• Anonym (Glad)

Bara bada bastu

Vilket drag! Grattis!

• Svar på tråden Bara bada bastu
  • Anonym (Rose)
    OlleSQ skrev 2025-05-02 10:56:47 följande:

Bra dekonstruktion av vad som gör Bara Bada Bastu en vinnarlåt.

Jag hittade en till analys av låten, som också var riktigt intressant. 

• klyban

Den var visst inte bättre än fyra.
    Och det som det föll på är nog mest att det var att de sjöng på svenska.

En komisk sak som en del gjorde och sålde sin själ att den skulle vinna, förstod aldrig detta och med tanken att låten mest hade en trallvänlighet och uppträdandet.
    Resten var det inte samma nivå så att säga.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (nvi)
    klyban skrev 2025-05-18 11:30:48 följande:

En komisk sak som en del gjorde och sålde sin själ att den skulle vinna, förstod aldrig detta och med tanken att låten mest hade en trallvänlighet och uppträdandet.

Tredje plats om tittarna hade fått bestämma. Ändå en rätt bra placering för en plojlåt.

Betydligt värre att Österrike vann när folket hade den som fjärde bästa, bakom Sverige t.o.m. Känns lite snett att en liten fjuttig jury ska få bestämma detta.
  • TvillingmammaVästgöte
    klyban skrev 2025-05-18 11:30:48 följande:

Jag tycker att det var ett riktigt bra resultat att komma på fjärde plats. Israel fick sympatiröster, Österrike fick juryns röster och sen var det de två komedilåtarna från Estland och Sverige som kom tre och fyra. 

Det var ju också klart bättre än förra årets norsk-svenska bidrag , då kom vi på nionde plats. 

Jag tycker det är bra att vi bidrar till den nordiska sammanhållningen med finsk-svenska bidrag och norsk-svenska bidrag. Vi behöver hålla ihop här i Norden.

• klyban
    Anonym (nvi) skrev 2025-05-18 13:07:20 följande:
    Tredje plats om tittarna hade fått bestämma. Ändå en rätt bra placering för en plojlåt.

Betydligt värre att Österrike vann när folket hade den som fjärde bästa, bakom Sverige t.o.m. Känns lite snett att en liten fjuttig jury ska få bestämma detta.

Låter blir bra pga humorn, trallvänligheten och uppträdandet.
    Låten i sig är dock svårt medioker, och sen tror jag det som gjorde den inte var nära att vinna och det var pga den är på Svenska.

Reglerna är vad de är, det går inte snyfta om detta varje gång.
    Och det är också det som gör det spännande.

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-05-18 13:09:07 följande:

Jag tycker att det var ett riktigt bra resultat att komma på fjärde plats. Israel fick sympatiröster, Österrike fick juryns röster och sen var det de två komedilåtarna från Estland och Sverige som kom tre och fyra. 

Det var ju också klart bättre än förra årets norsk-svenska bidrag , då kom vi på nionde plats. 

Jag tycker det är bra att vi bidrar till den nordiska sammanhållningen med finsk-svenska bidrag och norsk-svenska bidrag. Vi behöver hålla ihop här i Norden.

För de som sade dom skulle vinna lätt är en fjärdeplats riktigt uselt faktiskt.
    Har svårt och tänka mig att terroristerna Israel skulle få sympatiröster, låter faktiskt het osannolikt faktiskt.
    Men såklart en del inbillar sig att de är goda med sina folkmord och terrorbombningar och övergrepp på civila.

Ja, förra årets bidrag var mediokert på de flesta plan.

Hålla ihop, inte speciellt viktigare än annars, sker det så sker det och om inte, så inte.
    Slutat på dagen är det endast hur bra bidraget är, inte att det är ett samarbete.
    Och sen är Sverige överdrivet mycket bättre på musik än samtliga grannländer, och det har en betydelse i sammahnaget det med.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Xenia

Det hade ju stått att juryn skulle föredra Österrike och folket Sverige. Men folket föredrog Israel och Estland.

