• Nanathalie

BIM juni 2025

Hej!

Jag tänkte starta en ny tråd för oss som väntar på bim i juni.

Jag är snart 35, har 2 barn sedan tidigare (8 och 12) och försöker med en gemensam sladdis med mannen sedan 1 år tillbaka i april 2024.

Fick ett MA i vecka 11 i februari och plussade på nytt för några dagar sedan men testen är nu negativa, en kemisk med andra ord och jag inväntar bara blödningen.

Här kan vi följas åt med känslor och tankar. Bim-lista kommer i kommentarerna.

• Svar på tråden BIM juni 2025
  • Anonym (Ardna)
    Haringenfantasinuheller skrev 2025-05-26 21:19:21 följande:

Idag var det som att öppna en kran och det forsade blod. Jag är så less på den här kroppen och hur ur balans den är. Hur långt efter missfall har era cyklar blivit "normala" igen? Har någon några tips på hur man får bra koll på äl? Jag börjar ändå tappa hoppet om att få en till och det gör mig så ledsen. Även om jag är otroligt tacksam för dom jag har.

Jag håller tummarna för er andra.

Hade ett tidigt v12 innnan vårt barn, cyklerna var lite längre till äl de första månaderna. Tog dock ett år innan jag blev gravid igen. 
  • Anonym (Enlitentill)
    Haringenfantasinuheller skrev 2025-05-26 21:19:21 följande:

Idag var det som att öppna en kran och det forsade blod. Jag är så less på den här kroppen och hur ur balans den är. Hur långt efter missfall har era cyklar blivit "normala" igen? Har någon några tips på hur man får bra koll på äl? Jag börjar ändå tappa hoppet om att få en till och det gör mig så ledsen. Även om jag är otroligt tacksam för dom jag har.

Jag håller tummarna för er andra.

Har haft 2 tidiga missfall då var mensen längre men ganska som vanligt de gångerna. Har haft ett försenat missfall och även gjort en abort. Då fick jag ta tabletter. Då var mensen väldigt lång och konstig så då tog det ca en cykel emellan att det blev som vanligt igen. 
    Men det är väl så olika från person till person men så här var det för mig iaf 🙂
  • Anonym (Flowwer)
    Vallmo93 skrev 2025-05-26 10:14:45 följande:

Okej, vad skönt - ungefär som jag 😊 när jag var där senast (för nästan 2 år sedan) så sa han att det var typ inom referensramen också men att jag skulle återkomma den dagen vi började försöka bli gravida, för då ser han också att det är bra att försöka få ner det under 2. Med antikroppar har jag också en förhöjd risk att utveckla hypotyreos (kommer mest troligt ske någon gång i livet).

Testerna nu visar 4,5 i TSH och jag är lite nervös nu att han ska ha glömt bort det han sa då, haha. Jag berättar hur det går!

Vad spännande! Det kommer gå bra, 4,5 är ju dessutom över referens 😊 Ett tips som jag önskar att någon sa till mig inför att börja med Levaxin var att börja i ny cykel, typ när mensen kommer. Jag började med Levaxin dag 11 och hade då två ägg nästan redo att släppas men tyvärr tror jag Levaxinet gjorde något med cykeln. Tror dessvärre inte det blev en så bra ÄL (om någon alls) och mensen var i princip obefintlig. 

Jag vet inte 100 om det var Levaxinets fel, men skulle jag gjort om allt hade jag börjat dag 1 ny cykel för att låta kroppen vänja sig lite vid det innan ÄL 😊 Det påverkar ju trots allt hormonerna i kroppen.
  • Sarasi

Det här kommer bli en låååång vecka. Får ju bryta sömnen för att kunna dansa med sambon när han kommer hem. Tur att jag inte har några patienter denna vecka i varje fall som kommer drabbas av att min hjärna är seg. 

• Syren93

Jag har bestämt mig för att köra med ÄL test denna månaden!. Har en cykel på ca 30 dagar, så misstänker ÄL typ cykeldag 15-16. När hade ni börjat testa? Och hur många ggr / dag, tid testar man? Har aldrig fått till det med ÄL tidigare 😅

• Anonym (Ardna)
    Syren93 skrev 2025-05-27 08:38:45 följande:

Jag har bestämt mig för att köra med ÄL test denna månaden!. Har en cykel på ca 30 dagar, så misstänker ÄL typ cykeldag 15-16. När hade ni börjat testa? Och hur många ggr / dag, tid testar man? Har aldrig fått till det med ÄL tidigare 😅

Det beror lite på vilka test man använder och om man kan/vill testa mer än en gång per dag. Samt hur lätt man får utslag.

Har för mig att de digitala ska/kan tas på morgonen. Vanliga stickor som easy at homes, rfsu osv får man oftast bäst utslag mellan 10-14 mitt på dagen. 
    Rfsu stickor kan vara supersvåra att få tydliga svar på för många. Men tror testlagret,gravidkollen och ev babyplan har andra som kan komma hem fortare än min favorit e@h och som ger tydligare än rfsu. Jag älskar easy at homes stickor och tar dem 2-5 gånger per dag beroende hur nära äl jag är 🙈
    Men så älskar jag också att testa med lh stickor och se hur det ändras. 

• Syren93
    Anonym (Ardna) skrev 2025-05-27 08:55:00 följande:

Det beror lite på vilka test man använder och om man kan/vill testa mer än en gång per dag. Samt hur lätt man får utslag.

Har för mig att de digitala ska/kan tas på morgonen. Vanliga stickor som easy at homes, rfsu osv får man oftast bäst utslag mellan 10-14 mitt på dagen. 
    Rfsu stickor kan vara supersvåra att få tydliga svar på för många. Men tror testlagret,gravidkollen och ev babyplan har andra som kan komma hem fortare än min favorit e@h och som ger tydligare än rfsu. Jag älskar easy at homes stickor och tar dem 2-5 gånger per dag beroende hur nära äl jag är 🙈
    Men så älskar jag också att testa med lh stickor och se hur det ändras. 

Tack! Har köpt hem rfsu, men kanske ska prova några andra också! 🙂
  • Anonym (Ardna)

En del får fina utslag på rfsu också, så det är nog bara att vara beredd att de kanske inte blir supertydligt. Jag har en gammal bild på när jag testade med rfsu, e@h och cb samtidigt. Easy at home blev ännu starkare senare på dagen. 

Syren93 skrev 2025-05-27 09:42:10 följande:
    Tack! Har köpt hem rfsu, men kanske ska prova några andra också! 🙂
  • Nanathalie

ANG HYPOTYREOS OCH LEVAXIN 

Hej tjejer!
    Jag har sett flera av er skriva om Levaxin och TSH.

Jag har haft HYPOTYREOS alltså underfunktion sedan tonåren och min läkare (endokrinolog, inte via vc pga för mycket okunskap gällande sköldkörteln) har alltid sett till att mitt TSH ligger som högst på 1.0 för att jag ska kunna bli gravid.

Jag har 0.008 just nu. Äter dock en annan medicin som hjälper kroppen att ta upp levaxinet samtidigt, så mitt t3 är snarare intressant snarare än tsh. Men, vill ändå säga det. ❤️

• Siripiri
    Syren93 skrev 2025-05-27 08:38:45 följande:

Typ CD10 hade jag börjat ☺️ vid 10 och sedan på sena eftermiddagen brukar jag köra på. Tycker apoteas ÄL-stickor är bra! Inte testat några andra men får alltid tydlig stegring på dem och starkt teststreck. 

såhär starkt blev testet på kvällen när ÄL pågick 😅 

Svar på tråden BIM juni 2025