• Anonym (Lina)

Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

• Svar på tråden Svenskars rasism
  • Anonym (Beklagar)

Beklagar, dessvärre har vi ett land där vi utvisar färdigutbildade läkare, ingenjörer och människor som gör rätt för sig när vi har gängkriminella under sikte med med adress och personuppgifter. :)

När jag flyttade till Djursholm med svart hår tillsammans med min urblonda partner vars efternamn innehöll "von" visste jag att jag aldrig kommer passa in och det gjorde jag inte, för jag är helt enkelt inte skandinavisk nog att få sitta i Vila Pauli. Numera strävar jag inte efter det heller för hur många gånger har man inte blivit tillfrågad om man inte är muslim bara för att man har svart hår? Eller folk som frågar "vad är det för språk ni pratar hemma" när det inte är något mer kontroversiellt än svenska. Såna kommentarer kommer du få livet ut och om du ska basera din framtid på vad folk tycker och tänker, då kommer du ingenvart.

Du behöver inte heller vara tacksam för utbildningen du har fått eftersom du snart - under förutsättninge att du jobbar här - kommer betala tillbaka det och antagligen mycket mer bortsett från det, för vet du vad? Vi har för höga skatter som går till dumheter, du behöver inte be om ursäkt för att du som betalar skatt har fått utbildning... det är ändå det minsta man kan begära när 30-60% av potten försvinner direkt.

Få inte heller dåligt samvete av att du tar någons jobb för det gör du verkligen inte, om Bengt-Göran 40 från Luleå skulle vara systemutvecklare på ABB hade han varit det. Men det visade sig Bengt-Göran går på A-kassa men invandraren behöver ha heltidsjobb för att få uppehållstillstånd, verkar som att invandraren är mer benägen att göra rätt för sig än Bengt-Göran till att börja med?

Egentligen, så länge du är här lagligt och inte en flykting som beviljats asyl behöver du inte vara tacksam för något överhuvudtaget. 

• Anonym (Svanen)
    KillBill skrev 2025-05-25 09:30:45 följande:
    Nej våld mot blåljuspersonal är inte ett importerat problem. det finns dokumenterade exempel på våld mot statens personal såsom militär och polis sedan hundratals år.  Ta bara Saltsjöbadsupploppet 1950 där poliser som försökte upprätthålla ordningen blev utsatta för stenkastning och våldsamma attacker från svenska ungdomar vilket resulterade i flera skadade poliser. 
    Allt är relativt. Sverige har en kultur med lite våld i jämförelse med de flesta andra länder i världen och detta avspeglas också i befolkningen. 
  • Tom Araya
    Nej våld mot blåljuspersonal är inte ett importerat problem. det finns dokumenterade exempel på våld mot statens personal såsom militär och polis sedan hundratals år.  Ta bara Saltsjöbadsupploppet 1950 där poliser som försökte upprätthålla ordningen blev utsatta för stenkastning och våldsamma attacker från svenska ungdomar vilket resulterade i flera skadade poliser. 
    Anser du att våldets omfattning, mängden våldsutövare, våldets grovhet (som när man slår sönder och bränner upp polisbilar) samt antalet fall under given period är likvärdig om du jämför 1950-talet med 2020-talet?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-05-25 09:56:38 följande:
    Anser du att våldets omfattning, mängden våldsutövare, våldets grovhet (som när man slår sönder och bränner upp polisbilar) samt antalet fall under given period är likvärdig om du jämför 1950-talet med 2020-talet?

Jag förklarar bara att våld mot polis inte är ett "importerat" problem.  Under 1900 talet har det vid flera tidsperioder varit oroligt i Sverige vilket har resulterat i att svenskar kastat sten och flaskor mot polisen i syfte att skada.   Även  nutida fall av upplopp har svenska gärningsmän skadat blåljuspersonal som poliser. Jag tänker då på våld och  upplopp i samband med fotfollsmatcher.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Kludd o Sudd
    KillBill skrev 2025-05-25 09:35:01 följande:
    Det är en diskussionstråd så vad tänker du?
    Diskussionstråd eller tvekampstråd? Tycker att det mer liknar det senare faktiskt. Det enda som gäller är att vinna och få sista ordet mot någon annan, även om man framställer sig själv som en idiot på kuppen.

Vad jag tänker kopplat till just din närvaro på forumet är att ett problem kan vara ett problem utan att det är till 100% bekräftat av allt och alla först.

