• citronfrön

Letrozol 2025

Någon som ska börja behandling med Letrozol inom snar framtid? Eller någon som kanske redan har börjat? Hade varit kul att följa varandras resor 😀
    Har själv inte varit gravid innan och känner både hopp och hopplöshet inför behandlingen? Vågar inte riktigt hoppas för mycket 😅

• Svar på tråden Letrozol 2025
  • Lusen9690
    Anonym (Anna) skrev 2025-06-15 11:00:30 följande:

Hej på er! Jag ska börja min första dos idag med Letrozol. Brukar ha ägglossning dag 22-24 men hoppas kunna driva igång ägglossning tidigare nu. Har oregelbunden cykel och konstaterad PCO. Hade ett missfall i September ifjol och sedan dess inte gravid... Innan det ett fullgånget barn som föddes utan hjärtslag i februari 24, så känner verkligen att nåt måste hända nu. Resan mot en bebis har varit utdragen och kämpig minst sagt, det enda vi vill är att få känna lite hopp igen. 

🌸 Hur har ni mått på Letrozol?
    🌸Har någon här blivit gravid ganska snart, dvs efter enstaka dos/doser?
    🌸Får ni ägglossningsflytningar som vanligt innan äl? 

Hej Anna ????🏻, beklagar verkligen, tuff resa ni har haft ❤️. 

Jag har mått helt okej, men min sambo tycker att jag blir på sämre humör. Jo får flytningar som vanligt. 

• Liljekonvalj93
    Anonym (Anna) skrev 2025-06-15 11:00:30 följande:

Hej på er! Jag ska börja min första dos idag med Letrozol. Brukar ha ägglossning dag 22-24 men hoppas kunna driva igång ägglossning tidigare nu. Har oregelbunden cykel och konstaterad PCO. Hade ett missfall i September ifjol och sedan dess inte gravid... Innan det ett fullgånget barn som föddes utan hjärtslag i februari 24, så känner verkligen att nåt måste hända nu. Resan mot en bebis har varit utdragen och kämpig minst sagt, det enda vi vill är att få känna lite hopp igen. 

🌸 Hur har ni mått på Letrozol?
    🌸Har någon här blivit gravid ganska snart, dvs efter enstaka dos/doser?
    🌸Får ni ägglossningsflytningar som vanligt innan äl? 

Beklagar verkligen det ni har behövt gå igenom.  

Jag har ganska nyligen ätit min första Letrozol-kur, så jag kan än så länge bara svara på måendet. I slutet av kuren och även nu efteråt upplever jag att min mage har varit kaos och att jag har mått illa. Det ska dock sägas att jag även äter Metformin men jag mådde bra på dem innan jag började med Letrozolen, så jag tror ändå att det är just Letrozolen som spökar. 

Jag brukar också ha sen ÄL omkring CD21-23, så jag hoppas också att den kan tidigareläggas lite. Är på CD12 idag och inga större känningar. Ska på VUL på onsdag och då vet jag kanske lite mer om hur jag ligger till, samt kan försöka återkomma om hur flytningarna beter sig. 

Har du känt av Letrozolen något ännu? 

• Hejasommaren
    Lusen9690 skrev 2025-06-14 15:31:07 följande:

Jo hoppas med. Nej åh men vad konstigt. Men då bör du kanske haft ägglossning tidigare då? Eller kanske att tabletterna inte fungerade? Ja du får ringa på måndag och höra dig för ????🏻. Låter som en bra plan! Jag kan inte smacka på med 3 tabletter för att det inte finns tid för ultraljud, pratade med telefonisten igår. Så får köra på 2 och utan ultraljud troligtvis. Sedan har de sommar uppbehåll på Letrozol tydligen...

Hejasommaren skrev 2025-06-14 07:50:42 följande:
    Ja jag tänker jag börjar med dubbel idag på CD3 så får jag ringa på måndag Och höra om det ev ska justeras. Fördelen är väl att vi nog förhoppningvis hinner med ett UL till före de stänger för sommaren. Det negativa är dock att jag tror att min sambo är bortrest tiden runt tänkt ÄL men det visar sig..

men @luzen9690 - betyder det här att vi är på exakt samma CD nu? 😄

När jag läste vad du skrev så tänkte jag- är vi samma person haha. Vet inte hur bra vi får till det heller denna månad. Men vi får försöka. Vi är på exakt samma dag 😂. Tog 2 tabletter idag. Sedan blir det så fram till måndagens telefontid. 

