• Katinka89

Källkritik för småbarn?

På vår förskola får vi veckovisa uppdateringar kring vad barnen ägnar sig åt och vad som händer och för någon vecka sedan skrevs det om hur de ägnar sig åt temat källkritik. Jag och min man skrattade åt det lite men vi blev lite konfunderade kring vad det hela handlar om? Är det här vanligt i dagens förskolor att 2-åringar ska ?undervisas? i källkritik? Känns lite absurt på något sätt, när det knappast är det de behöver i så låg ålder. Eller är det något som skrivs för att det ska rimma med någon läroplan? Känns lite fånigt bara. Kan förstå att temat kan vara vettigt för lite äldre barn men knappast för 2-3-åringar. 

• Svar på tråden Källkritik för småbarn?
  • Tow2Mater
    Haipodai skrev 2023-06-22 22:31:10 följande:

Nu var det en väldigt specifik fråga som jag inte fått av ett barn tidigare. Ofta talar man om ett ämne - typ "finns spöken?". Vem litar man på och inte känns mer som en frågeställning relaterad till tillit. Men om ett barn skulle fråga mig "kan jag lita på mamma/pappa?" Skulle jag fråga vidare "Hur menar du? Varför frågar du det?". En sån fråga från ett barn känns nämligen väldigt djup och kan i värsta fall grunda sig i något allvarligt som hänt hemma. Skulle barnet i fråga kanske säga något lättare tillbaka ex "mamma sa att glassen vad slut men den var inte det" skulle jag svara som det är - att vuxna ljuger ibland. Sen skulle vi fått prata om varför man ljuger, jag skulle förklarat någon gång jag har ljugit, hur det känns i kroppen när man ljugit, barnet skulle säkert också velat dela med sig när hen ljugit osv osv. För mig faller hela detta ämnet inte så mycket under källkritik dock utan det blir mer en etik- och moralfråga.
    Ok, tack for ditt svar. Jo du har rätt i att det relaterar till tillit. Och där anser jag att man som i ett exempel som gavs när fsk-lärare medvetet ljog for barnen i arbetet med temat källkritik, att det kanske kan skada barns tillit mer än det hjälper just de små barnen.
  • Haipodai
    Tow2Mater skrev 2023-06-22 22:37:53 följande:
    Ok, tack for ditt svar. Jo du har rätt i att det relaterar till tillit. Och där anser jag att man som i ett exempel som gavs när fsk-lärare medvetet ljog for barnen i arbetet med temat källkritik, att det kanske kan skada barns tillit mer än det hjälper just de små barnen.
    Jag försökte hitta exemplet du nu pratar om där en förskollärare medvetet ljög för barnen i temat källkritik, men kunde inte hitta det... Hursomhelst, efter att ha löst igenom vad du skrivit om ämnet hittills i tråden tror jag att du gör det mer komplicerat för dig själv än vad det behöver vara. 

Källkritik som ord är inget vi direkt använder till 2-åringarna, jag använder exempelvis "fakta och fantasi". Ibland är källkritik en planerad aktivitet - typ greenscreen - och ibland är den spontant som ett samtal kring om mumier går runt som på någon film barnet sett hemma eller inte. Sen handlar mycket om källkritik i förskolan att introducera barnen till det, knappast så att de sen ska sitta i förskoleklass och prata om källhänvisningar och konspirationsteorier... Det handlar om ett perspektiv på verkligheten, att allt man hör och ser är inte möjligtvis sanning hur realistiskt det än må se ut.
  • Tow2Mater
    Haipodai skrev 2023-06-22 23:02:32 följande:
    Jag försökte hitta exemplet du nu pratar om där en förskollärare medvetet ljög för barnen i temat källkritik, men kunde inte hitta det... Hursomhelst, efter att ha löst igenom vad du skrivit om ämnet hittills i tråden tror jag att du gör det mer komplicerat för dig själv än vad det behöver vara. 

