• Porty

Abort imorgon - så osäker

Hej,
    Jag bokade tid förra veckan för abort. Blev oplanerat gravid med en man som ej vill ha barn och vi försöker lappa ihop vårt förhållande. 

Jag är 35 år, första gången jag är gravid. Jag är fortfarande osäker om jag vill genomföra aborten. Bör vara i vecka 11. Kan jag gå till min aborttid imorgon och fortfarande backa ur?

• Svar på tråden Abort imorgon - så osäker
  • Porty

Oj vad villrådig jag känner mig. Är väldigt tacksam över alla era svar och att få läsa era kommentarer på min situation. Jag vet bara inte alls vad jag ska göra. Nu är det inte många timmar kvar...

Jag bokade aborttid via telefon och det var inga bekymmer. Vet ni hur de kontrollerar vilken vecka jag är i när jag är där? För de måste de väl göra.

• Porty
    Anonym (B) skrev 2023-07-31 22:30:16 följande:
    Inte för att vara sån men vid det laget du får tid hos kurator är du nog 2-3 veckor längre gången och lär få svårare att bestämma dig för en abort, förutom att din kille vid det laget kommer att ha skällt ut dig tusen gånger för att du skjuter upp det, du kommer att känna dig tvingad till abort och kommer att genomgå den sena varianten som är allt annat än trevlig om du minns min tidigare beskrivning. Och om du skulle behålla så blir du dumpad på fläcken och lär få ett smärre helvete med killen. Jag önskar dig verkligen något bättre än så! Bättre att ta hand om detta nu och slippa en massa tråkigheter. Då blir det åtminstone mer på dina egna villkor än alternativen.
    Jag inser att tid hos kurator kommer jag inte att hinna få. Mina tankegångar har gått från att uppfylla hans önskemål till att försöka fokusera på mig och barnet och att vi faktiskt hade kunnat få ett fantastiskt liv tillsammans. 
  • Anonym (Lis)
    Porty skrev 2023-07-31 18:45:49 följande:
    Det är väl positivt....
    Då får barnet en pappa...
    Om han väljer att stanna. En pappa som dragit en gång kan lätt dra igen. Barnet slits mellan hopp och förtvivlan och rycks upp varje gång pappa ändrar sig. Du får sitta med familjerätten i samtal och måste i stort sett låta barnet träffa sin pappa, för det har barnet rätt till, även om barnet inte vill och du inte tror det blir bra för barnet. Ev hamnar det i rätten, dvs advokatkostnader mm....
  • Anonym (Lis)
    Porty skrev 2023-07-31 22:38:29 följande:

Oj vad villrådig jag känner mig. Är väldigt tacksam över alla era svar och att få läsa era kommentarer på min situation. Jag vet bara inte alls vad jag ska göra. Nu är det inte många timmar kvar...

Jag bokade aborttid via telefon och det var inga bekymmer. Vet ni hur de kontrollerar vilken vecka jag är i när jag är där? För de måste de väl göra.

De gör ultraljud,  de behöver ju se att du inte är längre gången än du tror. (Några dagar diffar det ofta mot vad man själv räknat ut.)
  • Anonym (B)
    Porty skrev 2023-07-31 22:38:29 följande:

De tittar med UL för att vara säkra. De tittar på hinnsäcken och fostrets storlek. Om du verkligen är så långt gången som runt vecka 11 kommer de lätt att kunna räkna ut det, under de första veckorna är det mycket svårare då det knappt finns något att se.
  • Anonym (***)
    Porty skrev 2023-07-31 21:23:14 följande:
    Jag vill inte leva ensam och barnlös. Jag hade kunnat leva utan barn om vi hade ett bra förhållande. Men jag är rädd att han planerar att avsluta förhållandet efter aborten, då blir jag de facto ensam och barnlös.

Just nu är du inte ensam o barnlös, du har ett barn i magen o du är ju en mamma som om några månader kan ha din bebis liggande i famnen. 
    Ditt förhållande med killen, det är över, det är nog bara att du inte har insett det än.
    Hur kom det sig att ni fortsatte träffat efter att han ville ha uppehåll?
    Begär du enskild vårdnad så kommer många av ev problem att försvinna.
    Du behöver ju inte ens skriva på faderskapet. 

• Anonym (B)
    Porty skrev 2023-07-31 22:41:29 följande:
    Jag inser att tid hos kurator kommer jag inte att hinna få. Mina tankegångar har gått från att uppfylla hans önskemål till att försöka fokusera på mig och barnet och att vi faktiskt hade kunnat få ett fantastiskt liv tillsammans. 
    Lura inte dig själv. Ja, det kan vara fantastiskt med själva barnet, men garanterat inte med pappan som lägger smolk i bägaren.
  • Anonym (B)
    Anonym (***) skrev 2023-07-31 22:46:18 följande:

Just nu är du inte ensam o barnlös, du har ett barn i magen o du är ju en mamma som om några månader kan ha din bebis liggande i famnen. 
    Ditt förhållande med killen, det är över, det är nog bara att du inte har insett det än.
    Hur kom det sig att ni fortsatte träffat efter att han ville ha uppehåll?
    Begär du enskild vårdnad så kommer många av ev problem att försvinna.
    Du behöver ju inte ens skriva på faderskapet. 

Ts skulle få enskild vårdnad automatiskt men pappan skulle lätt få till gemensam vårdnad via tingsrätt. Nog för att han är en idiot men man är en ännu större om man förvägrar barnet rätten till sin ena förälder!
  • Anonym (rrr)
    Porty skrev 2023-07-31 22:41:29 följande:
    Hur skulle du inte få tid till kurator?

..
  • Anonym (rrr)

Nyss ville du vara i ett dåligt förhållande... Jag säger inte abort men det vore idiotiskt att inte gå till en kurator. Inte ta folks tid? Om du skaffar barn kommer du ta jävligt mycket sjukvårdstid ändå.

Svar på tråden Abort imorgon - så osäker