• Porty

Abort imorgon - så osäker

Hej,
    Jag bokade tid förra veckan för abort. Blev oplanerat gravid med en man som ej vill ha barn och vi försöker lappa ihop vårt förhållande. 

Jag är 35 år, första gången jag är gravid. Jag är fortfarande osäker om jag vill genomföra aborten. Bör vara i vecka 11. Kan jag gå till min aborttid imorgon och fortfarande backa ur?

• Svar på tråden Abort imorgon - så osäker
  • Porty
    Anonym (rrr) skrev 2023-07-31 18:12:41 följande:
    Tänk efter... hur många tror du inte är veliga?
    Jag vet inte?
  • Anonym (Lis)
    Porty skrev 2023-07-31 18:07:27 följande:
    Tack för din åsikt. Han skulle säkert inte vara inblandad på det sättet, kanske han hade velat träffa barnet ibland, betala för sig men ingen övrig inblandning.
    Tyvärr är det vanligt att de säger en sak innan barnet fötts och en annan efter(det går åt båd hållen).

En relativt vanlig företeelse är att män när de några år senare träffat nån ska försöka visa sig som bra män/pappor och då helt plötsligt vill ha vårdnad/umgänge... 
  • Anonym (Lis)

Det är ett svårt beslut att ta om man har barnlängtan. Jag förstår att du velar.
    Men sök efter lite trådar kring delad vårdnad mm och läs hur kvinnor kan ha det med jobbiga ex så du vet lite vad som väntar. Jag tror absolut det är bättre att skaffa själv.

• Porty
    Anonym (Lis) skrev 2023-07-31 18:39:54 följande:
    Tyvärr är det vanligt att de säger en sak innan barnet fötts och en annan efter(det går åt båd hållen).

En relativt vanlig företeelse är att män när de några år senare träffat nån ska försöka visa sig som bra män/pappor och då helt plötsligt vill ha vårdnad/umgänge... 
    Det är väl positivt....
    Då får barnet en pappa...
  • Anonym (Ui)

Viktigast är inte hur du eller han mår/kommer må. Barnet är alltid viktigast. Om barnet föds, hur kommer livet se ut då?
    Nu har jag inte så mycket info om ditt liv, men av det jag vet hade jag flyttat närmare familjen, fött barnet där, haft egen vårdnad. 

• Anonym (B)
    Porty skrev 2023-07-31 18:45:49 följande:
    Det är väl positivt....
    Då får barnet en pappa...
    Du läste inte ironin mellan raderna? Det brukar börja så himla fint, de köper barnets kärlek med allt möjligt, stort som smått. Sedan bröstar de upp sig och är minsann Experter På Barnuppfostran och lägger sig i allt möjligt, en del bara för att jävlas. Det kan bli alla möjliga problem helt enkelt.
  • Anonym (rrr)
    Porty skrev 2023-07-31 18:30:52 följande:
    Jag vet inte?
    Du ringer dit direkt på morgonen och ber om att få prata med en kurator istället för din inbokade abort.
  • Anonym (rrr)

Du har inte ens konstaterat vecka och aborten skulle ske utan att någon pratat med dig???  Du vill ha barn. Du ÄR med en man som inte vill ha barn. Snurrigt.

• Anonym (***)

Abort eller inte, det kan bara du bestämma.
    Dock minskar ju chansen att kunna bli gravid igen, du är ju 35, o man får inte hjälp efter en viss ålder. 
    Det är inte heller säkert att du kan bli gravis igen.
    Du skriver att du kan klara dig utan barn nu, men hur blir det om ett år, två osv?
    Om du hade velat göra abort, borde du då inte vara säker på det då?
    Du upptar ingen tid i onödan, det är många som kommer dit o är osäkra eller ändrar sig.
    En abort kommer inte att rädda ert förhållande, tvärtom.
    Om han inte pysslade om eller gav dig det du behövde innan du blev gravid, så kommer han inte att göra det om du gör en abort heller.
    Skulle han pyssla om dig som belöning för att du tog bort ert barn?
    Du kommer att klar av att ta hand om ert barn själv o chansen är ju stor att du träffar en ny man som tar emot barnet med öppna armar.
    Säg till vården att du vill prata med en kurator o välj sen det som är bäst för dig.
    Han kunde ha snipp snipp medan du kanske aldrig får uppleva en graviditet igen.
    Jag hade turen att få barn innan jag fick cancer.
    Jag blev dumpad på bb, dock har barnet en väldigt närvarande pappa o jag har klarat det bra trots att jag inte har något kontaktnät.

• Anonym (B)
    Anonym (***) skrev 2023-07-31 19:19:03 följande:

Abort eller inte, det kan bara du bestämma.
    Dock minskar ju chansen att kunna bli gravid igen, du är ju 35, o man får inte hjälp efter en viss ålder. 
    Det är inte heller säkert att du kan bli gravis igen.
    Du skriver att du kan klara dig utan barn nu, men hur blir det om ett år, två osv?
    Om du hade velat göra abort, borde du då inte vara säker på det då?
    Du upptar ingen tid i onödan, det är många som kommer dit o är osäkra eller ändrar sig.
    En abort kommer inte att rädda ert förhållande, tvärtom.

Nej, chansen minskar inte pga aborten och det är inte säkert att chansen minskar bara för att ts skulle vara några år äldre heller. Jag var 40+ när jag och min make försökte få ett till barn, inga problem att få hjälp via vården och mina värden var så gott som perfekta, dvs lika bra som någon under 30. Sluta skrämma upp ts helt i onödan! Ska hon behålla barn med en som inte vill bli pappa, hur bra blir det? Tänker ingen på följderna för barnet i det läget? Det är bara ts ångest och oro som spelar roll här? Egoism i sitt esse. Ts är osäker och pappan vill inte = ABORT.

Deras relation är så gott som över, garanterat 100 % om ts behåller, 90+ % säkert om hon gör abort. Deras relation hänger på en skör tråd redan, det här blir oavsett spiken i kistan.
Svar på tråden Abort imorgon - så osäker