• Katinka89

Källkritik för småbarn?

På vår förskola får vi veckovisa uppdateringar kring vad barnen ägnar sig åt och vad som händer och för någon vecka sedan skrevs det om hur de ägnar sig åt temat källkritik. Jag och min man skrattade åt det lite men vi blev lite konfunderade kring vad det hela handlar om? Är det här vanligt i dagens förskolor att 2-åringar ska ?undervisas? i källkritik? Känns lite absurt på något sätt, när det knappast är det de behöver i så låg ålder. Eller är det något som skrivs för att det ska rimma med någon läroplan? Känns lite fånigt bara. Kan förstå att temat kan vara vettigt för lite äldre barn men knappast för 2-3-åringar. 

• Svar på tråden Källkritik för småbarn?
  • Tow2Mater
    Trast skrev 2023-06-21 02:42:26 följande:

Hittade mer information 
    https://forskolebanken.se/lektioner/kallkritik-i-forskolan/

dramalek, viskleken, trickfilm och reflektion.

Det står ju for äldre. Jag har svårt att se samtal med 2-åringar om huruvida man ska tro på internetsidorna de läser på eller om man ska tro på sagohäxorna. Viskningar från öra till öra, och välja bakgrundsmusik etc likaså.
  • Tow2Mater
    Trast skrev 2023-06-21 02:37:46 följande:
    Fast varken du eller jag vet hur förskolepedagogerna arbetar med det. Jag förutsätter att det sker på barnens villkor. Du förutsätter att det är en föreläsning.
    Nej det gor jag inte. Jag forstår bara inte vad som kan vara en nivå for en 2-åring.
  • glassgumman78

Självklart är det utifrån läroplanen.
    Allt som sker i förskolan ska grundas i den.

Och med de yngre barnen handlar det ju om att lägga grunden, gällande alla kunskapsdomäner.
    Gällande källkritik med de yngre barnen är det ju att stötta barnen att tänka kritiskt och ifrågasättande och exempelvis lära sig begrepp som "på riktigt" och "på låtsas".
    Det kan ju göras på en mängd olika sätt, som att dramatisera (ta av och på sig utklädnader) och prata om det var på riktigt eller på låtsas.
    Även titta på bilder och jämföra. Om vi tittar genom förstoringsglaset eller zoomar in med kameran så ser allt större ut. Är myran så stor på riktigt?

Finns hur mycket som helst...

• Xlr8

Dom kan ju få lära sig hur blåsta många vuxna är, som tror att kvinnor är bättre bilförare än män.

• elsi
    Tow2Mater skrev 2023-06-21 02:17:03 följande:
    Tycker det inte går. Hur sker det på deras nivå? Om du inte kan ge ett exempel, hur kan du säga det låter bra?
    Man kan ju lita på att de som arbetar i ett område kan göra det utan att man själv förstår exakt hur eller vad de gör. 
  • Ruter

Japp min barns förskola gjorde dom också det. Jag blev också nyfiken och frågade helt enkelt pedagogerna vad det innebar. Det handlade om att visa och lära barnen att allt man ser på film funkar inte i verkligheten. De visade olika filmklipp på olika saker folk gjorde. Sen testade det själva att göra samma sak med barna. Några av sakerna funkade och några av sakerna de såg på klippen fungerade inte.

Detta för att lära barnen att allt man ser inte fungerar och att folk kan luras på internet. Jättebra att lära barnen tidigt då internet blir vanligare och vanligare i små åldrar.

• Trent
    Tow2Mater skrev 2023-06-21 03:05:54 följande:
    Nej det gor jag inte. Jag forstår bara inte vad som kan vara en nivå for en 2-åring.
    Näe källkritik kan vara farligt. Särskilt om den riktas mot en själv och vad en själv tror på.
  • Trent

Lögner bör ju funka att prata om med tvååringar. Vad som är rimligt osv. 

• vissli
    Trent skrev 2023-06-21 08:51:34 följande:

Lögner bör ju funka att prata om med tvååringar. Vad som är rimligt osv. 

Har du egna barn?
Svar på tråden Källkritik för småbarn?