• Nanathalie

BIM juni 2025

Hej!

Jag tänkte starta en ny tråd för oss som väntar på bim i juni.

Jag är snart 35, har 2 barn sedan tidigare (8 och 12) och försöker med en gemensam sladdis med mannen sedan 1 år tillbaka i april 2024.

Fick ett MA i vecka 11 i februari och plussade på nytt för några dagar sedan men testen är nu negativa, en kemisk med andra ord och jag inväntar bara blödningen.

Här kan vi följas åt med känslor och tankar. Bim-lista kommer i kommentarerna.

• Svar på tråden BIM juni 2025
  • Anonym (Ardna)
    Siripiri skrev 2025-05-27 19:21:43 följande:

Alla ni som vart hos gyn och gjort VUL, hur många AF (antrafolliklar) har ni haft under era besök? vad har dem skrivit i journalen och var i cykeln var ni? ☺️ 

Så stressad över att jag som 32åring redan är på väg in i klimakteriet 😩 hade bara 1 AF på ena sidan och 1-2 på andra och läste att man minst ska ha 6st.. Det bara slog mig idag vad jag hade läst i journalen efter jag vart där senast. 

Har du fått ta amh och fsh? Afc eller amh säger inget var för sig om äggreserv utan är bara indikator. Så länge ingen läkare sagt att du är nära klimakteriet ska du inte oroa dig för det i förtid. Jag hade 18 afc när jag gjorde vul strax innan äl. Men då är jag opererad så jag har bara en äggstock och detta var bara några månader efter det och kanske att den överkompenserade. Det var också ett vul för att undersöka just fertilitet, så kanske räknar de olika beroende på? 

Men jag tänker såhär, skulle ditt antal vara en indikator på att klimakteriet närma sig så hade läkaren med största sannolikhet berättat det för dig eller velat göra en uppföljning för att veta mer ❤️

• Siripiri
    Anonym (Ardna) skrev 2025-05-27 20:25:33 följande:

Har du fått ta amh och fsh? Afc eller amh säger inget var för sig om äggreserv utan är bara indikator. Så länge ingen läkare sagt att du är nära klimakteriet ska du inte oroa dig för det i förtid. Jag hade 18 afc när jag gjorde vul strax innan äl. Men då är jag opererad så jag har bara en äggstock och detta var bara några månader efter det och kanske att den överkompenserade. Det var också ett vul för att undersöka just fertilitet, så kanske räknar de olika beroende på? 

Men jag tänker såhär, skulle ditt antal vara en indikator på att klimakteriet närma sig så hade läkaren med största sannolikhet berättat det för dig eller velat göra en uppföljning för att veta mer ❤️

Har inte fått göra de.. efter senaste besöket skulle hennes sekreterare ringa upp mig och boka tid för blodproven för missfallsutredningen. Men ingen har ringt och nu känner jag bara: äh. Men bokade provtagning på AMH, TSH Och lite annat privat innan som jag tänkte ta nästa vecka. Får se lite vad det visar.. även om jag vet att AMH-värdet inte säger allt♥️ Kenza (?) kunde ju bli gravid fast hon praktiskt taget var i klimakteriet enligt de testet. 

Kanske göra dem, samt hon grävde runt väldigt fort.. Det var ju när jag skulle spola äggledaren. Samtidigt när jag var där första gången innan i år var det lite AFs då med. Förra året vid samma tidpunkt hade jag 4-5 på enda sidan 6-7 på andra. 

Hade ju hoppats att hon gjorde de men hon kändes som vanligt ganska stressad och inte så informativ🙃 

• Anonym (Ardna)

Försök att inte oroa/  ta ut något i förväg. Jag är själv expert på det. Gick hos psykolog när vi ttc förra gången och hon typ varje gång när jag var förstörd över något som kanske var eller kanske skulle hända, så sa hon att det HAR ju inte hänt eller ÄR ju inte konstaterat. Och många gånger oroade man sig för saker helt i onödan ❤️ 

I och med att hon ändå visste du var där för att kolla äggledarna för att du ville bli gravid igen kan jag inte tänka mig att hon helt skulle nochalera att det fanns tecken på att klimakteriet närmar sig. 

Om du får alldeles för dåligt stöd där du går nu, testa att söka till annan klinik 🥰

Siripiri skrev 2025-05-27 20:49:15 följande:

Har inte fått göra de.. efter senaste besöket skulle hennes sekreterare ringa upp mig och boka tid för blodproven för missfallsutredningen. Men ingen har ringt och nu känner jag bara: äh. Men bokade provtagning på AMH, TSH Och lite annat privat innan som jag tänkte ta nästa vecka. Får se lite vad det visar.. även om jag vet att AMH-värdet inte säger allt♥️ Kenza (?) kunde ju bli gravid fast hon praktiskt taget var i klimakteriet enligt de testet. 

Kanske göra dem, samt hon grävde runt väldigt fort.. Det var ju när jag skulle spola äggledaren. Samtidigt när jag var där första gången innan i år var det lite AFs då med. Förra året vid samma tidpunkt hade jag 4-5 på enda sidan 6-7 på andra. 

Hade ju hoppats att hon gjorde de men hon kändes som vanligt ganska stressad och inte så informativ🙃 

• Anonym (Ardna)

Jag är over the moon över kvällens lh test 😍 de är typ positiva, på cd 15 😭 Denna cykeln är en vinst hur det än går 🙏 Håller sig äl runt här så hinner vi ett försök i månaden iallafall 😍 Senaste månaderna har jag haft omslag på lh tester cd 23-30
  • Sarasi
    Anonym (Ardna) skrev 2025-05-27 11:05:04 följande:

Det är ju så man vill att de ska bli, då är det ingen tvekan om det är positivt eller inte 😍 Jag får så med e@h men aldrig med rfsu, då blir strecken lika starka på sin höjd om ens det. 

Så skönt att höra! Jag har visserligen inte kunnat testa regelbundet över helgen och även idag blev det helt fel tid så har inte kunnat se någon stegring. Men även förra månaden jag testade så blev det ingen riktig stegring med rfsu. Får kanske skaffa andra stickor sen. 

vet du om det är några äl-stickor man kan testa med direkt på morgonen? För jag kan inte testa under arbetsdagen och kvällen blir så olika tider varje dag. 

• Siripiri
    Anonym (Ardna) skrev 2025-05-27 20:56:31 följande:

Försök att inte oroa/  ta ut något i förväg. Jag är själv expert på det. Gick hos psykolog när vi ttc förra gången och hon typ varje gång när jag var förstörd över något som kanske var eller kanske skulle hända, så sa hon att det HAR ju inte hänt eller ÄR ju inte konstaterat. Och många gånger oroade man sig för saker helt i onödan ❤️ 

I och med att hon ändå visste du var där för att kolla äggledarna för att du ville bli gravid igen kan jag inte tänka mig att hon helt skulle nochalera att det fanns tecken på att klimakteriet närmar sig. 

Om du får alldeles för dåligt stöd där du går nu, testa att söka till annan klinik 🥰

Ja du förstår mig.. Har övervägt det med, men kan inte boka psykologbesök längre utan måste väl höra av mig och be om en tid 🙃 Det gör man 💔 

Jag hoppas de! ???? 

Får kanske göra de! finns en till typ mittemot den jag går till 🥰 
    Anonym (Ardna) skrev 2025-05-27 20:59:46 följande:

Jag är over the moon över kvällens lh test 😍 de är typ positiva, på cd 15 😭 Denna cykeln är en vinst hur det än går 🙏 Håller sig äl runt här så hinner vi ett försök i månaden iallafall 😍 Senaste månaderna har jag haft omslag på lh tester cd 23-30

Men maxade ju 😍 Så kul för dig!! CD15 är ju toppen ♥️
  • Sarasi
    Anonym (Flowwer) skrev 2025-05-27 12:16:15 följande:

Vilka tydliga ägglossningstest flera av er får! Jag har enbart fått det den gång jag tagit ägglossningsspruta. 

Nu är jag mycket förvirrad om ÄL redan varit. Min temp gick upp redan dag 8 i cykel och har hållit sig där. På bild ser ni mina ÄL tester.

Vad tror ni? Spökar kroppen eller har jag missat ÄL? 

Kan inte riktigt tyda övriga symptom, om ÄL skett eller inte ❤️ 

Du kan ha haft din stegring vid dag 10-11 vilket ju innebär att ägglossningen sker 24-36h senare. Men det kan också vara att det varierar lite nu och stiger ordentligt snart. 
  • mothertotwo

Jag skriver bara hej så att jag kan följa denna tråd. Skrattande

Vet inte när mens kommer, men hade hoppats på regelbunden igen efter en kur med provera. Obestämd

Mens kom den 21 april efter provera i 10 dagar på dag 82. Men nu är jag på dag 37 igen. Så ingen aning! Två barn på 8 och 12 år sedan innan. 
    Samma man sedan 13 år tillbaka. Glad

• Annpor

Min läkare sa igår när jag gjorde VUL att citat - så länge du ägglossar och har mens regelbundet är AMH värdet egentligen oväsentligt. Så på mig tog hon inte ens det provet, med benämningen att det är oväsentligt eftersom jag ändå har cyklar som fungerar, dock PCOS så emellanåt oreglbundet. Ville bara dela med mig av hur min läkare resonerade när jag frågade om provtagning igår. ☺️

Kram

Siripiri skrev 2025-05-27 20:49:15 följande:

• Tjej90sve

Jag hoppar över här från majtråden.
    Har ännu inte fått min mens, negativa gravtest och min första riktiga mens efter p-piller som jag inväntar. På torsdag har det gått 5 v sen mensen jag fick när jag slutade med ppiller (antar det inte var någon ägglossning i den mensen)

Tror aldrig jag velat ha mens så mkt som nu, så jag kan se att min kropp fungerar någorlunda 

Svar på tråden BIM juni 2025