Elisand skrev 2025-05-24 06:13:32 följande:
Hej! Fick mens idag så hoppar över hit från maj-tråden. Varit med i ett antal trådar nu och det här blir vårt 10e försök för första barnet. Ett MA i bagaget för 5 år sedan.
Jag börjar undra om det är problem med att min lutealfas är för kort. Den är 10-11 dagar alltid. Idag fick jag mens på äl+11 så då räknar man väl att lutealfasen blev 10 dagar..? Jag har förstått att kortare än 10 så är det problem men kanske jag är på gränsen?
Skit med mens ❤️
Jag har förstått det likadant. Det går att testa progesteron själv på typ testmottagningen men annars om du söker så hade jag sagt att du hade 8 eller 9 dagar istället, så att de inte bara nochalerar det. Med 10 dagar bör de flesta ägg hinna fästa men jag förstår om du skulle känna dig lugnare med några dagar till 🥰
Jag hade 11-12 dagar innan första barnet med 17-22 pmol på 7 dpo vid blodprov, vilket läkarna då tyckte var ok. Men internationellt vill man att det ligger över 30 pmol (10ng). Då tyckte de vi skulle försöka som vanligt några månader till innan ivf.
Nu när jag cykeln kom tillbaka och jag hittade min första äl med lh stickor kom mensen en vecka efter positivt lh test och det räckte med att jag nämnde det för läkaren för att få recept på progesteron. (Nu i efterhand är jag dock tveksam om jag ens hade ägglossning den gången).
För min del var jag mer rädd för att mina nivåer är åt det lägre hållet och slemhinnan därför inte blir tillräckligt välkomnande/suitable för ett ägg att fästa.
Med progesteron är min lp 13 dagar när jag slutar ta progesteronet på 12 dpo.