• Anonym (Förvirrad)

Hon blev gravid efter första träffen

Gick på en dejt med en kvinna med målet att lära känna henne. Vi hade en trevlig första dejt som slutade med sex. På grund av tidsbrist gick det tre veckor tills nästa träff. Hon berättar då att hon är gravid och tänker behålla barnet. 

Det kom så klart som en chock. Jag känner mig långt ifrån redo att skaffa barn under dessa förhållanden. Hon var säker på att hon tänkt behålla det och hoppades på att vi skulle lära känna varandra. 

Just då och även nu känner jag bara panik. Har svårt att landa i det hela. Jag var tydlig med att jag inte var arg på henne och har förståelse för henne beslut men att det är ett väldigt stort beslut som tas utan mig vilket gör att det kommer bli omöjligt att bygga ett förhållande under dessa omständigheter. 

Vart går man här ifrån?

Har ni några tips och råd till en förvirrad själ?

• Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 23:44:37 följande:

Ett samtal? 
    Behöver vi bygga någon relation innan för att det ska vara aktuellt och ta upp?

Vill du veta om du är pappa till barnet när barnet är nyfött eller så tidigt som möjligt??

Om du snackar med henne och visar att du vill ta fullt ansvar så kanske hon vill göra faderskapstestet redan nu under graviditeten, då det finns stora risker med att göra testet som gravid. Får hon en känsla av att du är en osympatisk person så lär du få vänta i flera månader istället. Du väljer. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 23:48:02 följande:
    Och vilken nivå av relation vill du ha med barnet då? Du kan knappast tro att du kan börja hänga med barnet själv från att den är nyfödd om du inte känner mamman alls. Det finns inte ens lagstöd för dig att göra det 
    Det är samma svar som gäller. Hon är inte mamma till MITT barn förens ett faderskapstest bekräftar det. Tills dess kommer det inte ske något relationsbyggande. Lagstiftningen ger barnet rätt till båda föräldrar. 

"Forskningen kring hur små barn påverkas är därför begränsad och har inte visat varken för- eller nackdelar av o?vernattningar och va?xelvis boende för barn 0?2 a?r."

Sen kommer man så klart precis som du säger behöva komma överens om det visar sig vara mitt barn. Det är en senare fråga. 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 23:53:23 följande:
    Det är samma svar som gäller. Hon är inte mamma till MITT barn förens ett faderskapstest bekräftar det. Tills dess kommer det inte ske något relationsbyggande. Lagstiftningen ger barnet rätt till båda föräldrar. 

"Forskningen kring hur små barn påverkas är därför begränsad och har inte visat varken för- eller nackdelar av o?vernattningar och va?xelvis boende för barn 0?2 a?r."

Sen kommer man så klart precis som du säger behöva komma överens om det visar sig vara mitt barn. Det är en senare fråga. 

Ja men att du har rätt till umgänge betyder inte att du har rätt till varannan vecka eller så. 

Men du kanske inte har som mål att barnet ska bo hos dig på halvtid någonsin.. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 23:51:05 följande:
    Vill du veta om du är pappa till barnet när barnet är nyfött eller så tidigt som möjligt??

Om du snackar med henne och visar att du vill ta fullt ansvar så kanske hon vill göra faderskapstestet redan nu under graviditeten, då det finns stora risker med att göra testet som gravid. Får hon en känsla av att du är en osympatisk person så lär du få vänta i flera månader istället. Du väljer. 

Nu så är min beteende något som ska påverka hennes beslut? Hon har ett lagstiftad krav att uppge vem det är som är pappa. Om det visar sig vara jag så kommer mitt ansvar därefter och det inkluderar nödvändig kontakt med henne.

Vi är återigen två. Hon har också ett ansvar i att ett DNA-test blir utfört.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 23:56:29 följande:

Ja men att du har rätt till umgänge betyder inte att du har rätt till varannan vecka eller så. 

Men du kanske inte har som mål att barnet ska bo hos dig på halvtid någonsin.. 

Så i din värld så krävs det att jag bygger en relation med henne innan ett eventuellt faderskapstest för att barnet ska få bo hos mig på halvtid i framtiden?

• Anonym (M)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 23:48:02 följande:
    Och vilken nivå av relation vill du ha med barnet då? Du kan knappast tro att du kan börja hänga med barnet själv från att den är nyfödd om du inte känner mamman alls. Det finns inte ens lagstöd för dig att göra det 
    Det finns lagstöd för barnets rätt till umgänge med sin pappa. Du verkar tro att mamman kan villkora umgänget men så fungerar det inte alls. Hon kan inte vägra pappan umgänge. Det ses som försvårande av samarbetet och kan leda till att hon blir av med vårdnaden. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 23:51:05 följande:

Du bör fundera på vem det som egentligen är omogen och ologisk. Varje gång du skriver något så handlar det om MAMMANS känslor. 

Det här handlar enkom om barnet. Barnet går först oavsett hur hon känner inför det.
  • Anonym (Erika)
    Anonym (M) skrev 2025-03-15 23:59:35 följande:
    Det finns lagstöd för barnets rätt till umgänge med sin pappa. Du verkar tro att mamman kan villkora umgänget men så fungerar det inte alls. Hon kan inte vägra pappan umgänge. Det ses som försvårande av samarbetet och kan leda till att hon blir av med vårdnaden. 
    Det är inga problem att som mamma säga att hennes nyfödda barn inte ska lämnas själv med pappan. Myndigheterna kommer kräva att pappan först skapar en relation med barnet när mamman är närvarande. Och stegvis kan umgänget utökas. Så träffa och få vara själv med sitt barn finns inget lagstöd för när det kommer till nyfödda. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-16 00:05:40 följande:
    Det är inga problem att som mamma säga att hennes nyfödda barn inte ska lämnas själv med pappan. Myndigheterna kommer kräva att pappan först skapar en relation med barnet när mamman är närvarande. Och stegvis kan umgänget utökas. Så träffa och få vara själv med sitt barn finns inget lagstöd för när det kommer till nyfödda. 
    Och det är väl ett senare problem när vi vet att det faktiskt är MITT barn.
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-16 00:02:22 följande:
    Du bör fundera på vem det som egentligen är omogen och ologisk. Varje gång du skriver något så handlar det om MAMMANS känslor. 

Det här handlar enkom om barnet. Barnet går först oavsett hur hon känner inför det.

Det här handlar ju om barnet? Barnets första anknytningsperson är mamman. Barnet kommer ha noll relation till dig när barnet är nyfött. Den kommer inte ens känna igen din röst. Mamman är tryggheten. Du kan alltså inte klampa in till ett nyfött barn och vara själv med barnet några timmar eller komma på tisdagen vid 15 och säga att jag tar barnet i 24 timmar nu så vi födjupar vår relation lite. Ingen barnpsykolog skulle godkänna detta heller. Så du behöver bygga upp en relation till barnet när mamman närvarar. 

Så som jag och min man gjorde som då inte var tillsammans va att han var med på förlossningen. Jag var helt slut efter förlossningen så Så fick jag sova medan min man var med vårt nyfödda barn. 

Jag hade ju inte låtit en vilt främmande människa delta på förlossningen och att den personen fick själv ta hand om bebisen när jag inte känner personen? Som mamma är det inga konstigheter att neka detta heller. 

Så du väljer själv hur du vill att relationen ska se ut med ditt barn. Du har lagen på din sida att få umgänge, men inte till vilket pris som helst. Om du inte ser barnets bästa så blir det svårt att kräva så mycket. 

Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen