• Tanya85

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Hej! Idag är jag på Sprutdag 1 med Gonal-f (150) och på dag dag 5 börjar jag med Fyremadel fram till dag 8 då det är ultraljudsbesök. Några fler som är igång med sin IVF-behandling och vill följas åt?

Jag är 38 år och min sambo 35 år. Vi har försökt bli gravida i 1,5 år. Första gången vi försökte blev jag gravid men fick sen ett tidigt missfall. Sen dess har jag inte blivit gravid. Längtar så väldigt mycket efter vårt första barn Så kan knappt tro att det vi äntligen är igång!

• Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023
  • Björkenli

På mitt VUL dag 5 på stimulering, med gonal f 300E, hade jag en follikel/äggblåsor i bra storlek och en liten. 

Förra gången hade jag bara en dag 5.

Bara hoppas att det blir 3 stycken nu vid nästa VUL på måndag. 

Jag har köpt flygbiljett till Köpenhamn till nästa tisdag, som kan ombokas till onsdag. 

Har bokat samma donator som förra gången- en rödhårig som verkar ha såå härlig personlighet. Märklig känsla att hoppas att någon man bara läst en text av ska bli far till ens barn! Fast jag vågar inte tänka så eftersom jag inte på något sätt räknar med att detta ska bli något. 

15% chans är ju en väldigt liten chans...

Jag grämer mig så för att jag inte tog tag i detta tidigare..  Även om jag inte var redo att gå vidare tidigare, så borde jag ha satt mig in i detta mer,  gjort fertilitetskoll tidigare och frusit in ägg. 

Det går inte att göra ogjort. Men kommer vara något jag får ångra resten av livet. 

Är också besviken på en psykolog jag hade som hela tiden sa att det fanns tid till att försöka hitta en partner- det bidrog till att jag kände att jag kunde vänta. Så fel av honom som psykolog att säga det till en kvinna som är 38 med barnlängtan (jag var 38 när han sa det). 

Såklart mitt ansvar i slutändan. Men ångran är stor.  Om jag hade gjort detta i våras i stället hade chanserna varit mycket större- stor skillnad på 39 och 40.

Jag hade en operation jag var tvungen att göra innan jag kunde få vidare med detta (byta ut bröstimplnantat...). Jag hade fått en komplikation att de blivit hårda, så en graviditet med de brösten jag hade hade inte varit en bra idé! Plus att jag inte hade kunnat vänta 2 år med ostadigt operationen, som det hade blivit efter ev graviditet plus amning...
    Och jag orkade inte ta tag i alla val kring operationen .. om jag bara skulle ta ut dom, ta bara kroppsfett istället för implantat... ev nya implantat.. Men i så fall vilken modell.. Jag bara sköt på det tills jag insåg att jag verkligen måste göra operationen NU om jag vill hinna försöka bli gravid!!

Det visade sig att man inte skulle bli gravid ett halvår efter operationen heller...

Men jag ångrar bittert att jag inte frös in ägg i våras när jag visste att jag skulle göra operationen och att det hela skulle ta tid....

• Björkenli

@Mathilda88 

Va skönt ang recepten!

Jag har ju som sagt hittat 2 i Stockholm, men den ena sa nu att han inte kan fortsätta efter att jag fyller 40 år, för då får man ju inte längre göra behandlingen finansierat av regionen i Sverige...!@
    Tänkte inte på det!! Det här är sista cykeln som jag lite 39. Enligt lagen måste behandlingen avslutas innan man fyller 40!! Säkert ingen läkare som vill skriva till mig sen!!

Då blir det 33 000 per insemination (minus resa), istället för ca 21000 per försök...

Får bara hoppas på att den andra läkaren inte tänker på detta.....

Va det Sellmer som tyckte du skulle göra långa protokollet? De föreslog inte det för mig ens för ivf så måste vara något annat än låg äggreserv som avgör. 

• Björkenli

@Quincey

Jag hade AMH 0,2 för ett år sedan.. får gonal 300 och fick 3 ägg vid ivf i december ...

Jag tror läkarna vet vad de gör ang dosen!
    Förstår att du är orolig men försök slappna av och lita på att de har erfarenheten som krävs för att göra rätt val. 

Lycka till!

• Björkenli

Några skrev om kliniker som inte räknade det som försök om det inte blev blastocyster? Vilken klinik var det? Låter ju fantastiskt!

• Quincey

Björkenli, förstår känslan av ånger att man inte tog tag i detta tidigare, men som du säger går det inte att göra något åt det förflutna. Du tog beslut utifrån vad du tänkte var bäst då, och du kan iaf veta att du gör vad du kan nu. Hoppas det kommer gå bra!

Ja, jag vill lita på att läkarna vet bäst, dock så ville han ge mig 375 IE menopur och jag var inte så sugen på det så han drog ner till 300, så är orolig att jag har saboterat nästa försök.

Nämnde förut att kliniken Carl von Linné i Uppsala inte räknar ett försök där det inte blir återföring (iaf om man köper 3-pack), sen kan återföringen vara av 2-dagars eller blastocyst. Blastocyst odlar de till vid 5 eller fler befruktade ägg (iaf de flesta kliniker). Detta gällde en gång. Händer det igen räknas det som ett försök.

• LMSM
    Quincey skrev 2024-01-20 15:09:39 följande:
    LMSM, beklagar verkligen, förstår att det måste vara en chock efter att du tagit dig igenom hela behandlingen. Kanske behöver de ändå göra ICSI trots perfekta prover/spermier? Du har fått bättre resultat än detta tidigare, ge inte upp. Men vet att det tar lång tid att återhämta sig från bakslag i IVF. Hoppas du får svar från kliniken. Ta hand om dig ❤️
    Tack ❤️🙏
    ja jag börjar bli väldigt rädd nu. Jag känner mig också helt jävla slut och har ingen mer energi samtidigt som jag känner mig stressad över att inte köra igång direkt.
    det känns som det går bakåt istället för framåt. Hade förväntat mig ett litet litet framsteg och bättre resultat även om jag inte vågade tro på att det skulle gå vägen 

läkarna sa att de var förvånade igår. Jag var så ledsen och blev helt nlllställd så kunde inte ställa några frågor men De skulle ringa tillbaka idag för att prata om nytt möte nästa steg osv. Dock sa dom att se föreslår icsi nästa gång. Förstår inte vrf de in körde 50/50 bara?.

fubderar även på om det är jag som ätit alldeles för mkt lussebullar under december 😂 eller om det är den göra dosen som gör äggen sämre? Eller om det ens är ägglvalitrt  eler hårda skal eller ngt annat.

var ju så inställd på att besluta om lägre dos ester sista misslyckade förösler men istället sa jag ingenting när de höjde från 375 till totalt 450 (150 menopour + 300 gonal f) den här gången. 

visst har du också beslutat att välja cvl?
  • LMSM
    Björkenli skrev 2024-01-20 16:37:39 följande:

@LMSM

men gud vad tråkigt!! Beklagar verkligen!!
    Vad föreslår de som nästa steg?

Tack 🙏 
    de skille ringa tillbaka idag var alldeles för ledsen för att kunna prata om det igår men de sa i alla falll att de föreslår icsi nästa gång. Vilket de bara borde gjort 50/50 direkt tycker jag. 

jag tror även jag ska ligga på om lägre dos hormon nästa gång. Typ Max 300 och se va de tycker om det.
    fick i alla fall inte fler antal ägg när de höjde från 375 till 450.

känns sjukt jobbigt att jag behöver göra långa protokollet för att få ut bra antal ägg också då det korta är en dans på rosor i jämförelse. I alla fall för mig. 

