• Tanya85

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Hej! Idag är jag på Sprutdag 1 med Gonal-f (150) och på dag dag 5 börjar jag med Fyremadel fram till dag 8 då det är ultraljudsbesök. Några fler som är igång med sin IVF-behandling och vill följas åt?

Jag är 38 år och min sambo 35 år. Vi har försökt bli gravida i 1,5 år. Första gången vi försökte blev jag gravid men fick sen ett tidigt missfall. Sen dess har jag inte blivit gravid. Längtar så väldigt mycket efter vårt första barn Så kan knappt tro att det vi äntligen är igång!

• Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-01-23 08:41:32 följande:
    Lycka till idag! Starkt av dig att köra på direkt efter jobbet. Hur har du mått annars med långa protokollet jämfört med korta?

Jag vet inte, känner mig ändå lite blåst att de låter en välja en klinik som de sedan säger inte bedriver vård utifrån vetenskap 😒

Har fått väääldigt lång cykel sedan plocket i oktober. Tog dessutom melatonin i 3 veckor vilket jag tror förskjutit ägglossningen, cd 23 nu. Så väntar på äl nu sen mens så vi kan köra igång.

Ja intressant med dosen, du får ju ut fler ägg än jag med lägre dos. Ska definitivt insistera på att de inte plockar i förtid nästa gång. Ingen poäng att ta hög dos om man ändå plockar ut dem tidigt. Frågade cvl om långa protokollet med han sa direkt nej och typ att det inte behövs. Blir nu också nojig att de såg vilken klinik vi gick till innan och typ inte tar vår historik på allvar nu 😅
    Ja man var lite seg, men gick bra och sen går man in i andra andningen och var igång hela dagen. 

Förstår det!! Vilken besvikelse. Hjärta Men de trodde ju helt klart att de gjorde det och att de blev lurade innan de fick bevis på motsatsen.

Kämpigt med så onödigt långa cykler Hjärta Hoppas den kommer i balans snart igen!

Va märkligt angående att neka långa protokollet om du nu får ut färre ägg på högre dos, när man skulle kunna öka antalet med ökad känslighet med långt protokoll. Haft kontakt med någon annan klinik angående långt protokoll? Förundras fortfarande över hur stor skillnad det är från klinik till klinik hur de vill behandla.. Och nu när man går privat så får man också lite tillbaka att Ja du känner ju din kropp bäst och vad som kan tänkas fungera bäst. Nej egentligen inte vill jag typ säga då, för jag har inte fått lära mig vetenskapen bakom alla deras beslut! Så känns bra kämpigt emellanåt att ta beslut. Så baserat på andra bedömningar så är den plan vi valt hos Sellmer inte alls vad andra valt, men den vi tror på. Danmark och Sverige har iallafall hittills två helt olika syn på vår problematik. Men ett 3-pack i Danmark landar på drygt 105 000 istället för 80 000 i Sverige. Men hade varit skönt att stanna i Danmark med deras inställning. Vi ser hur allt utvecklar sig! 
  • Mathilda88
    LMSM skrev 2024-01-23 11:57:09 följande:
    Jag har precis pratat med läkaren och har är väldigt säker på att det inte är sperman då provet var ungefär 4 gånger så bra i både rörlighet och antal än vad man minst vill ha. Han sa att antagligen är det hårda ägg eller så var äggen omogna trots att de var rätt storlek. 

Jag tänker  kämpa på och absolut sista utvägen blir donerade ägg av min syster om det går så långt en tror det ligger år bort hehe. 
    Jag kan börja med spray redan på fredag sa läkaren eller så väntar jag tills 21 dagar efter nästa blödning. Känner mig osäker på att köra direkt om det skulle kunna ge sämre resultat (läkaren säger att det inte gör det) men jag är så otålig haha

tack Hjärta hoppas det gick bra för dig idag!
    Så fint att ha en syster som kan tänkas sig at donera! Önskar också att jag haft en syster i denna situation. Har en svägerska som faktiskt har diskuterat om ev donera om situationen landar där, men vet inte om vi skulle bli påverkade av att alltid ha biologiska mamman i närheten när man är med "sitt" barn. Vi får se, kanske inte känns så längre fram. Hennes barn är helt fantastiska o underbara och har gärna ett barn med hennes gener. 

