• Porty

Abort imorgon - så osäker

Hej,
    Jag bokade tid förra veckan för abort. Blev oplanerat gravid med en man som ej vill ha barn och vi försöker lappa ihop vårt förhållande. 

Jag är 35 år, första gången jag är gravid. Jag är fortfarande osäker om jag vill genomföra aborten. Bör vara i vecka 11. Kan jag gå till min aborttid imorgon och fortfarande backa ur?

• Svar på tråden Abort imorgon - så osäker
  • Anonym (Lis)
    Anonym (***) skrev 2023-07-31 22:46:18 följande:

Just nu är du inte ensam o barnlös, du har ett barn i magen o du är ju en mamma som om några månader kan ha din bebis liggande i famnen. 
    Ditt förhållande med killen, det är över, det är nog bara att du inte har insett det än.
    Hur kom det sig att ni fortsatte träffat efter att han ville ha uppehåll?
    Begär du enskild vårdnad så kommer många av ev problem att försvinna.
    Du behöver ju inte ens skriva på faderskapet. 

Du har tydligt ingen koll på hur det funkar.
    Hon har automatiskt enskild vårdnad när barnet föds, pappa får gå via rätten för att få vårdnad om hon inte skriver över den. Umgängesrätt har han dock ändå så länge han inte är dokumenterat våldsam.(fysiskt våld)

Mycket bättre att skaffa barn på egen hand och slippa problem med en pappa som kommer och är pappa när det behagar eller krånglar.
    Hon kan vara mamma ändå om ett tag.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (B) skrev 2023-07-31 22:23:24 följande:
    Och för vissa vid 23.

Jag gick till en privat gynekolog som var landstingsansluten. Det är väl allt du behöver veta från mig.
    Fast det i sig gör ju dig inte gravid. Den gynekologen är ju inte en embryolog som kan utföra IVF.
  • Anonym (B)
    Anonym (Hm) skrev 2023-07-31 22:54:18 följande:
    Fast det i sig gör ju dig inte gravid. Den gynekologen är ju inte en embryolog som kan utföra IVF.
    Nej, och det var ingen annan än du som babblade om IVF oavsett.
  • Porty
    Anonym (***) skrev 2023-07-31 22:46:18 följande:

Just nu är du inte ensam o barnlös, du har ett barn i magen o du är ju en mamma som om några månader kan ha din bebis liggande i famnen. 
    Ditt förhållande med killen, det är över, det är nog bara att du inte har insett det än.
    Hur kom det sig att ni fortsatte träffat efter att han ville ha uppehåll?
    Begär du enskild vårdnad så kommer många av ev problem att försvinna.
    Du behöver ju inte ens skriva på faderskapet. 

Ja, jag åkte hem till honom och berättade att jag var gravid, innan jag berättade det så förstod han inte mitt ärende eftersom vi inte är ihop men det ändrades och nu verkar han vilja försöka igen. Jag förstår hur uppenbart detta låter, han gör allt i sin makt nu för att intala mig att vi kan lappa ihop detta bara problemet försvinner.
  • Anonym (B)
    Anonym (Hm) skrev 2023-07-31 22:54:18 följande:
    Däremot hade den gynekologen ett samarbete med en klinik som skulle utföra IVF, om vi hade behövt. Trots min ålder. Utan att betala tiotusentals kronor ur egen ficka.
  • Porty
    Anonym (rrr) skrev 2023-07-31 22:49:48 följande:
    Hur skulle du inte få tid till kurator?

..
    Det tar väl för länge.
  • Anonym (rrr)
    Porty skrev 2023-07-31 22:55:12 följande:
    Ja, jag åkte hem till honom och berättade att jag var gravid, innan jag berättade det så förstod han inte mitt ärende eftersom vi inte är ihop men det ändrades och nu verkar han vilja försöka igen. Jag förstår hur uppenbart detta låter, han gör allt i sin makt nu för att intala mig att vi kan lappa ihop detta bara problemet försvinner.
    Ja uppenbart att han manipulerar dig för att du inte ska tveka med att göra abort.
  • Anonym (B)
    Porty skrev 2023-07-31 22:55:12 följande:
    Du fattar att han ljuger va...? Han säger exakt vad som helst för att du ska göra abort. Han kommer att dumpa dig direkt efter. Beroende på hur stort svin han är så kan det ta allt från timmar till dagar, kanske till och med lite mer än en vecka. Men han kommer göra slut, var så säker.
  • Anonym (rrr)
    Porty skrev 2023-07-31 22:57:25 följande:
    Det tar väl för länge.
    Skärp dig. Du förstår väl att de möter detta problem hela tiden.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (B) skrev 2023-07-31 22:54:58 följande:
    Nej, och det var ingen annan än du som babblade om IVF oavsett.
    Nej men du började bubbla på om hur du fick hjälp vid 40+. Att gå till en gyn är inte att få hjälp, det är max en kontroll på läget.

TS kan bara få hjälp innan 40 och köerna kan vara långa. Din beskrivning av hur lött du blev gravid och att du kunde få hjälp är dels bara din egen och dels något som låter mer än det är.
Svar på tråden Abort imorgon - så osäker