• Anonym (Lina)

Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

• Svar på tråden Svenskars rasism
  • KillBill
    Cheers skrev 2025-05-19 18:19:49 följande:

Auktoritativa källor som Nationalencyklopedin, Websters dictionary, SAOL och SAOB o.s.v. o.s.v. definierar rasism som uppfattningen att vissa raser är mindre värda än andra. Det bygger på en indelning av människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken). Har man en sådan uppfattning och anser att t.ex. svarta är underlägsna vita så är man rasist.

Jag ser att numera lägger vänsterliberaler som fått fäste inom akademien genom s.k. rasismforskning (jfr den s.k. genusvetenskapen) lite vad som helst i rasistbegreppet. Det vänsterliberala åropagandaorganet Forum för levande historia kungör således att med rasism avses intolerans mot gruppper bl.a på grund av etnicitet, hudfärg, kultur eller religion. Antagligen inkluderar de också många andra grupper som de värnar om enligt sin identitetspolitiska agenda.

Det öppnar naturligtvis oanade möjligheter att stigmatisera personer som har en annan uppfattning än den vänsterliberala, politiskt korrekta. Jag menar vem vill bli anklagad för att vara rasist, d.v.s. en usel människa av KuKluxKlan-snitt?

Passa dig väldigt noga för att ha kritiska synpunkter på islam så du inte blir beskylld för att vara rasist! Säg någonting som du tycker är negativt med t.ex. en afrikansk eller arabisk  kultur och rasistkortet dras fram direkt. Vi ska bara inte tala om trans och gender.Och så vidare. 

Rasistanklagelsen är ett effektivt vapen för att tysta en fri och öppen debatt mot de som inte fattat de vänsterliberlas strategi för att sätta munkavle på oliktänkande. Och i värsta fall få dem uteslutna från gemenskapen, cancellerade, eller bli av med jobbet. 

Det är så lätt för vissa att slänga ur sig rasistanklagelser istället för sakliga argument.

Jfr begreppen islamofobi, homofobi, transfobi, xenofobi, afrofobi, funkofobi o.s.v.  alla avsedda att slänga i ansiktet på de som har åsikter som ogillas. Precis som anklagelser om rasism även när det inte är rasism utan en annan åsikt om något.

Rasism i svensk lagstiftning täcks in under hets mot folkgrupp, som förbjuder spridning av hat eller hot mot grupper baserat på ras, etnicitet, religion och liknande.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (asiat)

Adopterad från asien här så är absolut inte samma sak som din sits och vet inte heller hur länge du varit i Sverige, men förstår din frustration till fullo! 

Sverige är rasistiskt, eller diskriminerade eller vad etniskt svenska nu föredrar att kalla det. Jag kom till Sverige som 1-åring på tidigt 00-tal, till en mindre stad och växte upp som en av 10 icke-vita i hela staden. Min tidiga skolgång präglades av glåpord, och jag minns tydligt hur killarna i niondeklass på min skola brukade skrika "Chingchong" efter mig och skrika hur man skulle gömma sina husdjur så att jag inte åt upp dom - jag var då 6år. 

På senare tid blev det bättre, fram tills corona. Alla asiater var kineser, och alla "kineser" spred corona. Vågar fortfarande inte hosta eller nysa "in public" för att jag är rädd att folk ska tro att jag sprider viruset. Jag har även, pinsamt nog, ådragit mig världens bredaste stockholmska på mitt annars väldigt rikssvenska tal, just för att jag är så van att folk säger hur bra jag är på svenska. 

Det är sorgligt att behöva säga, men vid detta laget har jag bara gillat läget - jag kommer aldrig att bli tillräckligt svensk i de etniska svenskarnas ögon, och aldrig tillräckligt koreansk, i koreanernas ögon. Man ska inte säga "gilla läget" men ibland måste man tyvärr bara låta andras syn och förutfattade meningar om en komma in genom ena örat, och ut genom andra. Mitt bästa har varit mina egna meriter - bäst i min sport i hela mitt distrikt, bäst betyg, bra vidareutbildning, praktikplats på en bra arbetsplats m.m! Lätt att säga, men istället för att låta kommentarerna och all negativitet nå dig och leda till att du riskerar att bekräfta andras syn på dig, satsa ditt allt på att visa dom j*vlarna! Livet är inte, och kommer aldrig vara rättvist, men at the end of the day så kommer du vara du hela ditt liv - då kan du lika gärna se till att vara den bästa person du någonsin kunnat! 