• Anonym (nvi)
    klyban skrev 2025-05-18 13:33:35 följande:

Låten i sig är dock svårt medioker, och sen tror jag det som gjorde den inte var nära att vinna och det var pga den är på Svenska.

Har svårt och tänka mig att terroristerna Israel skulle få sympatiröster, låter faktiskt het osannolikt faktiskt.
    Men såklart en del inbillar sig att de är goda med sina folkmord och terrorbombningar och övergrepp på civila.

Hålla ihop, inte speciellt viktigare än annars, sker det så sker det och om inte, så inte.
    Slutat på dagen är det endast hur bra bidraget är, inte att det är ett samarbete.
    Och sen är Sverige överdrivet mycket bättre på musik än samtliga grannländer, och det har en betydelse i sammahnaget det med.

Nja, regler kan ändras. Det har hänt förut och kan ske igen, kanske om tillräckligt många protesterar. Juryn har inte i detta stora folkevenemang att göra och detta är jag inte ensam i att tycka, långt ifrån.

Israel kan ha fått sin höga poäng för att folket helt enkelt gillade låten. Behöver inte handla om politik. Ibland får de höga poäng och ibland lägre, precis som ex. Ukraina. Jag tror således inte heller att det handlar om sympatiröster.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nvi) skrev 2025-05-18 13:41:48 följande:
    Nja, regler kan ändras. Det har hänt förut och kan ske igen, kanske om tillräckligt många protesterar. Juryn har inte i detta stora folkevenemang att göra och detta är jag inte ensam i att tycka, långt ifrån.

Israel kan ha fått sin höga poäng för att folket helt enkelt gillade låten. Behöver inte handla om politik. Ibland får de höga poäng och ibland lägre, precis som ex. Ukraina. Jag tror således inte heller att det handlar om sympatiröster.

Artisten var överlevande från massakern på musikfestivalen i Israel. Det gjorde ju sången mer gripande och kan därför ha fått fler röster. 
    Jag har inte hört någon säga att de hejar på Israels bidrag eller tyckte att det var särskilt bra, ändå gav svenska folket 12 poäng till just Israel.
    Kanske vågar man inte säga det öppet för att det är politiskt kontroversiellt? 
    Är det Israeliska bidraget så bra att vi gav en 12 -poängare från Sverige pga den musikaliska kvaliteten?

• TvillingmammaVästgöte
    klyban skrev 2025-05-18 13:33:35 följande:

Jag förstår inte hur man kan se en fjärdeplats som uselt. Det är en mycket bra placering för Sverige. 

För KAJ har detta varit en fantastisk möjlighet att få höras och synas i hela Europa. Från att ha spelat i simhallar i svensktalande Finland är de nu inbokade på Nordentour  hela sommaren. 

Superkul för dessa charmiga killar tycker jag! De är underbara, ödmjuka , vänliga, artiga,  charmiga och roliga. 

• Anonym (nvi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-05-18 13:51:06 följande:

Artisten var överlevande från massakern på musikfestivalen i Israel. Det gjorde ju sången mer gripande och kan därför ha fått fler röster. 
    Jag har inte hört någon säga att de hejar på Israels bidrag eller tyckte att det var särskilt bra, ändå gav svenska folket 12 poäng till just Israel.
    Kanske vågar man inte säga det öppet för att det är politiskt kontroversiellt? 
    Är det Israeliska bidraget så bra att vi gav en 12 -poängare från Sverige pga den musikaliska kvaliteten?

Jag gillade det israeliska bidraget och kan förstå att det gick hem hos många andra, även om låten inte var min personliga favorit. 

Om folk röstade med sympati så borde länder som Ukraina ligga i absolut topp varje år numera men så är ju inte riktigt fallet. Tror det krävs mer än så för att få folkets röster. 

Svar på tråden Bara bada bastu