• Anonym (Lina)

Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

• Svar på tråden Svenskars rasism
  • Cheers
    nihka skrev 2025-05-19 21:32:02 följande:
    Det har hänt lite med definitionen på rasism sedan 1930-talet då skallmätningar sågs som vetenskap.

Numer handlar rasism om att man belastar en grupp utifrån bakgrund för något individer gör. Den bakgrunden kan vara baserad på tankar om ras, etnicitet, kultur eller religion.

Personer som fastnat i 1930-talets syn tycker det är jobbigt att deras rasistiska uttalande kallas för rasism och yrar om skällsord och rasistkort och behöver föras in i 2020-talet.
    Du tjatar om ras trots att det enligt vetenskapen inte finns några olika mäniskoraser. Vi är alla homo sapiens. Man ska bedöma människor efter deras karaktär och inte deras hudfärg som Martin Luther King sa. Så rätt!

Men med din användning av rasistbegreppet för att fulstämpla människor vågar folk inte säga något alls, inte ett pip, om en muslim, en svart eller någon med en utländsk etnicitet eller kultur. Gör man det så skriker du rasist. Det är så det har blivit och så kan vi inte ha det i ett fritt och öppet samhälle.
  • Anonym (Leva)
    Cheers skrev 2025-05-20 03:16:27 följande:
    Tankar om ras, etnicitet, kultur eller religion tycker du är rasism. Ja du tjatar om det trots att det är så idiotiskt. Du är ingen vän av åsiktsfrihet det är uppenbart. 
    Jamen just ras-begreppet har ju forskningen konstaterat inte gälla, vi är alla en ras, homo sapiens, sapiens. (Fast just "sapiens" kan man ju betvivla om man ser hur det ser ut i världen). 

Däremot finns det naturligtvis olika folkgrupper. Men undersöker man dem närmare så är de blandningar av tidigare folkgrupper i historien.

Om du behöver en transplantation av ett organ kan det ibland vara så att ett organ från en person i en annan folkgrupp passar dig bättre, än ett organ från någon som tillhör din egen folkgrupp.
  • Anonym (Thor)
    Cheers skrev 2025-05-20 07:45:49 följande:
    Du tjatar om ras trots att det enligt vetenskapen inte finns några olika mäniskoraser. Vi är alla homo sapiens. Man ska bedöma människor efter deras karaktär och inte deras hudfärg som Martin Luther King sa. Så rätt!

Men med din användning av rasistbegreppet för att fulstämpla människor vågar folk inte säga något alls, inte ett pip, om en muslim, en svart eller någon med en utländsk etnicitet eller kultur. Gör man det så skriker du rasist. Det är så det har blivit och så kan vi inte ha det i ett fritt och öppet samhälle.
    Det är som att du har väldigt svårt att förstå saker som är egentlingen väldigt enkla. Att du dessutom förvränger vad andra skriver avslöjar din nivå.

Du gnäller eftersom det är förbjudet enligt lag att uttrycka rasistiska åsikter.

Hets mot folkgrupp:
     Det är förbjudet att offentligt hota eller uttrycka missaktning mot en folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, religion eller sexuell läggning. Straffet kan bli böter eller fängelse.

Hatbrott: Om ett brott, till exempel hot eller misshandel, har rasistiska motiv, ses det som en försvårande omständighet och kan ge hårdare straff.
  • Meddelande borttaget
  • Gullvivor
    Anonym (Blatte-Maja) skrev 2025-05-20 09:29:28 följande:
    Blev du lite nervös?
    Men du, det kan ju faktiskt vara så att det är nåt helt slumpmässigt nick i mejlet. Behöver inte vara anmälarens.

Eller, kanske är det så att jag hallucinerar. Förbaskade svampar.

Klart jag måste skärpa mig, om inget annat för att du befaller mig att göra det. Jag har ju sån ruskig respekt för dig. 
    Nervös? Det är du som är anonym och inte jag. 
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-19 22:33:40 följande:
    Jag hada en kompis, etnisk svensk, vars pappa gav honom sprit när han var 8 år gammal. Han berättade att han ofta drack tillsammans med pappa och att han lärt honom hur man gör hembränt. Hans föräldrar var skillda och när han var hos sin mamma lämnade hon honom ofta ensam. Hon kom också hem med olika killar och han berättade att de flera gånger hade sex i samma rum medan han tittade på tv. Jag tyckte då att det var konstig men nu vet jag att det var både vidrigt och olagligt. 