Källkritik som ord är inget vi direkt använder till 2-åringarna, jag använder exempelvis "fakta och fantasi". Ibland är källkritik en planerad aktivitet - typ greenscreen - och ibland är den spontant som ett samtal kring om mumier går runt som på någon film barnet sett hemma eller inte. Sen handlar mycket om källkritik i förskolan att introducera barnen till det, knappast så att de sen ska sitta i förskoleklass och prata om källhänvisningar och konspirationsteorier... Det handlar om ett perspektiv på verkligheten, att allt man hör och ser är inte möjligtvis sanning hur realistiskt det än må se ut.
    Exemplet var i inlägg #65
  • Trent
    Tow2Mater skrev 2023-06-22 21:42:45 följande:
    Då får vi bara vänta på att fsk-lärarna kanske svarar.
    Nej. Du påstod att barnen frågar saker. Vad frågar dem och hur vet du det?
  • Trent
    Tow2Mater skrev 2023-06-22 22:09:17 följande:
    Det om att ljuga var ju med i ett av exemplen om hur ni kan arbeta med källkritiktemat. Min fråga var inte relaterad till just det.

Min fråga till er var: Om ett barn i dessa teman med frågeställningen Vem litar man på och vem inte? (som ju är del av källkriktemat) då skulle undra och fråga Kan jag lita på mamma? eller Kan jag lita på pappa?  Vad/ hur skulle ni svara?
    Du ställer en massa frågor och vill ha svar. Men struntar själv i att svara. När ett barn frågar dig om gud finns, vad svarar du?

Att du ignorerar frågan är intressant tycker jag. Den borde väl vara jättelätt att svara på. 
  • Tow2Mater
    Trent skrev 2023-06-22 23:36:10 följande:
    Nej. Du påstod att barnen frågar saker. Vad frågar dem och hur vet du det?
    Jag påstod inte att barn frågar, jag sa OM barnen frågar.

Min fråga till fsk-lararna var (som du kan läsa i flera inlägg nu): Om ett barn i dessa teman med frågeställningen Vem litar man på och vem inte? (som ju är del av källkriktemat) skulle undra och fråga Kan jag lita på mamma? eller Kan jag lita på pappa?  Vad/ hur skulle ni svara?
  • Tow2Mater
    Trent skrev 2023-06-22 23:41:23 följande:
    Du ställer en massa frågor och vill ha svar. Men struntar själv i att svara. När ett barn frågar dig om gud finns, vad svarar du?

Att du ignorerar frågan är intressant tycker jag. Den borde väl vara jättelätt att svara på. 
    Du är helt OT, därfor svarar jag inte dig. Jag är inte fsk-lärare sa det är dessutom irrelevevant vad jag skulle svara.
  • Meddelande borttaget
  • TvillingmammaVästgöte

Fakta är att barnen inte får de förkunskaper de behöver för sin skolgång av förskolan idag, eftersom den har teoretiserats och gjort så avancerad att Inte de små barnen och kanske inte heller förskolelärarna förstår den. Men det tar väl tio år till av förfall innan man skriver om läroplanen igen, så att förskollärarna kan ägna sig åt det som är viktigt för de små barnens utveckling: 

Grovmotorik, springa, hoppa,klättra, 
    Finmotorik, genom pyssel, rita, måla
    Leka
    Språkutveckling med rim och ramsor
    Sång och musik
    Social träning genom gemensamma måltider

• Haipodai
    Tow2Mater skrev 2023-06-22 23:07:13 följande:
    Exemplet var i inlägg #65
    Jag läste det nu. Personligen skulle jag inte gått tillväga på det sättet och försökt få in källkritik genom inledningen "kan pedagogerna säga saker som inte är sant?". För mig blir det som sagt inte en fråga om källkritik utan mer etik och moral samt tillit. Jag försöker alltid ha rätt information till barnen och säga oftast som det är (i deras nivå såklart). Så nej, det tyckte jag var fel och alldeles för långsökt. Vet inte om den personen var förskollärare, men var det min kollega skulle jag inte gått med på det upplägget utan velat göra det annorlunda.

Däremot när de övergick till att se tigern gå i rummet osv, det var bra exempel på källkritik. Dock känner jag att linjen från museet till att prova appen när tigern gick i rummet inte riktigt hörde ihop. För barnen blir det nog väldigt diffust oavsett, det är två separata händelser för dem och jag tror inte att de gör den kopplingen från att förskolläraren ljög/digitala källkritiken.

