• Porty

Abort imorgon - så osäker

Hej,
    Jag bokade tid förra veckan för abort. Blev oplanerat gravid med en man som ej vill ha barn och vi försöker lappa ihop vårt förhållande. 

Jag är 35 år, första gången jag är gravid. Jag är fortfarande osäker om jag vill genomföra aborten. Bör vara i vecka 11. Kan jag gå till min aborttid imorgon och fortfarande backa ur?

• Svar på tråden Abort imorgon - så osäker
  • Porty
    Anonym (***) skrev 2023-07-31 19:19:03 följande:

Abort eller inte, det kan bara du bestämma.
    Dock minskar ju chansen att kunna bli gravid igen, du är ju 35, o man får inte hjälp efter en viss ålder. 
    Det är inte heller säkert att du kan bli gravis igen.
    Du skriver att du kan klara dig utan barn nu, men hur blir det om ett år, två osv?
    Om du hade velat göra abort, borde du då inte vara säker på det då?
    Du upptar ingen tid i onödan, det är många som kommer dit o är osäkra eller ändrar sig.
    En abort kommer inte att rädda ert förhållande, tvärtom.
    Om han inte pysslade om eller gav dig det du behövde innan du blev gravid, så kommer han inte att göra det om du gör en abort heller.
    Skulle han pyssla om dig som belöning för att du tog bort ert barn?
    Du kommer att klar av att ta hand om ert barn själv o chansen är ju stor att du träffar en ny man som tar emot barnet med öppna armar.
    Säg till vården att du vill prata med en kurator o välj sen det som är bäst för dig.
    Han kunde ha snipp snipp medan du kanske aldrig får uppleva en graviditet igen.
    Jag hade turen att få barn innan jag fick cancer.
    Jag blev dumpad på bb, dock har barnet en väldigt närvarande pappa o jag har klarat det bra trots att jag inte har något kontaktnät.

Han är så himla fin och snäll nu mot mig. Jag säger att jag är nervös och han stöttar och säger att han ska hjälpa mig duschning osv när jag kommer blöda. Bara jag går dit imorgon, och vi gör oss av med problemet. Jag påverkas helt klart av hans ord... dina ord påverkar mig i den andra riktningen... jag vet inte vad jag ska göra, jag får panik
  • Anonym (Rand)

Tänk såhär:

Hur mycket vill du ha barn? Klarar du att göra det 100% själv. Känns det som att det är något du kan och vill göra? Du är inte direkt ung och din fertilitet sjunker för varje år som går. om du kan köra racet 100% utan inblandning från pappan eller stöd utan att känna bitterhet eller sorg mot honom tycker jag du ska behålla.

men om du har minsta tvivel på att vara ensam mamma, och hoppas på ett förhållande med pappan, eller drömmer mycket om en kärnfamilj tycker jag inte att du ska behålla. 

utgå från ditt eget liv och dina egna önskningar , inte från vad han säger. Du kan och får vara 100 % självisk om du är redo att styra skutan själv.

• Porty
    Anonym (B) skrev 2023-07-31 19:31:31 följande:
    Nej, chansen minskar inte pga aborten och det är inte säkert att chansen minskar bara för att ts skulle vara några år äldre heller. Jag var 40+ när jag och min make försökte få ett till barn, inga problem att få hjälp via vården och mina värden var så gott som perfekta, dvs lika bra som någon under 30. Sluta skrämma upp ts helt i onödan! Ska hon behålla barn med en som inte vill bli pappa, hur bra blir det? Tänker ingen på följderna för barnet i det läget? Det är bara ts ångest och oro som spelar roll här? Egoism i sitt esse. Ts är osäker och pappan vill inte = ABORT.

