• Porty

Abort imorgon - så osäker

Hej,
    Jag bokade tid förra veckan för abort. Blev oplanerat gravid med en man som ej vill ha barn och vi försöker lappa ihop vårt förhållande. 

Jag är 35 år, första gången jag är gravid. Jag är fortfarande osäker om jag vill genomföra aborten. Bör vara i vecka 11. Kan jag gå till min aborttid imorgon och fortfarande backa ur?

• Svar på tråden Abort imorgon - så osäker
  • Anonym (B)
    Anonym (Hm) skrev 2023-07-31 22:59:59 följande:
    Nej men du började bubbla på om hur du fick hjälp vid 40+. Att gå till en gyn är inte att få hjälp, det är max en kontroll på läget.

TS kan bara få hjälp innan 40 och köerna kan vara långa. Din beskrivning av hur lött du blev gravid och att du kunde få hjälp är dels bara din egen och dels något som låter mer än det är.
    Läs gärna mitt nästa svar till dig innan du blåser upp dig ännu mer.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (B) skrev 2023-07-31 22:55:59 följande:
    Däremot hade den gynekologen ett samarbete med en klinik som skulle utföra IVF, om vi hade behövt. Trots min ålder. Utan att betala tiotusentals kronor ur egen ficka.
    Sure. Dra den om rödluvan med. Gratis IVF vid 40+. Absolut.
  • Anonym (B)
    Anonym (Hm) skrev 2023-07-31 22:59:59 följande:
    Nej men du började bubbla på om hur du fick hjälp vid 40+. Att gå till en gyn är inte att få hjälp, det är max en kontroll på läget.

TS kan bara få hjälp innan 40 och köerna kan vara långa. Din beskrivning av hur lött du blev gravid och att du kunde få hjälp är dels bara din egen och dels något som låter mer än det är.
    Vem påstår att det var lätt för mig att bli gravid?? Tror du man springer till vården för hjälp innan det gått minst ett år? Kamma dig, och sluta hacka på andras realitet.
  • Anonym (rrr)
    Anonym (Hm) skrev 2023-07-31 23:01:41 följande:
    Sure. Dra den om rödluvan med. Gratis IVF vid 40+. Absolut.

Ja det där var... udda.

Och ett sidospår som kanske inte ska ta över tråden.

• IQfiskpinne

Jag tycker att du ska boka tid hos kurator och diskutera aborten oavsett vilket val du senare gör.

Tänk på dig själv ts, vad vill du? Ditt mående är faktiskt viktigare än din relation med den här snubben. Tycker du ska prata med en utomstående som inte känner mannen och har känslor för honom utan istället fokuserar på dig. För det är du som ska göra aborten eller föda barnet, inte din kille.

Snubben är pappa innan så han vet att olyckor kan hända. Han är precis lika delaktig som dig i detta och ska sjävklart hjälpa dig med aborten eller ev framtida barn.  Han kan inte tvinga dig till något.

• Anonym (Hm)
    Anonym (B) skrev 2023-07-31 23:01:42 följande:
    Vem påstår att det var lätt för mig att bli gravid?? Tror du man springer till vården för hjälp innan det gått minst ett år? Kamma dig, och sluta hacka på andras realitet.
    Du skrev att dina värden var perfekta etc. Det jag vill säga är att du får det att låta som TS har mer tid än hon har.

Det här är mest troligt absolut inte sista chansen för TS men det här att lyfta perfekta värden efter 40?etc når statistiken faktiskt inte ser ut så på populationsbasis och det varit ett bekymmer just när kvinnor tror sig ha mer tid än de har och sen blir desperata och besvikna når de inte är en av de som slår oddsen, det tycker jag blir fel.