De säger ju att man ska avvakta med sex innan. Men jag tror alla gör lite som de känner. Men sjukvården vill inte ansvara för en eventuell riskgraviditet såsom tvillingar/ trillingar. 

Jag tycker ändå mina cyklar har blivit liiite kortare nu. Förut var de på 37-42 dagar och nu har de blivit 29 samt 30 dagar. Så cykeldag 17 isch 🥰. 

Nu blev det mycket text här. 

Tråkigt att de tar sommarstängt så ?tidigt? ändå, men skönt att du iallafall kan fortsätta äta Letrozol över sommaren även om du kanske inte får komma på UL - vet andra som inte får äta alls när det är sommarstängt.. 

haha ja så sjukt att vi är på exakt samma CD 😅 ska ringa idag och höra kring deras sommartider och om jag hinner med en UL före dess? 🤞🏻
  • Lusen9690
    Hejasommaren skrev 2025-06-16 08:52:27 följande:
    Tråkigt att de tar sommarstängt så ?tidigt? ändå, men skönt att du iallafall kan fortsätta äta Letrozol över sommaren även om du kanske inte får komma på UL - vet andra som inte får äta alls när det är sommarstängt.. 

haha ja så sjukt att vi är på exakt samma CD 😅 ska ringa idag och höra kring deras sommartider och om jag hinner med en UL före dess? 🤞🏻

Pratade just med våran läkare, hon sa att jag får ringa nästa cykel å se om det finns någon tid då. För hon är där men kan inte lova att det finns tid. Men att jag ska äta letrozol under sommaren i dosen på 2 tabletter. Tänkte börja med ägglossningstest om några dagar. 

Hur gick det för dig? ????🏻

• Anonym (Anna)
    Lusen9690 skrev 2025-06-15 22:35:33 följande:

Hej Anna ????🏻, beklagar verkligen, tuff resa ni har haft ❤️. 

Jag har mått helt okej, men min sambo tycker att jag blir på sämre humör. Jo får flytningar som vanligt. 

Fint att höra att du mått helt ok, jag har varit orolig för ev biverkningar. Hur många doser har du tagit och var har ni för plan genom vården framgent? ☺️

Liljekonvalj93 skrev 2025-06-16 08:47:49 följande:

Jag har ganska nyligen ätit min första Letrozol-kur, så jag kan än så länge bara svara på måendet. I slutet av kuren och även nu efteråt upplever jag att min mage har varit kaos och att jag har mått illa. Det ska dock sägas att jag även äter Metformin men jag mådde bra på dem innan jag började med Letrozolen, så jag tror ändå att det är just Letrozolen som spökar. 

Jag brukar också ha sen ÄL omkring CD21-23, så jag hoppas också att den kan tidigareläggas lite. Är på CD12 idag och inga större känningar. Ska på VUL på onsdag och då vet jag kanske lite mer om hur jag ligger till, samt kan försöka återkomma om hur flytningarna beter sig. 

Okej, tråkigt att magen krånglat för dig, hoppas att den krånglar mindre nu! 😊 Vet dock av erfarenhet att Metformin ibland kan göra att magen krånglar, ffa om man nyligen blivit insatt på det läkemedlet. 

Hoppas du får något bra svar på onsdagens VUL. Vad är er plan från vårdens sida, prova en dos Letrozol plus Metformin och sen? Antar att du också har PCOS?

• Liljekonvalj93
    Anonym (Anna) skrev 2025-06-16 18:53:12 följande:

Fint att höra att du mått helt ok, jag har varit orolig för ev biverkningar. Hur många doser har du tagit och var har ni för plan genom vården framgent? ☺️

Okej, tråkigt att magen krånglat för dig, hoppas att den krånglar mindre nu! 😊 Vet dock av erfarenhet att Metformin ibland kan göra att magen krånglar, ffa om man nyligen blivit insatt på det läkemedlet. 

Hoppas du får något bra svar på onsdagens VUL. Vad är er plan från vårdens sida, prova en dos Letrozol plus Metformin och sen? Antar att du också har PCOS?