Deras relation är så gott som över, garanterat 100 % om ts behåller, 90+ % säkert om hon gör abort. Deras relation hänger på en skör tråd redan, det här blir oavsett spiken i kistan.
    Tror du att denna situation, orsakar spiken i kistan för honom? För det är han som velat ha paus tidigare i vårt förhållande 
  • Anonym (B)
    Porty skrev 2023-07-31 19:46:03 följande:
    Tror du att denna situation, orsakar spiken i kistan för honom? För det är han som velat ha paus tidigare i vårt förhållande 
    Ja, det är klart att det bara kommer att ha en negativ inverkan oavsett utkomst. Just nu borde fokus vara att reparera relationen, då blir det värre oavsett vad det hade handlat om. Nu råkade det vara en graviditet/abort.
  • Anonym (Rand)
    Anonym (Lis) skrev 2023-07-31 18:44:21 följande:

Det är ett svårt beslut att ta om man har barnlängtan. Jag förstår att du velar.
    Men sök efter lite trådar kring delad vårdnad mm och läs hur kvinnor kan ha det med jobbiga ex så du vet lite vad som väntar. Jag tror absolut det är bättre att skaffa själv.

Jag tror faktiskt också det. Att skaffa barn helt på egen hand tror jag är lättare psykologiskt både för dig och barnet. tycker att de som skaffat barn ensamma utifrån ett aktivt beslut verkar ha det lättare på flera plan.  Du är 35 år men har förhoppningsvis 5 fertila år kvar i bästa fall. 
  • Anonym (B)
    Porty skrev 2023-07-31 19:32:27 följande:
    Han är så himla fin och snäll nu mot mig. Jag säger att jag är nervös och han stöttar och säger att han ska hjälpa mig duschning osv när jag kommer blöda. Bara jag går dit imorgon, och vi gör oss av med problemet. Jag påverkas helt klart av hans ord... dina ord påverkar mig i den andra riktningen... jag vet inte vad jag ska göra, jag får panik
    Jag sätter en årslön på att han skulle bli galen av ilska om du skulle säga att du ångrat dig. Glöm hjälp med duschningar och annat då.
  • Porty
    Anonym (Rand) skrev 2023-07-31 19:53:07 följande:
    Jag tror faktiskt också det. Att skaffa barn helt på egen hand tror jag är lättare psykologiskt både för dig och barnet. tycker att de som skaffat barn ensamma utifrån ett aktivt beslut verkar ha det lättare på flera plan.  Du är 35 år men har förhoppningsvis 5 fertila år kvar i bästa fall. 
    Jag skulle nog känna mig mer trygg att barnet har släktbanden till hans familj... Det låter kanske inte så nu men han har en bra familj som säkert skulle vilja ha nån form av kontakt med barnet och mig...
  • Porty
    Anonym (B) skrev 2023-07-31 19:55:36 följande:
    Jag sätter en årslön på att han skulle bli galen av ilska om du skulle säga att du ångrat dig. Glöm hjälp med duschningar och annat då.
    Jag har redan märkt om jag använder ordval som kan tolkas till att behålla det så växlar hans humör fort. Sen blir han den snällaste igen.... han är glad inför imorgon
  • Anonym (Rand)
    Porty skrev 2023-07-31 19:59:04 följande:
    Jag har redan märkt om jag använder ordval som kan tolkas till att behålla det så växlar hans humör fort. Sen blir han den snällaste igen.... han är glad inför imorgon

utifrån vad du skrivit ovan om denna mannen tycker jag inte att du ska fortsätta vara i en relation med honom. Han sätter sig själv först och är bara gullig mot dig när du följer hans vilja. Hade han varit en bra kille hade han stöttat dig oavsett vad du valde att göra. 

• Anonym (Vad väger mest)

Du kan självklart ändra dig ända tills det är dags. Ingen kan tvinga dig till abort.

Men du behöver verkligen lägga alla saker i vågskålen och värdera efter vad som väger tyngst.

Lägg alla korten på bordet. 

VILL du ha barn? Just nu eller nånsin. Det är nummer 1 att få klarhet i.

Vill du att den här mannen ska vara pappa till ditt barn? Oavsett om ni fortsätter vara tillsammans eller inte. Av det du beskriver här tycker jag inte att er relation låter så sund. Men det är inte upp till mig att avgöra. Faktum är att behåller du barnet har du alltid en länk till honom, oavsett om han tänker vara delaktig förälder eller inte och oavsett om er relation håller eller inte.

Ja, dina chanser att bli gravid igen krymper med åldern, men än finns ingen anledning att tro att detta var din sista chans. 

Den verkligt tunga faktorn är om DU VILL, och om du vill det NU. Och om du vill ha barn ihop med den här mannen.

Svar på tråden Abort imorgon - så osäker