• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Anonym (x)
    Ofiltreratsamtall3 skrev 2025-10-07 08:16:36 följande:

Frågan är alltså. 

Anser du att det är rätt gjort av demokraterna att stänga regeringen? 

Det som är fel är att det går att gör, och ansvaret ligger på bägge partierna. Det har hänt 20 ggr de senaste 50 åren.
  • klyban
    Ofiltreratsamtall3 skrev 2025-10-07 07:13:50 följande:

Ovanligt att du faktiskt kommer med något sakligt. Vet inte om det är kotym som standard, men demokraterna vill inte att Republikanerna ska mötas, dom vill att dom ska gå med på alla deras krav. 
    Det kvarstår ju ändå faktum att det är demokraterna som håller regeringen stängd. 

Stämmer inte heller, det finns republikaner som inte stöttar Trump och röstar inte alltid med hans linje. För till skillnad från demokraterna så tillåter republikanerna att man har egna åsikter. 

Om man tror att traditionell och mainstreammedia ger en balanserad och rättvis bild på höger sidan så bor man under en sten. 

LoL, man inser du inte kan vara så många år gammal.
    Detta som vi ser nu rent tekniskt är något som sker ofta av R också.

Försöker du berätta R haft fel alla dessa ggr innan?
    Bara undrar om vi kommer få höra ett fromleri nu.
    Det är helt normalt det D gör nu, och R vet vad de vill ha, men vägrar förhandla.
    Och så länge R säger de vägrar, ja, varför ska dom då komma och förhandla något som R vägrar?

Har du verkligen tänkt till???
    Eller är det inte bättre i kaninhålet att ursäkta R för något de själva brukar göra.

För denna var så svårt medioker du kom med, att man undrar varför du inte kan titta på historien bakom hot om nedstängning/nedstängning sedan innan och inse detta är vad de gör alldeles för ofta.

Ofiltreratsamtall3 skrev 2025-10-07 07:34:23 följande:

Första raden kan du läsa vad jag skrev till Klyban. 

Det är exakt vad dom vill gosse. Medicaid är en byråkratisk mardröm som republikanerna vill effektivisera. det sista du skrev låter som mer av dina youtube shorts. 

Ja för akut livshotande sjukvård. 

Men håll dig till ämnet, är det rätt agerat av demokraterna att stänga regeringen för deras politiska spel? 

Nä, R vill inte effektivisera Obamacare, de vill ta bort det.

Vem tror du försökte lura där?

Ofiltreratsamtall3 skrev 2025-10-07 08:16:36 följande:

Frågan är alltså. 

Anser du att det är rätt gjort av demokraterna att stänga regeringen? 

Var det rätt när R har stängt det offentliga?
    Så har du svaret på din fråga.

Och det som jag gillar bäst med svaret, det är att om du väljer att det var fel.

Så står vi fortfarande kvar där R och D kör denna ofta, hot främst, sen möjligen de sen stänger ned genom vägra rösta på deras förslag.

Och sen har det skett som då sker att man förhandlar om det, men vad ska D förhandla om när R redan berättat de kommer vägra.(Dom kommer givetvis inte, då det är menlöst med R´s inställning.)

Och där är nyckelordet, när R vägrat själva och stängt ned och på samma sätt att de vill ha med något i budgeten.
    Så betyder det PER AUTOMATIK att det är en okey påtryckning att stänga ned, för det är vad R säger med sina nedstängar dom haft.

Hur kan du inte veta såna här superenkla saker?
    Eller är det bara sekundagendan vi ser och du försöker låtsas bort denna fakta.
    För något är allvarligt fel om man anser D gör fel och aldrig R.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tow2Mater
    Anonym (x) skrev 2025-10-07 10:12:42 följande:
    Det som är fel är att det går att gör, och ansvaret ligger på bägge partierna. Det har hänt 20 ggr de senaste 50 åren.

Fem ggr på två veckor har senatsdemokraterna röstat för att blockera den tillfälliga finansieringsåtgärd som representanthuset antagit och som är avsedd att hålla regeringen igång medan de långsiktiga förhandlingarna fortskrider.

• Ofiltreratsamtall3
    klyban skrev 2025-10-07 14:44:18 följande:

LoL, man inser du inte kan vara så många år gammal.
    Detta som vi ser nu rent tekniskt är något som sker ofta av R också.

Försöker du berätta R haft fel alla dessa ggr innan?
    Bara undrar om vi kommer få höra ett fromleri nu.
    Det är helt normalt det D gör nu, och R vet vad de vill ha, men vägrar förhandla.
    Och så länge R säger de vägrar, ja, varför ska dom då komma och förhandla något som R vägrar?

Har du verkligen tänkt till???
    Eller är det inte bättre i kaninhålet att ursäkta R för något de själva brukar göra.

