• citronfrön

Letrozol 2025

Någon som ska börja behandling med Letrozol inom snar framtid? Eller någon som kanske redan har börjat? Hade varit kul att följa varandras resor 😀
    Har själv inte varit gravid innan och känner både hopp och hopplöshet inför behandlingen? Vågar inte riktigt hoppas för mycket 😅

• Svar på tråden Letrozol 2025
  • Lusen9690

Mensen kom prick på dagen. Ska börja med Letrozol på lördag. Problemet är att gyn inte har några tider alls så jag måste ringa varje dag å titta om de har fått någon avbokning, jätte skumt. Antar att det är för att det är semester tider. Ska ta 3 om dagen men får ta och ta 2 för att inte bli överstimulerade ifall jag inte får något ultraljud. Har en telefontid med min läkare på måndag. jag svarar dåligt på tabletterna så att jag inte chockar någon med mängden som läser det här :D. 

• Hejasommaren
    Lusen9690 skrev 2025-06-12 23:40:02 följande:

Mensen kom prick på dagen. Ska börja med Letrozol på lördag. Problemet är att gyn inte har några tider alls så jag måste ringa varje dag å titta om de har fått någon avbokning, jätte skumt. Antar att det är för att det är semester tider. Ska ta 3 om dagen men får ta och ta 2 för att inte bli överstimulerade ifall jag inte får något ultraljud. Har en telefontid med min läkare på måndag. jag svarar dåligt på tabletterna så att jag inte chockar någon med mängden som läser det här :D. 

Åh trist att mensen kom och att det ska vara så svårt att få tid! hoppas Verkligen saker går bättre denna cykel ❤️ 

min mellanblödning som startade igår igen var visst mens och vaknade precis av världens blodfall?. ÄL+5/CD 20?. Vad är det som händer 😩 enda positiva är att jag inte behövde vänta in mensen om den ändå skulle komma men den där ?livets första ägglossning? verkar verkligen ha skitit sig? så himla typiskt att det inte finns telefontider förrän på måndag heller så jag inte kan få svar på om jag ska öka dosen Letrozol. Körde dubbeldos sist så antar att jag gör det även denna gång även om jag också svarade rätt dåligt på det?.
  • Liljekonvalj93
    Lusen9690 skrev 2025-06-12 23:40:02 följande:

Tråkigt att höra! Håller tummarna för att det ger bättre effekt nästa cykel!

Telefontiderna kan man för övrigt bli TOKIG på.. några dagar kan verkligen kännas som en evighet ibland. 

• Liljekonvalj93
    Hejasommaren skrev 2025-06-13 04:49:44 följande:
    Åh trist att mensen kom och att det ska vara så svårt att få tid! hoppas Verkligen saker går bättre denna cykel ❤️ 

min mellanblödning som startade igår igen var visst mens och vaknade precis av världens blodfall?. ÄL+5/CD 20?. Vad är det som händer 😩 enda positiva är att jag inte behövde vänta in mensen om den ändå skulle komma men den där ?livets första ägglossning? verkar verkligen ha skitit sig? så himla typiskt att det inte finns telefontider förrän på måndag heller så jag inte kan få svar på om jag ska öka dosen Letrozol. Körde dubbeldos sist så antar att jag gör det även denna gång även om jag också svarade rätt dåligt på det?.

Åh nej, vad trist! Men som du säger - också lite skönt att få den så pass snabbt istället för att behöva evighetsvänta. 

Surt också med telefontiderna.. men om du tar enligt dubbel dos på söndag (vilket borde bli dag 3 va?) och sen kanske du får tag på någon på måndag. Och är det så att du kan höja dosen kanske du kan äta den högre dosen från måndag och framåt? Det kanske kan funka? 

• Liljekonvalj93

Jag är på CD9 idag och på onsdag är det dags för UL för att se om Letrozolen har haft någon effekt. Det känns pirrigt och förväntansfullt samtidigt som jag är rädd för att bli besviken. Igår började jag känna av att det ömmade på vänster sida (vänster äggstock), så då kan man som inte låta bli att få upp förhoppningarna.. 

En grej som vi inte riktigt vet hur vi ska tänka kring är huruvida vi ska ha sex nu innan ultraljudet. Hur har ni andra gjort på första Letrozol-kuren? Trillingar låter ju inte som någon höjdare, men det kanske är osannolikt att det blir så på första kuren? Är det bättre att passa på eller ska man ?offra? den här cykeln för att se hur man reagerar på Letrozolen först? 

De gånger jag har haft ägglossning har det varit omkring CD21 - finns det någon annan som har haft så sent och som fått mycket tidigare ÄL med Letrozol? 

• Hejasommaren
    Liljekonvalj93 skrev 2025-06-13 17:44:04 följande:

Åh nej, vad trist! Men som du säger - också lite skönt att få den så pass snabbt istället för att behöva evighetsvänta. 

Surt också med telefontiderna.. men om du tar enligt dubbel dos på söndag (vilket borde bli dag 3 va?) och sen kanske du får tag på någon på måndag. Och är det så att du kan höja dosen kanske du kan äta den högre dosen från måndag och framåt? Det kanske kan funka? 

