• citronfrön

Letrozol 2025

Någon som ska börja behandling med Letrozol inom snar framtid? Eller någon som kanske redan har börjat? Hade varit kul att följa varandras resor 😀
    Har själv inte varit gravid innan och känner både hopp och hopplöshet inför behandlingen? Vågar inte riktigt hoppas för mycket 😅

• Svar på tråden Letrozol 2025
  • Griiffin
    Liljekonvalj93 skrev 2025-09-24 10:14:48 följande:
    Hej och välkommen in i tråden, trots alla tråkiga omständigheter. Beklagar ert MA, det är något alldeles fruktansvärt att gå igenom.. 

Segt att kroppen inte riktigt har kommit igång igen, hoppas det går vägen med dubbeldosen sen när det är dags 🤞🏻 

Tack ♥️ 
    Tack snälla! 
    Ja, jag tror ändå jag kan säga att det var något av det jobbigaste jag varit med om och lider fortfarande av😩

Jag får bara mens 3-4 gånger per år utan letrozol så att kroppen inte kommer igång var något som var väntat! Dock trodde vi att enkeldosen skulle funka lika bra denna gången, men icke😔 
    men jag håller tummar och tår att det funkar med dubbeldos! naiv som man är så hoppas jag ju att vi blir gravid på första försöket igen! Både med min son och fostret vi förlorade så har det funkat på första försöket!

ska du också börja med IVF eller fortsätter du med letrozol?
  • Liljekonvalj93
    Griiffin skrev 2025-09-24 11:05:00 följande:
    Tack snälla! 
    Ja, jag tror ändå jag kan säga att det var något av det jobbigaste jag varit med om och lider fortfarande av😩

Jag får bara mens 3-4 gånger per år utan letrozol så att kroppen inte kommer igång var något som var väntat! Dock trodde vi att enkeldosen skulle funka lika bra denna gången, men icke😔 
    men jag håller tummar och tår att det funkar med dubbeldos! naiv som man är så hoppas jag ju att vi blir gravid på första försöket igen! Både med min son och fostret vi förlorade så har det funkat på första försöket!

ska du också börja med IVF eller fortsätter du med letrozol?

Ja, det är verkligen något som sätter sina spår. Har ni blivit erbjudna någon kuratorkontakt eller liknande? För mig var det väldigt skönt och behövligt att prata med någon utomstående, men som också har träffat många andra i liknande situation. Det som är så jävligt med MF/MA är att man också vet att det kommer skapa en allt större oro nästa gång man - förhoppningsvis - blir gravid. Det tar liksom inte slut bara för att man slutat blöda ♥️ 

Jag förstår. Vi får verkligen hålla tummarna för att dubbeldosen gör susen och att det var kroppens sätt att få lite mer tid till återhämtning 🙏🏼 

Vi fortsätter med Letrozol. Jag står även på Metformin sedan en tid tillbaka och har med det, livsstilsförändringar och viktnedgång lyckats få igång en hyfsad ägglossning som vi nu hjälper lite extra på traven med Letrozolen (allra helst för att ÄL ska komma tidigare än CD21-22). Vårt problem verkar just nu inte vara att vi inte blir gravida, utan snarare om att det sedan slutar i MF/MA. Så därför är inte IVF aktuellt för vår del just nu tänker jag.  

• Griiffin
    Liljekonvalj93 skrev 2025-09-24 13:47:30 följande:

Ja, det är verkligen något som sätter sina spår. Har ni blivit erbjudna någon kuratorkontakt eller liknande? För mig var det väldigt skönt och behövligt att prata med någon utomstående, men som också har träffat många andra i liknande situation. Det som är så jävligt med MF/MA är att man också vet att det kommer skapa en allt större oro nästa gång man - förhoppningsvis - blir gravid. Det tar liksom inte slut bara för att man slutat blöda ♥️ 

Jag förstår. Vi får verkligen hålla tummarna för att dubbeldosen gör susen och att det var kroppens sätt att få lite mer tid till återhämtning 🙏🏼 

Vi fortsätter med Letrozol. Jag står även på Metformin sedan en tid tillbaka och har med det, livsstilsförändringar och viktnedgång lyckats få igång en hyfsad ägglossning som vi nu hjälper lite extra på traven med Letrozolen (allra helst för att ÄL ska komma tidigare än CD21-22). Vårt problem verkar just nu inte vara att vi inte blir gravida, utan snarare om att det sedan slutar i MF/MA. Så därför är inte IVF aktuellt för vår del just nu tänker jag.  

