• citronfrön

Letrozol 2025

Någon som ska börja behandling med Letrozol inom snar framtid? Eller någon som kanske redan har börjat? Hade varit kul att följa varandras resor 😀
    Har själv inte varit gravid innan och känner både hopp och hopplöshet inför behandlingen? Vågar inte riktigt hoppas för mycket 😅

• Svar på tråden Letrozol 2025
  • Griiffin
    Svente skrev 2025-10-02 16:40:33 följande:

Jag var faktiskt dit idag igen för VUL på CD 21 och äggblåsan hade växt till sig till 17.5mm Skrattande i måndags var den bara 11.5mm så den har växt till sig rejält! Så nu ska jag testa på med ägglossningstest och se om vi kan få någon peak. Annars är det väl bara att ligga på så att säga regelbundet så borde vi kunna pricka ägglossningen. 

Jag är ju inte gravid än så egentligen är det inget att oroa sig över. Jag söker ju jobb för fullt av det jag kan hitta. Har också sökt en kort utbildning på tre månader jag tänkte gå om jag inte hittar något jobb snart Glad Men blir lite orolig för om jag skulle bli gravid nu utan att hitta ett nytt.. då känns det som att jag kommer att få vänta tills jag är färdig med mammaledigheten innan jag söker jobb igen. Jag arbetar inom IT så letar jobb därinom eller som kommunikatör, marknadskoordinator, formgivare etc. 

Hoppas du hittar nytt snart Glad det borde väl finnas inom logistik?

Ah men toppen ju😍 då håller jag tummarna för er nu!!

Jag förstår precis vad du pratar om! jag är inte heller gravid än, men stressad bli man ju av att veta att man inte har jobb!  Ja, man får nog vänta till efter eller i alla fall i slutet av mammaledigheten! Känner inte som man har jättestor chans om man inte kan jobba på minst ett år😅

Det finns en del jobb men jag bor i en liten stad så det är ändå ganska begränsat! Dessutom är konkurrensen så himla stor just nu😩 jobbade med inköp förut så jag hoppas på att hitta ett inköparjobb igen😍
  • Svente
    Griiffin skrev 2025-10-02 16:55:10 följande:
    Ah men toppen ju😍 då håller jag tummarna för er nu!!

Jag förstår precis vad du pratar om! jag är inte heller gravid än, men stressad bli man ju av att veta att man inte har jobb!  Ja, man får nog vänta till efter eller i alla fall i slutet av mammaledigheten! Känner inte som man har jättestor chans om man inte kan jobba på minst ett år😅

Det finns en del jobb men jag bor i en liten stad så det är ändå ganska begränsat! Dessutom är konkurrensen så himla stor just nu😩 jobbade med inköp förut så jag hoppas på att hitta ett inköparjobb igen😍

Fick positivt ägglossningstest nu ikväll med Cleablue digital 😍 det har aldrig hänt mig förut så är så glad nu! 

• Griiffin
    Svente skrev 2025-10-03 20:13:05 följande:

Fick positivt ägglossningstest nu ikväll med Cleablue digital 😍 det har aldrig hänt mig förut så är så glad nu! 

Underbart ju!! Hoppas det är ett guldägg nu oxå då😍 jag håller tummarna för er🤞🏼
  • Zozoi

Hej!

Jag ville bara hoppa in här med en fråga om letrozol. Jag har blivit ordinerad att ta 5mg mellan cykeldag 3-7 men har även sett att vissa blir ombedda att ta mellan cykeldag 5-9? Varför är det så? Vad är det som avgör vilka dagar man ska äta letrozolen?

Har påbörjat min andra cykel med letrozol idag och hoppas på att få se ett plus nu snart 🥺😭❤️

• Svente
    Zozoi skrev 2025-10-08 11:37:11 följande:

Hej!

Jag ville bara hoppa in här med en fråga om letrozol. Jag har blivit ordinerad att ta 5mg mellan cykeldag 3-7 men har även sett att vissa blir ombedda att ta mellan cykeldag 5-9? Varför är det så? Vad är det som avgör vilka dagar man ska äta letrozolen?

Har påbörjat min andra cykel med letrozol idag och hoppas på att få se ett plus nu snart 🥺😭❤️

Hej och välkommen Glad

Det beror mest på vilken typ av stimulering läkaren vill uppnå.
    Cykeldag 3?7 startar processen tidigare och kan ge flera folliklar, medan 5?9 ofta används om man vill ha en lite mer kontrollerad och ?mogen? ägglossning. Skillnaden handlar alltså om när i follikelfasen man sätter igång stimuleringen, inte om dosen i sig.

En del kliniker har sina egna rutiner baserat på erfarenhet, men i praktiken fungerar båda uppläggen bra ? det viktiga är hur just din kropp svarar.