TS behöver ju få fakta, inte skrämselpropaganda  eller rosafärgade glasögon.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (***)
    Porty skrev 2023-07-31 22:55:12 följande:
    Ja, jag åkte hem till honom och berättade att jag var gravid, innan jag berättade det så förstod han inte mitt ärende eftersom vi inte är ihop men det ändrades och nu verkar han vilja försöka igen. Jag förstår hur uppenbart detta låter, han gör allt i sin makt nu för att intala mig att vi kan lappa ihop detta bara problemet försvinner.
    Om han hade velat lappa ihop ert förhållande, så hade han försökt med det innan han fick vetskap om*problemet*.
    Är det så att du hoppades på att han skulle bli glad o vilja fortsätta ert förhållande?
    Han förstod inte ditt ärende......nej, han vill inte fortsätta tyvärr.
  • Anonym (Vera)

Porty, bara du vet hur killen är som person. Det finns kvinnor och barn som tvingas leva gömda med skyddade identiteter för att pappan är en direkt livsfara för deras liv. Är det en sån kille du är gravid med tycker jag inte att du ska behålla då ditt liv kommer att bli ett helvete. 
    Men om pappan är en stabil man som bara inte vill ha barn så tycker jag att du ska behålla. Antingen kommer han att strunta i barnet och du får ta allt ansvar själv. Skulle du klara det? 
    Eller så kommer han att ändra sig när barnet är fött och ställa upp som pappa. 

Hur är pappans familj? Jag känner till ett fall där pappan inte alls ville vara delaktig i barnet, men farmor och övriga släkt ville ha en relation med barnet. Så barnet träffar och umgås med sin pappas släkt och har en bra relation, trots att pappan är ett as. 

När jag läser din text får jag intrycket av att du faktiskt vill behålla barnet. Gör det! Såvida pappan inte är en fara för ert liv så behåll. Detta kanske är din enda chans att få barn? 

• Anonym (Nej)

Efter att ha läst igenom hela tråden säger jag bara: genomför aborten! En abort är alltid ett stort och jobbigt beslut, oavsett hur söker man är på det står man ändå där och velar. 

Att ha barn med en man man inte önskat som pappa är en fruktansvärd situation. Du kommer inte kunna göra något utan hans samtycke om han skulle vilja ha gemensam vårdnad, du tvingas involvera honom i allt. Han kan alltså driva igenom gemensam vårdnad bara för att jävlas med dig, som ett sätt att kontrollera dig. Du kommer inte kunna motsätta dig det, då domstolen värnar om barnets rätt till båda föräldrar. 

Att få barn som ensamstående kan såklart vara tufft, men att få barn med en olämplig pappa är än värre. Det finns såklart aldrig några garantier för att pappan blir en bra sådan, men med dina ingångsvärden är det dömt att bli katastrof. Jag jobbar med vårdnadstvister dagligen och möter många kvinnor vars ex plötsligt börjar strida om barnet, från att ha haft noll intresse. Även de män som inte har en manipulerande bakgrund, såsom din faktiskt har, resonerar egoistiskt och utan barnets bästa i fokus. De vill ha en himla massa saker utan att tänka på konsekvenserna. Där står kvinnan, som i sin enfald trodde hennes största problem skulle vara att klara allt själv - men som i själva verket blev att klara av allt själv samtidigt som en man ständigt motarbetar och försvårar det hon försöker bana väg för. Alltifrån flytt till skolbyte, pass vid utlandsresor eller läkarbesök. 10 års erfarenhet av vårdnadstvister, och av all omtanke för dig och ett eventuellt barn: gör aborten och skaffa barn på egen hand! 

En nära vän till mig genomgick nyligen en insemination på egen hand och har för ett par veckor sedan fått en son. Hon är 39 år och fick hjälp inom ett år (Västra Götaland). Hon pratar ständigt om hur tacksam hon är att hon gjorde det på egen hand, och att hon inte nöjde sig med första bästa pappa bara för att få ett barn. 

Om du nu blivit oplanerat gravid lär dina möjligheter för att få ett barn på egen hand vara goda. Inte ens för de som anstränger sig för att pricka in ägglossningen är det en självklarhet att bli gravid, så att det blev av ren slump för dig talar ju för dig! 

Svar på tråden Abort imorgon - så osäker