• Porty

Abort imorgon - så osäker

Hej,
    Jag bokade tid förra veckan för abort. Blev oplanerat gravid med en man som ej vill ha barn och vi försöker lappa ihop vårt förhållande. 

Jag är 35 år, första gången jag är gravid. Jag är fortfarande osäker om jag vill genomföra aborten. Bör vara i vecka 11. Kan jag gå till min aborttid imorgon och fortfarande backa ur?

• Svar på tråden Abort imorgon - så osäker
  • Anonym (Hm)
    Porty skrev 2023-07-31 21:20:46 följande:
    Han skiftar fort i sitt humör, är riktigt nöjd nu att tiden är kommen. Jag sa nyss att jag vet inte hur jag ska ta mig dit imorgon, direkt brusade han upp för att i nästa sekund förklara hur mycket han ska ta hand om mig och köpa hem mitt favoritgodis. Jag vet inte vad jag ser... jag är rädd att jag kommer inse att jag gjort fel beslut.

Varför i hela världen vill du stanna hos en sån här person oavsett? 

Hade jag gjort abort där hade jag i samma veva även slutat min relation med honom. Strunt i duschar och godis, kasta ut honom och få hjälp av vem som helst annars.

• Anonym (Hm)
    Porty skrev 2023-07-31 21:23:14 följande:
    Jag vill inte leva ensam och barnlös. Jag hade kunnat leva utan barn om vi hade ett bra förhållande. Men jag är rädd att han planerar att avsluta förhållandet efter aborten, då blir jag de facto ensam och barnlös.
    Men den man du beskriver är inte en värd att ha kvar. Varför skulle han vilja ha barn om ett år eller två? Dumpa honom först.
  • Porty
    StudierKemi skrev 2023-07-31 21:04:11 följande:
    Gör INTE det om du känner dig osäker, abort gör man bara om man vet vad man vill av livet. Du måste prata med kurator först. Om du ångrar dig kommer du få men och vara ledsen för resten av livet. Du har mycket tid kvar att tänka på saken, din sambo får gärna bli arg på mig istället för på dig (för att jag sa allt det här), och han får gärna skriva PM! Jag tar gärna ett snack med honom... Kom ihåg att han är en man och han förstår inte det här!
    Kan jag gå dit och förklara att jag vill prata med en kurator? Men det kan ju inte läkaren/barnmorskan boka? Vet inte vem eller vad jag kommer träffa imorgon, fick ingen information alls mer än bokad aborttid.
  • Anonym (Vad väger mest)

Porty!

Oavsett vad du tar för beslut angående graviditeten - snälla välj bort den här mannen!

Han får dig ju att må dåligt och är ett manipulativt as!

Du kan välja att behålla barnet, om det verkligen är vad du vill, och ta hand om det själv. 

Eller så kan du göra abort, lämna den här idioten och så småningom bilda familj med en annan man. Eller ensam, genom IVF.

Jag hade valt det sistnämnda, för att vara helt fri från honom, utan band. Men det är lätt för mig att säga som inte är gravid.

Men snälla, vad du än gör: fortsätt inte vara tillsammans med honom.

• StudierKemi
    Porty skrev 2023-07-31 21:23:14 följande:
    Jag vill inte leva ensam och barnlös. Jag hade kunnat leva utan barn om vi hade ett bra förhållande. Men jag är rädd att han planerar att avsluta förhållandet efter aborten, då blir jag de facto ensam och barnlös.
    Ja, han kommer säkert avsluta förhållandet efter aborten bara för att retas med dig.

Du kommer känna hat och må dåligt varje dag när han gjort det.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Vad väger mest) skrev 2023-07-31 21:27:12 följande:

Porty!

Oavsett vad du tar för beslut angående graviditeten - snälla välj bort den här mannen!

Han får dig ju att må dåligt och är ett manipulativt as!

Du kan välja att behålla barnet, om det verkligen är vad du vill, och ta hand om det själv. 

Eller så kan du göra abort, lämna den här idioten och så småningom bilda familj med en annan man. Eller ensam, genom IVF.

Jag hade valt det sistnämnda, för att vara helt fri från honom, utan band. Men det är lätt för mig att säga som inte är gravid.

Men snälla, vad du än gör: fortsätt inte vara tillsammans med honom.

+1.

Bara att han tycker att han är snäll som ska hjälpa att duscha och ge godis (?!?!) som tröst. Noll förståelse. En vettig kille hade kunnat sätta sig ned och resonera och försöka se det från bägges håll. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Hm) skrev 2023-07-31 21:16:20 följande:

Du ja. Andra är det kört för vid 37-38. 

Och vad menar du med att du fick hjälp via vården som 40+? IVF får du INTE via regionen då utan då är det att betala själv.

Och för vissa vid 23.

Jag gick till en privat gynekolog som var landstingsansluten. Det är väl allt du behöver veta från mig.
  • Anonym (B)
    Porty skrev 2023-07-31 21:20:46 följande:
    Han skiftar fort i sitt humör, är riktigt nöjd nu att tiden är kommen. Jag sa nyss att jag vet inte hur jag ska ta mig dit imorgon, direkt brusade han upp för att i nästa sekund förklara hur mycket han ska ta hand om mig och köpa hem mitt favoritgodis. Jag vet inte vad jag ser... jag är rädd att jag kommer inse att jag gjort fel beslut.
    Men förstår du inte själv att du inte kan skaffa barn med en sådan idiot?? Av hans beteende så misstänker jag att han utsätter dig för psykisk misshandel även på andra sätt. Var klok i detta nu! Du och ert gemensamma barn är bundna vid den personen för lång tid framöver annars!
  • Anonym (rrr)
    Porty skrev 2023-07-31 21:25:22 följande:
    Kan jag gå dit och förklara att jag vill prata med en kurator? Men det kan ju inte läkaren/barnmorskan boka? Vet inte vem eller vad jag kommer träffa imorgon, fick ingen information alls mer än bokad aborttid.
    Fast det bör inte gå att boka en aborttid med just abort inbokad när du inte vet vilken vecka du är eller har pratat med en kurator. Ingen kommer förvänta sig att du faktiskt ska göra abort men det är bara att prata med dom direkt på morgonen så får du mer information.
  • Anonym (B)
    Porty skrev 2023-07-31 21:25:22 följande:
    Inte för att vara sån men vid det laget du får tid hos kurator är du nog 2-3 veckor längre gången och lär få svårare att bestämma dig för en abort, förutom att din kille vid det laget kommer att ha skällt ut dig tusen gånger för att du skjuter upp det, du kommer att känna dig tvingad till abort och kommer att genomgå den sena varianten som är allt annat än trevlig om du minns min tidigare beskrivning. Och om du skulle behålla så blir du dumpad på fläcken och lär få ett smärre helvete med killen. Jag önskar dig verkligen något bättre än så! Bättre att ta hand om detta nu och slippa en massa tråkigheter. Då blir det åtminstone mer på dina egna villkor än alternativen.
Svar på tråden Abort imorgon - så osäker