• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • longwalkhome
    Ofiltreratsamtall3 skrev 2025-10-01 22:06:41 följande:

Ja han babblade på onödigt mycket. 
    Man märker verkligen hur mycket Trump bryr sig om USA, militären och uniformtjänster. Han vill verkligen att USA ska vinna. Han kammar säkert sitt eget ego lite gran, men jag struntar i om hans motivation för att vina är majoriteten för USA eller om det majoriteten är för sitt eget ego, han vill att USA ska vinna och det borde alla ledare vilja. Vinner USA så vinner den fria världen. 

Han är extremt populär inom uniform och militär. Han har infört suntförnuft igen och antagningar efter kompetens. Polisen och militären får nu göra och fokusera på deras jobb. Städa upp städer som härjas av barbarer. Sverige borde göra samma sak med gängkriminella. 

Det är också uppfriskande med en ledare som pratar som vanliga människor med, ni som bara hänger upp er på ordvalen kanske är nöjda bara det är någon som använder ord som ?adekvat?

Vinna vad? Att ha "det bästa landet"? Eller "avsluta alla krig"? Han resonerar som en 8-åring. Nej, han är inte populär hos militären.

Från högern brukar det låta så om hans retorik men vilka vanliga människor pratar som Trump idag? Du hänvisar till en Trump som åtminstone hade någon form av ambition 2016 men det var 10 år sedan. Idag är han totalt lost. Alla vet det givetvis men håller igen truten. Make no mistake.

Låt mig gå händelserna i förväg och ta upp det åt dig. Men Biden då? Jo, han var illa ute han med mot slutet och var inte redo för ett nytt val. Åldern tar ut sin rätt. Så även på Trump som nu pratar om att militären borde bygga snyggare stridsfartyg med motiveringen "estetik är viktigt för mig". 

Känns stabilt med en commander in chief som har prioriteringarna på rätt ställe.
  • Anonym (jury)
    Ofiltreratsamtall3 skrev 2025-10-01 22:06:41 följande:

han vill att USA ska vinna och det borde alla ledare vilja. Vinner USA så vinner den fria världen.  

Fria världen? Du vet väl att MAGA  har skrotat det begreppet helt och hållet. Det var något som Reagan och Bush höll på med när USA fortfarande hade globala stormaktsambitioner. Nu gäller ambitionen mer på att som wannebe-diktator fixa deals med andra diktatorer. Sorry för Baltikum och Taiwan.

Och vinna mot vem? Inte mot rivaliserande makter Ryssland och Kina i varje fall, där förlorar han mot Putin och Xi varje dag som går, det kan bara vara mot den inre fienden i USA som är det enda som Trump fokuserar på,
  • Ofiltreratsamtall3
    longwalkhome skrev 2025-10-02 08:46:35 följande:
    Vinna vad? Att ha "det bästa landet"? Eller "avsluta alla krig"? Han resonerar som en 8-åring. Nej, han är inte populär hos militären.

Från högern brukar det låta så om hans retorik men vilka vanliga människor pratar som Trump idag? Du hänvisar till en Trump som åtminstone hade någon form av ambition 2016 men det var 10 år sedan. Idag är han totalt lost. Alla vet det givetvis men håller igen truten. Make no mistake.

Låt mig gå händelserna i förväg och ta upp det åt dig. Men Biden då? Jo, han var illa ute han med mot slutet och var inte redo för ett nytt val. Åldern tar ut sin rätt. Så även på Trump som nu pratar om att militären borde bygga snyggare stridsfartyg med motiveringen "estetik är viktigt för mig". 

Känns stabilt med en commander in chief som har prioriteringarna på rätt ställe.

Det förklarar liberalers förvirring, svara för Jurry samtidigt. Att ni inte kan förstå när jag säger att han vill vinna, att USA vinner, ni är så frånkopplade från sakligt. Han vill vara den bästa presidenten i sina prestationer som dom har haft på en lång tid. Ett rikt och starkt USA. Baserat på kompetens, och logik.
    Känns som att ni har en så emotionell syn på Trump, och när ni lyssnar på något från honom söker ni bara retorik ni kan håna. Han är väldigt populär hos militären, bars för att du tycker något så är det inte sant. Han höjer deras löner, håller Anerikanska stövlar borta från krig. Tog bort DEI och transextremism militären, gav en regerings ursäkt och återbetald lön två år bakåt till dom tusentals militär anställda som WOKE regeringen innan avskedade för deras ideologi och att dom inte accepterade DEI. 