haha jag är också otålig av mig och hugger alla snabbare tillfällen jag kan få, så kör på! Hjärta 
    Tack! Ja det gick bara bra! Är igång med Fostimonet och Menopuren! 
  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2024-01-25 14:00:36 följande:
    Så fint att ha en syster som kan tänkas sig at donera! Önskar också att jag haft en syster i denna situation. Har en svägerska som faktiskt har diskuterat om ev donera om situationen landar där, men vet inte om vi skulle bli påverkade av att alltid ha biologiska mamman i närheten när man är med "sitt" barn. Vi får se, kanske inte känns så längre fram. Hennes barn är helt fantastiska o underbara och har gärna ett barn med hennes gener. 

haha jag är också otålig av mig och hugger alla snabbare tillfällen jag kan få, så kör på! Hjärta 
    Tack! Ja det gick bara bra! Är igång med Fostimonet och Menopuren! 

Ja det är väldigt tacksamt! Vi har olika pappor men e är ju ändå mina gener med samma mamma såklart. 

har tänkt lite som du dock att det kanske skulle kännas som det var hennes och sånt men samtidigt henne älskar jag ju mer än ngt och jag skulle kunna se mig sjölv och mamma och resten av min familj i barnet då också. Jag tror ändå det skulle vara bättre för min del men alla är ju såklart olika och ska göra det som känns bäst för dom.
    fint att du har en svägerska som kan tänka sig, det är nog inte alla som gjort det. 

jag har nog landat i att jag kör igång med sprayen  imorgon en vecka efter äggplock 😂 man är ju galen var ju nära på att hoppa från balkongen för tre veckor sedan innan jag började med sprutorna haha ? tur att man glömmer snabbt! 

Så spännande att Vara igång och på nytt ställe också!lycka till hoppas allt går bra! ❤️

• LMSM
    Mathilda88 skrev 2024-01-25 13:36:30 följande:
    Har idag pratat med Carl von Linné-kliniken. Hon frågade om inte min sambo var testad för kromosomfel med tanke på att ena spermaprovet var under 5 milj, men det är han inte. Så känns som att det kan vara legitimt att testa framöver ifall försöket hos Sellmer inte funkar. 

Diskuterade sambons historik med missfall/inga barn och våra resultat med IVFerna. Hon var positiv till mina äggreserv och att åldern var ok. Hon misstänkte till viss del äggen då de ändå befruktas och att det kan vara tal om en dold äggfaktor. Jag kan tycka tankegången är lite märklig då man ofta kan hitta kromosomfel bland fina blastocyster när man gör PGTA? Så varför inte kromosomfel även vid befruktning och tidigt celldelningsstopp? Men det var så hon förklarade sina misstankar, om än lite svävande då som hon sa att det är omöjligt att säga ngt säkert. Dock tänkte RMC Malmö likadant angående äggfaktorn och att bara vi gjorde fler plock så skulle det leda till de bra äggen.

CvL ville isåfall köra korta protokoll med hög dos och försöka plocka så många ägg det kunde gå per gång. Kort protokoll för att kunna byta Ovitrelle till annan spruta (gonapeptyl?) för totalfrys och motverka överstimulering - ngt man inte kan med långt protokoll. Hon förvarnade därför också att det kunde resultera i totalfrys och om man inte får ut bra ägg den rundan så kan det bli som det gick de två första rundorna för oss med inget till frys/återföring. Hon hade dock god tilltro till deras labb och att de skulle kunna göra det bästa utifrån situationen. Men såklart kan de inte trolla med knäna så att säga. Om vi inte lyckas hos Sellmer och går över till CvL så skulle de ta upp vårt fall och diskutera det ihopa och återkomma med en fastställd plan för att lyckas.

Uppskattar helt klart Danmark  som har en helt annan tilltro till mina ägg! Men vi får se vem som har rätt i slutändan.. Har trots allt tankar på att gå över på svensk mark som plan B för att få det att fungera ekonomiskt med 3-pack.
    Väldigt possitivt att cvl nämnde kronosomfel tycker jag! Då är de ju lite vakna i alla fall?
  • LMSM
    Quincey skrev 2024-01-25 11:59:54 följande:
    Beklagar verkligen! Måste vara väldigt tufft att gå igenom det ❤️ Vore intressant att veta om stress och ångest  påverkar. Läkarna brukar säga att folk blir gravida i krig och under stress/ångest men man vill såklart optimera sina IVF-försök så mycket man kan.