• Anonym (Thor)
    Anonym (py) skrev 2025-05-19 15:24:14 följande:
    Jag har inte alls svårt att förstå vad du skriver. Jag anser bara att det du skriver är orimligt och skitsnack. Att påstå att svenska myndigheters forskning bygger på rasistiska grunder känns märkligt. Ja. De allra flesta invandrare är människor som kan uppföra sig, precis som svenskar. Grunden till din och min diskussion är att du påstår att det inte finns fler invandrare än svenskar som gör brott. Jag påstår att du har fel, för att forskningen visar annorlunda. Ditt svar på att det är fler invandrare än svenskar, per procent, som gör brott är pga att forskningen är rasistisk. Jag förstår vad du skriver. Jag tycker bara att din slutsats är orimlig och felaktig. Med din konstiga logik, så är det alla vet bara grundat i rasism. Rakhmat körde säkert inte in lastbilen på Drottninggatan. Fast det finns statistik och bevis att han gjorde det, så grundar det sig i rasism. Statistik och bevis som forskarna har fått fram sin slutsats i om hur många procent av invandrare och hur många procent av svenskar grundar sig i rasism. Kan du sluta att lägga över skulden på ditt sätt att tänka på mig. Jag förstår. Men du tänker konstigt och naivt.
    Du fattar ju absolut ingenting av det jag skrev. Jag har inte skrivit det du påstår. Du får gärna visa och bevisa det du påstår för annars framstår du som en som gärna smutkastar andra pga att du saknar riktiga argument. 
  • Anonym (Thor)
    Cheers skrev 2025-05-19 18:19:49 följande:

Auktoritativa källor som Nationalencyklopedin, Websters dictionary, SAOL och SAOB o.s.v. o.s.v. definierar rasism som uppfattningen att vissa raser är mindre värda än andra. Det bygger på en indelning av människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken). Har man en sådan uppfattning och anser att t.ex. svarta är underlägsna vita så är man rasist.

Jag ser att numera lägger vänsterliberaler som fått fäste inom akademien genom s.k. rasismforskning (jfr den s.k. genusvetenskapen) lite vad som helst i rasistbegreppet. Det vänsterliberala åropagandaorganet Forum för levande historia kungör således att med rasism avses intolerans mot gruppper bl.a på grund av etnicitet, hudfärg, kultur eller religion. Antagligen inkluderar de också många andra grupper som de värnar om enligt sin identitetspolitiska agenda.

Det öppnar naturligtvis oanade möjligheter att stigmatisera personer som har en annan uppfattning än den vänsterliberala, politiskt korrekta. Jag menar vem vill bli anklagad för att vara rasist, d.v.s. en usel människa av KuKluxKlan-snitt?

Passa dig väldigt noga för att ha kritiska synpunkter på islam så du inte blir beskylld för att vara rasist! Säg någonting som du tycker är negativt med t.ex. en afrikansk eller arabisk  kultur och rasistkortet dras fram direkt. Vi ska bara inte tala om trans och gender.Och så vidare. 

Rasistanklagelsen är ett effektivt vapen för att tysta en fri och öppen debatt mot de som inte fattat de vänsterliberlas strategi för att sätta munkavle på oliktänkande. Och i värsta fall få dem uteslutna från gemenskapen, cancellerade, eller bli av med jobbet. 

Det är så lätt för vissa att slänga ur sig rasistanklagelser istället för sakliga argument.

Jfr begreppen islamofobi, homofobi, transfobi, xenofobi, afrofobi, funkofobi o.s.v.  alla avsedda att slänga i ansiktet på de som har åsikter som ogillas. Precis som anklagelser om rasism även när det inte är rasism utan en annan åsikt om något.

Jag förstår inte varför du gnäller. Det är olagligt tex med hets mot folkgrupp. Dina åsikter sprider du fritt här, så yttrandefrihet fungerar. Om du har rasistiska åsikter är det naturligt att du får mothugg från oss som anser att rasism är avskyvärt företeelse. Rasism är en ideologi och handling som innebär att människor delas in i grupper baserat på egenskaper som etnicitet, hudfärg, kultur, religion eller nationalitet, och att vissa grupper anses vara bättre eller mer värda än andra. Så, det handlar inte bara om rasen eller hudfärgen.
    Begreppet rasism har utvecklats över tid. Tidigare trodde man att det fanns olika "raser" med olika värde, men idag ses rasism mer som en social konstruktion där vissa grupper placeras högre eller lägre i en hierarki baserat på fördomar och stereotyper. Rasism är både tankar och handlingar som upprätthåller ojämlikhet och kan vara både medveten och omedveten. Det handlar om nedvärdering och diskriminering av människor på grund av dessa egenskaper, vilket skapar ojämlikhet och skadar både individer och samhället i stort.

Det är alltid den som utsätter andra för rasism som gör fel, och det är viktigt att förstå att det är en form av orättvisa och kränkning som inte är acceptabel. När du börjar förstå det är du på rätt väg.
  • Anonym (py)
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-19 18:49:29 följande:
    Du fattar ju absolut ingenting av det jag skrev. Jag har inte skrivit det du påstår. Du får gärna visa och bevisa det du påstår för annars framstår du som en som gärna smutkastar andra pga att du saknar riktiga argument. 
    Då är jag en sån då. Du förstår ju inte heller något och när man inte håller med dig skyller du ifrån dig. Om det är något jag inte förstår, så är det för att jag inte kan förstå vad du menar om du inte skriver det. Jag har förstått allt du skrivit. Men eftersom du tjatar likt en papegoja om att jag inte förstår, så misstänker jag att du inte skriver det du menar. Eftersom ditt enda argument är att jag inte förstår och att du inte vill visa forskning på att jag har fel, så kommer vi inte längre. Jag har 100 fler argument än vad du har, då du bara upprepar Du förstår inte. Du kommer inte med något förklarande, vilken jag har gjort. Jag skriver hur fakta ser ut, det är smutskastning enligt dig. Du påstår att forskningen grundar sig på rasism, det är smutskastning från dig.
  • Anonym (Thor)
    Anonym (py) skrev 2025-05-19 19:28:24 följande:
    ........ Du påstår att forskningen grundar sig på rasism, det är smutskastning från dig.
    Du fortsätter med att undvika att svara. Varför. Jag bad dig visa och bevisa att jag skrev det. Det borde vara enkelt. Annars är det inget annat än lögn. 
  • Cheers
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-19 18:54:04 följande:
    Jag förstår inte varför du gnäller. Det är olagligt tex med hets mot folkgrupp. Dina åsikter sprider du fritt här, så yttrandefrihet fungerar. Om du har rasistiska åsikter är det naturligt att du får mothugg från oss som anser att rasism är avskyvärt företeelse. Rasism är en ideologi och handling som innebär att människor delas in i grupper baserat på egenskaper som etnicitet, hudfärg, kultur, religion eller nationalitet, och att vissa grupper anses vara bättre eller mer värda än andra. Så, det handlar inte bara om rasen eller hudfärgen.
    Begreppet rasism har utvecklats över tid. Tidigare trodde man att det fanns olika "raser" med olika värde, men idag ses rasism mer som en social konstruktion där vissa grupper placeras högre eller lägre i en hierarki baserat på fördomar och stereotyper. Rasism är både tankar och handlingar som upprätthåller ojämlikhet och kan vara både medveten och omedveten. Det handlar om nedvärdering och diskriminering av människor på grund av dessa egenskaper, vilket skapar ojämlikhet och skadar både individer och samhället i stort.

Det är alltid den som utsätter andra för rasism som gör fel, och det är viktigt att förstå att det är en form av orättvisa och kränkning som inte är acceptabel. När du börjar förstå det är du på rätt väg.
    Jag ser att du är påläst om vad man ska tycka bland dina meningsfränder. Det är så tjatigt. Du bara predikar.

Det mest komiska är att du beskyller mig för att vara rasist men då bevisar du ju själv att jag har rätt om hur begreppet används som ett skällsord. Du struntar i vad jag skrev om Matin Luther Kings berömda ord:

Se till en människas karaktärsegenskaper och inte till hans hudfärg.

?I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character.? 
  • Anonym (Thor)
    Cheers skrev 2025-05-19 19:39:52 följande:
    Jag ser att du är påläst om vad man ska tycka bland dina meningsfränder. Det är så tjatigt. Du bara predikar.

Det mest komiska är att du beskyller mig för att vara rasist men då bevisar du ju själv att jag har rätt om hur begreppet används som ett skällsord. Du struntar i vad jag skrev om Matin Luther Kings berömda ord:

Se till en människas karaktärsegenskaper och inte till hans hudfärg.

?I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character.? 
    Jag har aldrig beskyllt dig för att vara rasist. Det är oseriöst att påstå något som inte är sant. Därmed faller all din argumentation.

Du skrev ju själv varför vissa svenskar hatar utlänningar "Men det är för att immigranterna har en annan bakgrund och kultur inte för att de är av en annan ras och det är inte rasism." 

Behöver jag påminna dig om vad lagen?

Hets mot folkgrupp: Det är förbjudet att offentligt hota eller uttrycka missaktning mot en folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, religion eller sexuell läggning. Straffet kan bli böter eller fängelse.

Hatbrott: Om ett brott, till exempel hot eller misshandel, har rasistiska motiv, ses det som en försvårande omständighet och kan ge hårdare straff.

• Anonym (py)
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-18 22:40:38 följande:
    Nej, du förstår inte. Att använda statistik om överrepresentation för att kollektivt skuldbelägga eller misstänkliggöra en hel folkgrupp invandrare är ett klassiskt exempel på rasistiskt, felaktig generalisering och grupptänkande, vilket saknar vetenskaplig grund och logisk hållbarhet.
    Hur ska jag tolka detta inlägg? Du tycker att det är rasistiskt för att forskningen har upptäckt att fler procent invandrare än svenskar är kriminella. Det är grundat i rasistiskt tänk och saknar vetenskaplig grund. Jag tror på fakta. Jag har bett dig om uppgifter som motsäger mig. Du kommer inte med uppgifter, utan bara att jag inte förstår dig och med lösa anklagelser mot mig. En person som bara upprepar att man inte förstår hen och inte försöker förklara bättre, ska inte komma med lösa påståenden. Om du vill läsa forskningen, så är det bara en sökmotor bort.
  • Anonym (Leva)
    Anonym (py) skrev 2025-05-19 20:08:01 följande:
    Hur ska jag tolka detta inlägg? Du tycker att det är rasistiskt för att forskningen har upptäckt att fler procent invandrare än svenskar är kriminella. Det är grundat i rasistiskt tänk och saknar vetenskaplig grund. Jag tror på fakta. Jag har bett dig om uppgifter som motsäger mig. Du kommer inte med uppgifter, utan bara att jag inte förstår dig och med lösa anklagelser mot mig. En person som bara upprepar att man inte förstår hen och inte försöker förklara bättre, ska inte komma med lösa påståenden. Om du vill läsa forskningen, så är det bara en sökmotor bort.
    Om man ska vara noga så behöver man föra in ytterligare faktorer i en bedömning av ovanstående. 

Det är att sedan länge känt att det är fler personer med lägre inkomster som blir lagförda och dömda för brott. Alltså finns det en klassaspekt, som funnits tidigare också. Vad det beror på vet jag inte, men det är förekommer inte bara i Sverige, utan det är mer generellt.

Många invandrare arbetar i låglöneyrken. 

Man kan spekulera om att vissa typer av brott kan vara svårare att upptäcka (fiffel med bokföring t.ex.) medan andra lättare upptäcks, eller så kanske man allmänt blir mindre lojal med samhället när man får slita i lågavlönade jobb. Eller att de som tidigt går in på den kriminella banan skattar för lägre summor.

Sedan får man skilja på män ock kvinnor. Det skulle mycket väl kunna vara så invandrarkvinnor är mycket mindre kriminella än svenska män. Män är generellt väldigt överrepresenterade i brottsstatistiken.

Avslutningsvis så försvarar jag inte brott, men brotten sker i en kontext. Och den kontexten är idag en ovanligt hög arbetslöshet sedan flera år och diskrminering på arbetsmarknaden.

Dessutom verkar Sverige ha svårare än andra länder att bekämpa gängbrottslighet.
Svar på tråden Svenskars rasism