Anonym (Julia) skrev 2025-03-16 00:14:07 följande:
Han har lika stor rätt till att ha barnet boende hos sig som hon har. Kanske inte när barnet är nyfött men när barnet blir äldre. Tro mig , jag har kollat upp allt sånt när jag var nära att separera med mina yngre barns pappa (men vi fortsatte vara tillsammans).
Jag har ammat alla mina länge och jag ammar yngsta nu medan jag skriver det här, när mina har varit bebisar har jag inte lämnat dom mer än några timmar. Och en nyfödd kan såklart inte bo varannan vecka. Men det stämmer absolut inte att pappan behöver ha någon relation eller visa att han bryr sig om mamman eller ens lära känna henne för att ha rätt att ha sitt barn hos sig , förstår inte vad du får allt det ifrån? Är han inte olämplig pga t.ex missbruk har han precis lika stor rätt som mamman.
Från 3 år ungefär brukar man säga att ett barn kan bo varannan vecka. Oavsett hur mycket eller lite pappan bryr sig om mamman.
Det jag pratar om är det socialt smidiga.
Familjerätten kan bestämma umgängestider att pappan i början får vissa tider han får hänga med bebisen i början tillsammans mamman.
Typ du är välkommen att träffa ditt barn på måndagar, onsdagar och fredagar mellan 16-18. Sedan kan detta trappas upp successivt.
Om man känner mamman så bestämmer man ju tillsammans. Mamman har ingen skyldighet att låta pappan delta under förlossningen. Han har inte juridisk rätt att närvara?
Men om man känner personen så kanske hon vill att ska vara med. Om dom känner varandra så kan han ju komma och vara med barnet så mycket som han önskar. Då är det ju även möjligt att hon vill sova en stund medan han är själv med bebisen under några timmar.
Men det är för att HON vill detta.
Så han kan få ut betydligt mycket mer om dom är vänner än vad myndigheterna kan kräva av mamman.
För det blir bara umgängessabotage om hon nekar barnet inbokade tider. Men hon har ingen skyldighet att låta honom få mer umgänge än det som bestäms.
Och det är ju otroligt fint att få hänga med sin bebis, få vara med från början. Och det finns inget stöd för juridiskt.