• citronfrön

Letrozol 2025

Någon som ska börja behandling med Letrozol inom snar framtid? Eller någon som kanske redan har börjat? Hade varit kul att följa varandras resor 😀
    Har själv inte varit gravid innan och känner både hopp och hopplöshet inför behandlingen? Vågar inte riktigt hoppas för mycket 😅

• Svar på tråden Letrozol 2025
  • Anonym (Anna)
    Liljekonvalj93 skrev 2025-06-18 15:41:13 följande:

Ur journalanteckningen efter dagens VUL. Vad räknas som en bra slemhinna? Är 7,1 mm bra eller mindre bra?

Ser en anteflekterad uterus med hypoekogen slemhinna mätande A-P-mått på 7,1 mm. Höger adnex multifollikulärt med X antal folliklar som mäts mindre än 10 mm och en ledande follikel på 15 mm. Vänster adnex visualiseras PCO-liknande med X antal folliklar som ligger under 10 mm. Således höger adnex med ledande follikel på 15 mm.

7,1 räknas som normal i det stadiet. Det är att slemhinnan byggts upp inför att ta emot ett ägg om jag inte minns fel i vad min läkare sagt. Första VUL jag gick på precis efter mens så var den 3,0 tror jag och andra gången innan ägglossning 7,3 😊

• Liljekonvalj93
    Lusen9690 skrev 2025-06-19 10:19:20 följande:
    Jo men det låter bra! Då bör du ha ägglossning om 4-7 dagar beroende på hur snabbt det växer? Sa de någon dag till dig på ett ungefär? Det är ju lite olika från person till person. Mina växer lite långsammare. 
    Hejasommaren skrev 2025-06-16 20:15:45 följande:
    Åh håller tummarna! Men bra oavsett att du får köra på med letrozol över sommaren. Jag fick tid för VUL på måndag om en vecka, var enda tiden som fanns och då är det på CD12 så vi får se om något visar sig då ☺️
    Åh vad skönt att du fick en tid! Hoppas du får en ägglossning nu! 🤩
    Remiss för IVF är skickad så bör få svar om någon månad eller 2. Jag är på min 4e dos nu. Hur ser det ut för er? Vad är er plan? ????🏻 

Tack! Jag kom på igår kväll att jag ju kunde låta AI översätta den där journalanteckningen till mer begriplig svenska och det var inte så tokigt! Det stod även något om att slemhinnan var mörkare vilket tyder på att den har flera lager, vilket i sin tur också skulle vara gynnsamt för ett eventuellt ägg att fästa i. 

Hon sa ingenting om specifikt antal dagar, utan mer ?inom de närmsta dagarna?. Tänkte börja ta ÄL-tester idag, så får vi helt enkelt se vad som blir! 

Hur känns det inför ev. IVF? 

• Anonym (Anna)

Tog min sista dos Letrozol igår (äter första dosen nånsin). Läst att ägglossning kommer cirka en vecka efter sista tabletten, stämmer det för er som tagit Letrozol förut? När brukar ni börja mäta lh? 

Hoppas ni alla får en riktigt fin midsommar! 🐸🍓🇸🇪🍰 

• Lusen9690
    Liljekonvalj93 skrev 2025-06-19 12:13:16 följande:

Tack! Jag kom på igår kväll att jag ju kunde låta AI översätta den där journalanteckningen till mer begriplig svenska och det var inte så tokigt! Det stod även något om att slemhinnan var mörkare vilket tyder på att den har flera lager, vilket i sin tur också skulle vara gynnsamt för ett eventuellt ägg att fästa i. 

Hon sa ingenting om specifikt antal dagar, utan mer ?inom de närmsta dagarna?. Tänkte börja ta ÄL-tester idag, så får vi helt enkelt se vad som blir! 

Hur känns det inför ev. IVF? 