För denna var så svårt medioker du kom med, att man undrar varför du inte kan titta på historien bakom hot om nedstängning/nedstängning sedan innan och inse detta är vad de gör alldeles för ofta.

Det är exakt vad dom vill gosse. Medicaid är en byråkratisk mardröm som republikanerna vill effektivisera. det sista du skrev låter som mer av dina youtube shorts. 

Men håll dig till ämnet, är det rätt agerat av demokraterna att stänga regeringen för deras politiska spel? 

Nä, R vill inte effektivisera Obamacare, de vill ta bort det.

Vem tror du försökte lura där?

Var det rätt när R har stängt det offentliga?
    Så har du svaret på din fråga.

Och det som jag gillar bäst med svaret, det är att om du väljer att det var fel.

Så står vi fortfarande kvar där R och D kör denna ofta, hot främst, sen möjligen de sen stänger ned genom vägra rösta på deras förslag.

Och sen har det skett som då sker att man förhandlar om det, men vad ska D förhandla om när R redan berättat de kommer vägra.(Dom kommer givetvis inte, då det är menlöst med R´s inställning.)

Och där är nyckelordet, när R vägrat själva och stängt ned och på samma sätt att de vill ha med något i budgeten.
    Så betyder det PER AUTOMATIK att det är en okey påtryckning att stänga ned, för det är vad R säger med sina nedstängar dom haft.

Hur kan du inte veta såna här superenkla saker?
    Eller är det bara sekundagendan vi ser och du försöker låtsas bort denna fakta.
    För något är allvarligt fel om man anser D gör fel och aldrig R.

Eh ja, okej, ja där fick du mig verkligen. 

Alltså vad var det där för osammanhängande babel, som att diskutera med Biden. 

För det första var ditt svar på min fråga inget svar, du svarade bara med ett påstående och en fråga. 

Well det är väll inte mycket poäng att förklara för dig men nåväl. 

Så är det rätt när republikanerna gör det frågade du, det beror förstås på varför man gör det.
    Jag anser däremot inte att det är rätt av demokraterna att stänga ner pga illegala invandrare. Men det tror ju inte ni på förstås, så då kan jag säga att det är inte rätt att stänga ner och låta deras egen befolkning lida för att dom vill vinna poäng inom politiskt spel inom deras egna. 

Så babblade du något om att man måste förhandla. Och ja det har jag inte sagt något om, det är klart att man måste. Men det är inte förhandling när demokraterna kräver att ALLT ske accepteras eller ingen deal. 

Sen ett tips är att inte diskutera från auktoritet om du vill bli tagen på allvar, samt att om du vill framstå som äldre att inte använda ord som ? lol? i samma mening. Jag brukar inte kommentera texter, och jag menar inte din stavning, för det missar jag med på ofta. Men använder du Google translate? För dina meningar är obegripliga ibland. 

• Meddelande borttaget
  • klyban
    Ofiltreratsamtall3 skrev 2025-10-07 15:28:01 följande:

Eh ja, okej, ja där fick du mig verkligen. 

Alltså vad var det där för osammanhängande babel, som att diskutera med Biden. 

För det första var ditt svar på min fråga inget svar, du svarade bara med ett påstående och en fråga. 

Well det är väll inte mycket poäng att förklara för dig men nåväl. 

Så är det rätt när republikanerna gör det frågade du, det beror förstås på varför man gör det.
    Jag anser däremot inte att det är rätt av demokraterna att stänga ner pga illegala invandrare. Men det tror ju inte ni på förstås, så då kan jag säga att det är inte rätt att stänga ner och låta deras egen befolkning lida för att dom vill vinna poäng inom politiskt spel inom deras egna. 

Så babblade du något om att man måste förhandla. Och ja det har jag inte sagt något om, det är klart att man måste. Men det är inte förhandling när demokraterna kräver att ALLT ske accepteras eller ingen deal. 

Sen ett tips är att inte diskutera från auktoritet om du vill bli tagen på allvar, samt att om du vill framstå som äldre att inte använda ord som ? lol? i samma mening. Jag brukar inte kommentera texter, och jag menar inte din stavning, för det missar jag med på ofta. Men använder du Google translate? För dina meningar är obegripliga ibland. 

Mycket fascinerande med din selektivitet och att det är ok när R stänger ned genom vägra rösta budget.
    Men när D gör samma som R, då är det hemskare på jorden.

Och medborgaren tjänar på att de får hjälp med försäkringarna för sjukvård och att de blir billigare.

Så om R får som de vill, så betyder ju det att medborgarna kommer lida, och då främst de fattigare.

Komiskt nog har jag ett stavfel och du ett, så vad yrar du om?
    Och man vet redan när någon går ad hominem så vet dom om att de har inte rätt.
    Därför älskar jag ad hominem, då det är så talande.

