• Tanya85

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Hej! Idag är jag på Sprutdag 1 med Gonal-f (150) och på dag dag 5 börjar jag med Fyremadel fram till dag 8 då det är ultraljudsbesök. Några fler som är igång med sin IVF-behandling och vill följas åt?

Jag är 38 år och min sambo 35 år. Vi har försökt bli gravida i 1,5 år. Första gången vi försökte blev jag gravid men fick sen ett tidigt missfall. Sen dess har jag inte blivit gravid. Längtar så väldigt mycket efter vårt första barn Så kan knappt tro att det vi äntligen är igång!

• Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023
  • Quincey
    LMSM skrev 2024-01-25 19:47:33 följande:

tack 🙏
    ja väldigt tufft och har såkalrt påverkat både kost och sömn och stress och allt så efentligenu har Ju alla ivfer gjorts under tiden han varit sjuk. man börjar ju fundera och speciellt nu sista när läget verkligen är så försämrat och äggen inte ens blev befruktade hehe.

Samtisigt har jag ju inte tid att vänta på att sorgen ska gå över för det lär den ju inte göra på år.

pratade med en sköterska på cvl idag och s hon sa att stress och sorg kan påverka men bara på det sättet att man inte har ägglossning (skjuts uppkr eller får många ägg? Men de blir inte av sämre kvalitet o så.
    dessutom kan vi avbryta behandlingen om de ser att de bildas mkt färre blåsor utan att det räknas som ett försök

så bara  att köra antar jag  så nu börjar spraya imorgon igen .. sa det tur att man glömmer hur jobjigt det var snabbt 😂

slltså jag vet att de inte alltid visar på testerna jag har varit med om det men tempen har visat. men har du tagit graviditetstest då? Eller är det kanske för tidigt då?
    om ni hade samlag kring då han kollade med uj så kanske det är det? För 8-6 dagar sedan han såg Att ägget skulle lossna är ju lite tidigt för mens? Iof så kan allt bli lite upp och ner när man håller på emd de här hormonerna. först var min ägglossning väldigt sen sen nästa tidigare än vanligt 

Förstår att det måste påverka mycket ❤️ Vad skönt att cvl kunde säga att det inte ska påverka kvaliteten på äggen i alla fall och att du känner att du orkar köra igång igen. Bra att kunna avbryta behandlingen också om det inte utvecklas som det ska. Ja man glömmer hur jobbigt det är. Skönt ändå med hoppet man får när man startar en ny omgång. Håller alla tummar att det ska gå hela vägen nu!

Har inte alls tänkt att det skulle kunna vara nidblödning, det vore för otroligt 🤯 Har kört CBs äl-tester i ca ett år och alltid fått utslag fram till nu. Tycker också det låter så himla tight att få mens veckan efter äl, brukar ha två veckor mellan. Har valt att avvakta med sprutor till imorrn så får se om det blöder mer då och om vi kör igång denna cykel.
  • Quincey

Nu verkar ändå mensen dragit igång vilket betyder att min cykel var kortare än vanligt och att det eventuellt inte var någon ägglossning. Förvirrande.. kanske drar igång med sprutorna ikväll, kan inte bestämma mig.

• LMSM
    Quincey skrev 2024-01-26 12:11:02 följande:

Nu verkar ändå mensen dragit igång vilket betyder att min cykel var kortare än vanligt och att det eventuellt inte var någon ägglossning. Förvirrande.. kanske drar igång med sprutorna ikväll, kan inte bestämma mig.

Å gud jag vet exakt ångesten! När körde du senast? 

kanskw var ägglossningen innan du hann börja med stickorna? En sak är säker . de här hormonerna gör så de mest perekra cykler blir upp och ner!

kör om du orkar! som du sa så är känslan och hoppet man känner när man är igång nästan beroendeframkallande 🙏

• Quincey
    LMSM skrev 2024-01-26 13:06:35 följande:

Å gud jag vet exakt ångesten! När körde du senast? 

kanskw var ägglossningen innan du hann börja med stickorna? En sak är säker . de här hormonerna gör så de mest perekra cykler blir upp och ner!

kör om du orkar! som du sa så är känslan och hoppet man känner när man är igång nästan beroendeframkallande 🙏

Ja du har liknande dilemma ❤️ Gjorde tredje försöket i oktober, fick vänta 2 månader på återföring av 3-dagars så januari är första tillfället vi kunde köra igång igen. Hade det inte varit för den konstiga cykeln hade jag kört på. Men är orolig att jag har konstiga hormonnivåer som sitter i sig. Skulle kunna vara att jag missade testa äl med typ en dag men förstår inte hur TB kunde se en ledande blåsa om jag redan hade ägglossat. Känner mig taggad på att köra men vill inte slarva bort försöket, har dessutom varit jättestressad i veckan.
  • Björkenli

@LSMS

Tack snälla, gulligt av dig!

