mater skrev 2023-06-21 13:34:30 följande:
    Om en tråd skulle startas med frågeställningen Är det här vanligt på dagens sjukhus att man ska undervisas i hur en operation går till innan den utfors? så är det väl rimligt att man kan diskutera det, och be om exempel ifall man inte forstår hur det går till.
    Det är rimligt att kirurgen berättar för den som ska opereras hur operationen ska gå till och varför den ska utföras, ja. Men troligen går det inte för ens en skicklig kirurg, att helt ut förklara operationen för en lekman.

Men om någon i tråden ifrågasätter att hjärnkirurgi ens går att utföra för att hen inte förstår hur det går till. Och sen avkräver av någon som inte heller är kirurg att förklara hur hjärnkirurgi går till, då blir det lite märkligt. 
  • Tow2Mater
    elsi skrev 2023-06-21 13:59:32 följande:
    Det är rimligt att kirurgen berättar för den som ska opereras hur operationen ska gå till och varför den ska utföras, ja. Men troligen går det inte för ens en skicklig kirurg, att helt ut förklara operationen för en lekman.

Men om någon i tråden ifrågasätter att hjärnkirurgi ens går att utföra för att hen inte förstår hur det går till. Och sen avkräver av någon som inte heller är kirurg att förklara hur hjärnkirurgi går till, då blir det lite märkligt. 
    Nej, man kan bara hänvisa till de klara bevis som finns att hjärnkirurgi fungerar. Kan du gora det med 2-åringar som blir utsatta for temat källkritik?
  • glassgumman78
    Tow2Mater skrev 2023-06-21 14:10:27 följande:
    Nej, man kan bara hänvisa till de klara bevis som finns att hjärnkirurgi fungerar. Kan du gora det med 2-åringar som blir utsatta for temat källkritik?
    Utsatta för temat källkritik?
    Hahaha..

Föräldrar och andra vuxna utsätter barn för detta hela tiden. Som när barnet blir rädd för barnprogrammet och föräldern hjälper barnet att förstå att det är inte på riktigt...
    På förskolan sker det lite mer planerat bara.
    Och som allt annat, som språk, matematik, naturkunskap etc så ser arbetet med detta olika ut beroende på ålder och utvecklingsnivå.
  • elsi
    Tow2Mater skrev 2023-06-21 14:10:27 följande:
    Utsatta för... ? 

Jösses. 
  • ClumsySmurf
    Polyrytm skrev 2023-06-21 13:10:55 följande:
    Normkritik? Vad är normen? Normen är att pojkar har snopp och flickor har snippa.

Det är tvärvetenskaplig biologi. Om staten nuförtiden anser att pojkar kan ha snippa och flickor kan ha snopp, och män kan föda barn, och menstruera osv, och dessa värderingar lärs ut hos förskolor och skolor/universitet, så ifrågasätter jag om det är en bra idé att idé att dessa ska lära ut källkritik till mina barn, oavsett vad källkritiken handlar om. Ska barn som ifrågasätter pedagogernas påstående att killar kan ha snippa då få höra att barnet har fel?

Lär istället barnen att ta reda på saker själv, genom nyfikenhet som kommer INIFRÅN, inte utifrån, från stat och politiker.
    Det någon länkade är mer som en grundkurs i kritiskt tänkande för småbarn det enda felet jag kan se är att man kan gå hela skoltiden, gå en lärarutbildning, utbilda sej till genuspedagog, lära barn en massa saker utan att klara småbarns kursen i kritisk tänkande.
  • BaraLillaJag84

Det låter ganska knepigt att diskutera "källkritik" med en 2-åring. Låter som man har en trots utan dess like att se fram emot om man lär barnen att "käfta emot", ifrågasätta, vara misstänksamma etc redan vid väldigt tidigt ålder! Sen kanske det bara är ordet källkritik som förvillar mig? Det kanske går att anpassa på riktigt små barns nivå, utan att tvåla till det i skallen på dem?
    Jag har inga barn men det diskuteras flitigt bland vänninorna hur man börjar diskutera vissa saker alldeles för tidigt på dagis. En flicka har t.ex. lärt sig att "kränkt" innebär "att inte få som man vill". Hon är 4 och gormar hysteriskt om hur "kränkt" hon blir när hon måste gå och lägga sig, borsta tänderna, inte får godis innan maten etc. Hon hade gått till sin mormor och varit väldigt bedrövad för att "Pappa kränker mig!". En annan 3-åring satte upp handen mot sköterskan på BVC och sa "Stopp - Min kropp!" när hon skulle vägas och mätas.

• Tow2Mater
    glassgumman78 skrev 2023-06-21 14:34:00 följande:
    Utsatta för temat källkritik?
    Hahaha..

Föräldrar och andra vuxna utsätter barn för detta hela tiden. Som när barnet blir rädd för barnprogrammet och föräldern hjälper barnet att förstå att det är inte på riktigt...
    På förskolan sker det lite mer planerat bara.
    Och som allt annat, som språk, matematik, naturkunskap etc så ser arbetet med detta olika ut beroende på ålder och utvecklingsnivå.
    Så ett tema for 2-åringar i källkritik handlar om att vissa saker är på riktigt och andra inte, och att barnet ska lära sig att se vad som är vad?

Vad skulle vara exempel for en 2-åring?  Att man runt jul talar om att jultomten som kommer med presenter hemma inte finns och att det är farbror Olle som klätt ut sig och fsk-personalen säger till barnet att dra av honom  skägget for att se det?
  • Tow2Mater
    BaraLillaJag84 skrev 2023-06-21 17:30:47 följande:

Det låter ganska knepigt att diskutera "källkritik" med en 2-åring. Låter som man har en trots utan dess like att se fram emot om man lär barnen att "käfta emot", ifrågasätta, vara misstänksamma etc redan vid väldigt tidigt ålder! Sen kanske det bara är ordet källkritik som förvillar mig? Det kanske går att anpassa på riktigt små barns nivå, utan att tvåla till det i skallen på dem?
    Jag har inga barn men det diskuteras flitigt bland vänninorna hur man börjar diskutera vissa saker alldeles för tidigt på dagis. En flicka har t.ex. lärt sig att "kränkt" innebär "att inte få som man vill". Hon är 4 och gormar hysteriskt om hur "kränkt" hon blir när hon måste gå och lägga sig, borsta tänderna, inte får godis innan maten etc. Hon hade gått till sin mormor och varit väldigt bedrövad för att "Pappa kränker mig!". En annan 3-åring satte upp handen mot sköterskan på BVC och sa "Stopp - Min kropp!" när hon skulle vägas och mätas.

Ja kanske, men folk i tråden verkar mest vilja märka ord och inte ge exempel.
  • Polyrytm
    BaraLillaJag84 skrev 2023-06-21 17:30:47 följande:

Japp, det blir en smula överdrivet.
Svar på tråden Källkritik för småbarn?