Anonym (py) skrev 2025-05-19 20:08:01 följande:
Hur ska jag tolka detta inlägg? Du tycker att det är rasistiskt för att forskningen har upptäckt att fler procent invandrare än svenskar är kriminella. Det är grundat i rasistiskt tänk och saknar vetenskaplig grund. Jag tror på fakta. Jag har bett dig om uppgifter som motsäger mig. Du kommer inte med uppgifter, utan bara att jag inte förstår dig och med lösa anklagelser mot mig. En person som bara upprepar att man inte förstår hen och inte försöker förklara bättre, ska inte komma med lösa påståenden. Om du vill läsa forskningen, så är det bara en sökmotor bort.
Om man ska vara noga så behöver man föra in ytterligare faktorer i en bedömning av ovanstående.
Det är att sedan länge känt att det är fler personer med lägre inkomster som blir lagförda och dömda för brott. Alltså finns det en klassaspekt, som funnits tidigare också. Vad det beror på vet jag inte, men det är förekommer inte bara i Sverige, utan det är mer generellt.
Många invandrare arbetar i låglöneyrken.
Man kan spekulera om att vissa typer av brott kan vara svårare att upptäcka (fiffel med bokföring t.ex.) medan andra lättare upptäcks, eller så kanske man allmänt blir mindre lojal med samhället när man får slita i lågavlönade jobb. Eller att de som tidigt går in på den kriminella banan skattar för lägre summor.
Sedan får man skilja på män ock kvinnor. Det skulle mycket väl kunna vara så invandrarkvinnor är mycket mindre kriminella än svenska män. Män är generellt väldigt överrepresenterade i brottsstatistiken.
Avslutningsvis så försvarar jag inte brott, men brotten sker i en kontext. Och den kontexten är idag en ovanligt hög arbetslöshet sedan flera år och diskrminering på arbetsmarknaden.
Dessutom verkar Sverige ha svårare än andra länder att bekämpa gängbrottslighet.