• Anonym (Lina)

Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

• Svar på tråden Svenskars rasism
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Fundera) skrev 2025-05-19 11:46:17 följande:
    Ok men då är min fråga: är det kommunens ansvar att se till att alla dessa män i ert lilla samhälle sköter sig på ett normalt sätt egentligen? Eller skulle man kunna tänka sig att de hade ett eget ansvar att bete sig civiliserat? 

Inte en helt enkel fråga, eftersom de troligen betedde sig bra och normalt utifrån sina värderingar. Trodde de kanske att värderingarna i Sverige var ungefär som deras, att de gjorde vad som även ni tidigare invånare i samhället tyckte var normalt? 

Nej, troligen inte med tanke på vad du skriver om att Sverige är lätt att lura, som en av dem sa. 

Jag kan då bara sluta mig till att antingen så utnyttjar de att Sverige har (eller hade åtminstone)värderingar som bygger på ömsesidig tillit och hederlighet i det stora hela och vill förstöra för landet de kommer till - eller så vill de helt enkelt införa sina egna värderingar i samhället - de vill att svenska samhället ska bli som därifrån de kommer.

Allt mer forskning tyder på att de (muslimer) faktiskt arbetar för att införa sina egna värderingar i västvärlden och ta över från oss mesiga kristna. Det är trots allt ett övergripande mål enligt koranen. Det finns massor om detta på nätet, framförallt från amerikanska forskare. Den forskningen handlar inte om Sverige utan om väst i helhet. 

Nej de är en svår fråga. Verkligen! Nu har jag läst många böcker, främst från invandrar kvinnor som kommit från muslimska länder till Sverige. Men även där är det en röd tråd i böckerna. Ingen av kvinnorna visste om sin rätt i Sverige. Trots att de gått i SFI och varit ute i samhället. Jag vet inte hur man ska lösa situationen. Men att sätta upp folders på arabiska i utbildningssalarna kanske inte är till så stor nytta när man inte kan läsa eller skriva. Eller inte vet jag, man kanske får sätta upp en ny typ av information/intergerings förvaltare. Haha

Jag hade en pojkvän i ungdomen som kom från Iran, men bodde i ett annat europeiskt land. Där var det inte ens på frågan om medborgarskap först man kunde tala landets språk, kunna historia och t.o.m. nationalsången.
    man fick erlägga ett prov. Han hade även en kusin här i Sverige, som då var 6 år. Han fick göra precis som han ville. Slog sönder glas hemma, eller rev ner tavlor. Han var riktigt stökig..Hans mamma satt ofta inne på rummet och grät. De var jätte hemskt. Jag frågade min dåvarande som 18 åring varför ingen satte ner foten? Min egna pappa hade hängt mig från balkongen om jag ens hade tänkt tanken. Svaret jag fick var att man inte uppfostrar pojkar först dessa är män. Framtill dess är det fri, hopp & lek. Och jag minns att de enda jag tänkte var LYCKA TILL!! Så ja har man den inställningen så är det ju inte konstigt att det ser ut som idag. De enda dessa kommer ta med sig som vuxen är att de får stryk av sin pappa om man missköter sig. Resten är man odödlig från.

men sen har jag faktiskt en kompis från Polen, jag vet inte om familjen flydde hit eller om de bara fick lust att flytta. Hans föräldrar var väldigt noga med att inte låta han gå i en invandrarskola. Så han blev satt som 14 åring i en vanlig svensk skola och blev klassens enda invandrare. Han har ett typiskt svenskt namn så jag höll på att tappa hakan när hans mamma ringde honom och han började prata på sitt hemspråk. Där har vi exempel på hur man acklamatiserar sig

• nihka
    Cheers skrev 2025-05-19 08:46:16 följande:

Rasism innebär att man anser att vissa raser per se är underlägsna. 
    Svenskar är i allmänhet inte rasistiska i denna mening. Det är ytterst sällsynt.

En annan sak är att svenskar kan vara kritiska till omfattande invandring. Det kan vara hela skalan från att framföra sakliga skäl mot stor invandring beroende på de problem som kan följa för samhället till ren fientlighet mot utlänningar, s.k. främlingsfientlighet. Men det är för att immigranterna har en annan bakgrund och kultur inte för att de är av en annan ras och det är inte rasism.

