• Anonym (Förvirrad)

Hon blev gravid efter första träffen

Gick på en dejt med en kvinna med målet att lära känna henne. Vi hade en trevlig första dejt som slutade med sex. På grund av tidsbrist gick det tre veckor tills nästa träff. Hon berättar då att hon är gravid och tänker behålla barnet. 

Det kom så klart som en chock. Jag känner mig långt ifrån redo att skaffa barn under dessa förhållanden. Hon var säker på att hon tänkt behålla det och hoppades på att vi skulle lära känna varandra. 

Just då och även nu känner jag bara panik. Har svårt att landa i det hela. Jag var tydlig med att jag inte var arg på henne och har förståelse för henne beslut men att det är ett väldigt stort beslut som tas utan mig vilket gör att det kommer bli omöjligt att bygga ett förhållande under dessa omständigheter. 

Vart går man här ifrån?

Har ni några tips och råd till en förvirrad själ?

• Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Alla är inte så regelbundna) skrev 2025-03-16 10:42:30 följande:
    Har du frågat rent ut om hon är absolut säker på att det är du som är fadern? Har hon levt i celibat i flera veckor innan hon hade samlag med dig? Hon kan ju haft samlag med en annan man en vecka innan.

Oavsett vad hon svarar (hon kan ju ljuga) så behövs ett faderskapstest. Under tiden får du leva i ovisshet, är jag far el inte? Kommer jag behöva betala underhåll i minst 18 år framåt el inte? Kommer jag att behöva ha kontakt med denna kvinna resten av livet för att vi har ett barn (sedan barnbarn) ihop?
    Enligt henne så är hon säker men det är ju precis som du säger. Hon kan ljuga. Jag känner inte denna kvinna alls. Så det är ovissheten som gäller framöver. 
    Underhållet är det minsta problemet. Vill ju faktiskt ta hand om barn som jag ansvarar för.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Råd) skrev 2025-03-16 10:21:38 följande:

Det är helt förståeligt att du känner panik och förvirring just nu. Det här är en stor livsförändring som du inte var beredd på, och det är naturligt att behöva tid för att processa allt. Men oavsett dina känslor just nu finns det några saker du kan göra för att navigera situationen.

1. Ge dig själv tid att smälta det

Det är en chock, och det är normalt att känna sig överväldigad. Försök att inte fatta några drastiska beslut eller dra långtgående slutsatser om framtiden medan du fortfarande är i den initiala panikfasen.

2. Acceptera verkligheten ? du kommer bli pappa

Oavsett om du känner dig redo eller inte, så väntar ett barn. Det betyder inte att du måste förändra allt över en natt, men att acceptera situationen kan hjälpa dig att hantera den på ett mer konstruktivt sätt.

3. Fundera på vilken roll du vill ha

Nu behöver du tänka på vad du själv vill och vad du är beredd på att ta ansvar för. Du har ingen rätt att bestämma över hennes beslut att behålla barnet, men du kan bestämma hur mycket du vill (eller kan) vara involverad.

?Vill du vara aktivt närvarande som pappa?

?Vill du ha delad vårdnad, eller en mer begränsad roll?

?Om du känner att du inte kan vara involverad, hur påverkar det ditt samvete och barnets framtid?

4. Kommunicera med henne

Eftersom hon sagt att hon hoppades att ni skulle lära känna varandra, verkar det som att hon är öppen för dialog. Ha en ärlig och respektfull konversation om dina tankar och känslor, men försök också att förstå hennes perspektiv.

?Vad har hon för förväntningar på dig?

?Hur ser hon på ert framtida samförstånd som föräldrar?

?Finns det något sätt ni kan samarbeta för barnets bästa, även om ni inte blir ett par?

5. Sök stöd

Det här är en stor sak att hantera ensam. Prata med någon du litar på ? en vän, familjemedlem eller kanske en terapeut. Det finns också stödgrupper för blivande pappor i liknande situationer.

6. Praktiska aspekter

Oavsett din känslomässiga process behöver du tänka på det juridiska och ekonomiska.

?Du har försörjningsansvar enligt lag om du är biologisk pappa.

?Om du vill vara en aktiv förälder kan du behöva ta reda på vårdnadsfrågor och föräldraledighet.

?Finns det något stöd du kan få från socialtjänsten eller familjerådgivning?

7. Det är okej att känna allt på en gång

Rädsla, osäkerhet, panik, sorg över den framtid du trodde att du hade ? allt det är normalt. Men försök att inte låta paniken styra dina beslut. Ta ett steg i taget.

Det här är en svår situation, men du är inte ensam. Hur du än väljer att gå vidare, försök att göra det med så mycket självrespekt och ansvarskänsla som möjligt.

Tack för dina reflektioner! Det underlättar.
  • Anonym (Förvirrad)

Jag vill tacka alla som valt att kommentera, stötta och varit ifrågasättande.

Undanber mer använd kondom kommentarer. Det är lätt att vara efterklok.

I dagsläget så finns det inget hopp om en partnerrelation med mamman. 

Efter att läst och alla svar så har jag landat i att det är att avvakta faderskapstest det landar i. Det har spekulerats vilt i om det är "planerat" eller en "olycka". 
    Oavsett så visar ett faderskapstest att det är mitt barn så är det mitt ansvar. Jag behöver inte gilla situationen men jag har satt mig där själv och kommer ta ansvar därefter.

