• Anonym (Äckligt)

Hur ofta duschar ni kroppen?

Hur ofta duschar ni kroppen? Jag gör det nästan alltid varenda dag. Min tjej duschar bara kroppen två gånger per vecka, vilket jag tycker känns jävligt äckligt faktiskt. Hon säger att det inte behövs mer än så. 

• Svar på tråden Hur ofta duschar ni kroppen?
  • Anonym (Anonym)

Alla luktande kroppsdelar tvättas med rinnande vatten dagligen, om jag inte är helt själv, bara varit hemma och slappat och inte svettats och inte orkar då kan det hoppas över en dag. Håret tvättas var 3:dag oftast så kroppsdusch blir varannan el varje dag beroende på om det ska tvättas hår. Men då tvättas som sagt underliv och under armarna ändå.

Till er som säger att man luktar även om man duschar varje dag så kan det ju ofta handla om något hormonellt eller att man tvättar kläder fel/för sällan och sover i grisiga lakan.

Men jag har fått ett dilemma, min sambo som brukar ha duschat ofta har slutat med det plötsligt. Nu sist gick det 4 dagar utan dusch. jag tycker det är vidrigt men vet inte vad jag ska säga? Hörru din grus, duscha för fan? Fattar inte hur man kan vänta 4 dagar utan att duscha när man bor med någon?
    Sambon kan iaf glömma allt vad närhet heter så länge denna inte duschar oftare.

• Anonym (Kryp)
    Liniss skrev 2023-09-03 17:57:10 följande:
    Jo då, jag har läst och förstått vad du skrivit. Att jag sedan tycker något annat än vad du tycker är en annan sak. 
    Det är ingenting att tycka kring. Det var ett faktum att jag själv, som alltså i vanliga fall duschar dagligen (jag är en sån som släpar mig upp vid 40 graders feber för en dusch eftersom jag känner mig fräschare) inte kände någon skillnad när det fick gå tre dagar mellan helkroppsduscharna. Det gjorde inte heller de jag frågade. Min sambo fick sniffa mycket, mycket noga. Det räckte alltså utmärkt med att tvätta valda delar av kroppen ordentligt. 

Jag måste fråga, är du en sån som använder mycket parfymerade produkter?
  • Anonym (S)
    Anonym (Stella) skrev 2023-09-03 17:53:57 följande:
    Google som källa ger jag inte mycket för. Dessutom att vatten skulle förstöra huden är bara dumt. Huden är enormt motståndskraftig mot fukt, annars hade vi redan för länge sedan dött ut som art. Problem med huden får man främst av uv-strålning, vitamin- och mineralbrist och brist på vätska.
    Google är inte en källa. Det är en sökmotor. Man får tillämpa vanligt sunt förnuft (även kallat källkritik) när man ser sökträffarna.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (S) skrev 2023-09-03 18:18:37 följande:
    Google är inte en källa. Det är en sökmotor. Man får tillämpa vanligt sunt förnuft (även kallat källkritik) när man ser sökträffarna.
    Vanligt sunt förnuft och källkritik är verkligen inte samma sak. Och sunt förnuft existerar inte, har du någon gång hört någon säga att dom har osunt förnuft? Nä för de flesta anser att de har sunda förnuft och att folk som inte tänker som dom tänker fel.

ursäkta off topic TS/vetenskapsnörden
  • sextiotalist
    Anonym (Stella) skrev 2023-09-03 18:05:46 följande:
    Och andra läkare säger tvärtom att man ska duscha varje dag för att tvätta bort allergener, virus och bakterier:

health.clevelandclinic.org/how-often-do-you-really-need-to-take-a-shower/
    Aha från USA
    De är nojiga 
    Skulle bakterier ska bort? Har man kläder på sig så får man sällan sjukdomsalstrande bakterier på huden. Händer och ansiktet ja. 
    Det finns massor av nyttiga bakterier på huden 
    Allergener?
    Har man ingen luftvägsallergi så ..
  • Klartsomvatten
    Anonym (Mia) skrev 2023-09-03 18:12:40 följande:
    Nu måste jag flika in här?alltså direkt efter en dusch doftar ju alla typ tvål och typ schampo MEN efter en, låt oss säga,en halv dag så kan den till dagen duschade personen lukta MER kroppsvätskor än en som inte duschade den morgonen.
    Vi har helt enkelt olika starka kroppsdofter om man nu ska tala i lite snällare termer.
    Sedan spelar det även en stor roll för vissa vilka material man bär närmast kroppen då vissas egna dofter mot syntetmaterial förstärker odören.
    Att duscha är avkopplande och man får en fräsch känsla inifrån och ut men hur länge den fräschheten stannar kvar är väldigt mycket från person till person.
    Men man kan bli lika ren med tvättlappar också om du kan använda vatten och dina två armar.
    Sällan jag reagerar på någons negativa doft men däremot flottigt otvättat hår tycker jag är vidrigt!!

Det har jag inte märkt av. Såklart det kan hända, men normalt sett så luktar man inte illa om man duschar varje dag och sköter sin hygien. Då är det något fel.
    Om man luktar illa trots att man duschar varje dag så kan det då handla om något hormonellt eller att man tvättar kläder på fel sätt, sover i grisiga sängkläder eller liknande, som inlägg 111 skrev. 

• felicityporter

Det varierar, duschar både kropp och hår kanske tre dagar i veckan i snitt och tvättar de delar som behövs mellan duschningarna vid behov, på sommaren kanske jag duschar mig oftare.

• Anonym (VarannanDag)

Duschar varannan dag. Ibland kan det gå tre dagar.

Varför?

Jag har helt enkelt inte behovet av att duscha mer. Jag känner mig fräsch och ren även fast jag inte duschar varje dag. Jag luktar inte illa (enligt min man) och min hud har aldrig mått såhär bra som nu. Så det är varför.

• Anonym (Erfaren_man)

Varje dag. Självklart!! 

En sån tjej hade jag aldrig kunnat vara tillsammans med. 

Hoppas att hon åtminstone tvättar fiffi varje dag!?

• EpicF
    Liniss skrev 2023-09-03 17:27:01 följande:
    Ja, det är jävligt ofräscht att byta till rena underkläder om man inte har tvättat av sig redan. Ingen har tvingat dig att hålla med dig. 
    Så det är "fräschare" att gå i skitiga underkläder? 
Svar på tråden Hur ofta duschar ni kroppen?