Vi har även som läroplansmål "fantasi och föreställningsförmåga att arbeta med, och jag har också hajpat upp barnen med att säga exempelvis "jag hörde något på gården i morse! Ska vi gå och se vad det var?" - där kanske det är en kollega som är utklädd till typ Carl von Linne för vi håller på med odling. Rent krasst ljuger både jag och den utklädda för barnen där och då, men då är det i syftet att fånga barnen och genom det lära dem om biologi och naturkunskap, intresse för kretslopp, mångfald och hur vi påverkar vår omgivning samt få dem att utveckla sin fantasi och förställningsförmåga. Då har vi ett tydligt syfte med "lögnen". Det är en fin linje att balansera på eftersom vi förskollärare vill behålla den där magin barn har genom sin fantasi och ändå kunna sprida fakta som förbereder dem för skolan och så småningom vuxenlivet på ett lekfullt sätt.
  • Polyrytm
    Trent skrev 2023-06-22 23:41:23 följande:

Den är nog jättelätt att svara på för många, men svaret är olika.
  • Trent
    Tow2Mater skrev 2023-06-22 21:09:49 följande:
    Ja hur svarar fsk-lärarna när barnen frågar?  det har ingen svarat på här ännu.
    Notera avsaknaden av "om" i detta inlägg och svara på vad barnen frågar om. 
  • Trent
    Tow2Mater skrev 2023-06-22 23:44:50 följande:
    Du är helt OT, därfor svarar jag inte dig. Jag är inte fsk-lärare sa det är dessutom irrelevevant vad jag skulle svara.
    Tråden handlar om källkritik. Bibeln välkomnas gärna i källkritikens stora fylliga barm. 

Vill du att barn ska tro på allt. Tänk om en muslimsk förskolelärare berättar för barnen om islam. Vill du då att det ska medföljas av lite källkritik? Eller är Koranen sann från pärm till pärm?
  • Trent
    Polyrytm skrev 2023-06-23 00:04:32 följande:
    Den är nog jättelätt att svara på för många, men svaret är olika.
    Varför tror du det?
  • Trent
    Tow2Mater skrev 2023-06-22 23:43:20 följande:
    Jag påstod inte att barn frågar, jag sa OM barnen frågar.

Min fråga till fsk-lararna var (som du kan läsa i flera inlägg nu): Om ett barn i dessa teman med frågeställningen Vem litar man på och vem inte? (som ju är del av källkriktemat) då skulle undra och fråga Kan jag lita på mamma? eller Kan jag lita på pappa?  Vad/ hur skulle ni svara?
    Se svar ovan. 🙂
  • Trent
    Polyrytm skrev 2023-06-22 21:41:25 följande:
    Missade nog den kursen på dagis. Jag var upptagen med att klättra i träd och peta mig i näsan.🙂
    Hahahahahahahahahahahahahahahahaha!

Ja där slog du verkligen huvudet på nån form av spik.
  • FuckGoggleAskMe
    Trast skrev 2023-06-21 23:35:52 följande:
    Brukar du frångå läroplanen för att du gissar? 
    Haha, slutade som lärare för länge sedan. Skulle inte skippa läroplanen om jag hade en. 
  • Ekdahl
    Katinka89 skrev 2023-06-20 23:19:32 följande:
    Källkritik för småbarn?

På vår förskola får vi veckovisa uppdateringar kring vad barnen ägnar sig åt och vad som händer och för någon vecka sedan skrevs det om hur de ägnar sig åt temat källkritik. Jag och min man skrattade åt det lite men vi blev lite konfunderade kring vad det hela handlar om? Är det här vanligt i dagens förskolor att 2-åringar ska ?undervisas? i källkritik? Känns lite absurt på något sätt, när det knappast är det de behöver i så låg ålder. Eller är det något som skrivs för att det ska rimma med någon läroplan? Känns lite fånigt bara. Kan förstå att temat kan vara vettigt för lite äldre barn men knappast för 2-3-åringar. 

Låter som någon tänkt för mycket. Idag är 9 av 10 barn för källkritiska. Det är nästan tragiskt.
Svar på tråden Källkritik för småbarn?