Men du kan försöka igen om du vill.(Lugnt, vet du aldrig kommer klara dig ur detta och pga R och D är lika stora kålsupare bägge två när det kommer till stänga ned.
    Och sen blir det komiskt när D inte ska få, och det är så okey när R gör, det är då man börjar vandra in i fascismens värld, och där samma sak bedöms helt olika beroende på vem det är, och alltid är det dom hemska Demokraterna :whoco5:

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Buff)

Demokraterna vill förlänga förstärkning av hälsoförsäkringars subventioner under the Affordable Care Act aka Obamacare, som kommer att gå ut i slutet av detta år. Vilket kommer att fördubblas i premier, även tredubblas i kostnad om det sker, vilket kommer göra så att miljontals amerikanska medborgare går helt utan hälsoförsäkringar för de har inte råd att betala premier som är högre än deras mortgages. 

De vill även ändra på en del av tRump admin nedskärningar och ändringar på Medicaid, som hjälper låginkomstagare, AMERIKANSKA MEDBORGARE, att få sjukvård, vilket tRump vill skära ner så att han och hans oligarker kan få större tax cuts. 

De vill få det till att låta som att dems vill ge fri healthcare till illegala men det har aldrig ens vart ett förslag din nöt, aldrig vart uppe på tapeten. Men de hittar på för att vigla upp sin bas så att de inte vet vad det handlar om egentligen, att Maga kommer få mindre kvar i plånboken. Ungefär som när de hittade på om Hillary och Pizzagate. Rökridåer. Och Maga som inte har läsförmåga går på allt.  De är så förblindade av hatet mot bruna och svarta att de hellre fuckar upp sin egna ekonomi än att en färgad får någon som helst hjälp. 

De enda invandrare som får sjukvård är legala asylsökande och legala invandrare men nu vill tRump ändra på det också, att endast legala invandrare som ska få permanent uppehållstillstånd ska få det, så alla som väntar får dö på plats i fall de tex får en hjärtattack. Trots att Ronald Reagan införde att ingen får bli nekad vård på akuten oavsett legal status, hudfärg, inkomst etc, etc. 

Det är människor som Maga som orsakade 6 miljoners död på 40-talet och det är människor som Maga som bokstavligen tar maten ur mun på miljontals amerikanska barn samtidigt som de kallar sig själva kristna. Man blir äcklad av mindre. 

• Ofiltreratsamtall3
    klyban skrev 2025-10-07 18:58:33 följande:

Mycket fascinerande med din selektivitet och att det är ok när R stänger ned genom vägra rösta budget.
    Men när D gör samma som R, då är det hemskare på jorden.

Och medborgaren tjänar på att de får hjälp med försäkringarna för sjukvård och att de blir billigare.

Så om R får som de vill, så betyder ju det att medborgarna kommer lida, och då främst de fattigare.

Komiskt nog har jag ett stavfel och du ett, så vad yrar du om?
    Och man vet redan när någon går ad hominem så vet dom om att de har inte rätt.
    Därför älskar jag ad hominem, då det är så talande.

Men du kan försöka igen om du vill.(Lugnt, vet du aldrig kommer klara dig ur detta och pga R och D är lika stora kålsupare bägge två när det kommer till stänga ned.
    Och sen blir det komiskt när D inte ska få, och det är så okey när R gör, det är då man börjar vandra in i fascismens värld, och där samma sak bedöms helt olika beroende på vem det är, och alltid är det dom hemska Demokraterna :whoco5:

Alltså har du problem med läsförståelsen? 

Jag gjorde tydligt att det inte per automatik är okej ifall republikanerna stänger regeringen. Precis som med demokraterna är det okej beroende på VARFÖR man stänger regeringen. 

Och jag gjorde det även tydligt att jag inte kritiserar din stavning, så vad är det du yrar om? Jag påpekar att dina texter är svår begripliga. 

• Mariasmorgon

Trump är populär för att han säger vad han tycker. Jag tror politiker underskattar vikten av att vara ärlig.

Och nu vet jag vad ni tänker. Trump, ärlig?

Ja, på ett sätt. Hans långsiktiga ambitioner håller han fast vid. Förutom Epstein-filerna, men där fick han också jättemycket kritik från de egna leden.

• Anonym (x)
    Mariasmorgon skrev 2025-10-09 09:11:23 följande:
    Varför gillar så många Trump?

Trump är populär för att han säger vad han tycker. Jag tror politiker underskattar vikten av att vara ärlig.

Och nu vet jag vad ni tänker. Trump, ärlig?

Ja, på ett sätt. Hans långsiktiga ambitioner håller han fast vid. Förutom Epstein-filerna, men där fick han också jättemycket kritik från de egna leden.

Om man nu är "ärlig" och säger vad man tycker, då ska man inte tysta andra som är ärliga och säger vad de tycker. Vilket han gör.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?