• Anonym (Förvirrad)

Hon blev gravid efter första träffen

Gick på en dejt med en kvinna med målet att lära känna henne. Vi hade en trevlig första dejt som slutade med sex. På grund av tidsbrist gick det tre veckor tills nästa träff. Hon berättar då att hon är gravid och tänker behålla barnet. 

Det kom så klart som en chock. Jag känner mig långt ifrån redo att skaffa barn under dessa förhållanden. Hon var säker på att hon tänkt behålla det och hoppades på att vi skulle lära känna varandra. 

Just då och även nu känner jag bara panik. Har svårt att landa i det hela. Jag var tydlig med att jag inte var arg på henne och har förståelse för henne beslut men att det är ett väldigt stort beslut som tas utan mig vilket gör att det kommer bli omöjligt att bygga ett förhållande under dessa omständigheter. 

Vart går man här ifrån?

Har ni några tips och råd till en förvirrad själ?

• Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen
  • Anonym (123)

Jag tycker du verkar ha en sund inställning i allt detta. 

Instämmer att det inte är någon idé att engagera dig innan du vet att det är ditt, men samtidigt vara tydlig med att när du väl vet det så vill du vara en bra och engagerad pappa. 

Sedan gällande att veta att man är gravid så tidigt så ser jag två scenarier.

Det ena är att det var planerat och hon därför har full koll på ägglossning, när mensen borde kommit och gör test även om hon inte fått symptom som gör att hon borde misstänka att hon är gravid (jag tex mår extremt dåligt när jag är gravid och har genom det "upptäckt" oplanerad graviditet väldigt tidigt, men tror jag var vecka 4 eller 5 då). 

Det andra att hon har väldigt regelbunden mens och full koll på när den ska komma och testat direkt när den inte kommer och genom det upptäckt det. 

Oavsett så kommer du aldrig få reda på vilket, det kan vara planerat men det kan också vara en överaskning även för henne. 

Se till att du är tydlig mot kvinnan kring din inställning gällande framtida engagemang. Dels så att hon förstår att du har en vilja att vara en del i barnets liv och dels att hon förstår att relationen är till barnet och inte henne så engagemanget kommer när barnet är på plats och det faktiskt finns någon att bygga en relation till. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Nå) skrev 2025-03-17 12:19:39 följande:
    Nä, det är inte en stor uppoffring, speciellt inte när allt att döma är ts barn.

De behöver inte bli tillsammans. Det vore förvisso bästa scenariot om de gillade varandra så pass mycket att kärlek växte fram. Av allt att döma i ts så gillade han henne, de hade trevligt tillsammans och så börjar ju de flesta längre förhållanden. Förstår inte varför han inte ens tänker sig försöka? Han borde ju ha ett starkt incitament nu? Det enda han däremot är skyldig att göra (om han vill bli en närvarande pappa) är att bibehålla en god relation med mamman.

Det som gör mig förbryllad är att ts har bestämt sig för att inta en antagonistisk hållning mot mamman. Jag antar att det rotar sig i känslan av förlust av kontroll över sitt liv (som barn faktiskt är) som han lägger över på henne.
    Av allt att döma? Ni vet precis lika lite som mig om den här kvinnan. Det vi vet är att vi har haft sex vid ett tillfälle. Vi vet faktiskt inte egentligen om hon är gravid, om hon legat med andra män, om hon är där i cykeln osv. Vi vet faktiskt ingenting. Med det i bagaget så väljer jag att vara avvaktande tills jag vet mer. Att fika 2-3 gånger som nämnts ovan är ju så klart inget jag är negativ inställd till men eventuella äktenskapsförsök eller att hon flyttar in i min bostad är inte aktuellt i nuläget. Med de förutsättningarna som råder så kommer det helt enkelt bli barnet som är i fokus och är det mitt barn så får vi bygga en relation eftersom för att dela på vårdnaden. Jag hyser inget agg mot kvinnan, jag vet ju faktiskt inget om henne. Det har upprepats att jag är arg flertalet gånger men det stämmer inte. Missnöjd med situationen som jag själv satt mig i. Absolut. Jag väljer att hantera den mot fokuset på barnet. Barnet är min skyldighet. Sen kanske saker ändras när allt har lagt sig men just nu är det där jag står och kan inte se hur det förändras oavsett råd. 

Det tas upp vilken relation jag vill ha till barnet när den är 15-20 år gammal. Jag kan inte se att det skulle skadas av att jag lägger ner mitt liv och själ i barnet från så tidig ålder som möjligt. Kvinnan har gjort sina val och kommer också behöva anpassa sig precis som jag. Är lite trött på inställningen från vissa att som man är det bara att "göra" medans det är full förståelse för kvinnan och hon ska bara ha stöttning. Det är inte min fru vi pratar om. Jag vet faktiskt inte att det är mitt barn. Hon har VALT att behålla barnet trots dåliga förutsättningar. Det blir en förlust för oss båda men det är nu så verkligheten ser ut och vi får jobba efter det och lösa bekymmer efter vägen. Vi kommer helt enkelt båda få göra avkall på oss själva med barnet i fokus om det visar sig vara mitt.

