Anonym (Thor) skrev 2025-05-18 02:20:42 följande:
Svenskars rasism Rasism är ett dokumenterat och mycket allvarligt samhällsproblem i Sverige, även om majoriteten av befolkningen tar avstånd från rasistiska åsikter. Rasismen i Sverige yttrar sig på flera olika sätt och drabbar särskilt vissa grupper, såsom afrosvenskar, judar, muslimer, romer och samer.
Rasismens rötter i Sverige sträcker sig tillbaka till svensk kolonialism, slavhandel och statliga ideologier som legitimerade förtryck av bland annat samer och människor av afrikanskt ursprung. Dessa historiska processer har format dagens strukturella och institutionella rasism.
Rasism i Sverige tar sig uttryck i diskriminering på arbetsmarknaden, i skolan, inom vården, på bostadsmarknaden och i kontakt med myndigheter. Personer med utländsk bakgrund rapporterar ofta att de utsätts för diskriminering vid jobbsökande eller i vardagliga situationer, såsom restaurangbesök. Afrosvenskar och muslimer är särskilt utsatta för stereotypa fördomar och diskriminering. Diskriminering och trakasserier inkluderar även fysiskt våld och hatbrott.
Sverige har enligt OECD störst segregation på arbetsmarknaden i Europa utifrån utländsk bakgrund jämfört med utbildningsnivå. Hudfärg, etnicitet och religiös bakgrund påverkar i mycket hög grad indvandrarnas möjligheter till arbete.
Brottsförebyggande rådets statistik visar att hatbrott med rasistiska motiv är ett återkommande problem. Antalet polisanmälda hatbrott med rasistiska motiv är betydande och innefattar bland annat antisemitiska, antimuslimska, antiziganistiska och antisvarta hatbrott. Nej, det är inte ditt fel att rasismen finns. Det är rasisternas problem. Oavsett hur bra du är är du, som invandrare, aldrig tillräckligt bra för rasister.
Anonym (Thor) skrev 2025-05-19 10:05:44 följande:
Anonym (Emilie) skrev 2025-05-19 08:57:57 följande:
Men de som utför hedersvåld är ju också psykfall. Det är väl det som är grejen som folk frågar sig. Måste det ha ett särskilt namn bara för att förövaren har ett visst ursprung eller rör det sig om sjuka jävlar i alla dessa fall?
Ingen normal person dödar andra med uppsåt. Man måste vara ett psykfall.
Som du själv förstår försöker man här rättfärdiga och normalisera våldet som utövas av svenska män mot kvinnor.
Anonym (Thor) skrev 2025-05-19 11:58:12 följande:
Anonym (X) skrev 2025-05-19 11:33:20 följande:
Svenskar till skillnad ifrån invandrare har inte backup ifrån hela släkten.
Om en svensk dödar sin kvinna finns det ingen som vill umgås med honom och dom försöker se till så att han åker in i fängelse..
När invandrare gör det försöker dom skydda mannen ifrån snuten.
Kom aldrig och påstå att du är samma person eller bättre här än vi.
För kvinnan som dödas är det ingen skillnad alls. Att relativisera våldet mot kvinnor som begås av svenska män, bara för att de är svenskar, är vidrigt. Rasisterna bryr sig inte om kvinnor alls utan har en rasistisk agenda när de pratar om hedersvåldet. Just rasisterna brukar vara de mest våldsamma mot kvinnor. Allt våld mot kvinnor ska fördömmas.
"
För kvinnan som dödas är det ingen skillnad alls."
Det ingen skillnad för den som blir dödad om det är av sin man eller sin egen mamma, pappa och släkten för att de som föräldrar har skuld i sin dotters beteende? För att hon kanske ville anpassa sej efter kulturen i landet hon bor i?
Är det någon kulturrelativistisk vålds relativiserande rasismforskare som sagt det?
"
Rasisterna bryr sig inte om kvinnor alls utan har en rasistisk agenda när de pratar om hedersvåldet"
Och de som automatiskt stämplar prat om hedersvåld som rasistiskt bryr sej ju väldigt mycket om de som blir utsatta för våld? Idag, när detta har debatterats i över 10 år bör de ju ha fattat att de är möjliggörare.
"
Dessa historiska processer har format dagens strukturella och institutionella rasism."
Jag kladdade ihop empel på strukturell rasism för ett par år sedan, vad tycker du om det?
ClumsySmurf skrev 2023-03-22 21:59:49 följande:
Det går ju alltid att göra ett argugument för något som saknar fast definition eftersom det saknar fast definition men det är svårare att få någon att hålla med.
Jag har markerat det som gör att lite vad som helst kan bli strukturell rasism som t.e.x när när man hjälps åt att hjälpa men stjälper, lär sej inte och fortsätter.
Så blev vi alla rasister
Om forskning som bländar och förblindar
[...]
I Bortom Vi och Dom (SOU 2005: 41) heter det att "[d]en strukturella/institutionella
diskrimineringen är inte förbunden med individernas avsikter eller åsikter; den kan både förstärkas och ifrågasättas oavsett individernas intentioner3 En mer legalistisk definition tillhandahålls i en annan utredning: "Strukturell diskriminering innebär med andra ord att principen om människors lika värde inte upprätthålls, och är därför ett allvarligt demokratiskt problem för hela samhället och inte enbart för de grupper som drabbas. Strukturell diskriminering handlar därför till stor del om att lagar, föreskrifter och principer som redan finns inte efterlevs."
Trots snedstrecket i det första citatet är strukturell diskriminering inte detsamma som institutionell diskriminering. Den institutionella diskrimineringen är i begreppsligt avseende en delmängd av den strukturella. Strukturell diskriminering försiggår inte bara i institutionella sammanhang, utan innefattar också till exempel vardagsrasism och liknande som inte är bundna till institutionella ramar.
Det är ett kontroversiellt begrepp, inte minst på grund av att den strukturella diskrimineringens begreppsliga innehåll har expanderat och emellanåt förmedlas intrycket av att strukturell diskriminering är synonymt med strukturell rasism.
Sammantaget är konsekvensen av den strukturella diskrimineringen och rasismen att grundläggande mänskliga rättigheter i dagens Sverige undertrycks.
sociologiskforskning.se/sf/issue/download/2781/696STRUCTURAL RACISM AND HEALTH INEQUITIES - PMC
Structural racism is defined as the macrolevel systems, social forces, institutions, ideologies, and processes that interact with one another to generate and reinforce inequities among racial and ethnic groups (
Powell 2008). The term structural racism emphasizes the most influential socioecologic levels at which racism may affect racial and ethnic health inequities. levels at which racism may affect racial and ethnic health inequities. Structural mechanisms
do not require the actions or intent of individuals(
Bonilla-Silva 1997). As fundamental causes, they are constantly reconstituting the conditions necessary to ensure their perpetuation (
Link 1995). Even if interpersonal discrimination were completely eliminated, racial inequities would likely remain unchanged due to the persistence of structural racism (
Jones 2000).
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4306458/Kimberle Crenshaw kritiserade något för 30 år sen
Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color
Kimberle Crenshaw
www.jstor.org/stable/1229039
There is also a general tendency within antiracist discourse to regard the problem of violence against women of color as just another manifestation of racism. In this sense, the relevance of gender domination within the community is reconfigured as a consequence of discrimination against men. Of course, it is probably true that racism contributes to the cycle of violence, given the stress that men of color experience in dominant society.
[...]
Moreover, while understanding links between racism and domestic violence is an important component of any effective intervention strategy, it is also clear that women of color need not await the ultimate triumph over racism before they can expect to live violence-free lives.
Not only do race based priorities function to obscure the problem of violence suffered by women of color; feminist concerns often suppress minority experiences as well. Strategies for increasing awareness of domestic violence within the white community tend to begin by citing the commonly shared assumption that battering is a minority problem. The strategy then focuses on demolishing this strawman, stressing that spousal abuse also occurs in the white community. Countless firstpersons tories begin with a statement like, "I was not supposed to be a battered wife." That battering occurs in families of all races and all classes seems to be an ever present theme of anti abuse campaigns. First person anecdotes and studies, for example, consistently assert that battering cuts across racial, ethnic, economic, educational, and religious lines. Such disclaimers seem relevant only in the presence of an initial, widely held belief that domestic violence occurs primarily in minority or poor families. Indeed some authorities explicitly renounce the "stereotypical myths" about battered women. A few commentators have even transformed the message that battering is not exclusively a problem of the poor or minority communities into a claim that it equally affects all races and classes. Yet these comments seem less concerned with exploring domestic abuse within "stereotyped" communitiest han with removing the stereotype as an obstacle to exposing battering within white middle- and upperclass communities.
[...]
The effort to politicize violence against women will do little to address Black and other minority women if their images are retained simply to magnify the problem rather than to humanize their experiences. Similarly, the antiracist agenda will not be advanced significantly by forcibly suppressing the reality of battering in minority communities. As the 48 Hours episode makes clear, the images and stereotypes we fear are readily available and are frequently deployed in ways that do not generate sensitive understanding of the nature of domestic violence in minority communities.
Det handlar om brott mot mänskliga rättigheter | Kvinnotryck
Amineh Kakabaveh, riksdagspolitiker
Amineh, du är ju en av dem som pratar mycket om och driver frågor om hedersrelaterat våld. Var skulle du säga att debatten kring hedersförtryck står idag inom kvinnorörelsen och vänstern?
-Det råder en tystnad bland feminister i offentligheten kring just hedersförtryck. Invandrarkvinnor som försöker nå ut med sina erfarenheter blir ofta nertystade av svenska feminister, som tycker att "Vadå, gäller inte våld alla kvinnor?" Jag menar så här, förtydligar Amineh Kakabaveh: Etniskt svenska kvinnor kan fritt tala om det våld de utsätts för, men när kvinnor och barn med utländsk bakgrund och kvinnor utsatta för hedersvåld vill tala om det tystas deras erfarenheter ner och omnämns som rasism. Föreställ dig att svenska kvinnor och flickor kastades ned från balkonger, tror du att denna tystnad hade rått då?
Du menar att tystnaden som du talar om, har sitt ursprung i rasism eller diskriminering?
-Jag menar att de är relativister. De relativiserar bort barnäktenskap och slöjtvång på barn och framställer det som antirasism. Det är som om man inte litar på oss som har jobbat med frågan ända sen vi bodde i våra ursprungsländer.
- Hedersvåldet förekommer i religiösa diktaturer och är ett internationellt problem. I Iran sitter kvinnor fängslade för att de vägrar använda slöja. Här i Sverige talas det mer om rätten att
använda slöja. I mitt land reser man sig mot islamism!
www.kvinnotryck.se/det-handlar-om-brott-mot-manskliga-rattigheter/