Sedan hade jag en kompis från Iran. Vi lekte ofta tillsammans och jag var ofta hemma hos honom. Hans mamma lagade så good mat och de bjöd alltid. Hela familjen var mycket trevlig och jsg kände mig som hemma. Min kompis var förmodligen den bäst uppfostrade av oss och fick bästa betyg i skolan. Hans mamma kramade honom ofta och var mycket kärlekfull. Jag var tom lite svartsjuk. 

Precis som de flesta tycker, så är inte en familj ett riktmärke för en hel kategori. Det handlar om att ha förmågan att zooma ut. Jag har sett vad massinvandringen gjorde mot vårat samhälle. Men jag köper också att personer som exempelvis bor i Stockholm inte berörs av att få den mängd som vi fick. 

Sen har jag barn i skolåldern, där vi otaliga gånger fått gå på krismöten. Största problemet i klassen är pojkarna. Blandat svensk och icke. Sist var det flera föräldrar som ville att polisen skulle komma till klassen - men det gör inte polisen längre. De anser att kriminaliteten kring unga ska hanteras av vuxna de har omkring sig, så de går endast med på möten om föräldrar närvarar. Det finns rätt många problem i Sverige idag, och man måste gå igenom dessa punkt för punkt. Vad är egentligen lösningen?

Hittills har vi inte hittat receptet för att skydda våldsutsatta kvinnor från män, lösningen verkar vara att lära kvinnor att hur man ska undviker dessa. Ett av mina ex stalkade mig i 10 års tid med blandad kompott av misshandel, förföljelse och hot. Han åkte dit på 5 månaders fängelse med en straffrabatt på 3 månader för att det blev en utdragen process. Varför blev processen utdragen? Jo för att nya brott ständigt gjordes. Och tingsrätten ville ha allt samlat i en rättegång. Det fattade han och satte det i system. Jag har ingen förtroende för Sveriges rättsystem. Invandringen är inte Sveriges enda problem men en del av helheten.

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Thor)
    Cheers skrev 2025-05-20 03:16:27 följande:
    Tankar om ras, etnicitet, kultur eller religion tycker du är rasism. Ja du tjatar om det trots att det är så idiotiskt. Du är ingen vän av åsiktsfrihet det är uppenbart. 
    Att ha tankar eller funderingar om ras, etnicitet, kultur eller religion är i sig inte automatiskt rasism. Rasism handlar inte om att bara tänka på dessa begrepp, utan om att nedvärdera, särbehandla eller se vissa grupper som mindre värda på grund av deras ras, etnicitet, kultur eller religion.

Det är allmänt accepterat i hela världen atr rasism innebär att människor eller grupper anses vara mer eller mindre värda på grund av exempelvis etniskt ursprung, hudfärg, kultur, folkgrupp eller religion. Det handlar om att tillskriva individer eller grupper negativa egenskaper, fördomar eller stereotyper, och att dessa idéer leder till att människor behandlas orättvist. 

Rasism är ett ord som har betytt olika saker under olika tider... Men det som är gemensamt för all rasism är hur vissa människor ser på andra och hur de är mot andra människor. De nedvärderar andra grupper av människor. Att nedvärdera betyder att tycka att andra är mindrevärda. 

Sedan behöver jag kanske också förklara skillnaden mellan tankar och rasism eftersom du verkar behöva hjälp även där.

Att reflektera över skillnader mellan människor, eller att diskutera frågor om ras, etnicitet, kultur eller religion, är inte rasism i sig. Rasism uppstår när dessa tankar leder till att man ser vissa grupper som sämre, mindre värda eller när man agerar på ett sätt som exkluderar, begränsar eller diskriminerar människor på grund av dessa egenskaper. Rasism kan också handla om att sprida fördomar, använda nedsättande språk eller på andra sätt bidra till ojämlikhet och orättvisa mellan grupper.

Nu borde du väl förstå? 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Svenskars rasism