Jag skäms inte för att jag vill ha klarhet i en dålig situation. Jag står fast i att jag vill ha det bekräftat att det är mitt barn innan jag engagerar mig.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (123) skrev 2025-03-17 12:56:01 följande:

Jag tycker du verkar ha en sund inställning i allt detta. 

Instämmer att det inte är någon idé att engagera dig innan du vet att det är ditt, men samtidigt vara tydlig med att när du väl vet det så vill du vara en bra och engagerad pappa. 

Sedan gällande att veta att man är gravid så tidigt så ser jag två scenarier.

Det ena är att det var planerat och hon därför har full koll på ägglossning, när mensen borde kommit och gör test även om hon inte fått symptom som gör att hon borde misstänka att hon är gravid (jag tex mår extremt dåligt när jag är gravid och har genom det "upptäckt" oplanerad graviditet väldigt tidigt, men tror jag var vecka 4 eller 5 då). 

Det andra att hon har väldigt regelbunden mens och full koll på när den ska komma och testat direkt när den inte kommer och genom det upptäckt det. 

Oavsett så kommer du aldrig få reda på vilket, det kan vara planerat men det kan också vara en överaskning även för henne. 

Se till att du är tydlig mot kvinnan kring din inställning gällande framtida engagemang. Dels så att hon förstår att du har en vilja att vara en del i barnets liv och dels att hon förstår att relationen är till barnet och inte henne så engagemanget kommer när barnet är på plats och det faktiskt finns någon att bygga en relation till. 

Det finns ett scenario till. Hon var gravid när hon träffade mig och vill ha en lämplig pappa. 

Lovar att vara tydlig gällande det. Det är ju allt som är viktigt i det stora hela.
  • Hannabananas
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 12:12:40 följande:
    Jag är inte säker. Enligt henne så är hon säker på sin sak och känner redan att hon är gravid och därför gjort ett gravtest som blev positivt.
    Är gravid för 4:e gången och har flera gånger fått positivt gravtest redan efter ca 10 dagar efter själva barn försöket. 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Julia) skrev 2025-03-17 10:38:47 följande:

Jag behöver inte utgå från min situation eftersom det här gäller alla situationer: Pappan behöver inte ha någon relation eller ens vara vän med mamman för att ha rätt till sitt barn och för att barnet ska ha rätt till sin pappa (om han inte är väldigt olämplig). Svensk lag heter det :) Gäller alltså inte bara min situation. TS måste inte visa att han bryr sig om mamman eller ha en sån relation med henne så att han kan komma och gå i hennes hem som han vill för att kunna ha en relation med sitt barn . De kan hata varandra och inte ens kunna vara i samma rum (såklart bäst om det inte är så), han har ändå rätt att ha kontakt med sitt barn.

Personen jag svarade har bland annat skrivit att om han inte visar att han bryr sig under graviditeten kommer han inte ha kontakt med sitt barn sen. Ring familjerätten i din kommun och fråga om det är så det funkar :) Har inget med mig och mitt ex eller mina barn att göra utan det är som sagt så lagen ser ut, ett barn har rätt till båda sina föräldrar om inte någon är direkt olämplig. 

Det skrev jag inte. Upplägget kommer däremot vara att mamman kommer ha ett schema för umgänge och så är det dessa tider som gäller. Pappan kommer det första året inte få träffa barnet själv utan mamman och detta finns det lagstöd för. Så det jag fortfarande syftar på är att du skapar en onaturlig kontakt? 

Familjerätten behöver inte blandas in om man har en fungerande relation där man kan samtala och komma överens själv. Jag har svårt att förstå att man frivilligt skulle sätta sig hos familjerätten och diskutera umgänge. Vem vill inte umgås med sitt barn så mycket som möjligt? Det vore väl ändå det mest rimliga. Men för att nå dit så får man nog vara lite trevlig mot mamman.. annars blir det svårt. Detta är inte en juridisk fråga i grunden, men eftersom folk inte kan bete sig så får juridiken gå in, målsättningen måste ju ändå vara att folk löser sina problem utan inblandning av myndigheter. Det borde vara det mest rimliga och när inget annat funkar så är det sista utvägen. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Hannabananas skrev 2025-03-17 13:34:20 följande:
    Är gravid för 4:e gången och har flera gånger fått positivt gravtest redan efter ca 10 dagar efter själva barn försöket. 

Så kan det vara. Det hjälper inte att spekulera. Som omständigheterna ser ut så är det bara ett faderskapstest som kommer att ge klarhet i frågan. 