Det är vissa som är upprörda över att jag förespråkar abort och tycker det är någon form av preventivmedel. Oavsett hur ni ser på det så anser jag att förutsättningar för en familj går före känslan av att en abort är jobbig. Jag respekterar hennes val men jag behöver inte vara nöjd med den, men med det sagt så kommer jag behandla mamman bra om det visar sig vara mitt barn.

Vissa har bett om en uppdatering om hur det slutade och kommer återkomma så fort jag vet mer. Tills dess så känns det inte som att finns mycket mer att diskutera. 

• Anonym (Va)
    Fjäril kär skrev 2025-03-15 12:07:43 följande:

Inte för att vara sån men hur kan du vara säker på att barnet är ditt? 

Jag är själv kvinna och veta att man är gravid efter tre veckor är i princip omöjligt.  Då måste hon blivit gravid tidigare. 

Inte ett dugg omöjligt. Man blir gravid vid ägglossning, två veckor innan mensen ska komma. Redan två veckor efter sex har jag testat positivt på gravtest.
  • Jemp
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-16 02:01:46 följande:
    Varför skulle TS inte finnas med i bilden om han får veta att barnet är hans? Han kan träffa barnet utan att känna mamman närmare, men givetvis bara korta stunder i början och när mamman är med. Sedan kan träffarna utökas i takt med att barnet blir större och de lär känna varandra.

En total främling är han ju inte för mamman. Hon valde att ha sex med honom, vilket är ganska intimt. 

Med tanke på rådande omständigheter borde det vara självklart att respektera att den påstådda pappan inte vill ha närmare kontakt förrän faderskapet är fastställt. Det betyder inte att han bara kan klampa in sen, men han kan träffa sitt barn. Man får ta det stegvis. 
    Och när väntar du dig att han ska ha ett svar på ett sånt test?
  • Jemp
    Olsdotter skrev 2025-03-16 06:17:50 följande:
    Halmgubbe.

Jag skrev att de flesta gör ett sådant, och det stämmer.
    Och jag menar att det är felaktigt.
    Att rätta dig har inget med halmgubbar att göra. 
  • Anonym (Nå)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 19:25:32 följande:

Det är ju faktiskt det som händer. Beskyller inte henne utan jag har mitt ansvar i det hela. Sen får man bygga upp något nytt från det.

Att välja att behålla ett barn med någon man träffat en kväll känns inte särskilt logiskt för mig, jag hade valt annorlunda. Jag dömer henne inte och är inte arg på henne för det. Det är hennes kropp.  

Jag vet ju i ärligt inte ens hela hennes namn. Hur ska jag då kunna lita till 100% att det är mitt? Ska jag verkligen försöka bygga något som är så pass osäkert?

Sitt lugnt i båten och invänta faderskapstest känns som det logiska. Resultatet av det får helt enkelt visa vilket ansvar jag har mot henne.

Du gör som du vill. Jag tycker hennes agerande är logiskt.
    Ditt barn behöver förstås en pappa med en aktiv föräldraroll och som gör allt i sin kraft för att visa uppskattning till ditt barns mor och bibehålla en god relation/ samarbete med henne. Det betyder då att du behöver göra avkall på saker i ditt liv. Såna saker behöver du mogna i.
  • Anonym (Alla är inte så regelbundna)
    Anonym (M) skrev 2025-03-15 21:22:07 följande:

Jo, jag är medveten om att folk inte är perfekta men det är ett väldigt tjat i tråden om hur ansvarslös TS är, vilket han förstås har varit, men det har ju även den här kvinnan. Det var min poäng.

De har båda betett sig ansvarslöst utan en tanke på hur ett eventuellt barn drabbas av det.

Det är väl vanligt att "vuxna" människor är lika ansvarslösa som tonåringar. Särskilt med sprit i kroppen.

I detta fall kan ju kvinnan själv velat ha barn och därför valt bort skydd. (Iofs tycker jag det är lika ansvarslöst, hon vet ju inget om den man hon låter blir barnets far, inte ens om han har några ärftliga sjukdomar, insemination på en klinik låter säkrare).

Det hela påminner mig om den amerikanska filmen "På smällen". En man och en kvinna träffas, super och har sex. Nästa morgon inser de att de inte har något gemensamt (han är  en gräsrökande slacker och hon en ambitiös karriärkvinna) och de träffas innte mer. Men efter åtta veckor börjar kvinnan må illa och tar ett graviditetstest. Nu måste de lära känna varandra, och det är då komedin och kulturkrockarna börjar.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Nå) skrev 2025-03-16 13:33:58 följande:
    Du gör som du vill. Jag tycker hennes agerande är logiskt.
    Ditt barn behöver förstås en pappa med en aktiv föräldraroll och som gör allt i sin kraft för att visa uppskattning till ditt barns mor och bibehålla en god relation/ samarbete med henne. Det betyder då att du behöver göra avkall på saker i ditt liv. Såna saker behöver du mogna i.

Förutom att jag faktiskt inte vet att det är mitt barn. Att göra avkall på saker i mitt liv gör jag mer än gärna för MITT barn. 

Tänker inte ta en okänd kvinna på orden.

• Anonym (Nå)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-16 14:03:02 följande:

Förutom att jag faktiskt inte vet att det är mitt barn. Att göra avkall på saker i mitt liv gör jag mer än gärna för MITT barn. 

Tänker inte ta en okänd kvinna på orden.

Det här är ett scenario du behöver föreställa dig från det perspektivet att det är ditt barn. Just nu verkar du låst. 
Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen