• Nanathalie

BIM juni 2025

Hej!

Jag tänkte starta en ny tråd för oss som väntar på bim i juni.

Jag är snart 35, har 2 barn sedan tidigare (8 och 12) och försöker med en gemensam sladdis med mannen sedan 1 år tillbaka i april 2024.

Fick ett MA i vecka 11 i februari och plussade på nytt för några dagar sedan men testen är nu negativa, en kemisk med andra ord och jag inväntar bara blödningen.

Här kan vi följas åt med känslor och tankar. Bim-lista kommer i kommentarerna.

• Svar på tråden BIM juni 2025
  • Valentines

Idag fick jag supertydligt streck på lh-stickan (dök upp mycket starkare än kontrollstrecket efter bara någon minut) så lär ha ägglossning imorgon. Vi har planerat in allt bra denna månaden så nu börjar den långa väntan igen på att få vet om det tog sig denna gång. 

• Elisand

Hej! Fick mens idag så hoppar över hit från maj-tråden. Varit med i ett antal trådar nu och det här blir vårt 10e försök för första barnet. Ett MA i bagaget för 5 år sedan.

Jag börjar undra om det är problem med att min lutealfas är för kort. Den är 10-11 dagar alltid. Idag fick jag mens på äl+11 så då räknar man väl att lutealfasen blev 10 dagar..? Jag har förstått att kortare än 10 så är det problem men kanske jag är på gränsen? 

• Anonym (Ardna)
    Elisand skrev 2025-05-24 06:13:32 följande:

Hej! Fick mens idag så hoppar över hit från maj-tråden. Varit med i ett antal trådar nu och det här blir vårt 10e försök för första barnet. Ett MA i bagaget för 5 år sedan.

Jag börjar undra om det är problem med att min lutealfas är för kort. Den är 10-11 dagar alltid. Idag fick jag mens på äl+11 så då räknar man väl att lutealfasen blev 10 dagar..? Jag har förstått att kortare än 10 så är det problem men kanske jag är på gränsen? 

Skit med mens ❤️
    Jag har förstått det likadant. Det går att testa progesteron själv på typ testmottagningen men annars om du söker så hade jag sagt att du hade 8 eller 9 dagar istället, så att de inte bara nochalerar det. Med 10 dagar bör de flesta ägg hinna fästa men jag förstår om du skulle känna dig lugnare med några dagar till 🥰

Jag hade 11-12 dagar innan första barnet med 17-22 pmol på 7 dpo vid blodprov, vilket läkarna då tyckte var ok. Men internationellt vill man att det ligger över 30 pmol (10ng). Då tyckte de vi skulle försöka som vanligt några månader till innan ivf. 

Nu när jag cykeln kom tillbaka och jag hittade min första äl med lh stickor kom mensen en vecka efter positivt lh test och det räckte med att jag nämnde det för läkaren för att få recept på progesteron. (Nu i efterhand är jag dock tveksam om jag ens hade ägglossning den gången).

För min del var jag mer rädd för att mina nivåer är åt det lägre hållet och slemhinnan därför inte blir tillräckligt välkomnande/suitable för ett ägg att fästa. 

Med progesteron är min lp 13 dagar när jag slutar ta progesteronet på 12 dpo. 

• Anonym (Saltakatten)
    Elisand skrev 2025-05-24 06:13:32 följande:

Jäkla skit med mens, sitter med värsta mensvärken och syndfloden delux så den här mensen kom verkligen rejält 😆

Jag har för övrigt kortare lutealfas. När jag var yngre var den 12, nu 11. Men jag har ju varit gravid många gånger ändå och gjorde i höstas en liten mindre utredning för jag ville veta hur det stod till med fertiliteten i och med att jag är äldre, och jag hade bra progesteronvärde efter ÄL, det var kring 30-40 trots mina få dagar. Lite lätt nedsatt nivå för äggreserv vilket är normalt med tanke på åldern men vad inte påväg in i klimakteriet på länge trodde läkaren 😅😬

Så jag tror inte man behöver oroa sig bara för att man har kortare lutealfas men man måste väl kolla med blodprov för att veta säkert om det kan påverka chanserna.

Att det ska vara så himla svårt att bli gravid egentligen. Så mycket som ska stämma.
  • Anonym (Väntanpånr2)

Hej tjejer! 

vi försöker få ett syskon till sonen och jag har hållit mig lite utanför trådarna för att försöka att inte tänka för mycket men har gått in och läst lite då och då.

sonen vart till på andra försöket och nu har vi försökt i över ett år och börjar ta på ens psyke har kört Natural cycles hela tiden och tempat men försöker mig på ägglossningstest nu men tycker det är svårt så skulle vilja ha lite tips! 

idag har jag tagit test på morgonen och nu vid 17 är det senaste positivt? 

har haft väldig mycket ägglossningssmärta nu på dagen så misstänker att det är på gång.

så om det senaste är positivt borde ägglossningen vara typ i morgon kväll? 