Om jag säger "kobror är dödliga" så behöver du inte genast gräva efter något exempel från hundrafemtio år tidigare där en snubbe minsann överlevde ett bett och därför har jag fel.

Eller, gör det för all del men vad sägs om att också se och erkänna de delar där jag har en solid poäng? Det blir lixom lite mer nyanserat så.
  • KillBill
    Kludd o Sudd skrev 2025-05-25 12:06:47 följande:
    Diskussionstråd eller tvekampstråd? Tycker att det mer liknar det senare faktiskt. Det enda som gäller är att vinna och få sista ordet mot någon annan, även om man framställer sig själv som en idiot på kuppen.

Vad jag tänker kopplat till just din närvaro på forumet är att ett problem kan vara ett problem utan att det är till 100% bekräftat av allt och alla först.

Om jag säger "kobror är dödliga" så behöver du inte genast gräva efter något exempel från hundrafemtio år tidigare där en snubbe minsann överlevde ett bett och därför har jag fel.

Eller, gör det för all del men vad sägs om att också se och erkänna de delar där jag har en solid poäng? Det blir lixom lite mer nyanserat så.

En diskussion på ett webbaserat diskussionsforum med anonyma deltagare tenderar ofta att bli en kamp där deltagarna försöker framföra de starkaste argumenten för sin egen uppfattning. Jag tror att det är svårt att ändra på. Söker man efter samarbete och gemensam förståelse med de man diskuterar med finns det nog bättre arenor.

Jag kan naturligtvis instämma i vissa synpunkter som folk jag diskuterar med framför men då finns ju inget att ifrågasätta eller argumentera emot.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (evija)

Erfarenheterna jag har är inte likadana som TS har. Det är tråkiga erfarenheter att läsa, men jag delar inte dem. I generalt är människor mer öppna här tycker jag och ofta blir jag bemött bra som alla de andra också. Ibland har andra sagt någon kommentar som är inte så trevlig, två tre gånger, men knappt rasism, bara mer att använda mot mig för att de kanske inte tycker om mig. Eller en okunskap eller bara frågan var kommer du från. Jag hörde aldrig om kritik om medborgarskap eller att bli utvisad om du är bra. Det finns rasism från invandrare till andra invandrare också. Från invandrare till svenskar också. Men det finns inte handlingsplaner tyvärr: www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/handlingsplan-mot-rasism-och-hatbrott_hc10372/

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2025-05-25 09:35:01 följande:
    Det är en diskussionstråd så vad tänker du?
    Just det... Det är endiskussionstråd.. Och det borde du har tänkt på själv innan du postad detta inlägg citerar:
    KillBill skrev 2025-05-25 09:12:44 följande:
    En mängd inlägg i den här tråden bekräftar vissa svenskars rasism..
    (slut på citatet.

Inte mycket till diskussion där. Så det är dålig stil av dig att säga till andra att det är en diskussionstråd när du själv skiter i just detta, d.vs skiter i att diskutera.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Kludd o Sudd
    KillBill skrev 2025-05-25 13:09:20 följande:

En diskussion på ett webbaserat diskussionsforum med anonyma deltagare tenderar ofta att bli en kamp där deltagarna försöker framföra de starkaste argumenten för sin egen uppfattning. Jag tror att det är svårt att ändra på. Söker man efter samarbete och gemensam förståelse med de man diskuterar med finns det nog bättre arenor.

Jag kan naturligtvis instämma i vissa synpunkter som folk jag diskuterar med framför men då finns ju inget att ifrågasätta eller argumentera emot.

Det får man ge dig KillBill, att du kör inte samma arroganta och överlägsna stil som de flesta andra i ditt PK-entourage här på FL.

Men handen på hjärtat, vilken är din huvudsakliga drivkraft? Att kunna belysa och nyansera en enkelspårig retorik? Det vill jag ju tro, men varför i så fall så enkelspårig själv?

Inte så att belöningen snarare ligger i känslan av att ha plattat till en meningsmotståndare? Som när man schmackar till en surrande mygga och den blir tyst?

Jag får lätt känslan av att det finns ett självändamål med dina motargument. Men visst, det får stå för mig.
  • EnAnonumius
    Korrekt det finns exempel på när svenskar har kasta sten och haft handgemäng mot polisen..

Men märkligt att du inte gräver fram exempel på svenskar som har skjutit poliser till döds.
    Hur jag än letar så hittar jag inget i den svenska historien där svenskar har skjutit poliser till döds.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Svenskars rasism