• Anonym (Lina)

Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

• Svar på tråden Svenskars rasism
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Blatte-Maja) skrev 2025-05-20 10:43:37 följande:
    Du blir inte trött i foten av att sparka in öppna dörrar såhär länge?

Det är ingen här inne som har nedvärderat eller hetsat mot någon grupp per se. Kritiken är riktad mot värderingar och beteenden och dessa råkar ju nu vara överrepresenterade i vissa kulturgrupper. Inga åsikter här, varken rasistiska eller andra.

Bara fakta. Hårda siffror svart på vitt. Staplar och diagram till förbannelse.

Jag har stor beundran och respekt för många av mina landsmän. För vissa skäms jag ögonen ur mig. Varför gör inte du det?

Apropå förstånd.
    Svaret ligger i den stora delen av min kommentar som du tog bort.

Att ha tankar eller funderingar om ras, etnicitet, kultur eller religion är i sig inte automatiskt rasism. Rasism handlar inte om att bara tänka på dessa begrepp, utan om att nedvärdera, särbehandla eller se vissa grupper som mindre värda på grund av deras ras, etnicitet, kultur eller religion.

Det är allmänt accepterat i hela världen atr rasism innebär att människor eller grupper anses vara mer eller mindre värda på grund av exempelvis etniskt ursprung, hudfärg, kultur, folkgrupp eller religion. Det handlar om att tillskriva individer eller grupper negativa egenskaper, fördomar eller stereotyper, och att dessa idéer leder till att människor behandlas orättvist. 

Rasism är ett ord som har betytt olika saker under olika tider... Men det som är gemensamt för all rasism är hur vissa människor ser på andra och hur de är mot andra människor. De nedvärderar andra grupper av människor. Att nedvärdera betyder att tycka att andra är mindrevärda. 

Sedan behöver jag kanske också förklara skillnaden mellan tankar och rasism eftersom du verkar behöva hjälp även där.

Att reflektera över skillnader mellan människor, eller att diskutera frågor om ras, etnicitet, kultur eller religion, är inte rasism i sig. Rasism uppstår när dessa tankar leder till att man ser vissa grupper som sämre, mindre värda eller när man agerar på ett sätt som exkluderar, begränsar eller diskriminerar människor på grund av dessa egenskaper. Rasism kan också handla om att sprida fördomar, använda nedsättande språk eller på andra sätt bidra till ojämlikhet och orättvisa mellan grupper.

Nu borde väl även du förstå? 

• Anonym (py)
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-19 22:54:39 följande:
    Du förstår inte trots att jag förklarat så enkelt det bara går. Statistiken är inte rasistisk men används på ett rasistiskt sätt när man implicerar att invandrare i allmänhet är kriminella våldtäktsmän. Det är inte det statistiken säger.

Du kommer dragandes med att jag "tycker" något som jag överhuvudtaget inte skrivit eller tänkt. Det är inte så vuxna seriösa människor gör.
    Skönt att du inte verkar så vuxen och seriös själv. Då är jag i gott sällskap.
  • Meddelande borttaget
  • Cheers

Allt är rasism tycker Thor. Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves.

• Rataxes
    Enligt internationella undersökningar, såsom World Population Review, rankas Sverige ofta som ett av världens minst rasistiska länder, tillsammans med länder som Norge och Finland. Detta baseras på faktorer som attityder till invandrare och mångfald, där Sverige generellt visar hög acceptans.
    Så, nu har jag sagt mitt i den här tråden.
    Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • EnAnonumius
    Gullvivor skrev 2025-05-20 09:55:23 följande:
    Nervös? Det är du som är anonym och inte jag. 
    Så du är döpt till Gullvivor av dina föräldrar?

Saken är den att även du är anonym även om du skriver med ditt registrerade nick.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Gullvivor
    EnAnonumius skrev 2025-05-20 14:47:09 följande:
    Så du är döpt till Gullvivor av dina föräldrar?

Saken är den att även du är anonym även om du skriver med ditt registrerade nick.
    Skriver man med sitt nick så behöver man inte vara "nervös" över att ens nick ska synas vid en eventuell anmälan av någons inlägg.
    Hade ju varit enklare att läsa vad det var vi skrev om så hade du nog förstått vad jag menade.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Fundera) skrev 2025-05-18 16:36:03 följande:
    Så om svenska ungdomar söker reaktion genom att göra narr av att någon är invandrare så är det inte rasism? Din logik haltar lite måste jag säga.
    Jag tror inte på omvänd rasism. Den diskrimineringen svenskar kan bemöta är aldrig ren hat av ord som är baserade på historiska förföljelser och förtryck. Att bli kallad Suedi i samband med förolämpande ord som hora av ett gäng invandrare är inget jämfört med en invandare som blir kallad för Z ordet/N ordet  av ett gäng svenskar. Som att jämföra att en svensk blir kallad vit choklad när en mörkhyad blir kallad för n boll.
Svar på tråden Svenskars rasism