• Tanya85

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Hej! Idag är jag på Sprutdag 1 med Gonal-f (150) och på dag dag 5 börjar jag med Fyremadel fram till dag 8 då det är ultraljudsbesök. Några fler som är igång med sin IVF-behandling och vill följas åt?

Jag är 38 år och min sambo 35 år. Vi har försökt bli gravida i 1,5 år. Första gången vi försökte blev jag gravid men fick sen ett tidigt missfall. Sen dess har jag inte blivit gravid. Längtar så väldigt mycket efter vårt första barn Så kan knappt tro att det vi äntligen är igång!

• Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023
  • LMSM
    Quincey skrev 2024-01-24 08:21:37 följande:
    Kul att det är samma! Han sa nog nej till långa för mig eftersom vi fått ut bra antal ägg på korta.

Svårt beslut! Jag har haft 3 månader mellan försök 1 och 2 och 4 månader mellan försök 3 och 4 och de gav inte bättre resultat dvs inga blastocyster. Var högst befruktningsgrad omgång 1. Men förstår att man inte vill rusa igenom det om det skulle bli strul igen. Tror dock Noelani körde varannan månad och blev gravid försök 3?

Okej förstår skönt att få bra med korta! 

var det varannan alltså att Hon hade en ivf blödning och sen körde den första riktiga mensen som kom eller på andra? 

• Björkenli

@LMSM

Generellt skulle jag säga att vi, människor som människor har en hjärna som är skapt att försöka se samband.. ofta tror vi att vi ser ett orsakssamband, bara för att det ena händer efter det andra.. "correlation not causation" .
    Och om läkarna säger att det ska gå bra att börja nu så har de säkert tillräckligt på fötterna för att veta att det inte spelar någon roll. 

För mig som väntade för länge vill jag bara ge rådet till alla att inte vänta.

Så kör på tycker jag. Tiden går fort som du säger och om du annars bara får ett enda försök till hösten blir det kanske bara 2-3 försök i år då. 
    Nej satsa på alla möjligheter du har tycker jag. 

• Björkenli

Sitter på flygplatsen i Köpenhamn nu. 
    Gjort inseminationen idag.

Tror det var en sjuksköterska som gjorde det. Hon hade ingen bricka med titel och presenterade sig aldrig. 
    Gillar inte det med bemötande här. Alla är så trevliga men jag vill att folk som behandlar mig har skyltar där det står namn och titel och att de presenterar sig med namn och titel. Jobbar själv inom vården och är alltid jättenoga med det. 
    Hur som helst. Bara att vänta och se nu!

Ja sen tycker jag inte de är så noga med informationen. De har inte sagt något om att jag ska äta folsyra osv. Nu vet jag ju det ändå men jag tycker de borde vara supernoga med att lämna ut sån viktig information. 

Men jag hade praktik i Danmark en gång och minns att det var lite mer rätt på än i Sverige på något sätt..

Är lite orolig ang att dansa. Jag dansar lindy hop vilket är rätt stutsigt. När jag fått återföring i december frågade jag läkaren om det, som sa att man sett att människor som joggar har lite större abortfrekvens, så han tyckte inte att jag skulle dansa en skumpig dans!

Nu har jag lektion ikväll tex, och funderar på om jag ska avanmäla mig till en intensiv danskurs nästa helg (5h lektion lördag och söndag..).

Den jag träffade idag, som jag gissar är barnmorska, trodde inte det spelade någon roll. Men läkaren jag träffade förra gången var tydlig med att lindy hop borde vara som att jogga och något jag inte ska göra. 

Jag har haft perioder då jag inte mått så bra till och  från senaste åren och det är dansen som jag lever för i princip. Får så mycket glädje av att dansa, och den sociala aspekten av att träffa nya människor när man dansar. 

Kanske jag bara kan ta det lite lugnt...?

Och abortrisken från att jogga eller skumpa kanske inte är så här tidigt heller? 

Någon som vet förresten- när sker själva befruktningen efter insemination, om det nu blir en befruktning..?

• LMSM
    Björkenli skrev 2024-01-24 16:17:11 följande:

Sitter på flygplatsen i Köpenhamn nu. 
    Gjort inseminationen idag.

Tror det var en sjuksköterska som gjorde det. Hon hade ingen bricka med titel och presenterade sig aldrig. 
    Gillar inte det med bemötande här. Alla är så trevliga men jag vill att folk som behandlar mig har skyltar där det står namn och titel och att de presenterar sig med namn och titel. Jobbar själv inom vården och är alltid jättenoga med det. 
    Hur som helst. Bara att vänta och se nu!

Ja sen tycker jag inte de är så noga med informationen. De har inte sagt något om att jag ska äta folsyra osv. Nu vet jag ju det ändå men jag tycker de borde vara supernoga med att lämna ut sån viktig information. 

Men jag hade praktik i Danmark en gång och minns att det var lite mer rätt på än i Sverige på något sätt..

Är lite orolig ang att dansa. Jag dansar lindy hop vilket är rätt stutsigt. När jag fått återföring i december frågade jag läkaren om det, som sa att man sett att människor som joggar har lite större abortfrekvens, så han tyckte inte att jag skulle dansa en skumpig dans!

Nu har jag lektion ikväll tex, och funderar på om jag ska avanmäla mig till en intensiv danskurs nästa helg (5h lektion lördag och söndag..).

Den jag träffade idag, som jag gissar är barnmorska, trodde inte det spelade någon roll. Men läkaren jag träffade förra gången var tydlig med att lindy hop borde vara som att jogga och något jag inte ska göra. 

Jag har haft perioder då jag inte mått så bra till och  från senaste åren och det är dansen som jag lever för i princip. Får så mycket glädje av att dansa, och den sociala aspekten av att träffa nya människor när man dansar. 

Kanske jag bara kan ta det lite lugnt...?

Och abortrisken från att jogga eller skumpa kanske inte är så här tidigt heller? 

Någon som vet förresten- när sker själva befruktningen efter insemination, om det nu blir en befruktning..?

Skönt att ha det gjort!

med sa faktiskt ingenting om folayra till mig heller när jag skulle börja med sprutorna på sophia men jag kan ha glömt att de sa ngt tidigare också. det är inte döviktigf heller som jag förstått utan snarare när man är gravid sen.

angående att springa och hoppa så tror jag det främst beror på att man kan snurra äggen eller ngt sånt vilket är kan vara smärtsamt och även farligt tror jag. Det är nog främsta anledningen till att man inte ska hoppa osv vid ivf . man får ju så många ägg vid stimuleringen som hänger på snå trådar har de förklarat för mig.
    edter plock ska man också ta det ganska lugnt främst för man gjort ett ingrepp. Du har ju gjort insemination så borde kanske inte vara samma sak. 
    angående missfall eller att det är svårare att bli gravid gäller ju för hård träning. Att dansa då och då är garanterat inte farligt för missfall set skulle ju vara otroligt

• Björkenli

@LMSM 

Ja man tycker ju att det borde gå bra att dansa, men när förra läkaren sa att man sett att risken för abort ökar lite vid jogging så borde det ju vara annat skumpande som ökar risken ://

Läkaren var väldigt bestämd med att jag inte skulle dansa lindy hop så antar att jag borde lyssna på det... :/// 
    Märkte att tjejen jag pratade med idag inte riktigt hade koll....

Folsyra behövs första veckorna redan, man ska ju eg äta några månader innan planerad graviditet. 
    Men som tur var äter jag det redan:)

• Quincey
    LMSM skrev 2024-01-24 08:54:19 följande:

Okej förstår skönt att få bra med korta! 

var det varannan alltså att Hon hade en ivf blödning och sen körde den första riktiga mensen som kom eller på andra? 

Minns inte helt säkert men tror hon hade en IVF-blödning och sen körde på med sprutor på mensen månaden efter.

Har ni bestämt hur ni ska göra med nästa omgång?

Jag har nu fått en blödning på cykeldag 26, testat äl sedan cd 12 och inte fått positivt alls. Så vet inte om det är mens eller vad det är och om jag ska börja med sprutor ikväll 😞
  • LMSM
    Quincey skrev 2024-01-25 08:33:24 följande:
    Minns inte helt säkert men tror hon hade en IVF-blödning och sen körde på med sprutor på mensen månaden efter.

Har ni bestämt hur ni ska göra med nästa omgång?

Jag har nu fått en blödning på cykeldag 26, testat äl sedan cd 12 och inte fått positivt alls. Så vet inte om det är mens eller vad det är och om jag ska börja med sprutor ikväll 😞

A så gjorde jag förra våren när jag gjorde korta. 

jag vet faktiskt inte ännu tånkte fundera tills ikväll.
    grejen är också att min pappa är väldigt sjuk. Han fick Glioblastom hjärntumör våren 2022 vilket varit väldigt tufft men han svarade på behandling tills i augusti i år så hösten nu var kämpig och nu  precis i början på december hamnade han på hospice så jag har liksom varit dör varje dag under hela den här senast ivf perioden.

Nu har han inte mkt tid kvar och det är såkalrt väldigt tungt att se honom så här sjuk så har ju mkt ångest och stress och jag funderar på om det skulle kunna påverka iivfen negativt? försöker läsa studier hehe 

å okej men ibland så ger det faktiskt inte utslag fast man haft ägglossning. det märkte jag när jag tempade under hösten! Kan det vara såna nidblödningar annars?

• Björkenli

@LMSM

Men vad hemskt. Beklagar verkligen. 💔
    Fint att du hälsar på varje dag. Betyder säkert mycket för honom. Hoppas du har det stöd du behöver i en sån situation också. 

En tanke att det kanske kan vara lite skönt att ha något annat, något positivt, att ha fokus på då. Ang om det är rätt tillfälle att testa ivf igen. Men känn efter vad som känns bäst. 

• Quincey
    LMSM skrev 2024-01-25 08:54:13 följande:

A så gjorde jag förra våren när jag gjorde korta. 

jag vet faktiskt inte ännu tånkte fundera tills ikväll.
    grejen är också att min pappa är väldigt sjuk. Han fick Glioblastom hjärntumör våren 2022 vilket varit väldigt tufft men han svarade på behandling tills i augusti i år så hösten nu var kämpig och nu  precis i början på december hamnade han på hospice så jag har liksom varit dör varje dag under hela den här senast ivf perioden.

Nu har han inte mkt tid kvar och det är såkalrt väldigt tungt att se honom så här sjuk så har ju mkt ångest och stress och jag funderar på om det skulle kunna påverka iivfen negativt? försöker läsa studier hehe 

å okej men ibland så ger det faktiskt inte utslag fast man haft ägglossning. det märkte jag när jag tempade under hösten! Kan det vara såna nidblödningar annars?

Beklagar verkligen! Måste vara väldigt tufft att gå igenom det ❤️ Vore intressant att veta om stress och ångest  påverkar. Läkarna brukar säga att folk blir gravida i krig och under stress/ångest men man vill såklart optimera sina IVF-försök så mycket man kan.

Det är så konstigt för TB såg en ledande blåsa för 8 dagar sedan och sa att äl borde vara nu i dagarna. Sen fick jag aldrig positivt på testen och nu blödning. Tänker att det är melatoninet som gett ojämna hormonnivåer. Cvl tyckte jag kunde köra igång idag men vet inte om jag vågar det.
  • Mathilda88
    Har idag pratat med Carl von Linné-kliniken. Hon frågade om inte min sambo var testad för kromosomfel med tanke på att ena spermaprovet var under 5 milj, men det är han inte. Så känns som att det kan vara legitimt att testa framöver ifall försöket hos Sellmer inte funkar. 

Diskuterade sambons historik med missfall/inga barn och våra resultat med IVFerna. Hon var positiv till mina äggreserv och att åldern var ok. Hon misstänkte till viss del äggen då de ändå befruktas och att det kan vara tal om en dold äggfaktor. Jag kan tycka tankegången är lite märklig då man ofta kan hitta kromosomfel bland fina blastocyster när man gör PGTA? Så varför inte kromosomfel även vid befruktning och tidigt celldelningsstopp? Men det var så hon förklarade sina misstankar, om än lite svävande då som hon sa att det är omöjligt att säga ngt säkert. Dock tänkte RMC Malmö likadant angående äggfaktorn och att bara vi gjorde fler plock så skulle det leda till de bra äggen.

CvL ville isåfall köra korta protokoll med hög dos och försöka plocka så många ägg det kunde gå per gång. Kort protokoll för att kunna byta Ovitrelle till annan spruta (gonapeptyl?) för totalfrys och motverka överstimulering - ngt man inte kan med långt protokoll. Hon förvarnade därför också att det kunde resultera i totalfrys och om man inte får ut bra ägg den rundan så kan det bli som det gick de två första rundorna för oss med inget till frys/återföring. Hon hade dock god tilltro till deras labb och att de skulle kunna göra det bästa utifrån situationen. Men såklart kan de inte trolla med knäna så att säga. Om vi inte lyckas hos Sellmer och går över till CvL så skulle de ta upp vårt fall och diskutera det ihopa och återkomma med en fastställd plan för att lyckas.

Uppskattar helt klart Danmark  som har en helt annan tilltro till mina ägg! Men vi får se vem som har rätt i slutändan.. Har trots allt tankar på att gå över på svensk mark som plan B för att få det att fungera ekonomiskt med 3-pack.
Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023