Begreppet rasism är f.ö. helt inadekvat eftersom det är ovetenskapligt. Wikipedia: 

Modern vetenskap har påvisat att det numera endast finns en art av människa, i form av Homo sapiens, kvar på jorden och inom antropologin råder konsensus om att det inte finns människoraser. Man anser att försök till identifiering av rasskillnader mellan människor är rent ovetenskapligt.

Numera används begreppet rasist i politisk propaganda som ett skällsord, som vilket som helst, mot de som man vill angripa som usla människor. Du är ett kräk, eller du är rasist. Det är hipp som happ.

Det har hänt lite med definitionen på rasism sedan 1930-talet då skallmätningar sågs som vetenskap.

Numer handlar rasism om att man belastar en grupp utifrån bakgrund för något individer gör. Den bakgrunden kan vara baserad på tankar om ras, etnicitet, kultur eller religion.

Personer som fastnat i 1930-talets syn tycker det är jobbigt att deras rasistiska uttalande kallas för rasism och yrar om skällsord och rasistkort och behöver föras in i 2020-talet.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Lo) skrev 2025-05-19 21:03:23 följande:

Nej de är en svår fråga. Verkligen! Nu har jag läst många böcker, främst från invandrar kvinnor som kommit från muslimska länder till Sverige. Men även där är det en röd tråd i böckerna. Ingen av kvinnorna visste om sin rätt i Sverige. Trots att de gått i SFI och varit ute i samhället. Jag vet inte hur man ska lösa situationen. Men att sätta upp folders på arabiska i utbildningssalarna kanske inte är till så stor nytta när man inte kan läsa eller skriva. Eller inte vet jag, man kanske får sätta upp en ny typ av information/intergerings förvaltare. Haha

Jag hade en pojkvän i ungdomen som kom från Iran, men bodde i ett annat europeiskt land. Där var det inte ens på frågan om medborgarskap först man kunde tala landets språk, kunna historia och t.o.m. nationalsången.
    man fick erlägga ett prov. Han hade även en kusin här i Sverige, som då var 6 år. Han fick göra precis som han ville. Slog sönder glas hemma, eller rev ner tavlor. Han var riktigt stökig..Hans mamma satt ofta inne på rummet och grät. De var jätte hemskt. Jag frågade min dåvarande som 18 åring varför ingen satte ner foten? Min egna pappa hade hängt mig från balkongen om jag ens hade tänkt tanken. Svaret jag fick var att man inte uppfostrar pojkar först dessa är män. Framtill dess är det fri, hopp & lek. Och jag minns att de enda jag tänkte var LYCKA TILL!! Så ja har man den inställningen så är det ju inte konstigt att det ser ut som idag. De enda dessa kommer ta med sig som vuxen är att de får stryk av sin pappa om man missköter sig. Resten är man odödlig från.

men sen har jag faktiskt en kompis från Polen, jag vet inte om familjen flydde hit eller om de bara fick lust att flytta. Hans föräldrar var väldigt noga med att inte låta han gå i en invandrarskola. Så han blev satt som 14 åring i en vanlig svensk skola och blev klassens enda invandrare. Han har ett typiskt svenskt namn så jag höll på att tappa hakan när hans mamma ringde honom och han började prata på sitt hemspråk. Där har vi exempel på hur man acklamatiserar sig

Jag hada en kompis, etnisk svensk, vars pappa gav honom sprit när han var 8 år gammal. Han berättade att han ofta drack tillsammans med pappa och att han lärt honom hur man gör hembränt. Hans föräldrar var skillda och när han var hos sin mamma lämnade hon honom ofta ensam. Hon kom också hem med olika killar och han berättade att de flera gånger hade sex i samma rum medan han tittade på tv. Jag tyckte då att det var konstig men nu vet jag att det var både vidrigt och olagligt. 