Det är så konstigt för TB såg en ledande blåsa för 8 dagar sedan och sa att äl borde vara nu i dagarna. Sen fick jag aldrig positivt på testen och nu blödning. Tänker att det är melatoninet som gett ojämna hormonnivåer. Cvl tyckte jag kunde köra igång idag men vet inte om jag vågar det.

tack 🙏
    ja väldigt tufft och har såkalrt påverkat både kost och sömn och stress och allt så efentligenu har Ju alla ivfer gjorts under tiden han varit sjuk. man börjar ju fundera och speciellt nu sista när läget verkligen är så försämrat och äggen inte ens blev befruktade hehe.

Samtisigt har jag ju inte tid att vänta på att sorgen ska gå över för det lär den ju inte göra på år.

pratade med en sköterska på cvl idag och s hon sa att stress och sorg kan påverka men bara på det sättet att man inte har ägglossning (skjuts uppkr eller får många ägg? Men de blir inte av sämre kvalitet o så.
    dessutom kan vi avbryta behandlingen om de ser att de bildas mkt färre blåsor utan att det räknas som ett försök

så bara  att köra antar jag  så nu börjar spraya imorgon igen .. sa det tur att man glömmer hur jobjigt det var snabbt 😂

slltså jag vet att de inte alltid visar på testerna jag har varit med om det men tempen har visat. men har du tagit graviditetstest då? Eller är det kanske för tidigt då?
    om ni hade samlag kring då han kollade med uj så kanske det är det? För 8-6 dagar sedan han såg Att ägget skulle lossna är ju lite tidigt för mens? Iof så kan allt bli lite upp och ner när man håller på emd de här hormonerna. först var min ägglossning väldigt sen sen nästa tidigare än vanligt 

• LMSM
    Björkenli skrev 2024-01-25 11:57:20 följande:

@LMSM

Men vad hemskt. Beklagar verkligen. 💔
    Fint att du hälsar på varje dag. Betyder säkert mycket för honom. Hoppas du har det stöd du behöver i en sån situation också. 

En tanke att det kanske kan vara lite skönt att ha något annat, något positivt, att ha fokus på då. Ang om det är rätt tillfälle att testa ivf igen. Men känn efter vad som känns bäst. 

Tack 🙏❤️

ja både tufft och skönt men det är såkalrt han som är viktigast nu! 

ja jag tänkte så när jag körde gång med spray i december när han hamnar på hospice att då tar jag i alla fall den sorgen samtidigr som annnan sorg som ändå inte kan bli värre hehe. Nu är jag dock bara nojjig att stressen ska försämra men efter samtal med cvl idag så kör jag på med spray from imorgon och hoppas på det bästa 👍

• Björkenli

@LMSM 

Låter rimligt som de sa att kvaliteten inte kan förändras men däremot sätta hormonerna ur spel så att man inte ägglossar. 

Förstår hur du menar ang hur du kände i december!!
    Minns några gånger när det hänt något så att jag mådde riktigt dåligt, ja som när jag började med ivf i december och fick reda på att jag bara fått en äggblåsa med stimulering och ibland princip trodde att det betydde att mina chanser att få barn inte fanns, då passade jag på att ta tag i några saker som jag skjutit på pga ångest! Tänkte just så att det ändå inte kan bli jobbigare nu!

• Björkenli

Jag känner mig lite mer positiv nu efter inseminationen igår, än jag gjort tidigare. 

Jag kände så starkt hormonpåslag vid denna ägglossning (för att uttrycka mig rumsrent;), och känslan är att det betyder att kroppen på något sätt verkligen ansträngde sig för att skicka signaler att det är läge att bli gravid. 
    Och peaken av dom känslorna matchade väldigt bra med inseminationen. 
    Idag tex känns det helt som vanligt, men igår kände kroppen verkligen att det var läge att bli gravid.

Allt såg ju också bra med den ena bra äggblåsan som finns.  Hon som gjorde inseminationen sa att det ju bara är en äggblåsa som vinner varje månad när man kör naturligt, så jag har ju samma chanser som någon som har sex och matchar exakt med ägglossningen. (Ja med det i åtanke att det är svårare när man är 40 år förstås...).

Det såg lite grått ut inuti äggblåsan också vilket det skulle; det betydde att ägget inte släppt. Man ville göra inseminationen innan det släppt om jag förstod rätt. 

