• Tanya85

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Hej! Idag är jag på Sprutdag 1 med Gonal-f (150) och på dag dag 5 börjar jag med Fyremadel fram till dag 8 då det är ultraljudsbesök. Några fler som är igång med sin IVF-behandling och vill följas åt?

Jag är 38 år och min sambo 35 år. Vi har försökt bli gravida i 1,5 år. Första gången vi försökte blev jag gravid men fick sen ett tidigt missfall. Sen dess har jag inte blivit gravid. Längtar så väldigt mycket efter vårt första barn Så kan knappt tro att det vi äntligen är igång!

• Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023
  • Quincey

Mathilda88, skönt att höra att du mår bättre igen! Kunde man göra karyotypning på de två klinikerna du pratat med i Danmark? 

• Quincey

Idag var testdag och det var negativt. Dags att börja planera försök 4..

• LMSM
    Mathilda88 skrev 2023-12-26 15:29:14 följande:

Tack så hemskt mycket 🙏❤️🙏❤️ 
    Känner hopp igen, landat och laddat om någon dag före julafton ❤️. Men nu ångest över att lyckas välja rätt klinik. Ska vi satsa redan nu på utländsk klinik med allt extra arbete, kostnad och pendling, eller ge en svensk privat klinik chansen? Carl von Linné står såklart med på listan och inväntar återkoppling från dom än. 

Pratat med två danska kliniker hittills och båda har direkt trott manlig faktor med tanke på sambons historik! Så de vill börja med karyotypning på honom, på mig med när vi ändå är i farten. (känns betryggande, minska mängden frågetecken så långt det går).

De rekommenderar om vi själva kan ta det i Sverige, men jag vet inte hur jag ska få någon till att skriva remissen.. Någon med erfarenhet av det? Kanske kan be RMC om det men tror de kommer till att neka då de släpper oss nu efter tredje försöket. Tycker de nekar till det mesta 😅.. 

Jisses, hur vet man att man väljer rätt klinik? Tycker det är svårt att få svar från någon alla kring fragmenterade embryon. Särskilt svenska klinikerna säger ingenting utan att man betalar för en läkarkonsultation. I Danmark erbjuds ofta en gratis första konsultation. 

va bra! Jag vet exakt vad du menar gud vilken ångest det var kring att välja klinik och jag ville sätta igång direkt!
    landade i att jag ville ge det en chans till i Sverige just För jag inte orkade med för mkt krångel just nu.

jag vet att cvl har stängt sen veckan innna jul och fram till 5/1. jag har börjat spraya och de ska ringa mig på måndag antagligen för att börja med sprutorna då. Om du väntar några veckor kan jag säga om jag är nöjd med cvl hehe :) 

vet inte om dom gör ngt som är speciellt annorlunda mot sophia men de har bra siffror och jag tycker de gav oss väldigt mkt tid och svarade på alla våra frågor under första mötet. 

ville också göra karyotype men hittade aldrig ngn k Sverige såkalrt hehe. Det var dock ngn som skrev att det fanns ngt ställe vill jag minnas. Minns inte vart dock
  • LMSM
    Quincey skrev 2023-12-29 10:20:44 följande:

LMSM, jag hittade karyotypning här: https://cmedicalfertilitet.se/priser-uppsala/

Kostar 8000, mailade dem för ett par veckor sedan men fick inget svar. Har cvl nämnt något om karyotypning eller andra undersökningar som kan vara värda att göra?

Tack! 🙏
    herregud va allt kostar haha! 
    jag tror jag frågade dom när vi var dr men minns faktiskt inte vad dom sa. Tror i princip att det var ngt o stil med att de är sorgligt att så många kliniker försöker tjäna pengar på alla desperata. 
  • Quincey
    LMSM skrev 2024-01-01 19:09:50 följande:
    Tack! 🙏
    herregud va allt kostar haha! 
    jag tror jag frågade dom när vi var dr men minns faktiskt inte vad dom sa. Tror i princip att det var ngt o stil med att de är sorgligt att så många kliniker försöker tjäna pengar på alla desperata. 
    Ja man vet inte vad man ska tro, å ena sidan känns det som att vissa kliniker rekommenderar massa tester kanske för att tjäna pengar, å andra sidan känns det som att andra bara vill chansa och köra en massa IVF-omgångar utan att gå till grunden med problemet 😅

Hur går det för dig? Har du börjat med sprutorna än?
  • Sola13

Vi ska också så småningom välja klinik för omgång 4! bor i Skåne och har också gått på RMC Tidigare. Överväger Sverige, Danmark eller annat ställe i Europa men så svårt att veta vad som är bäst! 

• LMSM
    Quincey skrev 2024-01-02 10:58:54 följande:
    Ja man vet inte vad man ska tro, å ena sidan känns det som att vissa kliniker rekommenderar massa tester kanske för att tjäna pengar, å andra sidan känns det som att andra bara vill chansa och köra en massa IVF-omgångar utan att gå till grunden med problemet 😅

Hur går det för dig? Har du börjat med sprutorna än?
    Exakt. Det känns ju som att man kan få fler förklaringar till Vrf det inte går. kanske testat innan femte gången om det inte går nu :)

jag håller fortfarande på med sprayen. de ska ringa mig från CvL imorgon den 5/1 och då ska jag förhoppningsvis börja med sprutorna imorgon kväll. 
  • Quincey
    LMSM skrev 2024-01-04 09:39:26 följande:
    Exakt. Det känns ju som att man kan få fler förklaringar till Vrf det inte går. kanske testat innan femte gången om det inte går nu :)

jag håller fortfarande på med sprayen. de ska ringa mig från CvL imorgon den 5/1 och då ska jag förhoppningsvis börja med sprutorna imorgon kväll. 
    Håller tummarna att det går på fjärde försöket! Undrar också vad som händer om man betalar för karyotypning och kommer med det pappret till CvL, om de typ inte tror på dessa test, kommer det göra någon skillnad för behandlingen eller är det pengar i sjön?

Åh spännande! Blir det samma dos som sist? Vilka danska kliniker var det du hade haft konsultation med?
  • Quincey
    Sola13 skrev 2024-01-02 11:36:20 följande:

Vi ska också så småningom välja klinik för omgång 4! bor i Skåne och har också gått på RMC Tidigare. Överväger Sverige, Danmark eller annat ställe i Europa men så svårt att veta vad som är bäst! 

Spännande! Ja det är sjukt svårt. Kan nog vara bra att kontakta flera stycken och höra vad de säger. Minns inte riktigt vad ni hade för problematik?
Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023