Håller tummarna för att den här cykeln ger resultat! Är själv inne på CD 27 och hade troligtvis ÄL CD 23, jag har tagit 5mg Letrozol dag 3-7! Hade en äggblåsa på 17.5mm CD 21. 

• Zozoi
    Svente skrev 2025-10-08 15:23:32 följande:

Hej och välkommen Glad

Det beror mest på vilken typ av stimulering läkaren vill uppnå.
    Cykeldag 3?7 startar processen tidigare och kan ge flera folliklar, medan 5?9 ofta används om man vill ha en lite mer kontrollerad och ?mogen? ägglossning. Skillnaden handlar alltså om när i follikelfasen man sätter igång stimuleringen, inte om dosen i sig.

En del kliniker har sina egna rutiner baserat på erfarenhet, men i praktiken fungerar båda uppläggen bra ? det viktiga är hur just din kropp svarar.

Håller tummarna för att den här cykeln ger resultat! Är själv inne på CD 27 och hade troligtvis ÄL CD 23, jag har tagit 5mg Letrozol dag 3-7! Hade en äggblåsa på 17.5mm CD 21. 

Tack för ditt svar! Nu har jag en större förståelse för varför det finns två alternativ 😊

Spännande, när tänker du att du ska testa? Ska du vänta in BIM eller testar du innan? 

Jag följde bara upp med VUL första cykeln och kommer inte göra det nu framöver, då det inte var nödvändigt enligt min gynläkare. Har barn sedan tidigare och därför bekostar jag all medicin/ultraljud/besök helt själv. Mitt besök med VUL kostade liksom 2000 kr, det är man kanske inte jätte sugen på att betala varje månad 😅

Håller tummarna för oss! 🤞

• Svente
    Zozoi skrev 2025-10-08 15:35:43 följande:

Tack för ditt svar! Nu har jag en större förståelse för varför det finns två alternativ 😊

Spännande, när tänker du att du ska testa? Ska du vänta in BIM eller testar du innan? 

Jag följde bara upp med VUL första cykeln och kommer inte göra det nu framöver, då det inte var nödvändigt enligt min gynläkare. Har barn sedan tidigare och därför bekostar jag all medicin/ultraljud/besök helt själv. Mitt besök med VUL kostade liksom 2000 kr, det är man kanske inte jätte sugen på att betala varje månad 😅

Håller tummarna för oss! 🤞

Ingen fara, hoppas det går bra för er ☺️

Läkaren har sagt att jag kan testa 22 oktober, det är 18DPO om man ska tro på testerna 😅 vette sjutton om jag kan hålla mig tills dess alltså.. funderar på att ta ett test runt 10DPO. Jag tänker att det är bättre att få negativt tidigt eller kanske ett svagt streck istället för att testa 18DPO och veta om att det borde vara tydligt positivt..

Helt sjukt att vi ska behöva betala för något andra par kan göra helt utan hjälp 😩
  • Zozoi
    Svente skrev 2025-10-08 18:17:27 följande:

Läkaren har sagt att jag kan testa 22 oktober, det är 18DPO om man ska tro på testerna 😅 vette sjutton om jag kan hålla mig tills dess alltså.. funderar på att ta ett test runt 10DPO. Jag tänker att det är bättre att få negativt tidigt eller kanske ett svagt streck istället för att testa 18DPO och veta om att det borde vara tydligt positivt..

Helt sjukt att vi ska behöva betala för något andra par kan göra helt utan hjälp 😩

Förstår vad du menar! Lycka till oavsett när du tänker testa, uppdatera gärna här 😃🙏

Ja det är faktiskt väldigt tråkigt att detta inte ingår i vanlig vård och att priserna är satta därefter. Förstår inte varför ett VUL ska kosta 2000kr för mig medan det hade kunnat kosta som ett helt vanligt besök. Det kostar ju egentligen inte kliniken mer liksom, så det är sorgligt. Är dock väldigt tacksam att min gynläkare var helt med på att vi absolut inte behöver fortsätta med VUL utan att de bara ville kolla första cykeln. Dessutom att det bara var att ringa om jag behövde förnya receptet, känns bra. Behöver inget ytterligare besök för det.

• Griiffin
    Zozoi skrev 2025-10-08 11:37:11 följande:

Hej!

Hej och välkommen Zozoi😊

såg längre ner i tråden att du har barn sen tidigare, åt du letrozol då också eller funkade det ?naturligt? då?😊

jag ska själv börja ta 5mg i morgon och ska på ultraljud den 21/10 cd13😊
  • Griiffin
    Svente skrev 2025-10-08 18:17:27 följande:

Åh spännande med test! Förstår absolut att man inte står ut med att vänta😅 när jag var gravid med min son tog jag 3 negativa tester innan jag plussade på bim + 3🥰
Svar på tråden Letrozol 2025