• Katinka89

Källkritik för småbarn?

På vår förskola får vi veckovisa uppdateringar kring vad barnen ägnar sig åt och vad som händer och för någon vecka sedan skrevs det om hur de ägnar sig åt temat källkritik. Jag och min man skrattade åt det lite men vi blev lite konfunderade kring vad det hela handlar om? Är det här vanligt i dagens förskolor att 2-åringar ska ?undervisas? i källkritik? Känns lite absurt på något sätt, när det knappast är det de behöver i så låg ålder. Eller är det något som skrivs för att det ska rimma med någon läroplan? Känns lite fånigt bara. Kan förstå att temat kan vara vettigt för lite äldre barn men knappast för 2-3-åringar. 

• Svar på tråden Källkritik för småbarn?
  • Xlr8

Vuxna är också urusla på källkritik, så kanske vettigt att börja tidigt.

Rätt många som tror att kvinnor är säkrare bilförare än men till exempel.

• Tow2Mater
    Trast skrev 2023-06-21 19:35:31 följande:

På vår avdelning har vi en liten koja. Vi frågar barnen om de tror att vi allihop får plats där inne samtidigt. De är enade om att det får vi inte då de bara kommer in två i taget när de leker där. Vi sätter vår surfplatta i ett stativ så att den filmar mot kojan. Vi slår på filmkameran och låter ett barn i taget krypa in i kojan medan vi filmar. Vi filmar endast när de kryper in och inte när de kryper ut. När alla barn krupit in och ut ur kojan sammanfogar vi de små filmerna i ett redigeringsprogram. Barnen väljer bakgrundsmusik och snabbt och enkelt är vi färdiga med filmen. När den spelas upp ser vi 20 barn krypa in i en och samma koja men inte en enda kommer ut. Fick alla plats samtidigt? Vi samtalar igen om det vi ser alltid är på riktigt och hur man kan fråga sig om det man ser verkar rimligt?

https://forskolebanken.se/lektioner/kallkritik-i-forskolan/

20 st 2-åringar samtalar och väljer musik??
  • FuckGoggleAskMe
    Trast skrev 2023-06-21 20:33:16 följande:
    Du uttalar dig också som en expert i ämnet. Jag sätter större tilltro till pedagogerna i ämnet. Kan fortfarande inte se någon kontrovers i det hela, även om du personligen inte tror att det är en bra idé för att de kanske inte förstår.

Ta exemplet trickfilming. Tycker det är ett bra exempel på hur man kan bemöta ämnet. I det exemplet, vad är det som kan hända som är negativt menar du?
    Nej jag är ingen expert i ämnet, är dock utbildad lärare. Jag tror inte något negativt händer men jag tvivlar på att tvååringar förstår så mycket av budskapet. 
  • HejduSara

Källkritik i den åldern kan vara greenscreen. Tex att man tar en bild på barnet som flyger på en fågel eller varför inte matar en dinosaurie

• Tow2Mater
    Trast skrev 2023-06-21 19:33:52 följande:
    Eller, "det låter dåligt" kan inte förklara varför, men dåligt låter det.

Postade tidigare ett inlägg med länk där förskolepedagoger hade trickfilmat barnen och de skulle reflektera över hur det egentligen var filmat. Kan inte se några kontroverser med det. Tvärtom.

Verkar som många i den här tråden är snabba med att såga pedagogiken i förskolan av någon underlig anledning. Någon uttrycker sig till och med med att de "utsätter barnen för källkritik"
    så bisarrt.
    Men det sa jag ju inte, jag sa 2-åringar som blir utsatta for temat källkritik. Med det menade jag att 2-åringar ska delta i tema som de inte alls forstår. Temat blir ju ett spel for gallerierna och fsk-personalen kan checka av sin pedagogiska lista fast det inte betyder nåt.
  • BaraLillaJag84
    Trast skrev 2023-06-21 19:35:31 följande:

På vår avdelning har vi en liten koja. Vi frågar barnen om de tror att vi allihop får plats där inne samtidigt. De är enade om att det får vi inte då de bara kommer in två i taget när de leker där. Vi sätter vår surfplatta i ett stativ så att den filmar mot kojan. Vi slår på filmkameran och låter ett barn i taget krypa in i kojan medan vi filmar. Vi filmar endast när de kryper in och inte när de kryper ut. När alla barn krupit in och ut ur kojan sammanfogar vi de små filmerna i ett redigeringsprogram. Barnen väljer bakgrundsmusik och snabbt och enkelt är vi färdiga med filmen. När den spelas upp ser vi 20 barn krypa in i en och samma koja men inte en enda kommer ut. Fick alla plats samtidigt? Vi samtalar igen om det vi ser alltid är på riktigt och hur man kan fråga sig om det man ser verkar rimligt?

https://forskolebanken.se/lektioner/kallkritik-i-forskolan/

Fast varför...?? För att lära 2-åringar "källkritik"? Eller "trickfilmning"? På vad ute i livet ska 2-åringen sedan änvända sig av detta experiment? En 2-åring är efter detta fullt redo att se "SAW"-filmerna, för denne kan det här med källkritik och trickfilmande!?
    Kul grej f.ö! Om man inte tar för givet att 2-åringen använder sig av denna kunskap i praktiken hädanefter!
  • Trast
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-06-21 22:59:02 följande:
    Nej jag är ingen expert i ämnet, är dock utbildad lärare. Jag tror inte något negativt händer men jag tvivlar på att tvååringar förstår så mycket av budskapet. 
    Brukar du frångå läroplanen för att du gissar? 
  • Trast
    BaraLillaJag84 skrev 2023-06-21 23:18:23 följande:
    Fast varför...?? För att lära 2-åringar "källkritik"? Eller "trickfilmning"? På vad ute i livet ska 2-åringen sedan änvända sig av detta experiment? En 2-åring är efter detta fullt redo att se "SAW"-filmerna, för denne kan det här med källkritik och trickfilmande!?
    Kul grej f.ö! Om man inte tar för givet att 2-åringen använder sig av denna kunskap i praktiken hädanefter!
    Javisst, syftet är säkert att visa 2-3 åringar skräckfilm. Jag förstår fortfarande inte kontroversen i att ha "källkritik" på läroplanen.
  • Trast
    HejduSara skrev 2023-06-21 23:03:44 följande:

Källkritik i den åldern kan vara greenscreen. Tex att man tar en bild på barnet som flyger på en fågel eller varför inte matar en dinosaurie

Ja, det låter som en kul aktivitet.
  • Trast
    Tow2Mater skrev 2023-06-21 23:04:31 följande:
    Men det sa jag ju inte, jag sa 2-åringar som blir utsatta for temat källkritik. Med det menade jag att 2-åringar ska delta i tema som de inte alls forstår. Temat blir ju ett spel for gallerierna och fsk-personalen kan checka av sin pedagogiska lista fast det inte betyder nåt.
    Synonymer till utsatt
Svar på tråden Källkritik för småbarn?