• Anonym (Saltakatten)
    Anonym (Väntanpånr2) skrev 2025-05-24 18:30:54 följande:

Hej tjejer! 

vi försöker få ett syskon till sonen och jag har hållit mig lite utanför trådarna för att försöka att inte tänka för mycket men har gått in och läst lite då och då.

sonen vart till på andra försöket och nu har vi försökt i över ett år och börjar ta på ens psyke har kört Natural cycles hela tiden och tempat men försöker mig på ägglossningstest nu men tycker det är svårt så skulle vilja ha lite tips! 

idag har jag tagit test på morgonen och nu vid 17 är det senaste positivt? 

har haft väldig mycket ägglossningssmärta nu på dagen så misstänker att det är på gång.

så om det senaste är positivt borde ägglossningen vara typ i morgon kväll? 

Vad jobbigt att det tar sån tid med stskonförsök, förstår frustrationen. Vi försöker oss på en sladdis, ett tredje sista barn.  Blev gravid hyffsat snabbt men har fått ett tidigt missfall och måstat avbryta en graviditet nästan halvvägs, så har fortfarande inte lyckats hela vägen. Det tär verkligen, men jag är inte redo att ge upp än. Hoppas på att få lyckas snart igen, tredje gången gillt. Det tar verkligen på psyket som du skriver 💔

ÄL brukar man ju säga sker cirka 1 dygn efter positivt utslag, svårt att säga exakt när förstås men det är ju inte så viktigt egentligen då spermierna kan leva i flera dagar. Brukar sägas att ägget kan befruktas i max 24 timmar efter det släppt men många forskare tror att det är betydligt kortare tid än så, vissa ägg kanske bara kan befruktas några timmar. Individuellt som med allt. Bäst att ha sex just innan ägget släpper så simmare finns och väntar iaf 😊 

Håller tummarna att juni är månaden både för mig och er 🤞🏻

• elliibellii

Så, då var det även min tur att hoppa över från föregående tråd, som många andra så följer jag trådarna lite i bakgrunden, pausar vissa dagar och ibland läser ihjäl mig 😂

Jag och mannen är uppe i försök nr 11 för bebis numero uno, och jag börjar få slut på saker att göra/lägga till som kan hjälpa till i processen 🌸

Nu är jag lite lagom mensmonster såhär på nattkvisten och ?är det fel på mig??, ?det är inte menat?? Men vet innerst inne att det bara gäller att slappna av och tänka positivt

Jag är inte tillbaka på ruta ett. Jag är ett steg närmare rätt tillfälle ❤️

BIM-lista

1-3/6 A-Ö
    6/6 Valentines
    8/6 Majsipajsi
    9/6 Enlitentill
    11/6 Nanathalie (preliminärt, beror på hur kroppen beter sig efter missfallet)
    13/6 litentott
    12/6 Sarasi
    18/6 Ardna
    18/6 Bellis9207
    18/6 Lillrömpa
    19/6 Önskan97
    24/6 Valkyria
    25/6 elliibellii

• Anonym (Väntanpånr2)

Idag såg testet ut såhär så antar att jag hade positivt igår!

tycker det är så svårt någon som har erfarenhet eller vet nått angående ägglossningsmärta 
    har man det när själva ägget släpper eller hur fungerar det? 

jag hade ägglossningssmärta igår i ca 1h och mitt positiva ägglossningstet va i samband med det men då betyder det väl inte att ägget släppt? För när man får positivt på testet släpper det väl inom 12-48h? 

om endå kroppen kunde säga nu är det ägglossning sexa på 😅
  • Anonym (Flowwer)

Hej på er alla ❤️

Varit med i lite olika trådar till och från. Är 32 år, inga barn sedan tidigare. Försökt bli gravid sedan juli 2024. Fick plus på 6:e försöket men fick missfall i v.7. Är nu inne på 5:e försöket sedan dess. 

Äter Letrozol dag 3-7 och har sedan förra månaden även fått Levaxin då jag ligger på snäppet till för högt i sköldkörtel nivå enligt gynekolog. Testade även otrivelle spruta (ägglossnings-spruta) förra månaden och det var hemskt. Mådde inte toppen. 

Känner mig som en försökskanin med alla mediciner. Är på dag 9 i ny cykel och jag tycker ägglossningstesterna börjar se positiva ut, alldeles för tidigt. Vad säger ni? Mina ÄL tester har tidigare alltid varit svaga så jag förstår inte vad som händer nu. 

Någon annan som tar Levaxin och har erfarenhet av effekten? 

• Vallmo93

Hej alla! 

Jag hoppar också in i Juni tråden. Som många andra så försöker jag ta lite FL-paus vissa veckor medan andra är jag superaktiv. Det här blir vårt andra försök efter utomkvedshavandeskapet vi hade i början av året och akut operation (där vänstra äggledaren togs bort) i mars.

Jag går nu in i de fertila dagarna med ÄL beräknat till onsdag-torsdag. 😄

BIM-lista

1-3/6 A-Ö
    6/6 Valentines
    8/6 Majsipajsi
    9/6 Enlitentill
    9/6 Vallmo93
    11/6 Nanathalie (preliminärt, beror på hur kroppen beter sig efter missfallet)
    13/6 litentott
    12/6 Sarasi
    18/6 Ardna
    18/6 Bellis9207
    18/6 Lillrömpa
    19/6 Önskan97
    24/6 Valkyria
    25/6 elliibellii

Svar på tråden BIM juni 2025