• Tanya85

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Hej! Idag är jag på Sprutdag 1 med Gonal-f (150) och på dag dag 5 börjar jag med Fyremadel fram till dag 8 då det är ultraljudsbesök. Några fler som är igång med sin IVF-behandling och vill följas åt?

Jag är 38 år och min sambo 35 år. Vi har försökt bli gravida i 1,5 år. Första gången vi försökte blev jag gravid men fick sen ett tidigt missfall. Sen dess har jag inte blivit gravid. Längtar så väldigt mycket efter vårt första barn Så kan knappt tro att det vi äntligen är igång!

• Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023
  • LMSM
    Awesomeginger skrev 2024-01-22 15:39:08 följande:
    Intressant att de kan ha med vilken månad och då gissar jag hur den cykeln hade bettet sig naturligt. 
    Ah men precis, dom anpassade efter att jag är rödhårig. 
    Det är så klurigt hela de här:/
    Inte testat långt protokoll, får se nu. Om de inte går med denna återföring så måste jag ihop med alla andra på EC byta klinik. Och se vad dom säger där om dom vill börja från början på något vis eller om dom anpassar sig efter rullat från EC.
    Ja jag tror det varierar en del även med samma dos. 
    Den nya kliniken kommer troligtvis kolla på historiken och hur den tidigare behandlingen sett ut och ta det därifrån. Känns ändå som om du får ganska bra resultat ¨på dina behandlingar med så stor andel blastocyster
  • Awesomeginger

Quincey och LMSM: jag vet rödhårig grejen är så konstig, men alla läkare jag träffar vart jag än går säger det så får lita på dom. Därför dom tror att morfinet inte tog heller men men.
    Ja, jätte tacksam att dom få vi fick ut ändå verkar vara fin kvalitén, kanske jag som blir girig och hoppas på att om de blir en nästa gång så får vi fler till frysen och i de bästa av världar till syskon försök i framtiden. 

• Björkenli

VuL stimulationsdag 9 idag- fortfarande bara 1 ägg av ok storlek, plus 2 små.
    Så jäkla deppigt. 
    Är så besviken på mig själv att jag väntade så länge med detta!

Tror en stor anledning att jag väntade (hade eg bestämt mig för att börja med detta när jag fyllde 37, nu väntade jag till en månad innan jag fyller 40..) är att jag inte har kontakt med mina föräldrar sen länge, och sen precis efter att jag fyllde 38 så tog min syster avstånd från mig.  Det kändes som en trygghet innan att iaf ha någon nära familjemedlem som också bor nära som kanske kunde vara barnvakt någon gång osv. När hon tog avstånd sattes mitt liv lite på paus, och det var precis samtidigt som jag fick sparken från jobbet och var tvungen att ta jobb och flytta till annan stad för att få jobb..

Så istället för att fokusera på detta, som eg är det viktigaste i livet,  så blev det fullt upp med att hantera alla känslor kring att bli uppsagd, att syrran tog avstånd.. sen att fixa boende och börja nytt jobb där jag inte kände någon.. 

Så jag kan förstå- men jag borde ändå stannat upp och prioriterat detta. 
    Men jag tror nog att jag kände mig osäker om jag ville skaffa barn själv utan att ha någon nära anhörig som ev kunde hjälpa till, utan att jag riktigt kunde sätta orden på det...

- hur som helst- jag funderade på om jag skulle hoppa över insemination nu.  25 000 för så liten chans med bara 1 ägg.. eller snarare 1 follikel... vad jag förstår är 50% av alla folliklar/äggblåsor tomma i min ålder...

Men jag tror jag åker till Danmark som planerat ändå..

Det känns bara för deppigt att ha en chans som är lika med noll.  Åker jag så finns iaf en chans....

• Björkenli

Ang dos på stimulering - jag har ju jättelågt AMH och fick 300 gonal f. Hade det varit så enkelt som att öka dosen och få fler ägg så antar jag att de hade gjort det. 

Men samtidigt- nu fick jag bara 1 och förra gången 3 stycken.  Med mitt AMH kan man inte förvänta sig mer än 1-3 ägg oavsett dos, så har jag förstått det...

Så läkaren tänkte nog sist att jag fick så många ägg jag kunde få med 300, så att det inte var någon idé att öka. 

Men nu, det var visserligen en annan läkare, så skrev han att man kunde prova att öka dosen nästa gång när jag frågade. 

Är lite osäker om jag ska stå över denna gång ändå...

Han skrev att med 1 ägg ca 12% chans, med 2 ca 15%, med 3 ca 17-18% (men han sa också att man verkligen inte vet, finns så mycket som påverkar)...

• LMSM
    Björkenli skrev 2024-01-22 19:05:34 följande:

Ang dos på stimulering - jag har ju jättelågt AMH och fick 300 gonal f. Hade det varit så enkelt som att öka dosen och få fler ägg så antar jag att de hade gjort det. 

Men samtidigt- nu fick jag bara 1 och förra gången 3 stycken.  Med mitt AMH kan man inte förvänta sig mer än 1-3 ägg oavsett dos, så har jag förstått det...

Så läkaren tänkte nog sist att jag fick så många ägg jag kunde få med 300, så att det inte var någon idé att öka. 

Men nu, det var visserligen en annan läkare, så skrev han att man kunde prova att öka dosen nästa gång när jag frågade. 

Är lite osäker om jag ska stå över denna gång ändå...

Han skrev att med 1 ägg ca 12% chans, med 2 ca 15%, med 3 ca 17-18% (men han sa också att man verkligen inte vet, finns så mycket som påverkar)...

