• Anonym (Lina)

Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

• Svar på tråden Svenskars rasism
  • Anonym (Leva)
    Anonym (Lo) skrev 2025-05-19 11:05:11 följande:

Jag har ingenting emot människor från andra länder än mig som är född i Sverige. Som kvinna har jag stor respekt för invandrarkvinnor, jag ser hur ni kämpar och sliter.

Dock tror jag problemet till stor del ligger i hur Sverige hanterat invandringen. Jag kan ta ett exempel från mitt liv. Jag bodde i en mindre ort i Norrland när jag var 15 år gammal. En dag kom det ett beslut om att 500 flyktingar skulle komma.
    Först fick vi veta att dessa flyktingar skulle bo i de finaste hyreskvarteret. Anledningen var inte konstig, de flesta lägenheter var för dyra för oss andra att hyra. Så mycket stod tomt. Det är lätt att skylla på den svenska avundsjukan. Men det blir faktiskt konstigt när vi som arbetar i kommunen med de arbeten som finns inte ens har råd till att bo fint samtidigt som kommunen vill att man ska stanna. 

Dagen kommer och buss efter buss anländer. Och då får vi veta att det är 500 flykting män/pojkar. Kvinnor får komma sen förklaras det. De upplevdes väldigt märkligt av många lokalbor som förstår att dessa kvinnor är kvar i kriget. Där går våra religioner isär väldigt mycket. Vi ställde oss frågan: om det här varit Titanic, hade dessa män satt sig själva i båtarna först?

sagt och gjort så börjar dessa män sitt nya liv. Men de förväntade sig från dag ett att anpassa sig utan hjälp. Jag tycker själv att kommunen borde tagit ett jätte stort ansvar att få in personerna i vårt samhälle. Men de gjordes inte. Min och andras nya vardag blev att höra om misshandel, snatteri och våldtäkter. I ett samhälle som ligger 1,5h till närmaste polisstation. Jag och mina vänner fick inte gå ut efter 18:00. Risken var för stor att vi skulle råka ut för något. Vi blev ett skadat och förstört samhälle. Vi hade alltid en skärbräda med en liten fruktkniv inne på ica. Där ica handlaren la fram några utvalda frukter varje dag som man fick skära sig en bit av. De här uppfattades som öppen buffé för flyktingarna som tog allt de såg och trots skyltar så fick man ta bort den enkla grejen. Jag fick också kontakt med en pojke i min egen ålder, som hade nyare kläder och elektronik än mig. Anledningen var enkel sa han nöjt, Sverige är lätt att lura. De hade trängt ihop 2-3 familjer per lägenhet och sedan sagt upp lägenheter. Kommunen hade ingen granskning på hur bidragen betalades ut. 

Man kan inte vara snälla Sverige och öppna upp famnen mot andra länder för att sedan lämna dessa personer att fortsätta leva sitt gamla liv på nya marker. Det är därför vi pratar om att ta seden dit man kommer, men vem bär det ansvaret? Idag har jag flyttat från samhället och ser idag att hyresområdet är ett nergånget ghetto. De familjer som är kvar är företagare som lyckas rekrytera inom sin familj För att hålla verksamheten igång. 

Jag har som sagt ingenting emot er, men jag tycker att samhället måste ta ett större ansvar. Hade jag flytt från krig och får veta att dessa nya regler gäller i det nya landet och missköter jag mig utvisas jag. Så hade jag aldrig någonsin gjort något som kan äventyra min säkerhet. Sen tycker jag det är helt bedrövligt att familjer som levt i Sverige under många år och etablerat sig i samhället blir utvisad pga långa väntetider. Man har läst om flera familjer som utvisas där barnen föds i Sverige och är 10 år. De är omänskligt.

Men min egna åsikt är tyvärr att samhället möjliggör att männen är problemet.

Ja samhället har definitivt också en del i svårigheterna!

Först flera års väntan på olika förläggningar, och därefter utlokalisering till olika kommuner där familjen får hyra lägenhet i två år och får något slags bidrag att leva på ( som inte har höjts sedan 1990-talet). Ibland får de bara ett rum och får dela kök med andra.

Därefter står de utan lägenhet och är hänvisade till socialbidrag och liknande, om de inte lyckats få ett jobb (vilket har varit svårt på små orter och i den växande arbetslösheten i Sverige).

I Stockholmsområdet slussar kommunerna sedan ut familjerna till kommuner långt borta från Stockholm, där det råkar finnas lägenheter som är tomma. Kallas social dumpning. Men där finns dåligt med jobb.

Vi som arbetar i skolan ser hur barnen rotar sig, börjar få vänner och finna sig till rätta efter flyktingförläggningarna. För att sedan ryckas upp och slussas till en kommun långt borta. Flykten, den långa handläggningen, uppbrottet när de precis har stadgat sig. Jag undrar inte på om det blir problem med de barnen längre fram.

Antingen tar man emot människor utifrån och ser till att det fungerar i stort, eller också avstår man.
  • Meddelande borttaget
  • Goneril

En lång tråd där man bland annat kom fram till den korrekta definitionen av hedersvåld, så småningom. En hel klan, en patriarkal grupp med mänskliga värderingar väsensskilda från våra, ligger bakom hedersmorden. Ofta utses den i gruppen som är yngst och får lägst straff till den som ska få äran att utföra handlingen. Det är till och med så att den i Sverige befintliga klanen kontrolleras av sin släktingar, farbröder i utlandet. Har den lösaktiga kvinnan, obeslöjad, som visar hud och har svensk pojkvän, inte tagits av daga än? Hon drar ju skam över hela släkten!                                                                                                                                                             Den minnesgode kommer säkert ihåg Mona Sahlins utspel om hedersvåld, "det var ju bara en del av en tystnadskultur", "familjebråk". Hon fördröjde förståelsen för fenomenet väsentligt. Nu så här efteråt har hon bett om ursäkt, så dags, kvinnor har utsatts i onödan. Värre än att knycka lite Toblerone eller att underlåta det att betala P-böter. Alla socialsekreterare har heller inte förstått företeelsen, men.jag läste att numera har information om hedersvåld införlivats i kurslitteraturen. Unga flickor som tas med på semester till hemlandet under sommarlovet har tipsats om skeden i trosan för att fångas upp i säkerhetskontrollen efter att de vågat vända sig till en skolkurator.                                                                                                                            Någons helsvenska moster blev dödad av sin helsvenske make. Det har ingenting, absolut ingenting, med hedersmord eller hederskultur att göra. Det var ett mord, helt enkelt. Mostern hade valt fel make.

• Anonym (Thor)
    Anonym (X) skrev 2025-05-19 11:33:20 följande:
    Svenskar till skillnad ifrån invandrare har inte backup ifrån hela släkten. 

Om en svensk dödar sin kvinna finns det ingen som vill umgås med honom och dom försöker se till så att han åker in i fängelse.. 

När invandrare gör det försöker dom skydda mannen ifrån snuten. 

Kom aldrig och påstå att du är samma person eller bättre här än vi. 
    För kvinnan som dödas är det ingen skillnad alls. Att relativisera våldet mot kvinnor som begås av svenska män, bara för att de är svenskar, är vidrigt. Rasisterna bryr sig inte om kvinnor alls utan har en rasistisk agenda när de pratar om hedersvåldet. Just rasisterna brukar vara de mest våldsamma mot kvinnor. Allt våld mot kvinnor ska fördömmas.
  • Anonym (Thor)
    Högerextrema rörelser och personer utger sig ibland för att värna om kvinnors och homosexuellas rättigheter, men i praktiken visar deras handlingar och politik ofta motsatsen.

Högerextremister använder retorik om att "skydda kvinnor" eller "stå upp för homosexuella" som ett sätt att legitimera sin politik eller attackera andra grupper, till exempel genom att framställa invandrare som ett hot mot dessa grupper. Detta är dock inte förankrat i ett genuint engagemang för jämställdhet eller HBTQ rättigheter snarare tvärtom.

I praktiken motarbetar högerextrema rörelser ofta kvinnors och homosexuellas rättigheter, både genom politiska förslag och genom direkta attacker och hot.

I flera länder i Europa har högerextrema och nationalistiska partier aktivt arbetat för att inskränka kvinnors rättigheter, till exempel genom att begränsa aborträtten, motarbeta jämställdhetslagstiftning och sprida kvinnohat.