Väldigt konstig känsla att få en annan människa DNA infört... fick verkligen en bra känsla av donatorn och det vore så fantastiskt att få du ett barn med hans DNA. 

Kom att tänka på att en psykolog jag går till ibland, som jag pratade med ang valet av donator, erbjöd att vara barnvakt om det här skulle lyckas. Så gulligt av henne. 

Svårt att förstå att det bara är ca 12% chans att bli gravid när man får sperma som är testad och är av utmärkt kvalitet osv och man timar exakt med ägglossningen. Det är nog därför jag är lite positiv nu- jag kan nog inte riktigt fatta att chansen är så liten när jag själv har blivit visad på en skärm att allting ser bra ut. 

Jag har berättat för en kompis om detta men hon är fullt upptagen med sina småbarn om detta så jag har inte direkt någon att prata av mig om ang alla känslor. Blir lite babbligt här pga det. 

Jag berättade först för en annan vän om ivf I december.. Den enda jag eg kände för att dela med mig med från början.
    Bad om hennes hjälp att titta på donatorprofilen, bara ifall att det var något uppenbar röd flagga som jag missat.  Hon svarade aldrig, och frågade sen inte hur det gick med ivfen eller någonting. 
    Tillslut nyligen så frågade jag hur det kom sig att hon inte hade hört av sig ang det... om hon hade glömt eller bara inte haft tid eller vad det var...

Hon skrev typ att hon kände att hon inte visste om jag ville att hon skulle lägga sig i.
    Jättekonstigt- för varför skulle jag berättat för henne då?
    Nu har jag inte känt att jag vill berätta mer flytt henne, för jag blev så ledsen i december när jag genomgick en sån skrev och hon inte ens frågade hur jag mådde eller nåt..  speciellt eftersom jag sagt till henne att hon var den enda jag berättat för. 

Hade helt klart varit fint med mer stöd irl ang detta. 

Jag har ju knappt haft kontakt med mina föräldrar på ca 8 år, men lite lite senare 1.5 åren typ..
    Jag frågade om lån hos dom nyligen och fick låna 150 000 för att ha råd med detta.  Jag berättade vad det skulle gå till.   Pappa verkade iaf glad över tanken på att ev kunna få ett till barnbarn. 

Jag hoppas fortf att när det blir dags att betala tillbaka, att de ska säga att jag inte behöver betala tillbaka summan av behandlingarna...

Men annars får det förstås vara värt det. 

• LMSM

Det måste vara väldigt tungt att inte ha ngn att prata med detta om, jag lider med dig! Försök kanske praya med din vän igen och säg att du skulle behöva stöd och gärna pratar om det om hon är rädd att fråga?
    ibland är saker så tydliga för en person men en helt annan för ngn annan. Även om det låter lite känslokallt att säga aldrig till ngn som frågat om hjälp!
    babbla av dig så mycket du vill i den här gruppen!
    ❤️

Björkenli skrev 2024-01-25 21:15:19 följande:

Jag känner mig lite mer positiv nu efter inseminationen igår, än jag gjort tidigare. 

Jag kände så starkt hormonpåslag vid denna ägglossning (för att uttrycka mig rumsrent;), och känslan är att det betyder att kroppen på något sätt verkligen ansträngde sig för att skicka signaler att det är läge att bli gravid. 
    Och peaken av dom känslorna matchade väldigt bra med inseminationen. 
    Idag tex känns det helt som vanligt, men igår kände kroppen verkligen att det var läge att bli gravid.

Allt såg ju också bra med den ena bra äggblåsan som finns.  Hon som gjorde inseminationen sa att det ju bara är en äggblåsa som vinner varje månad när man kör naturligt, så jag har ju samma chanser som någon som har sex och matchar exakt med ägglossningen. (Ja med det i åtanke att det är svårare när man är 40 år förstås...).

Det såg lite grått ut inuti äggblåsan också vilket det skulle; det betydde att ägget inte släppt. Man ville göra inseminationen innan det släppt om jag förstod rätt. 

Väldigt konstig känsla att få en annan människa DNA infört... fick verkligen en bra känsla av donatorn och det vore så fantastiskt att få du ett barn med hans DNA. 

Kom att tänka på att en psykolog jag går till ibland, som jag pratade med ang valet av donator, erbjöd att vara barnvakt om det här skulle lyckas. Så gulligt av henne. 

