Anonym (Realist) skrev 2023-12-12 13:09:28 följande:
Dina inlägg liksom de allra flesta utgår enbart från er kvinnliga synvinkel.
Jag frågar dig vänligen,
är du säker på att jag har helt fel i det jag påstår, att det inte ligger något i det, när jag ser saken mera ur ett manligt perspektiv?
Jag drar slutsatsen att de flesta män älskar kvinnan (och älskar att ligga med henne)
till skillnad mot de flesta kvinnor som mest älskar att få barn (och påfallande ofta älskar att ligga till dess hon blivit gravid och fått barn, men inte sedan...).
I TS fall har jag full förståelse för om mannen 40+ inte blir så tänd och inte vill ligga när hon mest bara vill ligga för att barn ska bli avlade. För att mannen ska få lust att ligga krävs självfallet ömsesidiga känslor av förälskelse och kåthet.
Medan känslor av barn-avlande kan vara direkt avtändande, och skrämmande, för en man 40+.
Det kanske kan upplevas provocerande av vissa när jag generaliserar och påstår att de flesta kvinnor vill skaffa barn och bygga bo,
medan de flesta män vill ligga.
Men oavsett om man upplever det som provocerande eller inte så är jag ändå helt övertygad, och jag kan från mitt perspektiv intyga, att det är en mycket stor och tydlig skillnad mellan manligt och kvinnligt i alla sådana här frågor.
Anonym (Realist) skrev 2023-12-12 13:09:28 följande:
Dina inlägg liksom de allra flesta utgår enbart från er kvinnliga synvinkel.
Jag frågar dig vänligen,
är du säker på att jag har helt fel i det jag påstår, att det inte ligger något i det, när jag ser saken mera ur ett manligt perspektiv?
Jag drar slutsatsen att de flesta män älskar kvinnan (och älskar att ligga med henne)
till skillnad mot de flesta kvinnor som mest älskar att få barn (och påfallande ofta älskar att ligga till dess hon blivit gravid och fått barn, men inte sedan...).
I TS fall har jag full förståelse för om mannen 40+ inte blir så tänd och inte vill ligga när hon mest bara vill ligga för att barn ska bli avlade. För att mannen ska få lust att ligga krävs självfallet ömsesidiga känslor av förälskelse och kåthet.
Medan känslor av barn-avlande kan vara direkt avtändande, och skrämmande, för en man 40+.
Det kanske kan upplevas provocerande av vissa när jag generaliserar och påstår att de flesta kvinnor vill skaffa barn och bygga bo,
medan de flesta män vill ligga.
Men oavsett om man upplever det som provocerande eller inte så är jag ändå helt övertygad, och jag kan från mitt perspektiv intyga, att det är en mycket stor och tydlig skillnad mellan manligt och kvinnligt i alla sådana här frågor.
Hej igen, jag vet inte varför du fortsätter missförstå mig, medan jag tycker mig förstå dig och hålla med dig på flera punkter, och velat visa dig mitt stöd. Jag ger det ett nytt försök här då och ser om det går lite bättre.
Jag kan beskriva detta ur ett kvinnligt perspektiv, för i det här fallet är det ju en kvinna trots allt som skapat den här tråden. Jag kan också från mitt kvinnliga perspektiv, mina personliga erfarenheter se hur jag tolkat de (få) relationer jag haft med min män i mitt liv, utspritt genom åren (f-n vad jag lät gammal nu då). Jag kommer naturligtvis precis som du då också generalisera utifrån min lilla värld mina slutsatser:
Jag ska försöka vara mer tydlig med vad jag håller med dig om:
1. Ja. Jag drar också slutsatsen att de flesta männen älskar sin kvinna och såklart i det ingår att också älska att ligga med henne. De män jag varit i relation med och den man jag är i en relation med har alltid haft en "hög drift" eller hur man nu ska välja att uttrycka det som. Fast där varit problem så har de inte velat sluta ligga med mig. De har heller inte varit på samma våglängd jag varit då jag sett det som att vi närmar oss slutet och jag sedan har gått. Min värsta relation nånsin var med mannen som var ute efter kontroll av mig, och i det ingick att då försöka få barn med mig (fast jag inte ville då).
(nu har du ingen 2:a här) "Till skillnad mot..." där måste jag protestera. Jag som kvinna och andra kvinnor jag känner älskar visst då att ligga fast man fått barn. Bara det är rätt karl. Vad som kan hända i senare ålder, i klimakteriet, är att lusten för vissa kvinnor avtar. Det kan också vara andra faktorer som spelar in varför kvinnan inte beter sig som att hon har samma lust som innan, det kan vara mer stress, mer ansvar i vardagslivet än hon hade före barn, bara ett exempel. Många har det inte jämställt fördelat än idag. Kvinnorna är av naturliga skäl därför mer trötta. Stress, trötthet gör inte att känslor som lust får dominera, tvärtom. I de flesta förhållanden mellan man och kvinna är det kvinnan som lämnar. Allting vävs ihop.
Jag har haft samtal med det här med sexet då med min man. Jag har också läst det nånstans (Jo, jag vet "läst det nånstans" är inte direkt en bra källa ha ha) att män vill närma sig (känslomässigt, och fysiskt) sin kvinna fysiskt, sexuellt, han börjar där, som att det är en bra utgångspunkt och då löser sig allting annat på vägen. Kvinnorna vill först få det på andra plan innan man kommer dit. Man kan säga att männen tar det vid starten, och kvinnorna på slutet. Det är där jag kan säga jag och min man skiljer oss åt. Jag måste känna den där närheten, kontakten på flera plan innan. Ett sätt att få det på är om man kan få bort allt "brus". Man kan välja att gå en promenad och bara prata, man kan ligga i sängen och bara prata, men man måste få den kontakten. Varför mina tidigare förhållanden slutat var över olika saker men det som var gemensamt var att kontakten var bruten. Jag kände mig redan lämnad, övergiven. Det hade med brister med dem att göra, inte med mig, och jag tog det inte på mig och kommer aldrig göra heller.
Jag håller med dig på punkten att jag tror att de flesta kvinnor vill få barn och bygga bo, som du uttryckte det, men jag tror också att det är mer naturligt då kvinnan nog får det mycket mer i sin identitet (från sig själv och, eller också från andra) att då kunna få barn, de flesta män har inte samma press eller samma önskan, samma driv, tror jag på det sättet.
Jag kan också hålla med dig om att lusten har försvunnit om han bara känner sig som ett medel. Finns ingen som vill känna sig så, vare sig man eller kvinna.
Vad jag dock tycker är att TS sambo är feg om han inte öppnat och öppnar käften vad det är han egentligen vill och tycker, eller så har han gjort det men inte känner sig lyssnad på, jag vet ju inte hur TS blir exakt när hon blir upprörd, om hon tar över hela samtalet, dialogen. Vad som står klart för mig är att det enda hon hört från honom är att han velat få barn. Inte att han ändrat sin åsikt. Han borde förstå själv att så här kan han inte fortsätta. Han kan inte fortsätta "ducka för henne" och samtidigt sexuellt tillfredsställa sig med porr, det är ju bara fånigt. Var är kommunikationen? Hur ser den ut? Vad händer? Jag har frågat flera gånger nu i tråden utan att få något svar vad han säger, för nåt måste han väl ändå säga? Han kan väl inte bara stå där? TS får köra gissningsleken. Hon får gissa sig till att då han ger pikar om hennes vikt så är det vikten som är ett problem, om han nu inte tänder på henne. TS förtjänar raka svar från honom, även om det är hon då som fått honom att känna sig som ett medel bara. Han får väl prata ur skägget tänker jag.
I min relation med min man sa han bara till mig att jag skulle säga till honom om och när jag ville försöka bli gravid, så var han på. Den dagen kom då jag sa, då han bara tittade på mig så där gulligt och sa "Är du säker?", "Ja" sa jag. Där var ingen panik med åldern, där var inga andra faktorer som skulle försvåra att jag skulle kunna bli gravid, vi körde på precis som vanligt, det var ingenting som påverkade vårt sexliv negativt, ingen av oss kände oss som medel.
Jag tror också precis som du att han kan ha "gottat ner sig" i sin identitet, liv vid 40+, och är bekväm av sig eller också rädd eller ovillig till att göra ändringar i sitt liv, men då måste han vara ärlig och säga det till henne. Istället har han lämnat ut henne i en förnedrande sits, där hon går och köper sexiga underkläder och sets och försöker få igång han men han bara vänder henne ryggen. Jag har aldrig behövt anstränga mig för nån man på nåt sätt, det är väl mer att män ser vad man har hur man än går klädd, särskilt en man man har en sexuell relation till redan. Jag är kanske för känslig av mig, men då får det vara så. Jag hade inte fixat att veta om att han runkar loss till porren, och jag sedan ska "piffa till mig" med nåt underklädes-arrangemang, och på det bli nobbad. Min vikt har gått lite upp och ner, men trots det så har jag inte varit nobbad. Sen tycker jag inte det är rätt att pika sin partner för hennes eller hans vikt, jag tycker hela hans sätt att så kalla kommunicera på stinker rätt kraftigt när det kommer till vikten. Hur ser han själv ut, kan man också undra? Hade någon hållit på så där så hade jag hittat på något om den personen att pika om, känslomässigt hade bandet också blivit svagare, en sån man hade jag velat hålla långt ifrån mig, han hade inte fått se mig naken. Det är inte okej att hålla på så. Är man orolig för sin sambos viktökning så tycker jag man säger det på ett bra sätt. Jag har fått till mig både den ena och det andra och så länge det sägs på ett bra sätt är det inga problem, och jag förstår, och får ta det på mig om jag ätit för lite eller om jag ökat vikt av andra skäl, man ser det själv också ju hur man ser ut, det är vad det är. Jag tror så länge alla ändå känner att den som ger kritik eller ger ifrån sig oro gör det på ett sätt så den som får ta emot det inte känner att den andra försöker ta ifrån värdigheten, så går det bra.
Vad jag kan hålla med om, vilket kan ge intrycket att jag som kvinna då har lägre lust än mannen, är att männen i mitt förflutna och min man i min nutid, varit i princip alltid de som gett initiativet till att ligga. Jag vet inte varför egentligen. Kanske med traditionella roller att göra? Kanske att jag inte hunnit med att ta något initiativ då de varit före och det blivit en vana? Kanske för de velat leda eller trott det skulle ha varit deras roll? Jag får väl klura på den varit och är som jag är. Kvinnor borde såklart och kan så klart vara de som gör första initiativet till det precis som männen, borde inte vara något som hindrar oss.
Hoppas på nu att du förstår mig bättre :)