• Anonym (Glad)

Bara bada bastu

Vilket drag! Grattis!

• Svar på tråden Bara bada bastu
  • TvillingmammaVästgöte
    klyban skrev 2025-04-12 10:53:33 följande:

Den är lite komisk faktiskt och hur man ser vissa kör ad hominem och lägga orden i mun i sina försvar av låten.

Låten som så är medioker helt klart, men sen uppträdandet och att det är trallvänligt gör den bättre.
    Påminner en hel del om Käärijä´s låt och hur hans uppträdande var det som tog den såpass långt.
    Men såklart Käärijä´s låt var väl bättre dock.

Om vi leker med tanken den går vidare till finalen, så kan jag inte komma på om det blir totalfiasko eller bra till succé.
    Väldigt svårbedömt tycker jag.

En fascinerande sak i hur irriterade/arga en del är att man inte tokhyllar låten, och då tänker jag inte bara här på forumet.
    Ska bli intressant och följa, även om det tar stopp i den Svenska finalen.

Bara Bada Bastu kommer troligen vinna Eurovision, enligt spelbolagens odds är Sverige solklara vinnare.
  • Xenia
    Anonym (nvi) skrev 2025-04-12 02:38:14 följande:
    Stereotyp som får folk att tänka på finnar, inte svenskar. Jag har sett många reaktioner på denna låt från folk i olika länder och det är flera som påpekat att låten är mer finsk än svensk. Finns t.o.m. finnar som sagt det.

Och lägg ner. Finns inget hetsande mot folkgrupp i att påpeka sanningen, nämligen att finlandssvenskar och svenskar är två olika grupper. Medlemmarna ur KAJ är inte svenskar, de talar inte heller med en svensk dialekt. När jag lyssnar på deras vinnarlåt så finns det flera ord och meningar som jag inte ens förstår vad de betyder.

Halmdocka i ditt sista stycke. Har aldrig hävdat att det skulle finnas någon sådan regel heller så helt irrelevant att dra upp. 

Ordet och åsikterna är dock fria att uttrycka och i mina öron är Sveriges låt betydligt mer finsk än svensk. På flera sätt.
    Är det bastun som får folk att bara tänka på finnar? Eller melodin?

Hursomhelst så sjunger killarna på svenska, det är ett faktum. Finlandssvenska är en svensk dialekt, precis som skånska, gotländska, värmländska, dalmål etc. Det finns ord i de dialekterna som stockholmare inte heller förstår. Påstår du att de sjunger en finsk dialekt? Det är stor skillnad på svenska och finska.

Typiskt okunniga rikssvenskar att grötmyndigt bestämma att finlandssvenskar inte är svenskar (språkligt sett).
  • klyban
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-12 11:05:30 följande:
    Bara Bada Bastu kommer troligen vinna Eurovision, enligt spelbolagens odds är Sverige solklara vinnare.

V E R K L I G E N    I N T E och med den självklarheten du vill ge där, säger inget om att det finns en möjlighet, men inte nära troligen.

Och om odds var en bra riktlinje, ja, då skulle ju alla spela på favoriter och det vet ju alla som har den minsta koll på spel att bara spela favoriter innebär säkra förluster och ofta.

Och det vore en svår örfil för Käärijä om denna skulle vinna, komiskt nog så kom Loreen med Euphoria en gång till och vann, opps Tatto var det visst, men kunde lurat mig :lol: 

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Spucks
    Xenia skrev 2025-04-12 15:09:14 följande:
    Typiskt okunniga rikssvenskar att grötmyndigt bestämma att finlandssvenskar inte är svenskar (språkligt sett).
    Finlandssvenskar är inte svenskar utan finländare. Däremot är finlandssvenska svenska.
  • TvillingmammaVästgöte
    klyban skrev 2025-04-12 15:32:48 följande:

V E R K L I G E N    I N T E och med den självklarheten du vill ge där, säger inget om att det finns en möjlighet, men inte nära troligen.

Och om odds var en bra riktlinje, ja, då skulle ju alla spela på favoriter och det vet ju alla som har den minsta koll på spel att bara spela favoriter innebär säkra förluster och ofta.

Och det vore en svår örfil för Käärijä om denna skulle vinna, komiskt nog så kom Loreen med Euphoria en gång till och vann, opps Tatto var det visst, men kunde lurat mig :lol: 

Sverige kommer att vinna.
  • klyban
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-12 17:06:07 följande:
    Sverige kommer att vinna.

Så oerhört onyanserat av dig, nu hoppas man svårt att de åker ut redan i semifinalen.

Men säger inte att du kan ha rätt, men den som kan sånt här vet redan att detta inget man förutspår, utan bara gissar.
    Låter är som sagt vad medioker, det är bara dom själva som håller upp korthuset.
    Och sen lite av trallvänligheten.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Element)

Odds ÄR en bra riktlinje. Det brukar ytterst sällan skilja sig särskilt från oddsen. Och enda problemet med att spela på favoriter är att man knappt vinner något.
  • Anonym (Hm)

Odds brukar vara en ganska bra riktlinje.
  • Anonym (Element)
    klyban skrev 2025-04-12 20:13:33 följande:

Så oerhört onyanserat av dig, nu hoppas man svårt att de åker ut redan i semifinalen.

Men säger inte att du kan ha rätt, men den som kan sånt här vet redan att detta inget man förutspår, utan bara gissar.
    Låter är som sagt vad medioker, det är bara dom själva som håller upp korthuset.
    Och sen lite av trallvänligheten.

Oddsen för de senaste fem Eurovision Song Contests har fått rätt vinnare fyra av fem gånger.
  • klyban
    Anonym (Element) skrev 2025-04-12 20:21:47 följande:
    Odds ÄR en bra riktlinje. Det brukar ytterst sällan skilja sig särskilt från oddsen. Och enda problemet med att spela på favoriter är att man knappt vinner något.
    Min erfarenhet berättar att odds inte berättar att det bara kan vinna ett bidrag.
    Anonym (Element) skrev 2025-04-12 20:28:52 följande:
    Oddsen för de senaste fem Eurovision Song Contests har fått rätt vinnare fyra av fem gånger.

Återkom samma dag istället, det är först då vi kan lägga ett värde i oddset.

Men den generella erfarenhet av odds, det är de är till för att tjäna pengar på dig och att de fallerar för ofta och nu pratar jag om alla odds.
    Men visst är det så att det är vanligt att de går in.

Anonym (Hm) skrev 2025-04-12 20:25:41 följande:
    Odds brukar vara en ganska bra riktlinje.

Ja, ganska, inte stensäkert dock eller ens nära som vissa andra i tråden försöker göra gällande.

Svar på tråden Bara bada bastu