• Anonym (Förvirrad)

Hon blev gravid efter första träffen

Gick på en dejt med en kvinna med målet att lära känna henne. Vi hade en trevlig första dejt som slutade med sex. På grund av tidsbrist gick det tre veckor tills nästa träff. Hon berättar då att hon är gravid och tänker behålla barnet. 

Det kom så klart som en chock. Jag känner mig långt ifrån redo att skaffa barn under dessa förhållanden. Hon var säker på att hon tänkt behålla det och hoppades på att vi skulle lära känna varandra. 

Just då och även nu känner jag bara panik. Har svårt att landa i det hela. Jag var tydlig med att jag inte var arg på henne och har förståelse för henne beslut men att det är ett väldigt stort beslut som tas utan mig vilket gör att det kommer bli omöjligt att bygga ett förhållande under dessa omständigheter. 

Vart går man här ifrån?

Har ni några tips och råd till en förvirrad själ?

• Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen
  • Anonym (M)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-16 00:23:21 följande:

Det jag pratar om är det socialt smidiga.

Familjerätten kan bestämma umgängestider att pappan i början får vissa tider han får hänga med bebisen i början tillsammans mamman. 

Typ du är välkommen att träffa ditt barn på måndagar, onsdagar och fredagar mellan 16-18. Sedan kan detta trappas upp successivt. 

Om man känner mamman så bestämmer man ju tillsammans. Mamman har ingen skyldighet att låta pappan delta under förlossningen. Han har inte juridisk rätt att närvara?

Men om man känner personen så kanske hon vill att  ska vara med. Om dom känner varandra så kan han ju komma och vara med barnet så mycket som han önskar. Då är det ju även möjligt att hon vill sova en stund medan han är själv med bebisen under några timmar.

Men det är för att HON vill detta. 

Så han kan få ut betydligt mycket mer om dom är vänner än vad myndigheterna kan kräva av mamman. 

För det blir bara umgängessabotage om hon nekar barnet inbokade tider. Men hon har ingen skyldighet att låta honom få mer umgänge än det som bestäms. 

Och det är ju otroligt fint att få hänga med sin bebis, få vara med från början. Och det finns inget stöd för juridiskt. 

En bra förälder sätter barnets behov främst och inte sina egna känslor. Om det är TS barn så har även hon ett ansvar för att underlätta och uppmuntra pappans relation till barnet. 

Hon har valt att inte använda skydd med en främmande man och att behålla barnet.  Om hon vill att barnet ska ha en bra relation till pappan (i fall det nu är TS) så får hon stå ut med situationer som är jobbiga för henne men viktiga för barnets relation till pappan. 

• Jemp
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-16 00:13:34 följande:

Det här handlar ju om barnet? Barnets första anknytningsperson är mamman. Barnet kommer ha noll relation till dig när barnet är nyfött. Den kommer inte ens känna igen din röst. Mamman är tryggheten. Du kan alltså inte klampa in till ett nyfött barn och vara själv med barnet några timmar eller komma på tisdagen vid 15 och säga att jag tar barnet i 24 timmar nu så vi födjupar vår relation lite. Ingen barnpsykolog skulle godkänna detta heller. Så du behöver bygga upp en relation till barnet när mamman närvarar. 

Så som jag och min man gjorde som då inte var tillsammans va att han var med på förlossningen. Jag var helt slut efter förlossningen så Så fick jag sova medan min man var med vårt nyfödda barn. 

Jag hade ju inte låtit en vilt främmande människa delta på förlossningen och att den personen fick själv ta hand om bebisen när jag inte känner personen? Som mamma är det inga konstigheter att neka detta heller. 

Så du väljer själv hur du vill att relationen ska se ut med ditt barn. Du har lagen på din sida att få umgänge, men inte till vilket pris som helst. Om du inte ser barnets bästa så blir det svårt att kräva så mycket. 

Med nuvarande plan kommer nog ts inte finnas i bilden första månaderna. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Om TS får veta att det är hans barn, kommer han att kunna bygga en relation med barnet även om han inte har närmare kontakt med mamman förrän barnet är fött.

Att han måste engagera sig redan nu är struntprat. Mamman kommer att vara främsta anknytningsperson och barnet kommer att bo hos henne på heltid de första åren. Men hon kan inte hindra barnet från att träffa sin pappa.

Jag utgår från att TS kommer att bete sig civiliserat och ansvarsfullt och anstränga sig för att samarbeta med mamman, om det visar sig att barnet är hans. Det handlar alltså inte om att kasta en nyfödd i armarna på en otrevlig främling. TS kan lära känna sitt barn utan att ha en nära relation med mamman. Men givetvis lite i taget. 

Jemp skrev 2025-03-16 00:56:20 följande:
    Med nuvarande plan kommer nog ts inte finnas i bilden första månaderna. 
    Varför skulle TS inte finnas med i bilden om han får veta att barnet är hans? Han kan träffa barnet utan att känna mamman närmare, men givetvis bara korta stunder i början och när mamman är med. Sedan kan träffarna utökas i takt med att barnet blir större och de lär känna varandra.

En total främling är han ju inte för mamman. Hon valde att ha sex med honom, vilket är ganska intimt. 