Ja jag tänker jag börjar med dubbel idag på CD3 så får jag ringa på måndag Och höra om det ev ska justeras. Fördelen är väl att vi nog förhoppningvis hinner med ett UL till före de stänger för sommaren. Det negativa är dock att jag tror att min sambo är bortrest tiden runt tänkt ÄL men det visar sig..

men @luzen9690 - betyder det här att vi är på exakt samma CD nu? 😄
  • Hejasommaren
    Liljekonvalj93 skrev 2025-06-13 18:35:26 följande:

Jag är på CD9 idag och på onsdag är det dags för UL för att se om Letrozolen har haft någon effekt. Det känns pirrigt och förväntansfullt samtidigt som jag är rädd för att bli besviken. Igår började jag känna av att det ömmade på vänster sida (vänster äggstock), så då kan man som inte låta bli att få upp förhoppningarna.. 

En grej som vi inte riktigt vet hur vi ska tänka kring är huruvida vi ska ha sex nu innan ultraljudet. Hur har ni andra gjort på första Letrozol-kuren? Trillingar låter ju inte som någon höjdare, men det kanske är osannolikt att det blir så på första kuren? Är det bättre att passa på eller ska man ?offra? den här cykeln för att se hur man reagerar på Letrozolen först? 

De gånger jag har haft ägglossning har det varit omkring CD21 - finns det någon annan som har haft så sent och som fått mycket tidigare ÄL med Letrozol? 

Håller tummarna för bra UL på onsdag! Du får hålla oss uppdaterade. 

jag hade sexat på som vanligt fram till UL men så svarade jag inte alls på första kuren heller. Vet flera som blivit gravida på första omgången men att det skulle mogna och släppa 3äggblåsor känns ändå ganska osannolikt. Men vill ni vara helt säkra ska man såklart avvakta tills du varit på UL. 🥰

jag har aldrig haft ÄL utan letrozol (och inte med letrozol heller för den delen ännu?) men förhoppningsvis får du ju ÄL lite tidigare nu med den här hjälpen tänker jag. 

• Lusen9690
    Hejasommaren skrev 2025-06-13 04:49:44 följande:

Jo hoppas med. Nej åh men vad konstigt. Men då bör du kanske haft ägglossning tidigare då? Eller kanske att tabletterna inte fungerade? Ja du får ringa på måndag och höra dig för ????🏻. Låter som en bra plan! Jag kan inte smacka på med 3 tabletter för att det inte finns tid för ultraljud, pratade med telefonisten igår. Så får köra på 2 och utan ultraljud troligtvis. Sedan har de sommar uppbehåll på Letrozol tydligen...

Hejasommaren skrev 2025-06-14 07:50:42 följande:
    Ja jag tänker jag börjar med dubbel idag på CD3 så får jag ringa på måndag Och höra om det ev ska justeras. Fördelen är väl att vi nog förhoppningvis hinner med ett UL till före de stänger för sommaren. Det negativa är dock att jag tror att min sambo är bortrest tiden runt tänkt ÄL men det visar sig..

men @luzen9690 - betyder det här att vi är på exakt samma CD nu? 😄

När jag läste vad du skrev så tänkte jag- är vi samma person haha. Vet inte hur bra vi får till det heller denna månad. Men vi får försöka. Vi är på exakt samma dag 😂. Tog 2 tabletter idag. Sedan blir det så fram till måndagens telefontid. 

Liljekonvalj93 skrev 2025-06-13 18:35:26 följande:

De säger ju att man ska avvakta med sex innan. Men jag tror alla gör lite som de känner. Men sjukvården vill inte ansvara för en eventuell riskgraviditet såsom tvillingar/ trillingar. 

Jag tycker ändå mina cyklar har blivit liiite kortare nu. Förut var de på 37-42 dagar och nu har de blivit 29 samt 30 dagar. Så cykeldag 17 isch 🥰. 

Nu blev det mycket text här. 

• Anonym (Anna)

Hej på er! Jag ska börja min första dos idag med Letrozol. Brukar ha ägglossning dag 22-24 men hoppas kunna driva igång ägglossning tidigare nu. Har oregelbunden cykel och konstaterad PCO. Hade ett missfall i September ifjol och sedan dess inte gravid... Innan det ett fullgånget barn som föddes utan hjärtslag i februari 24, så känner verkligen att nåt måste hända nu. Resan mot en bebis har varit utdragen och kämpig minst sagt, det enda vi vill är att få känna lite hopp igen. 

🌸 Hur har ni mått på Letrozol?
    🌸Har någon här blivit gravid ganska snart, dvs efter enstaka dos/doser?
    🌸Får ni ägglossningsflytningar som vanligt innan äl? 

• Liljekonvalj93
    Hejasommaren skrev 2025-06-14 07:53:52 följande:

Håller tummarna för bra UL på onsdag! Du får hålla oss uppdaterade. 

jag hade sexat på som vanligt fram till UL men så svarade jag inte alls på första kuren heller. Vet flera som blivit gravida på första omgången men att det skulle mogna och släppa 3äggblåsor känns ändå ganska osannolikt. Men vill ni vara helt säkra ska man såklart avvakta tills du varit på UL. 🥰

jag har aldrig haft ÄL utan letrozol (och inte med letrozol heller för den delen ännu?) men förhoppningsvis får du ju ÄL lite tidigare nu med den här hjälpen tänker jag. 

Tack snälla! Jag uppdaterar efter VUL! 

Vi har velat fram och tillbaka men det lutar nog åt att vi avvaktar. Förhoppningsvis kommer ÄL att ske någon gång efter VUL så då finns ju fortfarande chansen. Känns bra att veta hur kroppen svarar först. 
Svar på tråden Letrozol 2025