Svårt att förstå att det bara är ca 12% chans att bli gravid när man får sperma som är testad och är av utmärkt kvalitet osv och man timar exakt med ägglossningen. Det är nog därför jag är lite positiv nu- jag kan nog inte riktigt fatta att chansen är så liten när jag själv har blivit visad på en skärm att allting ser bra ut. 

Jag har berättat för en kompis om detta men hon är fullt upptagen med sina småbarn om detta så jag har inte direkt någon att prata av mig om ang alla känslor. Blir lite babbligt här pga det. 

Jag berättade först för en annan vän om ivf I december.. Den enda jag eg kände för att dela med mig med från början.
    Bad om hennes hjälp att titta på donatorprofilen, bara ifall att det var något uppenbar röd flagga som jag missat.  Hon svarade aldrig, och frågade sen inte hur det gick med ivfen eller någonting. 
    Tillslut nyligen så frågade jag hur det kom sig att hon inte hade hört av sig ang det... om hon hade glömt eller bara inte haft tid eller vad det var...

Hon skrev typ att hon kände att hon inte visste om jag ville att hon skulle lägga sig i.
    Jättekonstigt- för varför skulle jag berättat för henne då?
    Nu har jag inte känt att jag vill berätta mer flytt henne, för jag blev så ledsen i december när jag genomgick en sån skrev och hon inte ens frågade hur jag mådde eller nåt..  speciellt eftersom jag sagt till henne att hon var den enda jag berättat för. 

Hade helt klart varit fint med mer stöd irl ang detta. 

Jag har ju knappt haft kontakt med mina föräldrar på ca 8 år, men lite lite senare 1.5 åren typ..
    Jag frågade om lån hos dom nyligen och fick låna 150 000 för att ha råd med detta.  Jag berättade vad det skulle gå till.   Pappa verkade iaf glad över tanken på att ev kunna få ett till barnbarn. 

Jag hoppas fortf att när det blir dags att betala tillbaka, att de ska säga att jag inte behöver betala tillbaka summan av behandlingarna...

Men annars får det förstås vara värt det. 

• Quincey
    Mathilda88 skrev 2024-01-25 13:49:02 följande:
    Ja man var lite seg, men gick bra och sen går man in i andra andningen och var igång hela dagen. 

Förstår det!! Vilken besvikelse.  // Hjärta Men de trodde ju helt klart att de gjorde det och att de blev lurade innan de fick bevis på motsatsen.

Kämpigt med så onödigt långa cykler Hjärta Hoppas den kommer i balans snart igen!

Va märkligt angående att neka långa protokollet om du nu får ut färre ägg på högre dos, när man skulle kunna öka antalet med ökad känslighet med långt protokoll. Haft kontakt med någon annan klinik angående långt protokoll? Förundras fortfarande över hur stor skillnad det är från klinik till klinik hur de vill behandla.. Och nu när man går privat så får man också lite tillbaka att Ja du känner ju din kropp bäst och vad som kan tänkas fungera bäst. Nej egentligen inte vill jag typ säga då, för jag har inte fått lära mig vetenskapen bakom alla deras beslut! Så känns bra kämpigt emellanåt att ta beslut. Så baserat på andra bedömningar så är den plan vi valt hos Sellmer inte alls vad andra valt, men den vi tror på. Danmark och Sverige har iallafall hittills två helt olika syn på vår problematik. Men ett 3-pack i Danmark landar på drygt 105 000 istället för 80 000 i Sverige. Men hade varit skönt att stanna i Danmark med deras inställning. Vi ser hur allt utvecklar sig! 
    Ja det är så förvirrande har ingen aning om var i cykeln jag är längre haha. Har inte diskuterat långa protokollet med någon annan, de skulle nog låta mig göra det om jag verkligen ville men får hoppas på att de har rätt att korta räcker för min del.

Verkligen intressant att det är skillnad mellan hur kliniker vill behandla och vad de tror problemet är och hur avgörande det är. Tror ändå Sellmer kommer ge många svar och tillfälle att utreda tex spermierna jämfört med en donators.

Låter bra att cvl skulle diskutera ert fall med varandra i alla fall. Om de nämnde kromosomtest för att din sambo hade 5 miljoner vid ett test, kan de skicka remiss till det? Sa de något om fragmenteringen?
Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023