Jag utgår inte från att kvinnan har något ont uppsåt men jag litar inte på henne heller i och med att jag inte känner henne. Det får helt enkelt ta sin tid.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-17 13:40:41 följande:
    Det skrev jag inte. Upplägget kommer däremot vara att mamman kommer ha ett schema för umgänge och så är det dessa tider som gäller. Pappan kommer det första året inte få träffa barnet själv utan mamman och detta finns det lagstöd för. Så det jag fortfarande syftar på är att du skapar en onaturlig kontakt? 

Familjerätten behöver inte blandas in om man har en fungerande relation där man kan samtala och komma överens själv. Jag har svårt att förstå att man frivilligt skulle sätta sig hos familjerätten och diskutera umgänge. Vem vill inte umgås med sitt barn så mycket som möjligt? Det vore väl ändå det mest rimliga. Men för att nå dit så får man nog vara lite trevlig mot mamman.. annars blir det svårt. Detta är inte en juridisk fråga i grunden, men eftersom folk inte kan bete sig så får juridiken gå in, målsättningen måste ju ändå vara att folk löser sina problem utan inblandning av myndigheter. Det borde vara det mest rimliga och när inget annat funkar så är det sista utvägen. 
    Så klart jag kommer att bete mig hövligt mot mamman så fort det är klarlagt att det är mitt barn. Förhoppningsvis så kommer det inte behöva någon familjerätt.
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-17 13:28:45 följande:
    Av allt att döma? Ni vet precis lika lite som mig om den här kvinnan. Det vi vet är att vi har haft sex vid ett tillfälle. Vi vet faktiskt inte egentligen om hon är gravid, om hon legat med andra män, om hon är där i cykeln osv. Vi vet faktiskt ingenting. Med det i bagaget så väljer jag att vara avvaktande tills jag vet mer. Att fika 2-3 gånger som nämnts ovan är ju så klart inget jag är negativ inställd till men eventuella äktenskapsförsök eller att hon flyttar in i min bostad är inte aktuellt i nuläget. Med de förutsättningarna som råder så kommer det helt enkelt bli barnet som är i fokus och är det mitt barn så får vi bygga en relation eftersom för att dela på vårdnaden. Jag hyser inget agg mot kvinnan, jag vet ju faktiskt inget om henne. Det har upprepats att jag är arg flertalet gånger men det stämmer inte. Missnöjd med situationen som jag själv satt mig i. Absolut. Jag väljer att hantera den mot fokuset på barnet. Barnet är min skyldighet. Sen kanske saker ändras när allt har lagt sig men just nu är det där jag står och kan inte se hur det förändras oavsett råd. 

Det tas upp vilken relation jag vill ha till barnet när den är 15-20 år gammal. Jag kan inte se att det skulle skadas av att jag lägger ner mitt liv och själ i barnet från så tidig ålder som möjligt. Kvinnan har gjort sina val och kommer också behöva anpassa sig precis som jag. Är lite trött på inställningen från vissa att som man är det bara att "göra" medans det är full förståelse för kvinnan och hon ska bara ha stöttning. Det är inte min fru vi pratar om. Jag vet faktiskt inte att det är mitt barn. Hon har VALT att behålla barnet trots dåliga förutsättningar. Det blir en förlust för oss båda men det är nu så verkligheten ser ut och vi får jobba efter det och lösa bekymmer efter vägen. Vi kommer helt enkelt båda få göra avkall på oss själva med barnet i fokus om det visar sig vara mitt.

Jag skäms inte för att jag vill ha klarhet i en dålig situation. Jag står fast i att jag vill ha det bekräftat att det är mitt barn innan jag engagerar mig.
    Ingen har gett förslaget att du ska flytta ihop med henne?

Om du däremot har kontakt med henne så kan ni prata om nu att du önskar ett faderskapstest innan barnet är fött, då får du chansen att mentalt förbereda dig på att ni ska bli föräldrar tillsammans. Detta är en risk mamman tar att göra ett sådant test, så det är ju större chans att hon går med på en sådan sak om hon tycker att du verkar omtänksam? 

Om du lyckas med detta så slipper du dessutom att leva med ovisshet i nästan ett år. 
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-17 13:41:09 följande:

Så kan det vara. Det hjälper inte att spekulera. Som omständigheterna ser ut så är det bara ett faderskapstest som kommer att ge klarhet i frågan. 

Jag utgår inte från att kvinnan har något ont uppsåt men jag litar inte på henne heller i och med att jag inte känner henne. Det får helt enkelt ta sin tid.
    Det motsatta gäller också. Hon känner inte dig och kan inte lita på dig. Så ta inte för givet att hon bara ska samarbeta med dig innan hon vet att du är seriös och vill ta ansvar.
Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen