• Katinka89

Källkritik för småbarn?

På vår förskola får vi veckovisa uppdateringar kring vad barnen ägnar sig åt och vad som händer och för någon vecka sedan skrevs det om hur de ägnar sig åt temat källkritik. Jag och min man skrattade åt det lite men vi blev lite konfunderade kring vad det hela handlar om? Är det här vanligt i dagens förskolor att 2-åringar ska ?undervisas? i källkritik? Känns lite absurt på något sätt, när det knappast är det de behöver i så låg ålder. Eller är det något som skrivs för att det ska rimma med någon läroplan? Känns lite fånigt bara. Kan förstå att temat kan vara vettigt för lite äldre barn men knappast för 2-3-åringar. 

• Svar på tråden Källkritik för småbarn?
  • Tow2Mater

Så ett tema for 2-åringar i källkritik verkar handlar om att visa/låta dem erfara att vissa saker är på riktigt och andra inte. Fast de kanske ännu inte forstår, men man återknyter senare till samma sak när de blir äldre. Om de inte längre är kvar i fsk gruppen kan man väl anta de kommer på nåt magiskt sätt ändå att forstå det inte var på riktigt, om de som äldre råkar minnas skrämmande saker som hände på sin gamla fsk. Stort tack for era exempel Hyllemor och Haipodai, det gav iallafall en bild om vad det kan handla om.

Vet dock inte riktigt hur jag ska forhålla mig till att man ljuger barnen rätt upp i ansiktet, men det är kanske bra de tidigt får erfara det också, for det kommer ju hända de flesta i livet forr eller senare att man blir blåljugen for i ett eller annat sammanhang.

Om ett barn i dessa teman med frågeställningen Vem litar man på och vem inte? skulle fråga Kan jag lita på mamma? eller Kan jag lita på pappa?  Vad/ hur skulle ni svara? Med tanke på att en fsk-pedagog de kanske litat fullt på nu blåljugit for dem, kan det väl vara logiskt de kan borja fundera over andra personer i sina liv och om de verkligen går att lita på?

• TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2023-06-22 11:21:07 följande:

Så ett tema for 2-åringar i källkritik verkar handlar om att visa/låta dem erfara att vissa saker är på riktigt och andra inte. Fast de kanske ännu inte forstår, men man återknyter senare till samma sak när de blir äldre. Om de inte längre är kvar i fsk gruppen kan man väl anta de kommer på nåt magiskt sätt ändå att forstå det inte var på riktigt, om de som äldre råkar minnas skrämmande saker som hände på sin gamla fsk. Stort tack for era exempel Hyllemor och Haipodai, det gav iallafall en bild om vad det kan handla om.

Vet dock inte riktigt hur jag ska forhålla mig till att man ljuger barnen rätt upp i ansiktet, men det är kanske bra de tidigt får erfara det också, for det kommer ju hända de flesta i livet forr eller senare att man blir blåljugen for i ett eller annat sammanhang.

Om ett barn i dessa teman med frågeställningen Vem litar man på och vem inte? skulle fråga Kan jag lita på mamma? eller Kan jag lita på pappa?  Vad/ hur skulle ni svara? Med tanke på att en fsk-pedagog de kanske litat fullt på nu blåljugit for dem, kan det väl vara logiskt de kan borja fundera over andra personer i sina liv och om de verkligen går att lita på?

Det känns verkligen alldeles  för tidigt att ifrågasätta på detta vis, jag tror inte att små barn är psykologiskt mogna för det. 
  • glassgumman78
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-06-22 11:25:46 följande:
    Det känns verkligen alldeles  för tidigt att ifrågasätta på detta vis, jag tror inte att små barn är psykologiskt mogna för det. 
    Men snälla.
    Barn skapar och testar hypoteser hela tiden...det ingår i utvecklingen.
  • Tow2Mater
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-06-22 11:25:46 följande:
    Tänker lite samma, det borde ju vara viktigare med att bygga och bevara tillit hos små barn, inte medvetet rasera och ifrågasätta den.
  • TvillingmammaVästgöte
    glassgumman78 skrev 2023-06-22 11:30:12 följande:
    Men snälla.
    Barn skapar och testar hypoteser hela tiden...det ingår i utvecklingen.

Gör de? Mina barn testade verkligen inga hypoteser om källkritik när de var två år och de hade inget behov av att lära sig det heller vid den åldern. Vid två år hade de behov av att lära sig springa, klättra, måla , pyssla, sjunga och framför allt leka. Samt utveckla sitt tal. Vid två år var mina barn absolut inte förmögna till någon  form av abstraktioner. Det handlade om att upptäcka den konkreta världen och använda och urveckla sin egen kropp och lära sig att kommunicera. Att lära ut källkritik till en tvååring är ju inte möjligt. 

Jag tycker att den svenska förskolan utvecklats  på ett negativt sätt med denna teoretiserande av förskolepedagogiken, som inte bygger på barnens medicinska, fysiologiska och psykologiska mognad. 

• glassgumman78
    Tow2Mater skrev 2023-06-22 11:34:27 följande:
    Tänker lite samma, det borde ju vara viktigare med att bygga och bevara tillit hos små barn, inte medvetet rasera och ifrågasätta den.
    Med tanke på hur fort den digitala utvecklingen sker med AI och på samma gång ökar små barns internetanvändande så känns det viktigare än någonsin att barn utrustas med förmågan till källkritik tidigt.
    2018 använde nästan 30% av barnen under 1 år internet och mervän hälften av 2 åringarna skapade eget innehåll.
    De siffrorna lär tyvärr inte ha minskat

svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2018/barn-och-internet/

• TvillingmammaVästgöte
    glassgumman78 skrev 2023-06-22 11:49:11 följande:
    Med tanke på hur fort den digitala utvecklingen sker med AI och på samma gång ökar små barns internetanvändande så känns det viktigare än någonsin att barn utrustas med förmågan till källkritik tidigt.
    2018 använde nästan 30% av barnen under 1 år internet och mervän hälften av 2 åringarna skapade eget innehåll.

svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2018/barn-och-internet/
    Så små barn har inte mognad nog för källkritik och skall aldrig på egen hand vara ensamma i varken den verkliga eller virtuella världen. Om de använder internet bör innehållet alltid väljas av föräldrarna så att det är anpassat till barnets ålder. 
  • Tow2Mater
    glassgumman78 skrev 2023-06-22 11:49:11 följande:

Som Tvillingmamma säger, föräldrarna har ju ansvaret att det är anpassat till barnets ålder. Vad mer ska 2-åringar ta eget ansvar for och ifrågasätta annars - att de äter en allsidig kost?
  • Polyrytm

Vad har tvååringar för nytta med vetskapen att det finns fake news och man kan trickfilma och skapa visuella trollerier? Tvååringar tittar ju knappast på nyheter och behöver inte heller ta ställning till världsläget eller politik. Småbarn ska upptäcka världen, naturen, sig själv och andra människor i sin närhet. Erfarenhet genom eget upptäckande kommer lära dem att saker inte alltid är som det kan verka.

Småbarn använder plattor för att lära sig kreativitet eller bara titta på roliga barnprogram, inte för att ta ställning till om de blir lurade, att något är trickfilmat eller liknande. Barn kan fråga sina föräldrar, om de undrar över något.

• Trast
    Polyrytm skrev 2023-06-22 12:18:33 följande:

Vad har tvååringar för nytta med vetskapen att det finns fake news och man kan trickfilma och skapa visuella trollerier? Tvååringar tittar ju knappast på nyheter och behöver inte heller ta ställning till världsläget eller politik. Småbarn ska upptäcka världen, naturen, sig själv och andra människor i sin närhet. Erfarenhet genom eget upptäckande kommer lära dem att saker inte alltid är som det kan verka.

Småbarn använder plattor för att lära sig kreativitet eller bara titta på roliga barnprogram, inte för att ta ställning till om de blir lurade, att något är trickfilmat eller liknande. Barn kan fråga sina föräldrar, om de undrar över något.

Tror du det ena utesluter det andra? Varför drar du paralleller till världsläget och politik? Jag är tämligen säker på att läroplanen innefattar att upptäcka världen och  naturen också.

Jag förstår fortfarande inte kontroversen i det hela. uppenbarligen så väcker ämnet starka känslor hos vissa här.
Svar på tråden Källkritik för småbarn?