Sedan hade jag en kompis från Iran. Vi lekte ofta tillsammans och jag var ofta hemma hos honom. Hans mamma lagade så good mat och de bjöd alltid. Hela familjen var mycket trevlig och jsg kände mig som hemma. Min kompis var förmodligen den bäst uppfostrade av oss och fick bästa betyg i skolan. Hans mamma kramade honom ofta och var mycket kärlekfull. Jag var tom lite svartsjuk. 
  • Kvittning
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-19 11:26:33 följande:
    Det är ingen skillnad alls för kvinnan som dödas, oavsett om det är en svensk eller invandrare, psykfall eller inte. Du försöker relativsera våld som utövas av svenska män när de egentlingen gör exakt samma sak som utländska män. Svenska män står för ca 65% av allt våld mot kvinnor.
    Självklart ingen skillnad för kvinnan som mördas om det är hedersvåld eller inte och det är det inte heller någon som har påstått. 

Och jag försöker verkligen inte relativisera våld som utövas av svenska män, bara en idiot kan läsa in något sådant i det jag skrev. 

Och jag förtydligade också om att hedersvåld inte är kopplat till nationalitet utan till kontext. Är mannen som utöver våldet uppbackad av familjen eller är han en ensam våldsverkare?

Och den skillnaden är väldigt viktig för de kvinnor som lever med risk för hedersvåld och fortfarande lever, självklart får de bättre skydd om samhället förstår att det är en hedersvåldssituation där hon hotas av en hel grupp människor eller om det är den enskilda personen hon hotas av. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Thor)
    Anonym (py) skrev 2025-05-19 20:08:01 följande:
    Hur ska jag tolka detta inlägg? Du tycker att det är rasistiskt för att forskningen har upptäckt att fler procent invandrare än svenskar är kriminella. Det är grundat i rasistiskt tänk och saknar vetenskaplig grund. Jag tror på fakta. Jag har bett dig om uppgifter som motsäger mig. Du kommer inte med uppgifter, utan bara att jag inte förstår dig och med lösa anklagelser mot mig. En person som bara upprepar att man inte förstår hen och inte försöker förklara bättre, ska inte komma med lösa påståenden. Om du vill läsa forskningen, så är det bara en sökmotor bort.
    Du förstår inte trots att jag förklarat så enkelt det bara går. Statistiken är inte rasistisk men används på ett rasistiskt sätt när man implicerar att invandrare i allmänhet är kriminella våldtäktsmän. Det är inte det statistiken säger.

Du kommer dragandes med att jag "tycker" något som jag överhuvudtaget inte skrivit eller tänkt. Det är inte så vuxna seriösa människor gör.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Gullvivor
    Anonym (Blatte-Maja) skrev 2025-05-20 00:08:29 följande:
    Kopplingen till dina kommentarer är att de inte känns lika märkliga om jag misstänker att du är anmälaren. 

Jag förstod nicket eftersom det är ett ord på ett språk som jag behärskar. Så kopplingen till ägarens ursprung var inte helt långsökt den heller. Fruktansvärt rasistiskt av mig, såklart.

Ja, allt jag gör och säger är rasistiskt. Min hund är rasist. Min kanariegågel med. Alla som skriver i denna tråden är rasister.

What the heck, alla som inte håller med dig i allt är rasister. You go boy, fräls oss alla.
    Det brukar inte stå vem/vilka som anmält ens inlägg. 
    Bara onödigt att sitta och ljuga om något sådant då varenda en här som fått något inlägg borttaget någon gång kan bekräfta att det du skriver inte stämmer. Skärp dig.
  • Cheers
    nihka skrev 2025-05-19 21:32:02 följande:
    Det har hänt lite med definitionen på rasism sedan 1930-talet då skallmätningar sågs som vetenskap.

Numer handlar rasism om att man belastar en grupp utifrån bakgrund för något individer gör. Den bakgrunden kan vara baserad på tankar om ras, etnicitet, kultur eller religion.

Personer som fastnat i 1930-talets syn tycker det är jobbigt att deras rasistiska uttalande kallas för rasism och yrar om skällsord och rasistkort och behöver föras in i 2020-talet.
    Tankar om ras, etnicitet, kultur eller religion tycker du är rasism. Ja du tjatar om det trots att det är så idiotiskt. Du är ingen vän av åsiktsfrihet det är uppenbart. 
Svar på tråden Svenskars rasism