Anonym (Isabella) skrev 2025-04-27 20:52:00 följande:
Är du vegan eller vegetarian? Då får man väl lite oftare B12-brist tror jag. Jag hade själv det under senaste graviditeten (vet inte om jag hade det innan) och fick börja ta tillskott som jag ska ta nu under hela amningsperioden också. Jag är vegetarian.. Kan ju vara så att jag hade det redan innan graviditeten men vet att jag bara har järnbrist när jag är gravid , inte annars.
Vet inte om vikten påverkar , vad säger barnmorska / läkare? Hur lång är du?
Och ja det är verkligen helt normalt att försöka i 6 månader utan att något har hänt än. Lycka till och hoppas det tar sig snart :)
Anonym (Isabella) skrev 2025-04-27 20:52:00 följande:
Är du vegan eller vegetarian? Då får man väl lite oftare B12-brist tror jag. Jag hade själv det under senaste graviditeten (vet inte om jag hade det innan) och fick börja ta tillskott som jag ska ta nu under hela amningsperioden också. Jag är vegetarian.. Kan ju vara så att jag hade det redan innan graviditeten men vet att jag bara har järnbrist när jag är gravid , inte annars.
Vet inte om vikten påverkar , vad säger barnmorska / läkare? Hur lång är du?
Och ja det är verkligen helt normalt att försöka i 6 månader utan att något har hänt än. Lycka till och hoppas det tar sig snart :)
Jag är vegetarian :) Ja precis, de blir lätt att man får brist men har börjat ta folsyra & b12, fick absolut inte ta D-vitaminerna när jag försöker bli gravid enl min läkare 🤔
Ahaaa! Ja så kan det absolut ha varit för din del! :)
hmm, har inte pratat med bm/läkare om den biten alls, jag bara frågade om vitaminerna men har däremot läst att många har svårare. Men sen vet jag inte om de menar de som väger väldigt mycket mer.. typ 140+ kg. Känner många som blivit gravida i min stl.. jag är 164 ca :)
tack snälla 🤗