Ja Biden är värdig all kritik, på hur han har vansköt landet. Och det ska Trump ha cred för att han fixar det. till och med när han sparkar in öppna dörrar för den totala inkompetens dom förra styrde med. 

Jsvisst ?snygga fartyg? och ?jätte fint papper? är larvigt. Men kan ni någon gång kolla sakligt på Trump? Det är inte så stor idé att diskutera med er, det är mer som att diskutera rykten i högstadiet och vem sa vad och hur. Klyban ger jag upp med, han lever i en bubbla.  

• nihka
    Ofiltreratsamtall3 skrev 2025-09-09 13:08:25 följande:

Men snälla nån, SVT går inte att lita på när det gäller höger frågor (extremhögern som ni kallar det). De visar inte hela bilden, violent crime sjönk i början av hans period, men peakade mot slutet som du sa. Men det berodde mycket på pandemin, ett mönster som sågs i de flesta länder. Samt BLM upploppen och hela Floyd historien. 

Antar att du menar domen jag skrev om. Jag ifrågasätter den ja, Trump hotades och låg inför 700 år i fängelse, som hans politiska motståndare förde en häxjakt, han blev till och med skjuten. Men det är en rättvis poäng från dig och jag erkänner att även om, manipulation av företagsdokumemt domen är 100%  korrekt, så föredrar jag Trump mot alternativen. Jag kollar på vad han gör som president. Inte som att Biden hade endast rent mjöl i påsen heller. Rättsväsendet går att politiskt påverka, DC protesterna och Floyd fallet är bra exempel på när det inte alls gick rätt till. 

Igen vad är det för källa, och amerikaner sover ensamma? Du får utveckla det där mer, du svarade inte på något av de frågor jag ställde.

Du kan ju inte tycka bort fakta.

Brottsligheten minskade inte under Trump utan ÖKADE.

Trump ÄR en FÄLLD BROTTSLING även om du är OK med det.

Undersökningar visar att amerikaner MÅR SÄMRE nu än tidigare. Du kan ju leta efter källor på att de mår bättre än någonsin om inbillar dig det.

.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2025-09-19 11:21:16 följande:
    Jag har läst trådstarten och i alla mina tidigare inlägg har jag försökt förklara.

Det var Republican Party som vann valet, och det skedde på stark demokratisk grund, i ett demokratiskt val som var mycket säkrare och hade högre kvalitet än det förra valet. 

Det är inte så många som generellt "gillar" Trump, inte på det sätt som står i trådstarten och inte på det sätt som du och andra inbillar er.
    Republican Party (med Trump) vann valet över Democratic Party (med Harris).

Den stora majoriteten som röstar på Trump röstar egentligen i första hand på partiet, alltså på Republican Party.

Och egentligen röstar man så för att man mycket tydligt saknar förtroende för den politik som Democratic Party står för.

Folk i allmänhet har mindre förtroende för de politiker som representerar Democratic Party,
    och detta verkar vara ännu tydligare på lokal nivå, alltså ännu mindre förtroende än för de politiker som på lokal nivå representerar Republican Party.

När det gäller personerna så är det många som är minst sagt tveksamma till Trump, men nu var det bara han som var den politiker som gick att rösta på för att undvika den politik som Democratic Party står för.

Och det borde vara lätt att inse att i fråga om att känna tveksamhet så är det uppenbart att väldig många känner ännu större tveksamhet till Harris, av förklarliga skäl.

Den där fruktansvärda fokuseringen på Trump, att hela tiden söka negativa vinklingar, är väldigt mycket ett fokus som Svenska s k vänsterblivna media har skapat.
    Därifrån har sannolikt du och majoriteten av Svenskar självfallet fått sin bild.

I USA ser man det på ett annat sätt och medierapporteringen ser ut på ett helt annat sätt.

I USA har förmedlas minst lika mycket konstigheter och märkliga saker gällande den där Harris.
    Medan detta knappast ens har nämnts i svenska s k vänsterblivna media. 
    Vadå "s k vänsterbliva media". Det är du som väljer att kalla allt som inte är höger för efterblivet. I Sverige har vi ingen MAGA-megafon och det verkar du se som ett tecken på att vi är efterblivna.

Fokusering på Trump? Givetvis fokuserar man på Trump. Det är ju han och inte Harris som är USAs president.  Om man säger att man inte gillar vad Trump gör och säger beror det på att man inte gillar vad Trump gör och säger.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2025-09-19 23:54:44 följande:
    Men en stor sak är att europa antligen tvingats ta sitt ansvar och spendera mer på sitt eget forsvar. Som de lovat i många många år men aldrig gjort. Det skulle aldrig hänt under t ex harris.
    Du menar USAs försvar. USA gör sig ovänner med alla och Europa ska subventionera hotet som kommer av allt USA lägger sig i.

Du har förstått att Trump är USAs president och inte hela världens president? Trump har ju inte förstått det.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2025-09-20 15:05:31 följande:

Vänstermedia som sätter sin spinn utan att berätta hela sanningen.

President Donald Trump claimed that beyond a certain point, criticism of him on television networks is ?illegal? and ?no longer free speech.?

I?m a very strong person for free speech,? the president replied. ?But 97, 94, 95, 96% of the people are against me in the sense of the newscasts are against me. The stories are? they said 97% bad. So, they gave me 97, they?ll take a great story, and they?ll make it bad. See, I think that?s really illegal, personally.?

(Ref yahoo news)

97% låter som tagit ur röven. Men om det ligger någon som helst sanning i det verkar det inte finnas någon brist på negativa saker att rapportera när man kan fylla sändningar rörande Trump till 97% med negativa rapporter. Har Trump tänkt på att han skulle göra och säga färre negativa saker så media hade färre negativa saker att rapportera om?

Och denna "balans" i nyhetsrapporteringen som råder i USA jämfört med "efterbliven svensk media" - vart tog den vägen? Det har sagts att vi är så indoktinerade här i Sverige som inte får den mer nyanserade amerikanska bilden. Tydligen svårt att tänka sig att andra än MAGA klarar av att googla.

Sedan kanske Trump tycker något är "a great story" medan andra inte håller med. Ska då kritik av Trump godkännas av honom innan man får gå ut med det? Kanske att alla TV-bolag får lämna in sina manus för "korrigering" innan de sänder för att försäkra sig om att inga "olagliga" åsikter uttalas?

Eller vänta lite, man stänger bara ner. Mycket enklare. So much for Freedom of Speech.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2025-09-20 19:42:33 följande:
    Ofta är det ju upp till domstolar att definiera om en sak är olaglig eller inte. Och Trump har väl rätt att personligen tycka något borde vara olagligt. Precis som alla andra får tycka , eller inte.
    Ja, naturligtvis har Trump rätt att tycka att kritik mot honom borde vara olaglig och att all rapportering om honom borde balanseras till någon procentsats gällande negativa och positiva uttalanden. Hello North Korea!
  • nihka
    Tom Araya skrev 2025-09-24 10:26:25 följande:

Man får väl säga att han är ganska ombytlig i sina uppfattningar Herr Trump...

Trump: Ukraina kan ta tillbaka allt ? och mer | Världen | Expressen

Hahah! Vilken sandlåda. Trump trodde han och Putin var kompisar och när det till slut sjunker in att Putin fullkomligt skiter i allt Trump ber honom att göra blir han sur på Putin och hejar på Ukraina istället.
  • nihka
    Dr Nail skrev 2025-09-24 23:23:49 följande:
    Han har inga "uppfattningar". Han säger sånt som skapar rubriker. Nästa gång han träffar Putin kommer han att vara på Putins linje igen. Folk fattar inte hur populister fungerar.
    Jepp!
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?