Ja, det gör ju det😔 nej, inte via kvinnohälsovården men jag har själv tagit kontakt med en psykolog som jag pratar med! Nej, precis som du säger, man är ju nästan rädd för att bli gravid för man är så rädd att få missfall igen😔

ah okej, jag förstår!
    så jobbigt att det inte går hela vägen, vilket helvete att varit med om det flera gånger😔 det enda positiva är ju att ni inte har problem med att bli gravida! Hoppas de kan hitta vad som orsakar missfallen så de kan hjälpa er behålla lillen nästa gång♥️
  • Hejasommaren
    Liljekonvalj93 skrev 2025-09-24 10:20:23 följande:

Ja, det är bra att hålla hoppet uppe men för varje nedslag tror man liksom mindre och mindre på att det kommer gå vägen. Helt plötsligt gör det väl kanske det, men just nu är det lite svårt att våga tro! 

Åh, ja det är så mycket sån stress och oro kring allt sånt runtomkring.. tajming och helgdagar och planering som aldrig riktigt blir som det var tänkt. Vad fick du förresten för svar angående Letrozolen nu i väntan på IVF? Eller kan det bli aktuellt med någon sån där spruta? 

Ja, som du säger.. det är en väldigt kluven situation det där. Det är ju inte så att man missunnar någon annan, eller önskar att sin bästa vän också hade det svårt.. utan man gläds åt dem men det gör samtidigt så så ont. Man får försöka tänka att det är okej och rimligt att känna två (eller fler) olika känslor samtidigt ♥️ 

idag är sista dagen med provera så får vi se när bortfallsblödningen dyker upp.. fick dock precis besked från läkaren att hon tycker vi skippar Letrozol denna månad eftersom jag ska ta blodprov CD3. Suck 😥 jag har dock tabletter kvar som räcker till en enkelkur som jag nästan vill ta ändå.. lär ju inte hända något eftersom jag inte ens svarar på trippeldos men då känner jag iallafall att ?jag gör något?. Usch vad deppigt det känns att slösa en månad på det här viset.. Fick inte heller svar på varför hon tycker så utan kom bara ett skriftligt meddelande. Antar att hon har skäl för det hon skriver men blev lite nedslagen. 

var i cykeln är du just nu Liljekonvalj93?

• Svente

Jag hoppar in här! Har läst ett tag men känner nu att jag vill hoppa in.

Vi har precis börjat med letrozol och kör dubbeldos, enkeldos gav inget. På dagens UL (cykeldag 18) hade ett ägg vuxit lite och är nu på 14 mm, så jag hoppas verkligen att det mognar vidare så att vi kan göra ett ordentligt försök 🙂 ska tillbaka för ett nytt UL på torsdag..

Vi har kämpat med att hitta vår barnlängtan i över 10 år och nu har vi äntligen landat i att vi vill ha barn. Planen är att se om jag får till ägglossning naturligt den här månaden med letrozol, annars blir det spruta nästa månad. Och funkar inte det blir det IVF.. men vill verkligen inte göra IVF då jag är så nålrädd..

Tycker det är jobbigt med all väntan? mina cykler blir runt 50?55 dagar långa med provera och letrozol. Och som extra stress blev jag dessutom uppsagd pga arbetsbrist precis när vi bestämt oss för att försöka ? känns lite som allt händer på en gång.

• Griiffin
    Svente skrev 2025-09-29 10:57:51 följande:

Jag hoppar in här! Har läst ett tag men känner nu att jag vill hoppa in.

Vi har precis börjat med letrozol och kör dubbeldos, enkeldos gav inget. På dagens UL (cykeldag 18) hade ett ägg vuxit lite och är nu på 14 mm, så jag hoppas verkligen att det mognar vidare så att vi kan göra ett ordentligt försök 🙂 ska tillbaka för ett nytt UL på torsdag..

Vi har kämpat med att hitta vår barnlängtan i över 10 år och nu har vi äntligen landat i att vi vill ha barn. Planen är att se om jag får till ägglossning naturligt den här månaden med letrozol, annars blir det spruta nästa månad. Och funkar inte det blir det IVF.. men vill verkligen inte göra IVF då jag är så nålrädd..

Tycker det är jobbigt med all väntan? mina cykler blir runt 50?55 dagar långa med provera och letrozol. Och som extra stress blev jag dessutom uppsagd pga arbetsbrist precis när vi bestämt oss för att försöka ? känns lite som allt händer på en gång.

Hej Svente, välkommen😊

Vad kul att ni bestämt er för att skaffa barn🥰
    försökte ni länge med enkeldos? tänker varför ni inte ska prova trippeldos innan spruta?

förstår vad du menar med all väntan, den är olidlig! Jag sitter i samma sits som dig, är oxå utan jobb precis när vi bestämde oss för att försöka skaffa ett syskon.. jag tänker att det hinner lösa sig😅
  • Griiffin
    Hejasommaren skrev 2025-09-26 09:06:40 följande:

idag är sista dagen med provera så får vi se när bortfallsblödningen dyker upp.. fick dock precis besked från läkaren att hon tycker vi skippar Letrozol denna månad eftersom jag ska ta blodprov CD3. Suck 😥 jag har dock tabletter kvar som räcker till en enkelkur som jag nästan vill ta ändå.. lär ju inte hända något eftersom jag inte ens svarar på trippeldos men då känner jag iallafall att ?jag gör något?. Usch vad deppigt det känns att slösa en månad på det här viset.. Fick inte heller svar på varför hon tycker så utan kom bara ett skriftligt meddelande. Antar att hon har skäl för det hon skriver men blev lite nedslagen. 

var i cykeln är du just nu Liljekonvalj93?

Hej Hejasommaren😊

Jag förstår verkligen hur du känner med att ?slösa? en månad!  

Skulle du inte kunna ringa till din läkare och rådfråga? Först varför hon inte tycker du ska äta letrozol och sen om du kan prova en enkeldos? Tänker mest så det inte stör cykeln som läkaren vill åt🌸 men förstår frestelsen!! 

• Svente
    Griiffin skrev 2025-09-29 15:08:09 följande:
    Hej Svente, välkommen😊

Vad kul att ni bestämt er för att skaffa barn🥰
    försökte ni länge med enkeldos? tänker varför ni inte ska prova trippeldos innan spruta?

förstår vad du menar med all väntan, den är olidlig! Jag sitter i samma sits som dig, är oxå utan jobb precis när vi bestämde oss för att försöka skaffa ett syskon.. jag tänker att det hinner lösa sig😅
    Tack 🥰

Jag har gjort en enkeldos i juni och nu är första dubbeldosen. Min läkare sa att det inte finns tillräckligt med vetenskapliga studier gjorda för att 7,5mg faktiskt gör skillnad gentemot 5mg. Men jag har blivit gravid och fått MF (2017) på en dubbeldos förut så det borde fungera nu också. Men får väl se på torsdag om det växt till sig lite mer nu 🙂

Det känns otroligt otajmat med att bli arbetslös 😅 lite nervös för om jag ska hitta jobb eller inte.. ingen vill väl anställa nån som går på mammaledighet några månader senare.. 🥲
  • Griiffin
    Svente skrev 2025-09-29 16:01:51 följande:
    Tack 🥰

Jag har gjort en enkeldos i juni och nu är första dubbeldosen. Min läkare sa att det inte finns tillräckligt med vetenskapliga studier gjorda för att 7,5mg faktiskt gör skillnad gentemot 5mg. Men jag har blivit gravid och fått MF (2017) på en dubbeldos förut så det borde fungera nu också. Men får väl se på torsdag om det växt till sig lite mer nu 🙂

Det känns otroligt otajmat med att bli arbetslös 😅 lite nervös för om jag ska hitta jobb eller inte.. ingen vill väl anställa nån som går på mammaledighet några månader senare.. 🥲
    okej, jag förstår! Jag håller tummarna att den har växt till sig så ni får en chans att försöka😍 hur har det gått?

Ja, det gör ju det😬 jag har varit mammaledig fram till augusti och fick då börja läsa en kurs för att försöka söka jobb under tiden. Jag har egentligen ett jobb men på grund utav tiderna och min sambos tider får vi inte det att funka med lilleman🤦🏼?♀️ Jag är utbildad logistiker och inköpare så jag hoppas verkligen att hitta något inom det snart! 
    Vad letar du jobb inom?😊
  • Svente
    Griiffin skrev 2025-10-02 13:06:50 följande:
    okej, jag förstår! Jag håller tummarna att den har växt till sig så ni får en chans att försöka😍 hur har det gått?

Ja, det gör ju det😬 jag har varit mammaledig fram till augusti och fick då börja läsa en kurs för att försöka söka jobb under tiden. Jag har egentligen ett jobb men på grund utav tiderna och min sambos tider får vi inte det att funka med lilleman🤦🏼?♀️ Jag är utbildad logistiker och inköpare så jag hoppas verkligen att hitta något inom det snart! 
    Vad letar du jobb inom?😊

Jag var faktiskt dit idag igen för VUL på CD 21 och äggblåsan hade växt till sig till 17.5mm Skrattande i måndags var den bara 11.5mm så den har växt till sig rejält! Så nu ska jag testa på med ägglossningstest och se om vi kan få någon peak. Annars är det väl bara att ligga på så att säga regelbundet så borde vi kunna pricka ägglossningen. 

Jag är ju inte gravid än så egentligen är det inget att oroa sig över. Jag söker ju jobb för fullt av det jag kan hitta. Har också sökt en kort utbildning på tre månader jag tänkte gå om jag inte hittar något jobb snart Glad Men blir lite orolig för om jag skulle bli gravid nu utan att hitta ett nytt.. då känns det som att jag kommer att få vänta tills jag är färdig med mammaledigheten innan jag söker jobb igen. Jag arbetar inom IT så letar jobb därinom eller som kommunikatör, marknadskoordinator, formgivare etc. 

Hoppas du hittar nytt snart Glad det borde väl finnas inom logistik?

Svar på tråden Letrozol 2025