Alltså dosen påverkar som jag förstått det, vet inte vad ditt amh är men jag hade 0,71 våren 2022 och har fått 375 tre rundor och 450(Max) nu senast. det får jag för de vill maximera antal ägg de får ut. har man däremot högre amh är det svårare att veta hur hlgt man kan gå utan att det blir för många ägg är nämligen en gräns. 

det låter oklart att du inte fått en högre dos men var det inte för atr du inte skulle göra ivf utan insemination och man därför inte ville riskera att få fler än 3 ägg?

be om att få testa långa protokollet och högre dos. får du sen fler än 3 ägg kan du ju göra ivf istället och annars insemination? Menar tänk om du går från 1 ägg till 6? 

när jag gjorde första gången gjorde ja korta med 375 och fick baga ut tre ägg. När jag tredje gången gjorde långa med 375 fick jag ut 12-13!

• Mathilda88
    Quincey skrev 2024-01-18 19:21:18 följande:

Åh kul! Håll mig gärna uppdaterad om hur det går!

Lutar åt CvL, känns poänglöst att välja en annan klinik i området när de har bäst resultat och känns surt att välja en annan klinik i Stockholm som vi hade kunnat få gratis genom landstinget. Skulle vara intressant att se om det blir någon skillnad i resultat på bästa vs sämsta kliniken i landet.

Skönt att ha det gjort! Och bra jobbat att få tag på medicinen 💪🏼

Yes, bara timmar ifrån första VULen nu! Åker direkt dit efter nattpasset. 

Förstår det! Ska bli spännande att prata med dom på torsdag. Ja det ska bl intressant att se skillnaden för er med den uppgraderingen! Men ni får ingen kompensation på de tre gratisförsöken  nu när det visade sig att de var så dåliga?

Tack! Ja superskönt! Väldigt glad nu i efterhand ❤️🙏. 

Hur är allt med dig just nu? ❤️

• Mathilda88
    Quincey skrev 2024-01-19 17:26:03 följande:

LMSM, spännande! Håller tummarna!

Är det någon som vet vad en normal dos skulle vara om man har AMH 1,6 och kör korta protokollet? Har fått 300 (gonal-f och menopur), 450 (gonal-f och menopur) och 400 (menopur). Kände mig väldigt skeptisk till att få så höga doser då flera ägg varit omogna senaste två gångerna. Ska nu få 300 menopur och är helt nojig att det blir få ägg. Endast 5 har blivit befruktade trots 16/12 ägg, därför känns kvantiteten viktig nu, trots att kvaliteten egentligen är det enda viktiga. 

Fascinerande det där med doserna. Jag har AMH 1,96 och har fått (kort protokoll) Gonal-F 175-187,5, Menopur  187,5-200 samt (långt protokoll) Menopur 150. Fick på det ut 17,15 och 11(16 blåsor). Låter som att de främst borde stimulera dig längre och få blåsorna till att bli desto större före plock så att de verkligen är mogna. Samma sa Olga-kliniken när jag pratade med dom, att stimulera längre för att få hög grad av mogna ägg. För egen del var långt protokoll bra för det - jämnade ut utgångsläget på äggen! Gick från 17 ägg - 8 mogna (4 befruktade) resp 15 ägg - 12 mogna (7 befruktade), till 11 ägg - 10 mogna (10 befruktade) på långt protokoll. 
  • Mathilda88
    LMSM skrev 2024-01-20 11:01:56 följande:
    Jag är helt förkrossad. De ringde precis och sa att inte ett enda av tolv ägg har blivit befruktade.
    de befruktade alla med vanlig ivf då min personers prover är helt perfekta. just nu vill jag bara ge upp det måste vara försent för mig om det ens någonsin har gått
    Beklagar återigen och lider verkligen med dig!! Särskilt som du mått så dåligt under dessa stimuleringar! ❤️❤️❤️ Spontant misstänker jag snarare sperman, uppenbarligen klarar den inte av att komma in själv tyvärr, kan kanske också förklara varför det inte blivit bättre befruktat tidigare iheller trots bra provsvar. Nu vet jag inte hur mkt mer du orkar med tanke på vilka pärser stimuleringarna varit, men har en donation av sperma varit att överväga? Exempelvis en split 50/50. Eller det känns för övermäktigt med fler stimuleringar och överväger äggdonation? Tänker på dig ❤️❤️
  • Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-01-20 16:53:56 följande:

@Mathilda88 

Va skönt ang recepten!

Jag har ju som sagt hittat 2 i Stockholm, men den ena sa nu att han inte kan fortsätta efter att jag fyller 40 år, för då får man ju inte längre göra behandlingen finansierat av regionen i Sverige...!@
    Tänkte inte på det!! Det här är sista cykeln som jag lite 39. Enligt lagen måste behandlingen avslutas innan man fyller 40!! Säkert ingen läkare som vill skriva till mig sen!!

Då blir det 33 000 per insemination (minus resa), istället för ca 21000 per försök...

Får bara hoppas på att den andra läkaren inte tänker på detta.....

Va det Sellmer som tyckte du skulle göra långa protokollet? De föreslog inte det för mig ens för ivf så måste vara något annat än låg äggreserv som avgör. 

Ajdå! Så den gränsen gäller även för det! Puh ja då blir det extra kostnader.. 
    Svårt att förutse vilka mediciner man kan behöva redan nu så man annars kunnat få recept i förväg att ta längre fram (kanske inte heller ok då, men men). Hoppas inte den andre tänker på det nej.

Jag gjorde långa protokoller på RMC Malmö med klart bättre resultat, utifrån det tyckte Sellmer att det var klokt att köra på det igen jämfört med resultaten på kort. Vitanova och Triangeln ville köra kort trots resultaten då de inte känner sig trygga med möjligheten att undvika överstimulering och riskerna de innebär. 
Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023