Glad midsommar! 💐 

Jag vet inte vad jag känner. Blandade känslor. Skönt å få hjälp men känns som något tufft att genomgå. Hur känner ni inför det? 
  • Liljekonvalj93

Har tagit Clearblues digitala ÄL-tester sedan i torsdags och bara fått negativa resultat..men idag på CD18 blev det en fast smiley, så nu fick man upp lite hopp igen! Var verkligen inte beredd på ett positivt test idag, blev väldigt glad! Sen ska det ju bekräftas också, men man får glädjas åt det lilla i den här resan.. Drömmer

• Liljekonvalj93
    Lusen9690 skrev 2025-06-20 18:20:09 följande:
    Glad midsommar! 💐 

Jag vet inte vad jag känner. Blandade känslor. Skönt å få hjälp men känns som något tufft att genomgå. Hur känner ni inför det? 
    Förstår. Känner samma.. hade förstås helst velat att det tog sig innan dess, men är det vad som krävs får man väl hitta ett sätt att ta sig igenom det också Hjärta
  • Lusen9690
    Liljekonvalj93 skrev 2025-06-22 16:43:52 följande:
    Förstår. Känner samma.. hade förstås helst velat att det tog sig innan dess, men är det vad som krävs får man väl hitta ett sätt att ta sig igenom det också Hjärta

Jo. Men hela den resan med att ta sprutor och så många besök känns så stort. Åh kul med en smiley! 🤩 Blinkande smiley är peak? Stämmer det? 
    Jag är på dag 12 och kände igår hur lusten börjat öka. Tog test i morse och fick hög men inte peak än. Känns så tidigt 😅. Men skönt. 
    Felet jag gjorde (missförstod min läkare) var att jag tog 1 tablett morgon å sen en på kvällen men jag skulle ta båda direkt så kanske det som gjort skillnad nu 😊. 

• Liljekonvalj93
    Lusen9690 skrev 2025-06-23 10:27:47 följande:

Jo. Men hela den resan med att ta sprutor och så många besök känns så stort. Åh kul med en smiley! 🤩 Blinkande smiley är peak? Stämmer det? 
    Jag är på dag 12 och kände igår hur lusten börjat öka. Tog test i morse och fick hög men inte peak än. Känns så tidigt 😅. Men skönt. 
    Felet jag gjorde (missförstod min läkare) var att jag tog 1 tablett morgon å sen en på kvällen men jag skulle ta båda direkt så kanske det som gjort skillnad nu 😊. 

Ja, det känns väldigt svårt och stort. Jag tror att vi har närmsta IVF-klinik i Umeå, och dit har vi 40 mil.. så det blir ju onekligen ett projekt. Men som sagt, är det vad som krävs så får det gå det också. 

Såvida inte jag har missförstått CB-testerna är blinkande smiley att det är på gång (hög fertilitet) och fast smiley är peak (högst fertilitet) Skrattande

Aha, ja då kanske det blir lite bättre skjuts nu om du har tagit 2 piller åt gången. Håller tummarna att det är ÄL på gång för dig! Ska du göra något VUL eller ?kör ni bara på?? 

• Lusen9690
    Liljekonvalj93 skrev 2025-06-23 11:26:57 följande:

Ja, det känns väldigt svårt och stort. Jag tror att vi har närmsta IVF-klinik i Umeå, och dit har vi 40 mil.. så det blir ju onekligen ett projekt. Men som sagt, är det vad som krävs så får det gå det också. 

Såvida inte jag har missförstått CB-testerna är blinkande smiley att det är på gång (hög fertilitet) och fast smiley är peak (högst fertilitet) Skrattande

Aha, ja då kanske det blir lite bättre skjuts nu om du har tagit 2 piller åt gången. Håller tummarna att det är ÄL på gång för dig! Ska du göra något VUL eller ?kör ni bara på?? 

Oj ja det var en bit bort, har lite lyx som har närmsta bara 10 min från oss. 

aaa okej 🤩. Vi kör bara på. Fanns ingen tid och vi fick godkänt på de :). 

• Hejasommaren

Hej allihopa,

härligt att läsa att det går framför för oss alla även om det är små steg!

Jag var på VUL igår på CD12 och hon konstaterade en ledande äggblåsa på 10,9mm och trodde på ÄL till helgen om 5-6 dagar. Fick ingen Ovitrelle denna gång eftersom det inte fanns tid för mer uppföljning kring hur blåsorna växer. Jag ska dock iväg med föräldrar + morföräldrar till helgen så återstår att se om vi kan få till något.. vet inte heller om jag ska släpa med ÄL-stickor + temp eller om jag bara ska låta allt ha sin gång denna månad. Temp är ju tacksamt för att se om ÄL skett men vi ska ut och tälta nästa vecka så vet inte hur tillförlitlig den hade varit ändå..

Svar på tråden Letrozol 2025