• Porty

Abort imorgon - så osäker

Hej,
    Jag bokade tid förra veckan för abort. Blev oplanerat gravid med en man som ej vill ha barn och vi försöker lappa ihop vårt förhållande. 

Jag är 35 år, första gången jag är gravid. Jag är fortfarande osäker om jag vill genomföra aborten. Bör vara i vecka 11. Kan jag gå till min aborttid imorgon och fortfarande backa ur?

• Svar på tråden Abort imorgon - så osäker
  • Porty
    LFF skrev 2023-07-31 16:17:46 följande:
    Om han inte är intresserad av vad du vill så är det ingen person du ska lägga mer tid på. Oavsett om du går vidare med aborten eller inte. 
    Okej, men den stora frågan är ju om jag ska göra abort imorgon. Vet att ingen här kan ge mig svaret... Men jag känner mig enormt villrådig. Jag kan ju ej prata med honom om det här.
  • Anonym (Lis)

Om jag ska ge dig min åsikt så gör aborten och skaffa sen barn på egen hand, på dina villkor, så slipper du dela ditt barn med någon som inte ville bli pappa. 

Det kommer bli jobbigt att gå igenom och behöva vara överens med honom om umgänge, skolval, bostadsort.  Om du klarar det själv så gör det själv på riktigt.

Aborten blir enklare för dig ju snabbare du gör den, du får förmodligen valet om du vill göra det hemma, ha isåfall en vän hos dig, eller gör det på sjukhuset, jag hade nog rekommenderat på sjukhuset med tanke på vilken vecka du är i, det känns tryggt att bli ompysslad av dem. 

ställ dig i kö till insemination direkt, i gbg har det tidigare varit 3 års väntetid och de har en åldersgräns på 39-40, så du behöver kanske ställa dig i kö direkt.

• Porty

Kan man begära om betänketid imorgon? Eller är tanken att göra det imorgon och de blir sura om jag kommer dit och inte vet vad jag vill? Vill verkligen inte slösa deras tid!

• Anonym (B)
    Porty skrev 2023-07-31 18:03:46 följande:

Kan man begära om betänketid imorgon? Eller är tanken att göra det imorgon och de blir sura om jag kommer dit och inte vet vad jag vill? Vill verkligen inte slösa deras tid!

De kommer inte tvinga dig till något men en snabbare abort är att föredra!
  • Porty
    Anonym (Lis) skrev 2023-07-31 18:03:40 följande:

Om jag ska ge dig min åsikt så gör aborten och skaffa sen barn på egen hand, på dina villkor, så slipper du dela ditt barn med någon som inte ville bli pappa. 

Det kommer bli jobbigt att gå igenom och behöva vara överens med honom om umgänge, skolval, bostadsort.  Om du klarar det själv så gör det själv på riktigt.

Aborten blir enklare för dig ju snabbare du gör den, du får förmodligen valet om du vill göra det hemma, ha isåfall en vän hos dig, eller gör det på sjukhuset, jag hade nog rekommenderat på sjukhuset med tanke på vilken vecka du är i, det känns tryggt att bli ompysslad av dem. 

ställ dig i kö till insemination direkt, i gbg har det tidigare varit 3 års väntetid och de har en åldersgräns på 39-40, så du behöver kanske ställa dig i kö direkt.

Tack för din åsikt. Han skulle säkert inte vara inblandad på det sättet, kanske han hade velat träffa barnet ibland, betala för sig men ingen övrig inblandning.
  • Porty
    Anonym (B) skrev 2023-07-31 18:05:55 följande:
    De kommer inte tvinga dig till något men en snabbare abort är att föredra!
    Pga av smärtan?
  • Anonym (B)
    Porty skrev 2023-07-31 18:07:27 följande:
    Tack för din åsikt. Han skulle säkert inte vara inblandad på det sättet, kanske han hade velat träffa barnet ibland, betala för sig men ingen övrig inblandning.
    Det tror du nu. Många män har visat sig kunna bli riktigt jobbiga med gemensam vårdnad. Han kan ju komma på att han tvärtom vill ha massor med umgänge, insikt och medbestämmanderätt, oavsett vad han säger nu. Räkna inte äggen innan de lagts!
  • Anonym (B)
    Porty skrev 2023-07-31 18:08:33 följande:
    Pga av smärtan?
    Pga flera orsaker. Smärtan är en stor faktor men det är också det mentala, både i stunden och efteråt. Man kan göra abort i upp till vecka 18, tror de flesta kan påverkas av det med tanke på hur barnlikt fostret är redan då, även om de inte ser det men bara råkar se bilder eller vad som helst. När man gått så lång tid (från vecka 16) så föder man fram fostret, påtvingad "förlossning" av ett dött foster eftersom man tar tabletter några dagar innan för att stoppa graviditeten. Även skrapning eller vad det kallas kan vara rätt jobbigt för många. Tabletter med så klart, med stora blödningar osv, men det är fortfarande den absolut mildaste varianten!
  • Anonym (rrr)
    Porty skrev 2023-07-31 18:03:46 följande:

Tänk efter... hur många tror du inte är veliga?
  • Anonym (B)

Kort sagt, ju längre man väntar desto jobbigare blir en abort.

Svar på tråden Abort imorgon - så osäker