• Quincey
    LMSM skrev 2024-01-21 08:33:57 följande:
    Tack ❤️🙏
    ja jag börjar bli väldigt rädd nu. Jag känner mig också helt jävla slut och har ingen mer energi samtidigt som jag känner mig stressad över att inte köra igång direkt.
    det känns som det går bakåt istället för framåt. Hade förväntat mig ett litet litet framsteg och bättre resultat även om jag inte vågade tro på att det skulle gå vägen 

läkarna sa att de var förvånade igår. Jag var så ledsen och blev helt nlllställd så kunde inte ställa några frågor men De skulle ringa tillbaka idag för att prata om nytt möte nästa steg osv. Dock sa dom att se föreslår icsi nästa gång. Förstår inte vrf de in körde 50/50 bara?.

fubderar även på om det är jag som ätit alldeles för mkt lussebullar under december 😂 eller om det är den göra dosen som gör äggen sämre? Eller om det ens är ägglvalitrt  eler hårda skal eller ngt annat.

var ju så inställd på att besluta om lägre dos ester sista misslyckade förösler men istället sa jag ingenting när de höjde från 375 till totalt 450 (150 menopour + 300 gonal f) den här gången. 

visst har du också beslutat att välja cvl?
    Ja, såklart förväntar man sig framsteg efter 3 omgångar! Men det kanske var fruktansvärd otur nu, i och med att de själva är väldigt förvånade över hur det gick. Gjorde ni ICSI omgång 2 och 3? Hur många ägg fick ni ut då? Verkligen tråkigt att de inte safeade och körde 50/50. Tufft med långa protokollet också. 

Haha kan inte tänka mig att det har med tillfällig kost att göra, troligtvis inte något du har kunnat påverka själv. Det med dosen känns så svårt, känns som att de flesta läkare inte verkar tycka det spelar större roll vad och hur mycket man får, bara om man riskerar att bli överstimulerad.

Ja, det lutar åt cvl för oss. Är på cykeldag 21, ingen äl än. Har börjat med melatonin så kanske det som drar ut på det ytterligare. Läste att det ska ha god effekt på celldelning så vill testa det innan nästa försök.
  • LMSM
    Quincey skrev 2024-01-21 12:03:59 följande:
    Ja, såklart förväntar man sig framsteg efter 3 omgångar! Men det kanske var fruktansvärd otur nu, i och med att de själva är väldigt förvånade över hur det gick. Gjorde ni ICSI omgång 2 och 3? Hur många ägg fick ni ut då? Verkligen tråkigt att de inte safeade och körde 50/50. Tufft med långa protokollet också. 

Haha kan inte tänka mig att det har med tillfällig kost att göra, troligtvis inte något du har kunnat påverka själv. Det med dosen känns så svårt, känns som att de flesta läkare inte verkar tycka det spelar större roll vad och hur mycket man får, bara om man riskerar att bli överstimulerad.

Ja, det lutar åt cvl för oss. Är på cykeldag 21, ingen äl än. Har börjat med melatonin så kanske det som drar ut på det ytterligare. Läste att det ska ha god effekt på celldelning så vill testa det innan nästa försök.

Omgång 1 och 2 gjorde de ICSI på alla ägg. Då fick jag endast ut 4 (2 befruktade) och 8 (2 befruktade) med korta protokollet. omgång 3 gjorde de icsi på hälften och vanlig ivf på andra hälften. Fick 10 befruktade ägg och i princip lika många av varje sa de. 

försår inte hur det kan bli så här dåligt alltså. man undrar om dosen var fel och de tog ut  tidigt eller sent. Tydligen hade bara 8 av de 12 som de fick ut varit möjliga att försöka befrukta. 

är det ngn som fått så här dålig befruktning men där det sedan vänt igen? 

ska också köpa melatonin till nästa gång under sjölva hormonbehandlingen. 

Undrar om man får börja med sprayen dag 21 efter mensen som borde komma nu direkt efter behandlingen. 

Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023