Nu skrev Sellmer att de rekommenderar att jag byter från gonal F till Menopur 375 nästa gång. De skrev bara att de inte tror jag fått fler ägg med högre dos, bara mer biverkningar. Har inte haft några biverkningar alls dock så lite konstigt varför jag skulle få det helt plötsligt på högre dos?

Vore intressant att höra vad vi andra med lågt AMH fått för stimulering, och om det blev bättre när ni testade något annat?

I den andra tråden sa Orkidé att hon först fått Gonal F 300, sen tillägg av Menopur 150. Hon hade hört att gonal F ger fler ägg och Menopur bättre kvalitet. Har ni här någon koll?

• Mathilda88
    LMSM skrev 2024-01-25 19:35:18 följande:

Ja det är väldigt tacksamt! Vi har olika pappor men e är ju ändå mina gener med samma mamma såklart. 

har tänkt lite som du dock att det kanske skulle kännas som det var hennes och sånt men samtidigt henne älskar jag ju mer än ngt och jag skulle kunna se mig själv och mamma och resten av min familj i barnet då också. Jag tror ändå det skulle vara bättre för min del men alla är ju såklart olika och ska göra det som känns bäst för dom.
    fint att du har en svägerska som kan tänka sig, det är nog inte alla som gjort det. 

jag har nog landat i att jag kör igång med sprayen  imorgon en vecka efter äggplock 😂 man är ju galen var ju nära på att hoppa från balkongen för tre veckor sedan innan jag började med sprutorna haha ? tur att man glömmer snabbt! 

Så spännande att Vara igång och på nytt ställe också! Lycka till hoppas allt går bra! ❤️

Ja men det blir det ju ändå, ni har generna gemensamt från er mamma Hjärta Här har vi inga gemensamma gener, men hon är ingift i familjen via min bror och varit en mycket nära vän även innan dess Hjärta . Hoppas såklart inte behöva gå så långt. Låter verkligen som ett fint och rimligt resonemang! Tror också det känts än lättare om det varit en syster som man delat gener med. 

Yeayh va spännande att nu vara igång! Jisses ja, man förtränger snabbt och laddar om med nytt hopp! Varje behandling innebär trots allt ett nytt framtidshopp. 

Ja känns jättebra! Så tacksam för Danmark, där alla klinikerna hittills lyssnat(! På riktigt!) på oss (utom en men det var inte heller en läkare) hela vägen och inte som i Sverige som totalt ignorerar historiken och direkt fäller mina ägg. 
    Stort tack detsamma! Hjärta
  • Blomsterpaj89

Hej alla,

Jag var på äggplock i torsdags. Totalt två ägg fick vi varav ett blev fertiliserat och såg bra ut så här långt.

Dom skulle ringa till mig idag om det var aktuellt med insättning redan idag efter två eller tre dagar. Men fick inget samtal. Så jag utgår från att det blir på femte dagen.

Men brukar man vänta till blastocyststadiet på femte dagen innan insättning när man endast har ett fertiliserat ägg? Känns för mig mer logiskt att man lika gärna kan sätta in det ägget på dag två eller tre för att den har det bättre hos mig om ni förstår.

All lyckoönskning till er alla <3 

• Björkenli

Blomsterpaj

Jo exakt du har rätt att man brukar göra så om det är så få.  Även vid 2 befruktade som jag hade sist var det dag 3.

• Mathilda88
    Blomsterpaj89 skrev 2024-01-27 20:21:06 följande:

Hej alla,

Jag var på äggplock i torsdags. Totalt två ägg fick vi varav ett blev fertiliserat och såg bra ut så här långt.

Dom skulle ringa till mig idag om det var aktuellt med insättning redan idag efter två eller tre dagar. Men fick inget samtal. Så jag utgår från att det blir på femte dagen.

Men brukar man vänta till blastocyststadiet på femte dagen innan insättning när man endast har ett fertiliserat ägg? Känns för mig mer logiskt att man lika gärna kan sätta in det ägget på dag två eller tre för att den har det bättre hos mig om ni förstår.

All lyckoönskning till er alla <3 

Jo det stämmer, man brukar iallafall vilka återföra då på dag 2 eller 3. Var detta första äggplocket eller har du gjort fler tidigare? Går det att kontakta dom annars om du vill checka av med dom om det? 
  • Blomsterpaj89
    Mathilda88 skrev 2024-01-28 07:41:34 följande:
    Jo det stämmer, man brukar iallafall vilka återföra då på dag 2 eller 3. Var detta första äggplocket eller har du gjort fler tidigare? Går det att kontakta dom annars om du vill checka av med dom om det? 
    Detta är vår första IVF och går via landstinget. Tyvärr har dom ju stängt idag så får väl ringa imorgon och kolla med dom.

Dom borde väl höra av sig om utvecklingen av embryot skulle avta tycker man. Men oavsett konstigt att dom inte hörde av sig om insättning på dag 2 eller 3. 😕 Får hoppas att det blir en insättning på dag tre! 💪🏻
Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023