Skulle aldrig vilja dejta någon som har legat med många. Att ha legat med många har en negativ påverkan på framtida förhållanden, särskilt för kvinnor. Dessutom känns det inte vidare fräscht. Tycker att det visar på dåligt omdöme och ett sunkigt beteende. Vad andra gör bryr jag mig inte om, men gäller det en eventuell partner som jag ska dela livet med så är det naturligtvis viktigt att göra rätt val.
Flera studier har visat att ett högre antal tidigare sexpartners kan leda till lägre relationstillfredsställelse i kommande förhållanden, det gäller både för män och kvinnor men mest för kvinnor. Det finns också en ökad sannolikhet för otrohet. För kvinnor är risken för skilsmässa större.
Teachman, J. (2003)
- **Titel**: "Premarital Sex, Premarital Cohabitation, and the Risk of Subsequent Marital Dissolution Among Women"
- **Studie**: Denna studie undersökte hur premarital sex och samboende påverkar risken för skilsmässa. Resultaten visade att kvinnor med flera tidigare sexpartners hade en högre risk för skilsmässa.
- **Källa**: [Teachman 2003](academic.oup.com/sf/article-abstract/81/2/541/2234091)
Paik, A. (2010)
- **Titel**: "Adolescent Sexuality and Romantic Relationships: Effects on Young Adults' Sexual and Relationship Behaviors."
- **Studie**: Denna forskning undersökte hur ungdomars sexuella erfarenheter påverkar deras framtida relationer. Fynden visade att både män och kvinnor med många tidigare sexpartners rapporterade lägre relationstillfredsställelse, men effekten var starkare för kvinnor.
Och så vidare. Så nej, skulle aldrig dejta en som har legat runt. Det går bort helt. Totalt avtändande.