Organisationer som arbetar för mänskliga rättigheter, inklusive kvinnorätts- och HBTQ-organisationer, rapporterar om ökat hot, hat och våld i takt med att högerextrema rörelser växer.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (py)
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-18 23:48:50 följande:
    Nej, du har verkligen svårt att förstå det jag skriver. Det handlar om hur rasisterna använder statistik. Att använda statistik om en liten överrepresentation för att kollektivt skuldbelägga eller misstänkliggöra en hel folkgrupp invandrare är ett klassiskt exempel på rasistiskt, felaktig generalisering och grupptänkande, vilket saknar vetenskaplig grund och logisk hållbarhet. En enorm majoritet av alla invandrare är laglydiga.
    Jag har inte alls svårt att förstå vad du skriver. Jag anser bara att det du skriver är orimligt och skitsnack. Att påstå att svenska myndigheters forskning bygger på rasistiska grunder känns märkligt. Ja. De allra flesta invandrare är människor som kan uppföra sig, precis som svenskar. Grunden till din och min diskussion är att du påstår att det inte finns fler invandrare än svenskar som gör brott. Jag påstår att du har fel, för att forskningen visar annorlunda. Ditt svar på att det är fler invandrare än svenskar, per procent, som gör brott är pga att forskningen är rasistisk. Jag förstår vad du skriver. Jag tycker bara att din slutsats är orimlig och felaktig. Med din konstiga logik, så är det alla vet bara grundat i rasism. Rakhmat körde säkert inte in lastbilen på Drottninggatan. Fast det finns statistik och bevis att han gjorde det, så grundar det sig i rasism. Statistik och bevis som forskarna har fått fram sin slutsats i om hur många procent av invandrare och hur många procent av svenskar grundar sig i rasism. Kan du sluta att lägga över skulden på ditt sätt att tänka på mig. Jag förstår. Men du tänker konstigt och naivt.
  • Tom Araya
    Anonym (Fundera) skrev 2025-05-19 08:08:38 följande:
    Om en man mördar en kvinna av svartsjuka är det inte med automatik hedersrelaterat. 
    Det har jag inte heller påstått.
  • KillBill
    Anonym (Ja) skrev 2025-05-19 14:02:03 följande:
    Nja.. om man nu ska lita mer på statistik och forskare än på FL Thor så är det faktiskt tvärtom dvs att svenska män står för ca en tredjedel av våldtäkterna men svenskarna är till antalet 3-4 ggr fler (se länkar nedan). En invandrare är alltså mångdubbelt mer benägen att våldta.

Här relativiseras ingenting. Poängen är att invandrare är mångdubbelt mer benägna att begå sexualbrott och att våldta (siffrorna talar sanning, det gör inte du) men fortsätt gärna trollandet mot väderkvarnar.

www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ny-kartlaggning-av-valdtaktsdomar-58-procent-av-de-domda-fodda-utomlands

portal.research.lu.se/sv/activities/63-percent-of-those-convicted-of-rape-in-sweden-have-an-immigrant

Samtidigt så är det bara så att 10 % av antalet våldtäkter som anmäls och av dessa är det bara 5% som resulterar i en fällande dom. Det statistska underlaget är således mycket svagt. Det vi vet är att när det gäller 0,5% av våldtäkterna så är 58 % gärningsmämnnen födda utomlands. 

Sannolikt sker majoriteten av de våldtäkter som inte anmäls i situationer där offer och gärningsman känner varandra sedan tidigare. I denna större grupp är det rimligt att anta att personer med svensk bakgrund är fler, eftersom majoriteten av befolkningen i Sverige faktiskt har svensk bakgrund. Om det fanns statistik över varje genomförd våldtäkt så skulle resultatet sannolikt se annorlunda ut.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Cheers

Auktoritativa källor som Nationalencyklopedin, Websters dictionary, SAOL och SAOB o.s.v. o.s.v. definierar rasism som uppfattningen att vissa raser är mindre värda än andra. Det bygger på en indelning av människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken). Har man en sådan uppfattning och anser att t.ex. svarta är underlägsna vita så är man rasist.

Jag ser att numera lägger vänsterliberaler som fått fäste inom akademien genom s.k. rasismforskning (jfr den s.k. genusvetenskapen) lite vad som helst i rasistbegreppet. Det vänsterliberala åropagandaorganet Forum för levande historia kungör således att med rasism avses intolerans mot gruppper bl.a på grund av etnicitet, hudfärg, kultur eller religion. Antagligen inkluderar de också många andra grupper som de värnar om enligt sin identitetspolitiska agenda.

Det öppnar naturligtvis oanade möjligheter att stigmatisera personer som har en annan uppfattning än den vänsterliberala, politiskt korrekta. Jag menar vem vill bli anklagad för att vara rasist, d.v.s. en usel människa av KuKluxKlan-snitt?

Passa dig väldigt noga för att ha kritiska synpunkter på islam så du inte blir beskylld för att vara rasist! Säg någonting som du tycker är negativt med t.ex. en afrikansk eller arabisk  kultur och rasistkortet dras fram direkt. 
    Vi ska bara inte tala om trans och gender.Och så vidare. 

Rasistanklagelsen är ett effektivt vapen för att tysta en fri och öppen debatt mot de som inte fattat de vänsterliberlas strategi för att sätta munkavle på oliktänkande. Och i värsta fall få dem uteslutna från gemenskapen, cancellerade, eller bli av med jobbet. 

Det är så lätt för vissa att slänga ur sig rasistanklagelser istället för sakliga argument.

Jfr begreppen islamofobi, homofobi, transfobi, xenofobi, afrofobi, funkofobi o.s.v.  alla avsedda att slänga i ansiktet på de som har åsikter som ogillas. Precis som anklagelser om rasism även när det inte är rasism utan en annan åsikt om något.

Svar på tråden Svenskars rasism