Ja, Metformin verkar kunna spöka till magen en hel del. Men det har jag knaprat i ca 80 dagar och bara haft jobbiga biverkningar när jag var uppe på maxdos (2 morgon+2 kväll). Då gick jag tillbaka till 2 morgon+1 kväll och har mått bra på det. Sen kom som sagt Letrozolen in i bilden.

Det hoppas jag med! Börjar bli nervös/spänd och vill bara att morgondagen ska gå snabbt! Har inte börjat ta några ÄL-tester ännu heller (CD12 idag), tänkte att jag skulle vänta till VUL och sedan ta det därifrån. 

Planen framgent är inte så mycket mer än att ge Letrozolen några försök och därefter kommer vi nog att bli remitterade för IVF till hösten om det inte hänt något. Jag vill helst att det ska gå på naturlig väg, men eftersom vi försökt nu i 2 år så får vi väl se vart våran smärtgräns går. Just nu försöker jag ställa in mig på att vi kommer bli gravida på Letrozolen.. om inte den här cykeln så kanske nästa.. 

Hur går det för dig med Letrozolen? Känner du av något? 

• Hejasommaren
    Lusen9690 skrev 2025-06-16 15:35:03 följande:

Pratade just med våran läkare, hon sa att jag får ringa nästa cykel å se om det finns någon tid då. För hon är där men kan inte lova att det finns tid. Men att jag ska äta letrozol under sommaren i dosen på 2 tabletter. Tänkte börja med ägglossningstest om några dagar. 

Hur gick det för dig? ????🏻

Åh håller tummarna! Men bra oavsett att du får köra på med letrozol över sommaren. Jag fick tid för VUL på måndag om en vecka, var enda tiden som fanns och då är det på CD12 så vi får se om något visar sig då ☺️
  • Liljekonvalj93

Så, idag var det VUL. Är på CD14 och hade en ledande äggblåsa på ca 15mm. Tyckte det spontant lät litet men läkaren var optimistisk om att ÄL kunde ske om några dagar. Ska börja ta ÄL-tester från och med imorgon tänkte jag. Sen blir det uppföljande blodprov den 30 juni för att bekräfta eller dementera ÄL. Så nu är jag tillbaka i den eviga väntan.. Skrikandes

Pepp mottages tacksamt!

• Liljekonvalj93

Ur journalanteckningen efter dagens VUL. Vad räknas som en bra slemhinna? Är 7,1 mm bra eller mindre bra?

Ser en anteflekterad uterus med hypoekogen slemhinna mätande A-P-mått på 7,1 mm. Höger adnex multifollikulärt med X antal folliklar som mäts mindre än 10 mm och en ledande follikel på 15 mm. Vänster adnex visualiseras PCO-liknande med X antal folliklar som ligger under 10 mm. Således höger adnex med ledande follikel på 15 mm.

• Lusen9690
    Liljekonvalj93 skrev 2025-06-18 15:41:13 följande:

Ur journalanteckningen efter dagens VUL. Vad räknas som en bra slemhinna? Är 7,1 mm bra eller mindre bra?

Ser en anteflekterad uterus med hypoekogen slemhinna mätande A-P-mått på 7,1 mm. Höger adnex multifollikulärt med X antal folliklar som mäts mindre än 10 mm och en ledande follikel på 15 mm. Vänster adnex visualiseras PCO-liknande med X antal folliklar som ligger under 10 mm. Således höger adnex med ledande follikel på 15 mm.

Jo men det låter bra! Då bör du ha ägglossning om 4-7 dagar beroende på hur snabbt det växer? Sa de någon dag till dig på ett ungefär? Det är ju lite olika från person till person. Mina växer lite långsammare. 
    Hejasommaren skrev 2025-06-16 20:15:45 följande:
    Åh håller tummarna! Men bra oavsett att du får köra på med letrozol över sommaren. Jag fick tid för VUL på måndag om en vecka, var enda tiden som fanns och då är det på CD12 så vi får se om något visar sig då ☺️
    Åh vad skönt att du fick en tid! Hoppas du får en ägglossning nu! 🤩
    Anonym (Anna) skrev 2025-06-16 18:53:12 följande:

Remiss för IVF är skickad så bör få svar om någon månad eller 2. Jag är på min 4e dos nu. Hur ser det ut för er? Vad är er plan? ????🏻 
Svar på tråden Letrozol 2025