• Anonym (Äckligt)

Hur ofta duschar ni kroppen?

Hur ofta duschar ni kroppen? Jag gör det nästan alltid varenda dag. Min tjej duschar bara kroppen två gånger per vecka, vilket jag tycker känns jävligt äckligt faktiskt. Hon säger att det inte behövs mer än så. 

• Svar på tråden Hur ofta duschar ni kroppen?
  • Klartsomvatten
    sextiotalist skrev 2023-09-03 17:45:21 följande:
    Men det verkar som att de gör det efter ett dygn, eftersom de måste duscha minst en gång om dagen för att inte lukta illa 
    Har aldrig märkt av att någon som duschar varje dag luktar illa från kroppen. 
  • Anonym (Kryp)
    Liniss skrev 2023-09-03 17:48:18 följande:

Det är ju skillnad på att råka ut för något som gör att man inte kan duscha dagligen och att självmant välja att endast duscha två gånger per vecka. Självklart skulle jag inte lämna min partner om denne behövde opereras och tillfälligt inte kunde duscha. Det är en annan sak än det jag pratade om. 

Och ändå kan du inte ta in inlägget jag skrev. 
  • Anonym (Stella)
    sextiotalist skrev 2023-09-03 17:30:22 följande:
    Ingen myt alls 
    Om du googlar på det så är det väldigt vanligt, speciellt i t.ex länder som Sverige och det kan faktiskt bero på klimatet och att skandinaver har en speciell hudtyp.
    Jo  både vatten och tvål förstör huden. 
    Google som källa ger jag inte mycket för. Dessutom att vatten skulle förstöra huden är bara dumt. Huden är enormt motståndskraftig mot fukt, annars hade vi redan för länge sedan dött ut som art. Problem med huden får man främst av uv-strålning, vitamin- och mineralbrist och brist på vätska.
  • Liniss
    Anonym (Kryp) skrev 2023-09-03 17:53:49 följande:
    Och ändå kan du inte ta in inlägget jag skrev. 
    Jo då, jag har läst och förstått vad du skrivit. Att jag sedan tycker något annat än vad du tycker är en annan sak. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Maria) skrev 2023-09-03 17:30:21 följande:
    Appropå fötter och förhållande, det finns faktiskt män som uppskattar fötter som inte är tvättade
     inte min fetisch 😅
  • sextiotalist
    Anonym (Stella) skrev 2023-09-03 17:53:57 följande:
    Google som källa ger jag inte mycket för. Dessutom att vatten skulle förstöra huden är bara dumt. Huden är enormt motståndskraftig mot fukt, annars hade vi redan för länge sedan dött ut som art. Problem med huden får man främst av uv-strålning, vitamin- och mineralbrist och brist på vätska.
    Om du kommer man in på rätt sidor så är det tillförlitliga, jo, vatten är uttorkande 
    Nog fler för att kry är en privat sjukinrättning men de ljuger inte
    www.kry.se/fakta/hudsjukdomar/torr-hud/
  • Anonym (Maria)
    sextiotalist skrev 2023-09-03 18:02:06 följande:
    Om du kommer man in på rätt sidor så är det tillförlitliga, jo, vatten är uttorkande 
    Dessutom används väl även tvål och inte enbart vatten.
  • Anonym (Anna)

Duschar kroppen varje dag, 2 ggr om jag tränar.
    Tvättar håret med schampoo var 3e dag

• Anonym (Stella)
    sextiotalist skrev 2023-09-03 18:02:06 följande:
    Och andra läkare säger tvärtom att man ska duscha varje dag för att tvätta bort allergener, virus och bakterier:

health.clevelandclinic.org/how-often-do-you-really-need-to-take-a-shower/
  • Anonym (Mia)
    Klartsomvatten skrev 2023-09-03 17:33:49 följande:

Alltså, de flesta som duschar varje dag luktar ju inte illa. Att det sedan finns något undantag här och där är inte intressant. Undantag finns alltid. Så nej, det är inte vanligt att lukta illa från kroppen om man duschar varje dag. 

Läs inlägg 17. 

Nu måste jag flika in här?alltså direkt efter en dusch doftar ju alla typ tvål och typ schampo MEN efter en, låt oss säga,en halv dag så kan den till dagen duschade personen lukta MER kroppsvätskor än en som inte duschade den morgonen.
    Vi har helt enkelt olika starka kroppsdofter om man nu ska tala i lite snällare termer.
    Sedan spelar det även en stor roll för vissa vilka material man bär närmast kroppen då vissas egna dofter mot syntetmaterial förstärker odören.
    Att duscha är avkopplande och man får en fräsch känsla inifrån och ut men hur länge den fräschheten stannar kvar är väldigt mycket från person till person.
    Men man kan bli lika ren med tvättlappar också om du kan använda vatten och dina två armar.
    Sällan jag reagerar på någons negativa doft men däremot flottigt otvättat hår tycker jag är vidrigt!!
Svar på tråden Hur ofta duschar ni kroppen?