• Anonym (Lina)

Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

• Svar på tråden Svenskars rasism
  • Kludd o Sudd
    EnAnonumius skrev 2025-05-25 07:24:00 följande:
    Har ingen anledning att känna mig träffad.. Varför skulle jag?

Din "wall of text" saknade helt totalt samröre med det du citerade och svarade på..

Bryr du dig ens om att läsa vad som faktiskt står i texterna du citerar innan du svarar?

Som sagt det skadar inte att du läser vad som faktiskt står i en text och reflektera vad personen har skrivit innan du hamrar på tangentbordet.
    Och där får jag tyvärr hålla med igen. Fanatiska ordmassor som sällan har någon koppling till det som citerats.

"Thor", jag tänkte att jag bara för denna gången kör på samma stuk, ok? Here goes:

Jag ser att du är en flitig användare av ChatGPT (eller motsvarande) och det kan jag förstå. AI-robotar är helt formidabla. Har du märkt hur duktig den är på att snabbt identifiera en ledande fråga och returnera exakt de svar du vill ha?

Men tänk på att det är bara just det den gör. Bekräftar DIN världsbild. Förväxla inte dessa texter med något som stödjer din uppfattning om att du har rätt och alla som tycker annat är rasistiska, fobiska eller ljuger.

Låt inte hybrisen skena iväg med dig, det är bara algoritmer. Bara en tanke. 
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2025-05-25 18:36:42 följande:
    Korrekt det finns exempel på när svenskar har kasta sten och haft handgemäng mot polisen..

Men märkligt att du inte gräver fram exempel på svenskar som har skjutit poliser till döds.
    Hur jag än letar så hittar jag inget i den svenska historien där svenskar har skjutit poliser till döds.

Då har du nog inte letat särskilt noggrant. Det finns sammanställningar över polismord i Sverige, och flera av gärningsmännen är svenska medborgare. Skjutvapen har dessutom ofta använts som mordvapen.

Här är två exempel:

Gunnar Norgren sköt ihjäl polismannen Ragnar Sandahl i Nyköping 1966.

Lars Widerström dödade polismannen Fredrik Widén med ett skjutvapen i Nyköping den 20 juni 2007.

Här har du en länk till en mer omfattande lista över poliser som dödats i tjänsten:

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2025-05-25 21:35:54 följande:

Här har du en länk till en mer omfattande lista över poliser som dödats i tjänsten:

Okey du hittade några få..

Har du ingen vettigare och mer tillförlitlig källhänvisning än wikipedia?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2025-05-25 21:45:06 följande:

Några få? Listan över poliser som mördats i Sverige från 1900-talet fram till idag omfattar fler än 30 personer. Även om inte alla dödats med skjutvapen, finns det betydligt fler än två fall där svenska poliser har skjutits ihjäl och där gärningsmännen varit svenskar.

Jag tycker att Wikipedia fungerar utmärkt som en första källa när man vill få en överblick över den här typen av händelser. Vill man fördjupa sig i detaljer kan man enkelt hitta mer information genom att googla på specifika fall eller namn.

• nihka
    EnAnonumius skrev 2025-05-23 21:34:04 följande:
    Jag har läst hela ditt inlägg och håller med dig i allt.

Men denna fråga tycker jag är en riktig bra fråga.
    Önskade att det kunde finnas ett bra svar på den också.

Något som jag har märkt är att det, av godhetsknarkarna, skriks rasism, om man begär att invandrarna skall lära sig att förstå och och bli förstådd på svenska. Man blir ju även rasist förklarad om man anser att man bör lära invandrarna att här i Sverige så har kvinnorna samma rättigheter och skyldigheter som mannen och hart även rätten att få bestämma över sig själva och sitt liv.

Det är trist att det skall bli rasist anklagelse när man tar upp om invandra problemen och man försöker förklara hur man kan bli bemött som svensk av många invandrargrupper. ????
    Måste vara så oerhört jobbigt för dig att höra alla dessa godhetsknarkare insistera att invandrare inte behöver lära sig att förstå eller bli förstådda på svenska och att du till på köpet blir kallad rasist när du säger emot dem om att alla kvinnor inte ska ha samma rättigheter som män. Och sedan att du också har många invandrargrupper som bemöter dig illa. Stackars du.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Svanen)

Du måste skoja.

Finns få saker som är mer irriterande än folk som kräver källa och sedan gnäller på källan. 
  • nihka
    EnAnonumius skrev 2025-05-25 18:36:42 följande:
    Korrekt det finns exempel på när svenskar har kasta sten och haft handgemäng mot polisen..

Men märkligt att du inte gräver fram exempel på svenskar som har skjutit poliser till döds.
    Hur jag än letar så hittar jag inget i den svenska historien där svenskar har skjutit poliser till döds.
    Malexandermorden kom upp på 0,3 sekunder. Inte alls svårt att "gräva fram" om man inte anstränger sig för att inte hitta nåt förstås.
  • Anonym (Svanen)
    KillBill skrev 2025-05-25 22:03:53 följande:

Några få? Listan över poliser som mördats i Sverige från 1900-talet fram till idag omfattar fler än 30 personer. Även om inte alla dödats med skjutvapen, finns det betydligt fler än två fall där svenska poliser har skjutits ihjäl och där gärningsmännen varit svenskar.

Jag tycker att Wikipedia fungerar utmärkt som en första källa när man vill få en överblick över den här typen av händelser. Vill man fördjupa sig i detaljer kan man enkelt hitta mer information genom att googla på specifika fall eller namn.

Fast några exempel är inte vidare intressant. Statistiken är talande beträffande våldsbrott.

Jag tycker vi svenskar ska vara stolta över att vi har en så fredlig kultur. Det är imponerande hur lite våld som faktiskt förekommer bland svenskar.
  • nihka

Har du ingen vettigare respons när du blir överbevisad?
  • KillBill
    Anonym (Svanen) skrev 2025-05-25 22:26:40 följande:
    Fast några exempel är inte vidare intressant. Statistiken är talande beträffande våldsbrott.

Jag tycker vi svenskar ska vara stolta över att vi har en så fredlig kultur. Det är imponerande hur lite våld som faktiskt förekommer bland svenskar.

Ja det är fint. Jag tycker också att det är fantastiskt att det dödliga våldet  per capita de senaste åren är lägre än antalet dödligt våld per capita på 80-talet.

När man läser tidningarna får man lätt intrycket av att allt blivit sämre men faktum är att färre och färre dör av dödligt våld i Sverige.

Svar på tråden Svenskars rasism