• Svar på tråden BIM mars 2024
  • Anonym (Femman)

Förlåt det blev fel med citeringen. Jag håller med dig FANCYR. Mitt svar var mest till (ENLITENTREA), men även till alla i tråden om det är fler som vill fundera högt Glad

• Anonym (Sopp)
    Lusse88 skrev 2024-03-07 19:20:01 följande:

Märker att jag inte är ensam om att ta det rätt hårt när andra blir gravida och man själv kämpar månad efter månad i tysthet. Ingen vet att vi försöker. Men helt ärligt, kommer vi fråga om det går att få nån barnlöshetsutredning med tanke på att jag är 35 år och vi har inga barn och vi har snart försökt i ett halvår :/ Vart vänder man sig? Vårdcentralen först? Vill ju gärna inte gå privat då det kan kosta upp till 90000 kr på privata fertilitetskliniker.

Du är absolut inte ensam! Jag fyller 33 i år och maken fyller 38. Vi har inga barn sedan tidigare, när vi väl bestämde oss för att vi verkligen vill ha barn så blev allt helt plötsligt Så påtagligt. Alla gravida, alla som går ut med att de väntar barn. jag har helt plötsligt svårt att hantera det och vill bara undvika dem då min egen sorg gör sig så påtaglig. samtidigt vet jag att 6 månade inte är länge men när man längtar efter något känns det som en evighet. 
    under tiden vi försökt få barn har 3 olika personer i vår närhet gått ut med att de väntar barn.
    ibland Undrar jag om vi väntat för länge. men ingen av oss har någonsin tagit upp barn som ett alternativ tidigare. vi Har ännu ganska många försök kvar innan vi kan söka hjälp.
    Jag kollade upp vad man har för alternativ om man inte vill söka privat, då vänder du dig till gynekologiska mottagningen/barnönskan via landstinget. du fyller i vilken region du tillhör. man kan också ringa via 1177 för att få rådgivning om var man får hjälp.

• fancyr
    Anonym (Femman) skrev 2024-03-08 10:27:21 följande:
    Jag skrev födelsedag, men menade också känslan generellt. Att man som förälder är positiv och avdramatiserar det lite. Vet inte om jag kan förklara hur jag menar på ett bra sätt...

Jag kanske är naiv och bagatelliserar det? Men jag tänker att det är negativt några få ggr I livet (när man fyller 15, 18 och 20 år) och annars så blir det vad man gör det till....?
    Tror jag förstår vad du menar men tror också det är som du säger sist, att det nog bara är vid vissa åldrar som det är mer kännbart :).

Tänker typ min dotter som fyller år 14 juni när alla tagit sommarlov. Inte många som är kvar eller tillgängliga för barnkalas då. Det har varit mindre kul vet jag.. 
  • Natalina1451

Hej! Vet inte hur många som känner igen mitt namn varit med i trådarna sen juni, fick vårt plus i början på augusti som tyvärr slutade i ett sent missfall i höstas. 
    sen fick vi plus igen i januaritråden (fast i slutet på december) som då misstänktes vara en partiell mola som vi gått på massa kontroller för (8st) och för två veckor sedan så kunde man avskriva den misstanken. men så idag då Hade vi kub, allt ser bra ut med fostret men vi får hög sannolikhet för trisomierna 1:99 (allt över 1:200 räknas till normalt) 

det här skulle bli vårt fjärde barn, men känns ju helt hopplöst det här. förstår inte vad det är som går fel. är det någon som har varit med om detta? Vad visade nipt sedan?? 

vet inte om det skiljer sig åt hur man gör i de olika regionerna men hör i Stockholm blir man då erbjuden nipt som jag gick och tog blodprov för direkt såklart. Men nu är det ytterligare 10 dagar till vi får vårt resultat. vad fan ska man göra nu? 

jah vill absolut inte göra abort jag tror inte på att ett liv är ovärdigt för att man har Downs syndrom, men de andra trisomierna är ju knappt förenliga med liv 😭 

• Juliab
    Natalina1451 skrev 2024-03-08 13:14:51 följande:

Hej! Vet inte hur många som känner igen mitt namn varit med i trådarna sen juni, fick vårt plus i början på augusti som tyvärr slutade i ett sent missfall i höstas. 
    sen fick vi plus igen i januaritråden (fast i slutet på december) som då misstänktes vara en partiell mola som vi gått på massa kontroller för (8st) och för två veckor sedan så kunde man avskriva den misstanken. men så idag då Hade vi kub, allt ser bra ut med fostret men vi får hög sannolikhet för trisomierna 1:99 (allt över 1:200 räknas till normalt) 

det här skulle bli vårt fjärde barn, men känns ju helt hopplöst det här. förstår inte vad det är som går fel. är det någon som har varit med om detta? Vad visade nipt sedan?? 

vet inte om det skiljer sig åt hur man gör i de olika regionerna men hör i Stockholm blir man då erbjuden nipt som jag gick och tog blodprov för direkt såklart. Men nu är det ytterligare 10 dagar till vi får vårt resultat. vad fan ska man göra nu? 

jah vill absolut inte göra abort jag tror inte på att ett liv är ovärdigt för att man har Downs syndrom, men de andra trisomierna är ju knappt förenliga med liv 😭 

Hejsan, 
    hur gammal är du? 

vad jag förstått får man automatiskt ganska hög sannolikhet om man är över 35 när man gör KUB. Nipt utesluter istället din ålder och går enbart på värdena från blodprovet. Därför gör många NIPT direkt och hoppar över KUB. 

är det samtliga trisomier ni fått hög sannolikhet på?

• Anonym0101999

Jag är BIM+4 idag och har fortfarande inte fått min mens. 

min cykel är oregelbunden till och från, men kan det fortfarande finnas att chans att jag plussar denna månaden? :)

• Natalina1451
    Juliab skrev 2024-03-08 13:20:57 följande:

Hejsan, 
    hur gammal är du? 

vad jag förstått får man automatiskt ganska hög sannolikhet om man är över 35 när man gör KUB. Nipt utesluter istället din ålder och går enbart på värdena från blodprovet. Därför gör många NIPT direkt och hoppar över KUB. 

är det samtliga trisomier ni fått hög sannolikhet på?

Hej!

jag är född -92 så jag fyller 32 i sommar. när man tittade på värdena så var det blodprovet och nackspalten som gjorde att sannolikheten blev hög inte så mycket ålder .. :-/ 

jag förstod det som att det var samtliga, men jag måste erkänna att jah lite tappade fästet när jag hon började prata och exakt vad som sades försvann lite ifrån mig. Därför tog jag istället kort på alla värden och tänkte att då kan jag kolla upp det själv ikväll. 
  • Madicken2023
    Svartahallon skrev 2024-03-08 05:07:46 följande:

Madicken2023:

Jag testar i princip alltid på morgonen. Har också läst att man ska undvika första urinen.. Men har själv testat två gånger per dag under en period för att se om det skiljer sig mellan morgon och kväll och det har det aldrig gjort förutom när det är riktigt nära ägglossning. Och det är ju inte onormalt tänker jag! Så passar morgonen bäst för dig så skulle jag fortsätta med det så att det inte påverkar din vardag. 

Tack för input, då ska jag prova testa på morgonen denna cykel. Har tidigare testat på eftermiddagarna, men tycker det är jobbigt att gå kissnödig flera timmar 😅 
Svar på tråden BIM mars 2024