Med tanke på rådande omständigheter borde det vara självklart att respektera att den påstådda pappan inte vill ha närmare kontakt förrän faderskapet är fastställt. Det betyder inte att han bara kan klampa in sen, men han kan träffa sitt barn. Man får ta det stegvis. 
  • Olsdotter
    Jemp skrev 2025-03-16 00:47:06 följande:
    Nej, fostervattenprov är inte rutin.
    Halmgubbe.

Jag skrev att de flesta gör ett sådant, och det stämmer.
  • Anonym (Erika)
    Anonym (M) skrev 2025-03-16 00:52:50 följande:

En bra förälder sätter barnets behov främst och inte sina egna känslor. Om det är TS barn så har även hon ett ansvar för att underlätta och uppmuntra pappans relation till barnet. 

Hon har valt att inte använda skydd med en främmande man och att behålla barnet.  Om hon vill att barnet ska ha en bra relation till pappan (i fall det nu är TS) så får hon stå ut med situationer som är jobbiga för henne men viktiga för barnets relation till pappan. 

Underlätta för umgänget är att boka in tider som tandläkaren och några timmar i veckan och så får pappan träffa barnet då. Det blir väldigt fyrkantigt. 

Det är inte naturligt att träffas så. 

• Anonym (Erika)
    Anonym (Julia) skrev 2025-03-16 00:48:46 följande:

Nej han har inte rätt att kräva att få vara med på förlossningen , mamman har 100% rätt att säga nej till det om hon inte vill ha honom där. Men han kan ha en relation med sitt barn i framtiden även om han inte är det. Och om han vill vänta på DNA-test kanske det ändå inte är aktuellt att vara med på förlossningen.

Tänk om han träffar en ny tjej som han blir tillsammans med nu under den här tiden, ska han fortfarande behöva göra allt du pratar om tycker du? Eller tycker du inte han får bli tillsammans med någon annan? Det kanske funkade på han du har barn med men det är inget man kan kräva. Det är helt enkelt så att han varken behöver ha någon relation med mamman eller vara vän med henne för att ha rätt till sitt barn. Och det är otroligt själviskt som mamma att kräva att pappan ska göra allt du pratar om för att ha rätt att träffa sitt barn, det är fel både mot pappan och barnet och det kommer inte se bra ut för mamman sen i familjerätten. 

Är man förälder måste man kunna lägga sina egna känslor åt sidan. Min dotters pappa betedde sig hemskt mot mig när jag var gravid , han hade gått tillbaks till sitt ex och var inte med på förlossningen och inte på något av ultraljuden eller någonting .. men jag kommer snart att följa med till häktet där han tyvärr är nu fast jag är mitt uppe i en flytt och har en nyfödd.. för att dottern vill träffa sin pappa och han vill träffa henne. Vi är vänner nu men även om vi inte hade varit det hade jag inte hindrat honom från att träffa dottern. 

Han ska ju inte ha en kärleksrelation med mamman. 

Pappan kommer få träffa sina barn, planerade tider som bestäms med familjerätten, där han har godkända tider att ses.

Har du en relation med mamman så kan man ju ha egen nyckel till henne och kan komma och gå som man vill. Då kan man få träffa barnet så mycket man själv vill. För att det har man gemensamt bestämt. Men det kommer inte familjerätten kräva av mamman. 

Så vill man ha ett fyrkantigt schema när man ska träffa sitt barn, då funkar det utmärkt. 

Anonym (Erika) skrev 2025-03-16 06:34:38 följande:

Han ska ju inte ha en kärleksrelation med mamman. 

Pappan kommer få träffa sina barn, planerade tider som bestäms med familjerätten, där han har godkända tider att ses.

Har du en relation med mamman så kan man ju ha egen nyckel till henne och kan komma och gå som man vill. Då kan man få träffa barnet så mycket man själv vill. För att det har man gemensamt bestämt. Men det kommer inte familjerätten kräva av mamman. 

Så vill man ha ett fyrkantigt schema när man ska träffa sitt barn, då funkar det utmärkt. 

Varför måste pappan träffa sitt barn planerade tider som bestäms av familjerätten, om han och mamman kommer överens om annat?

Varför skulle mamman motsätta sig större flexibilitet i umgänget, bara för att TS vill ligga lågt tills faderskapet är fastställt? Då motarbetar ju mamman barnets relation med sin pappa.

De är ju inte totala främlingar eftersom de har träffats och legat med varandra. De kan lära känna varandra bättre när barnet är fött och faderskapet fastställt. 

Hon hade oskyddat sex och har valt att behålla. Hon får ta ansvar för det beslutet. Det betyder inte att pappan ska kunna dyka upp när som helst eller komma och gå som han vill, men båda får anpassa sig.
  • Anonym (SA)
    Anonym (E) skrev 2025-03-15 12:20:18 följande:
    Upptäcker man efter 3 veckor redan så är det utstuderat och planerat.... just saying
    Det behöver det inte alls vara. Jag visste att jag var gravid vid alla mina graviditeter 2-3 veckor efter ägglossning, vilket kan vara ganska normalt. Man missar mensen och brösten ömmar jättemycket. Det är väldigt tydliga tecken och lätta att känna igen. Normalt får man mens ca två veckor efter ägglossning så att förstå att man kan vara gravid när mensen inte kommer som den ska är inte så svårt.
  • Krocko
    Olsdotter skrev 2025-03-16 06:17:50 följande:
    Halmgubbe.

Jag skrev att de flesta gör ett sådant, och det stämmer.
    3-5 procent av alla gravida gör fostervattenprov. Det är inte de flesta.
Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen